Katalog

Iwona Gawkowska, 2010-05-17
Zambrów

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

,,Jesienne nastroje... ” Scenariusz Zajęć Otwartych.

- n +

Scenariusz Zajęć Otwartych


Temat: ,,Jesienne nastroje... ”

Cel główny:
- integracja grupy

Cele szczegółowe:
- rozpoznawanie własnych odczuć i nastrojów
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania(nazywania) uczuć i nastrojów
- rozbudzanie ekspresji ruchowej
- doskonalenie percepcji słuchowej
- doskonalenie umiejętności współdziałania
- dostarczenie pozytywnych przeżyć

Formy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa

Metody: słowna, oglądowa, czynna,
elementy metod arteterapii: muzykoterapii, dramy, pedagogiki zabawy

Uczestnicy: wychowanki grupy VIII internatu w SOSW w XXX – dziewczęta upośledzone umysłowo w stopniu lekkim( 12- 15 lat)

Środki dydaktyczne: ,,Mapka Pogody” i symbole oznaczeń pogody; chusta animacyjna, nagranie piosenki ,,Ciągle pada...”; taśma klejąca, książka wg M. Bogdanowicz ,,Przytulanki. Czyli wierszyki na dziecięce masażyki .” ; zdjęcia o tematyce jesiennej;
Pomoce techniczne: odtwarzacz CD; liście z papieru, parasol;

Przebieg zajęć:

1. Przygotowanie sali i pomocy do zajęć.

2. Powitanie uczestników zajęć.

Wszyscy stoją w kole, prowadzący wita tych którzy:
- lubią słońce
- lubią wodę
- lubią plaże
- cieszą się, że są wakacje..
- wita wszystkich pozostałych
Osoby identyfikujące się z powitaniem robią krok do przodu.
Następnie wszyscy wypowiadają równocześnie słowo ,,cześć”, robią to trzykrotnie: najpierw bezgłośnie, poruszając jedynie ustami, potem szeptem i na koniec normalnym głosem (ewentualnie bardzo głośno).

3. W jakim jesteś nastroju?
Wykonanie ,,Mapki Pogody”. Dzieci określają w jakim są nastroju, jak się czują przystępując do zajęć? Naklejają na parasol z napisem ,,Mapka Pogody” gotowe symbole określające pogodę(własny nastrój, uczucia).
Prowadzący podsumowuje wyniki określając prognozę pogody na najbliższe zajęcia.

4. Rozmowa na temat Jesieni.
a) określenie cech Jesieni
- odwołanie do wiedzy i doświadczeń dzieci
b) prezentacja zdjęć o tematyce jesiennej
c) próba określenia nastroju zdjęć(wesoły, radosny, smutny, senny, pochmurny).

5. ,,Magiczna chusta”.
Wszyscy uczestnicy ustawiają się wokół chusty animacyjnej. Mają za zadanie zamienić ją w określony przedmiot zgodnie z poleceniem(parasol, hamak, karuzelę, kołdrę...).

6. ,,Kołdra”.
Po zamianie chusty w kołdrę, dzieci stają wokół niej. Uczestnicy zajęć są proszeni o swobodne chodzenie po sali i jak najszybszy powrót do chusty i wypełnienie poleceń w momencie wyłączenia muzyki.
Polecenia: siadamy na kołdrze, chowamy pod kołdrę same nogi, chowamy nogi do pasa, chowamy się cali...

7. Masażyk ,,Tam płynie rzeczka”.
Dzieci wykonują już znany sobie wcześniej masażyk .
*W przypadku sprawnej realizacji zadań przez dzieci dodatkowo masażyk ,,Fotografia pieska”.

8. Zabawa ruchowa,, Spacer po jesiennym parku”.
Zajęcia ruchowe z elementami dramy.
Dziewczęta spacerują z parasolką po całej sali w rytm muzyki naśladując: spacerujące radosne dzieci, panią na szpileczkach, słonia....
Jedna osoba spaceruje z parasolką, gdy muzyka milknie przekazuje parasolkę koleżance.
Zabaw trwa aż wszystkie wychowanki otrzymają parasol.
* tłem muzycznym jest piosenka ,,Ciągle pada”.

9. ,,Jesienny wiatr”.
Przy pomocy chusty dziewczęta wspólnie wywołują jesienny wiatr. Współpracując w grupie muszą zrzucić z chusty liście z papieru.

10. Zabawa,, Fryzjer”.
Wykonanie ,,fryzur” przy pomocy chusty animacyjnej.
* w zabawie wykorzystujemy właściwości elektrostatyczne chusty i włosów

11. Zakończenie zajęć.
a) wykonanie ,,Mapki Pogody” –podsumowującej zajęcia
b) omówienie zachowania dziewcząt
c) zaproszenie na kolejne zajęcia
12. Porządkowanie sali i pomocy.

Opracowała i przeprowadziła: Iwona Gawkowska

Zajęcia podobały się zarówno uczestniczącym w nich wychowankom jak również obserwującym je dzieciom i nauczycielom. Proponowane zabawy wywołały uśmiech i radość.



Wyświetleń: 4182


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.