Katalog Iwona Gawkowska, 2010-05-17 Zambrów Zajęcia zintegrowane, Scenariusze ,,Jesienne nastroje... ” Scenariusz Zajęć Otwartych.Scenariusz Zajęć Otwartych Temat: ,,Jesienne nastroje... ” Cel główny: - integracja grupy Cele szczegółowe: - rozpoznawanie własnych odczuć i nastrojów - kształtowanie umiejętności rozpoznawania(nazywania) uczuć i nastrojów - rozbudzanie ekspresji ruchowej - doskonalenie percepcji słuchowej - doskonalenie umiejętności współdziałania - dostarczenie pozytywnych przeżyć Formy: indywidualna, zespołowa, zbiorowa Metody: słowna, oglądowa, czynna, elementy metod arteterapii: muzykoterapii, dramy, pedagogiki zabawy Uczestnicy: wychowanki grupy VIII internatu w SOSW w XXX – dziewczęta upośledzone umysłowo w stopniu lekkim( 12- 15 lat) Środki dydaktyczne: ,,Mapka Pogody” i symbole oznaczeń pogody; chusta animacyjna, nagranie piosenki ,,Ciągle pada...”; taśma klejąca, książka wg M. Bogdanowicz ,,Przytulanki. Czyli wierszyki na dziecięce masażyki .” ; zdjęcia o tematyce jesiennej; Pomoce techniczne: odtwarzacz CD; liście z papieru, parasol; Przebieg zajęć: 1. Przygotowanie sali i pomocy do zajęć. 2. Powitanie uczestników zajęć. Wszyscy stoją w kole, prowadzący wita tych którzy: - lubią słońce - lubią wodę - lubią plaże - cieszą się, że są wakacje.. - wita wszystkich pozostałych Osoby identyfikujące się z powitaniem robią krok do przodu. Następnie wszyscy wypowiadają równocześnie słowo ,,cześć”, robią to trzykrotnie: najpierw bezgłośnie, poruszając jedynie ustami, potem szeptem i na koniec normalnym głosem (ewentualnie bardzo głośno). 3. W jakim jesteś nastroju? Wykonanie ,,Mapki Pogody”. Dzieci określają w jakim są nastroju, jak się czują przystępując do zajęć? Naklejają na parasol z napisem ,,Mapka Pogody” gotowe symbole określające pogodę(własny nastrój, uczucia). Prowadzący podsumowuje wyniki określając prognozę pogody na najbliższe zajęcia. 4. Rozmowa na temat Jesieni. a) określenie cech Jesieni - odwołanie do wiedzy i doświadczeń dzieci b) prezentacja zdjęć o tematyce jesiennej c) próba określenia nastroju zdjęć(wesoły, radosny, smutny, senny, pochmurny). 5. ,,Magiczna chusta”. Wszyscy uczestnicy ustawiają się wokół chusty animacyjnej. Mają za zadanie zamienić ją w określony przedmiot zgodnie z poleceniem(parasol, hamak, karuzelę, kołdrę...). 6. ,,Kołdra”. Po zamianie chusty w kołdrę, dzieci stają wokół niej. Uczestnicy zajęć są proszeni o swobodne chodzenie po sali i jak najszybszy powrót do chusty i wypełnienie poleceń w momencie wyłączenia muzyki. Polecenia: siadamy na kołdrze, chowamy pod kołdrę same nogi, chowamy nogi do pasa, chowamy się cali... 7. Masażyk ,,Tam płynie rzeczka”. Dzieci wykonują już znany sobie wcześniej masażyk . *W przypadku sprawnej realizacji zadań przez dzieci dodatkowo masażyk ,,Fotografia pieska”. 8. Zabawa ruchowa,, Spacer po jesiennym parku”. Zajęcia ruchowe z elementami dramy. Dziewczęta spacerują z parasolką po całej sali w rytm muzyki naśladując: spacerujące radosne dzieci, panią na szpileczkach, słonia.... Jedna osoba spaceruje z parasolką, gdy muzyka milknie przekazuje parasolkę koleżance. Zabaw trwa aż wszystkie wychowanki otrzymają parasol. * tłem muzycznym jest piosenka ,,Ciągle pada”. 9. ,,Jesienny wiatr”. Przy pomocy chusty dziewczęta wspólnie wywołują jesienny wiatr. Współpracując w grupie muszą zrzucić z chusty liście z papieru. 10. Zabawa,, Fryzjer”. Wykonanie ,,fryzur” przy pomocy chusty animacyjnej. * w zabawie wykorzystujemy właściwości elektrostatyczne chusty i włosów 11. Zakończenie zajęć. a) wykonanie ,,Mapki Pogody” –podsumowującej zajęcia b) omówienie zachowania dziewcząt c) zaproszenie na kolejne zajęcia 12. Porządkowanie sali i pomocy. Opracowała i przeprowadziła: Iwona Gawkowska Zajęcia podobały się zarówno uczestniczącym w nich wychowankom jak również obserwującym je dzieciom i nauczycielom. Proponowane zabawy wywołały uśmiech i radość. Wyświetleń: 4182
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |