Katalog

Magdalena Wertejuk, 2010-05-06
Warszawa

Język polski, Sprawdziany i testy

Czytanie ze zrozumieniem. Test sprawdzający stopień opanowania wybranej umiejętności.

- n +

Test sprawdzający stopień opanowania wybranej

umiejętności – czytanie ze zrozumieniem




Cel kształcenia: Czytanie ze zrozumieniem

Umiejętności kluczowe:

Poszukiwanie w czytanych tekstach informacji i korzystanie z nich.

Grupa badana:

Uczniowie klasy III szkoły podstawowej

Typ zadań testowych: „Papier i ołówek”

Maksymalna punktacja w teście: 40 punktów

Norma treściowa:

Od 0 do 20 punktów - ocena niedostateczna

Od 21 do 25 punktów - ocena dopuszczająca

Od 26 do 30 punktów - ocena dostateczna

Od 31 do 35 punktów - ocena dobra

Od 36 do 40 punktów - ocena bardzo dobra





TEST CZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM DLA UCZNIÓW KLASY III




Instrukcja dla ucznia




Przeczytaj uważnie tekst o słoniach.

Możesz cały czas korzystać z tekstu.

Podpisz pracę swoim imieniem i nazwiskiem.

Przeczytaj uważnie polecenia do wszystkich zadań.

Rozwiązania zapisuj czytelnie i dokładnie.

Pamiętaj, że w niektórych zadaniach trzeba zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź.

Zadania rozwiązuj po kolei, jeśli nie potrafisz rozwiązać któregoś zadania, przejdź do następnego. Do opuszczonego zadania wrócisz później, jeśli starczy ci czasu.

Na rozwiązanie wszystkich zadań masz 30 min.

Za rozwiązanie wszystkich zadań możesz otrzymać 40 punktów.



Życzę powodzenia!



Słonie



Obecnie słonie są największymi ssakami lądowymi. Jednak wbrew popularnym poglądom nie należy przypisywać im ociężałości. Spód stopy słoni wyściełają grube i sprężyste poduszki z galaretowatej tkanki łącznej. Dzięki nim kilkutonowy ciężar rozkłada się równomiernie, że na twardej ziemi słoń niemal nie zostawia śladów. Kolumnowate i pozornie niezgrabne nogi tego zwierzęcia bardzo dobrze radzą sobie na wąskich górskich ścieżkach i pokonują zbocza, po których człowiek musiałby się wspinać na kolanach. Słoń chodzi w bardzo specyficzny sposób – wysuwa jednocześnie nogi znajdujące się po tej samej stronie ciała. Idąc, porusza się z prędkością około 5 - 6 kilometrów na godzinę, gdy jednak zaczyna biec, potrafi na krótkich dystansach osiągać nawet 30 kilometrów na godzinę. Wszystkie słonie mają słaby wzrok, nieco tylko lepszy w przyćmionym świetle, ale za to świetną pamięć, dobry słuch i węch.



Trąba jest nie tylko nosem słonia, ale też jego rękami. Jest ona bardzo skomplikowanym narządem, tworzonym przez około 100 tysięcy wiązek mięśni. Dzięki nim trąba nie tylko może się rozciągać, ale także zginać na wszystkie strony. Zwierzęta nią oddychają i wąchają, chwytają pożywienie i wstrzykują do pyska wcześniej zassaną z jeziora lub rzeki wodę. Trąbą słoń potrafi podnieść z ziemi przedmiot wielkości monety, jak też wyrzucić kilka metrów w górę człowieka lub atakujące go zwierzę. Charakterystyczną cechą uzębienia tego zwierzęcia są oczywiście ciosy, które rosną w tempie od 2 do 5 centymetrów rocznie.



