Katalog Agnieszka Rzymowska, 2010-05-07 Łuków Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji: Rozwiązywanie równań z jedną niewiadomą.Lekcja matematyki w klasie VI szkoły podstawowej Temat: Rozwiązywanie równań z jedną niewiadomą. Cele lekcji Uczeń: · rozumie pojęcia: wyrażenie algebraiczne, równanie, niewiadoma, rozwiązanie równania, strony równania, równania równoważne. · potrafi wskazać strony równania, zna metody rozwiązań równań · potrafi rozwiązać równanie I stopnia z jedną niewiadomą. Umiejętności rozwijane na zajęciach: · przyswajanie podstawowych pojęć i umiejętności matematycznych, · umiejętności rozwiązywania równań prowadzących do obliczeń, · porządkowanie wyrażeń, · interpretowanie i przetworze informacji tekstowych, · samodzielnego poszukiwania rozwiązań, · świadomego i aktywnego udziału w procesie dydaktycznym. Metody · ćwiczeniowa · naprowadzająca Formy pracy · praca zbiorowa pod kierunkiem nauczyciela i indywidualna Materiały i pomoce wykorzystane na lekcji · kartki z równaniami, · podręcznik, zeszyt ćwiczeń Przebieg lekcji 1. Kontrola i ocena pracy domowej. 2. Podanie tematu i celu lekcji. 3. Przypomnienie wiadomości potrzebnych do realizacji tematu: o Co to jest równanie? o Co to jest niewiadoma, rozwiązanie równania? o Jak sprawdzić czy dana liczba spełnia równanie 4. Realizacja tematu – przedstawienie metod rozwiązywania równań. Zad .1 Rozwiąż równania: a) x+17=30 b) y-45=54 c) 2x+5=11 d) 44=25x-6 Uczniom zostaje przedstawia I metoda rozwiązywania równań a) x+17 = 30 dążymy do tego, aby po lewej stronie została niewiadoma do obu stron równania odejmujemy 17 Sprawdzenie czy 13 spełnia to równanie. Odp: Liczba 13 jest rozwiązaniem równania b) y–45 = 54 y ma zostać po lewej stronie równania do obu stron równania dodajemy 45 y –45 +45= 54+45 y = 99 Liczba 99 jest rozwiązaniem równania c) 2x+5 = 11 od obu stron równania odejmujemy 5 2x+5–5=11–5 2x = 6 obie strony równania dzielimy przez liczbę stojącą przy niewiadomej 2x:2 = 6:2 x = 3 Liczba 3 jest rozwiązaniem równania d) 44 = 25x-6 strony równania można zamieniać 25x-6 = 44 25x–6+6 = 44+6 do obu stron dodajemy 6, bo po lewej stronie ma zostać wyraz z x 25x = 50 dzielimy przez liczbę stojącą przez x x = 2 Wnioski Przy rozwiązywaniu równań możemy: -do obu tron równania dodać to samo wyrażenie -od obu tron równania odjąć to samo wyrażenie -obie strony równania pomnożyć przez tę samą liczbę różną od zera -obie strony równania podzielić przez tę samą liczbę różną od zera Przedstawienie uczniom prostszego zapisu rozwiązywania równań a) x + 17 = 30 niewiadomą x pozostawiamy po lewej stronie równania x = 30 –17 +17 przenosimy na prawą stronę równania , zmieniamy znak x = 13 b) 2x + 5 = 11 2x = 11 –5 2x = 6 / :2 dzielimy przez liczbę przy x czyli 2 x=3 Zad. 2 Rozwiąż równania a) 2x – 1 = 5x –7 b) 5x – 3 – 3x = 3 –x c) 17 = 11 –12x 5. Podsumowanie lekcji. Uczniowie wiedzą na czym polega rozwiązanie równania, znają metody, potrafią je omówić, wiedzą jak je stosować 6. Praca domowa · Zad. 1 str. 179 a,c,d,e,f,i,j · Dla chętnych a) –3( 5x –4)= -1( 2x+8) Opracowała Agnieszka Rzymowska Wyświetleń: 4384
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |