Przedstawiam Ci propozycję scenariusza lekcji wychowawczej, kształcącej umiejętność efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie.
Lekcja została przeprowadzona w szkole średniej. Może ona stanowić element w bloku zajęć integrujących zespół klasowy. Niewątpliwą zaletą tej lekcji jest pobudzanie różnych form aktywności ucznia, co wymaga z kolei od nauczyciela dużego talentu organizacyjnego.
- Poziom nauczania: gimnazjum, szkoła średnia
- Czas: jedna jednostka lekcyjna
- Cele:
Uczeń:
- analizuje sytuację i formułuje wnioski
- rozumie zasady pracy w grupie
- integruje się z zespołem klasowym
- Metody: zabawa dydaktyczna, burza mózgów
- Formy: praca z całą klasą, praca w grupach, praca indywidualna
- Środki dydaktyczne: papier, mazaki, 3 świeczki z podstawkami, zapałki, magnesy, plansza z zasadami burzy mózgów, karty pracy - ankieta
- Przebieg lekcji
I. Zabawa dydaktyczna - "Razem czy osobno"
- Przed zaplanowanymi zajęciami poinformuj dyskretnie trzy osoby z klasy, że w zabawie, która będzie miała miejsce na lekcji będą pełnić rolę "przeszkadzaczy". Ich zadanie będzie polegało na atakowaniu lidera każdej grupy, a później całej grupy i zgaszeniu im palącej się świecy. Zapoznaj "przeszkadzaczy" z trasą i przydziel im stanowiska na tej trasie.
- Zapoznaj wszystkich uczniów z trasą.
- Podziel klasę na trzy grupy i poproś, aby wybrała lidera grupy.
- Przydziel każdemu liderowi zapaloną świecę.
- Zadaniem każdego lidera jest przejście wyznaczoną trasą z zapaloną świecą. Jest to mało prawdopodobne, gdyż liderzy nie wiedzą o "przeszkadzaczach".
- Poproś, aby trasę w następnej kolejności przeszedł lider wraz ze swoją grupą. Celem grupy jest dotarcie do mety z zapaloną świecą (większości się to udaje).
II. Analiza sytuacji w klasie
- Sprowokuj dyskusję w klasie pytając:
- Dlaczego liderowi nie udało się dojść do mety z zapaloną świecą podczas pierwszego przemarszu?
- Jaki element zadecydował o sukcesie za drugim razem?
- Podziel klasę na 5 grup. Przydziel grupom arkusz papieru, mazak. Umieść na tablicy planszę z zasadami burzy mózgów i poproś, aby każda grupa sporządziła listę czynników decydujących o powodzeniu pracy w grupie.
- Po 10 minutach poproś przedstawicieli grup o prezentację arkuszy z wypisanymi czynnikami decydującymi o sukcesie pracy w grupie.
- Wypisz na oddzielnym arkuszu te czynniki, które powtórzyły się we wszystkich grupach i wspólnie z całym zespołem ustalcie hierarchię ich ważności (np. przydzielając punkty od 1 do 6)
III. Ewaluacja
- Poproś uczniów o wypełnienie następującej ankiety: - karta pracy nr 1.
KARTA PRACY NR 1.
Zaznacz znakiem x, jak oceniasz dzisiejszą lekcję:
Pytania
- Czy lubisz pracować w grupie? Tak ... Nie ... Jest mi to obojętne ...
- Czy byłeś zaangażowany? Tak ... Nie ... Trochę byłem ...
- Jak się czułeś na lekcji? Dobrze ... Źle ... Nie wiem ...
Opracowanie: Anna Pająk