Dawniej sądzono, że skóra słonia stanowi pancerz niemalże nie do przebicia. W rzeczywistości nie jest wcale tak odporna i ma od 1 do 3 centymetrów grubości. Słoń jest prawie nie owłosiony, jedynie koniec ogona wieńczy niewielka kitka. Dorosły słoń potrafi zjeść dziennie nawet 400 kg traw, liści i gałęzi. Dziennie słoń wypija około 200 litrów wody, a na raz może wtłoczyć w siebie 100 litrów. Bardzo mało śpi. Stare osobniki potrafią ucinać sobie na stojąco tylko kilka 20 minutowych drzemek.



Ciąża samicy trwa od 17 do 23 miesięcy. Przy porodzie asystuje kilka słoni, głównie samic. Pomagają matce oczyścić noworodka i chronią oboje przed atakami drapieżników. Nowo narodzony słoń waży około 100 kg i ma niecały metr wysokości. Po ok. 20 minutach od chwili przyjścia na świat jest już w stanie utrzymać się na

nogach. Gdy stado maszeruje, wszystkie słoniątka zaganiane są w jedną grupę, którą podczas marszu ochraniają dorosłe osobniki. Żerujących młodych zawsze pilnuje przynajmniej jedna dorosła samica. Słonie szybko rosną i wieku około 10 lat osiągają dojrzałość. Na wolności słonie dożywają średnio 70-80 lat. Słonie łączą się w stada, w których słabsze osobniki są podporządkowane silniejszym. Jednak w razie potrzeby zwierzęta pomagają sobie nawzajem, chronią chorych lub rannych członków ciała.



Na podstawie informacji zawartych na stronie www.ssaki.za.pl/slonie.htm





Imię ......................................

Nazwisko ..................................



Liczba uzyskanych punktów ................



Zadania do tekstu




Zadanie 1 (0 - 1 pkt)

Spody stóp słoni są:

A. wysłane grubymi i sprężystymi poduszki z galaretowatej tkanki.

B. wysłane sierścią.

C. pokryte kością.



Zadanie 2 (0 - 1 pkt)

W jaki sposób chodzą słonie?

A. Wysuwając najpierw przednie, potem tylne nogi.

B. Wysuwając nogi naprzemiennie.

C. Wysuwając jednocześnie nogi znajdujące się po tej samej stronie ciała.



Zadanie 3 (0 - 5 pkt)

Postaw znak + obok prawdziwych informacji, a znak – obok nieprawdziwych.

A. Na twardej ziemi słoń zostawia głębokie ślady .

B. Słonie bardzo dobrze radzą sobie z wchodzeniem na strome zbocza.

C. Trąba słonia nie może zginać się na wszystkie strony.

D. Słonie na krótkich dystansach mogą biegać z prędkością 30 kilometrów na godzinę.

E. Słoń może wypić za jednym razem 200 litrów wody.



Zadanie 4 (0 – 1 pkt)

Jak długo trwa ciąża samicy słonia?

A. Od 17 do 32 miesięcy.

B. Od 17 do 23 miesięcy.

C. Nie ma tej informacji w tekście.



Zadanie 5 (0 -7 pkt)

Obok każdego pytania podkreśl właściwą odpowiedź.

A. Słoń jest bardzo owłosiony. TAK NIE

B. Skóra słonia jest jak pancerz. TAK NIE

C. Asystujące przy porodzie słonie chronią matkę i noworodka. TAK NIE

D. Słonie nie żyją w stadach. TAK NIE

E. Słonie dużo śpią. TAK NIE

F. Trąba słonia może się rozciągać. TAK NIE

G. W razie potrzeby słonie pomagają sobie nawzajem. TAK NIE



Zadanie 6 (0 – 5 pkt)

Połącz przymiotniki z rzeczownikami tak, aby utworzone wyrażenia opisywały słonie.

A. słaby słuch

B. świetną węch

C. dobry chód

D. dobry wzrok

E. specyficzny pamięć



Zadanie 7 (0 – 9 pkt)

Skreśl to, do czego słonie nie używają trąby. Zaznacz to, do czego słonie mogą użyć trąby.

A. oddychania

B. wąchania

C. chwytania pożywienie

D. utrzymywania równowagi

E. podnoszenia przedmiotów

F. wyrzucania w górę

G. hamowania po biegu

H. osłaniania młodych przed słońcem

I. wstrzykiwania do pyska j zassaną wcześniej wody



Zadanie 8 (0 - 3 pkt)

Zaznacz, czym na pewno żywią się słonie.

A. owadami

B. trawą

C. warzywami

D. liśćmi

E. małymi gryzoniami

F. gałęziami



Zadanie 9 (0 – 5 pkt)

Obok każdego zadania zaznacz odpowiednią liczbę.

A. Ile tysięcy wiązek mięśni znajduje się w trąbie słonia?

10 20 50 100 200

B. Po ilu minutach od urodzenia słoń może utrzymać się na nogach?

10 20 50 100 200

C. Ile lat maja słonie gdy osiągają dojrzałość?

10 20 50 100 200

D. Ile kilogramów waży nowo narodzony słoń? 10 20 50 100 200

E. Ile litrów wody może dziennie wypić słoń? 10 20 50 100 200



Zadanie 10 (0 – 3 pkt)

Połącz pytania z właściwymi odpowiedziami.

A. Ile centymetrów grubości ma skóra słonia?

5 - 6

B. Z prędkością ilu kilometrów na godzinę chodzą słonie?

2 - 5

C. Ile centymetrów przyrastają w ciągu roku ciosy słonia?

1 - 3









Klucz odpowiedzi do testu czytania ze zrozumieniem


Zadanie 1 A

Zadanie 2 C

Zadanie 3 A (–) B (+) C (–) D (+) E (–)

Zadanie 4 B

Zadanie 5 A - NIE B - NIE C - TAK D - NIE E - NIE F - TAK G – TAK

Zadanie 6 A - wzrok B - pamięć C - słuch D - węch E - chód

Zadanie 7

Zaznaczyć: A, B, C, E, F, I.

Skreślić: D, G, H.

Zadanie 8 B, D, F.

Zadanie 9 A - 100 B - 20 C - 10 D - 100 E - 200

Zadanie 10

A - 1 – 3, B - 5 – 6, C - 2 – 5





Analiza wyników



Analiza wyników dla całej badanej grupy



W pracy badałam czytanie ze zrozumieniem. Przebadałam stworzonym przeze mnie kwestionariuszem grupę 19 dzieci z kl. III. Do badania zastosowałam test typu papier i ołówek. W zakresie badania umiejętność czytania ze zrozumieniem znalazło się poszukiwanie w czytanych tekstach informacji i korzystanie z nich, jak również czytanie poleceń, gdyż nauczyciel nie czytał i nie wyjaśniał poleceń.



Liczba osób badanych .....

Max liczba możliwych punktów .....

Norma treściowa w punktach ....

Liczba uczniów, którzy osiągnęli cel kształcenia ....

Liczba uczniów, którzy osiągnęli cel kształcenia w % ....

Liczba uczniów, którzy nie osiągnęli celu kształcenia ....

Liczba uczniów, którzy nie osiągnęli celu kształcenia w % ....

Najwyższa osiągnięta punktacja ....

Najwyższa osiągnięta punktacja w % ....

Średnia ocena dla grupy w punktach ....

Średnia ocena dla grupy w % ....

Najniższa osiągnięta punktacja ....

Najniższa osiągnięta punktacja w % ....



Większość badanych dzieci poprawnie wykonała polecenia wymagające zrozumienia czytanego tekstu i umiejętności posługiwania się nim. Średnia dla grupy wyniosła 77 %.



Norma treściowa



punktacja/ocena



Od 0 do 20 punktów - niedostateczna

Od 21 do 25 punktów - dopuszczająca

Od 26 do 30 punktów - dostateczna

Od 31 do 35 punktów - dobra

Od 36 do 40 punktów - bardzo dobra









Wyświetleń: 16130


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.