Katalog Agnieszka Cwynar, 2010-05-07 Przeworsk Zajęcia pozaszkolne, Różne Program Koła CaritasProgram Szkolnego Koła Caritas im. ks. Jerzego Popiełuszki działającego przy Gimnazjum im. Józefa Sebastiana Pelczara w Gorliczynie Wstęp Caritas - słowo to oznacza miłość bezinteresowną. W świecie, w którym widoczne i propagowane są takie wartości jak przebojowość, umiejętność reklamowania siebie, kult zdrowego i pięknego ciała, chcę młodym ludziom pokazać wartości inne: ciche, skromne dobro, współczucie i potrzebę niesienia pomocy drugiemu człowiekowi. Głównym celem SKC jest kształtowanie u młodych ludzi potrzeby życia według uniwersalnych humanistycznych wartości. Oparcie działalności charytatywnej na ewangelicznym przykazaniu miłości Boga i człowieka wspomaga rozwój duchowy. Tak jak rodzina w sposób naturalny wprowadza dziecko w różne sytuacje życiowe, tak też Szkolne Koło Caritas poprzez różnorodną działalność oferowaną swoim członkom stwarza im możliwość doświadczania i przeżywania wielu nowych sytuacji. Każdy człowiek rodzi się z dużymi możliwościami rozwoju. To czy zostaną one w pełni wykorzystane w dużej mierze zależy od ludzi, których dziecko, a później młody człowiek spotyka na swojej drodze. Do osób, które mają wpływ na rozwój psychiczny, duchowy i intelektualny dziecka oprócz rodziców należą m. in. nauczyciele. Praca charytatywna uwrażliwia dzieci i młodzież na problemy społeczne, uczy realizowania potrzeb z poszanowaniem drugiego człowieka. Powołując do życia koło Caritas chciałam również wspomagać rozwój intelektualny moich uczniów – zachęcić do rzetelnej nauki, stałego zdobywania wiedzy i umiejętności. Ponadto Szkolne Koło Caritas jest organizacją realizującą program wychowawczy szkoły. Zakłada wszechstronne wychowanie młodych ludzi – realizuje więc Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2001, nr 61), którego fragment tu przytaczam: „(...) Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, powinni zmierzać do tego, aby uczniowie w szczególności znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym)”. Założenia Głównym założeniem Szkolnego Koła Caritas wynikającym ze Statutu jest: włączanie się na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywno-opiekuńczo-wychowawczą prowadzoną przez Szkołę i Caritas Diecezji, przekazywanie miłości bliźniego, autentyczne zaangażowanie w pracę na rzecz osób potrzebujących. Stąd obszarem działania Szkolnego Koła Caritas są: Szkoła - a w niej kolega, koleżanka, którzy potrzebują bezpośredniej pomocy; Środowisko lokalne - w nim każdy potrzebujący człowiek czekający na pomoc, spotkanie, rozmowę, uśmiech, lub konkretną pracę, Parafia - a w niej ścisła współpraca z Parafilnym oddziałem Akcji Katolickiej, czynny udział w życiu Kościoła, Parafii Cel główny Głównym celem pracy Szkolnego Koła Caritas jest: praktyczna realizacja przykazania miłości bliźniego w odniesieniu do każdego, bez względu na jego przekonania, czy wyznanie, uwrażliwienie na różne obszary ludzkiej biedy, budowanie autentycznej wspólnoty ludzi, ukierunkowanej na wspólne dobro, tworzenie dobrej atmosfery w szkole, w najbliższym środowisku, sprzyjającej kształtowaniu osobowości młodego katolika i patrioty oraz dązenie do wszechstronnego rozwoju młodego człowieka, rozeznawanie konkretnych potrzeb w szkole, najbliższym środowisku,domu, sąsiedztwie, oraz organizowanie pomocy, gromadzenie środków pieniężnych i artykułów pierwszej pomocy dla oczekujących pomocy z terenu szkoły, lub innych Cele szczegółowe Praca w Szkolnym Kole Caritas: Uczy: Miłości bliźniego; Tolerancji i zrozumienia; Wspólnej zespołowej pracy; Poszanowania drugiego człowieka zwłaszcza potrzebującego pomocy; Wzajemnego zaufania i współodpowiedzialności; Podejmowania własnych inicjatyw; Budowania właściwej hierarchii wartości; Szukania okazji do czynienia dobra, czyli do konkretyzacji zadań miłości czynnej; Uwrażliwia na różne obszary ludzkiej biedy i krzewi ducha czynnej miłości bliźniego; Szerzy i pogłębia miłosierdzie; Kształtuje wrażliwość na potrzeby innych; Przyczynia się do wzrostu samodzielności i odpowiedzialności; Wzmacnia pożądane społecznie postawy; Praca Koła opierać się będzie przede wszystkim na pracach zespołowych, a jej formy zależą od tego komu członkowie będą w danym czasie pomagać i kim będą się zajmować. Przewidywane efekty i osiągnięcia: Uczniowie - członkowie Szkolnego Koła Caritas uczą się: Uwrażliwiać na różne obszary biedy ludzkiej Współpracy zespołowej Sumiennie wykonywać podejmowane zadania i inicjatywę Zauważać potrzebujących pomocy materialnej, duchowej i opiekuńczej Odpowiedzialności za podjęte zadania Dbać o dobre imię Kościoła, Ojczyzny, Szkoły i Koła Poszanowania drugiego człowieka zwłaszcza chorego, starszego Rozwijania talentów i zainteresowań Wzajemnej więzi grupowej Zadania i formy realizacji na rok szkolny 2009/2010 Udział w uroczystości związanej z 25 rocznicą śmierci ks. Jerzego Popiełuszki Porządkowanie opuszczonych grobów na cmentarzu komunalnym w Przeworsku Kwesta przy cmentarzu “I Ty możesz zostać Świętym Mikołajem” - mikołajki dla dzieci z przedszkola oraz uczniów gimnazjum Przedświąteczna zbiórka artykułów spożywczych i wspieranie rodzin wielodzietnych Wykonywanie kartek świątecznych, stroików, palm i pisanek wielkanocnych Obdarowywanie własnoręcznie wykonanymi upominkami np. stroiki świąteczne Grupa kolędnicza – nawiedzanie domów w uroczystość Trzech Króli Niesienie pomocy osobom starszym, chorym, potrzebującym Wielkopostne skarbonki z przeznaczeniem oszczędności dla dziecka z rodziny w trudnej sytuacji np. zakup leków, zabawek, książek Dostrzeganie potrzebujących w swoim środowisku Wycieczki krajoznawczo-turystyczne Pomoc osobom i rodzinom poszkodowanym w wypadkach losowych Wyświetleń: 948
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |