AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Dziewa, 2010-05-17
Lublin

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

"Duże decycje małych ludzi". Scenariusz zajęć dla klas I-III na temat samorządności i wyborów do SU.

- n +

Scenariusz zajęć zintegrowanych przeprowadzonych w klasach I-III

Prowadzący: wychowawcy klas I-III

Temat dnia: „Duże decyzje małych ludzi.”

Cele ogólne:
• Wprowadzenie, zrozumienie i utrwalenie idei samorządności i demokracji oraz jej roli w życiu społeczeństwa.
• Propagowanie wiedzy na temat patrona.
• Kształtowanie umiejętności argumentowania i formułowania samodzielnych opinii.
• Wyrabianie poczucia odpowiedzialności za swoje decyzje, słowa.
• Umacnianie poczucia tożsamości narodowej i współodpowiedzialności za swoje najbliższe otoczenie- klasa, szkoła
Cele operacyjne:
Uczeń-
• posiada informacje na temat królów polskich,
• zna nazwy ulic swojego osiedla,
• wie kto sprawuje władzę w Rzeczpospolitej Polskiej,
• rozumie pojęcie „demokracja” i rolę jaką odgrywa ona w życiu społeczeństwa,
• potrafi podać przykłady demokracji,
• rozumie ideę samorządności,
• potrafi wyjaśnić rolę samorządu uczniowskiego w szkole,
• rozumie pojęcie patron,
• przedstawia argumenty przemawiające za wyborem odpowiedniego kandydata,
• formułuje samodzielne opinie,
• posiada świadomość odpowiedzialności za swoje decyzje,
• rozwiązuje problemy w sposób twórczy,
• umie prawidłowo rozwiązać zadanie tekstowe,
• stosuje różne techniki plastyczne.

Metody:
• podające ( rozmowa)
• poszukujące (problemowe)
• eksponujące (pokaz)
• aktywizujące ( drzewko, słoneczko, zabawa w skojarzenia)

Formy:
• zbiorowa (jednolita, zróżnicowana)
• grupowa (jednolita, zróżnicowana)
• indywidualna


Środki dydaktyczne:
Albumy, fotografie królów polskich, słowniki, encyklopedie, kartki, ołówki, karty pracy, szarfa z napisem „DEMOKRACJA”, kartony, ceraty, farby, pędzle, plastelina, bibuła, papier kolorowy itp., arkusze szarego papieru, plakaty wyborcze, notatki przygotowane przez uczniów.

1. Powitanie

Co kojarzy Ci się ze słowem WŁADZA? – zabawa w kręgu, „Skojarzenia”

2. Rozmowa na temat władzy dawniej i dziś.

- Kto kiedyś sprawował władzę?
- O jakich sławnych i znanych królach polskich słyszeliście?
- Co wiecie o królach, których imiona noszą ulice naszego osiedla?
- Kto dzisiaj sprawuje władzę w naszym
a) państwie?
b) mieście?
c) osiedlu?
d) szkole?

3. Schemat organizacji władzy w Rzeczpospolitej Polskiej i jego omówienie.

(starsze klasy w grupach, młodsze wspólnie z nauczycielem)
Podjęcie próby stworzenia „drzewka” przedstawiającego hierarchię władzy w państwie – prezydent, wojewoda, burmistrz…itp.

4. Demokracja- wyjaśnienie idei i znaczenia pojęcia

Klasy I- dziecko wchodzi do sali przepasane szarfą z napisem „DEMOKRACJA”
„Jestem Pani Demokracja, każdemu daję prawo wyboru, wolność słowa, wyznania…itd.”(dziecko jest wcześniej przygotowane przez nauczyciela)

Klasy II-III –wyszukiwanie, odczytywanie i wyjaśnianie haseł znalezionych w encyklopedii i słownikach.

5. Władza na naszym osiedlu i w naszej szkole.

-Kto decyduje o tym, że niektóre osoby sprawują władzę?
-Kto wybiera przedstawicieli, którzy w naszym imieniu podejmują ważne decyzje dla naszego osiedla, jego mieszkańców?
-O czym mogą decydować przedstawiciele samorządu osiedlowego?
-Jakie decyzje podejmują?

-Kto sprawuje władzę w szkole?
-Czy ważne decyzje w szkole podejmują tylko dorośli?
-Jak nazywamy przedstawicieli uczniów, którzy mają czynny udział w życiu szkoły i wpływ na niektóre decyzje dorosłych?
(schemat organizacyjny samorządu uczniowskiego)






6. Rola samorządu uczniowskiego

-Czym zajmuje się samorząd uczniowski?
-Co robi?
- Jaka jest jego rola w szkole?
(uczniowie zapisują swoje propozycje na kartkach, po czym wspólnie układają „słoneczko” i następuje omówienie)
Rozmowa na temat zbliżających się wyborów do samorządu szkolnego, oglądanie plakatów wyborczych uczniów kandydujących do samorządu.

7. Karty pracy- rozwiązywanie zadań tekstowych.

Zadania są dostosowane do poziomu wiedzy i umiejętności uczniów na poszczególnych poziomach edukacji.

8. Patron- rozmowa z uczniami.
-Kto to jest patron?
-Kto może zostać patronem?
-Jakie cechy powinny charakteryzować patrona ?
-Kto nie może być uznawany za patrona?
-Jakie instytucje i miejsca mają swoich patronów?

9. Patron naszej szkoły.

Pogadanka z wykorzystaniem informacji przygotowanych przez uczniów w domu.
(uczniowie po rozmowie z rodzicami, przygotowali na kartkach propozycje osób, które według nich powinny być patronem szkoły)
-Jakie są wasze propozycje?
-Kto powinien zostać patronem naszej szkoły i dlaczego? Uzasadnij swój wybór.

10. Praca plastyczna.
Uczniowie wykonuj portret patrona, wykorzystując różne techniki plastyczne.

11. Omówienie i ocena prac.
Zorganizowanie wystawki klasowej.

12. Zakończenie i podsumowanie zajęć.

Uczniowie siedzą w kręgu, na pożegnanie każdy wymienia słowo, zwrot kojarzący się z demokracją, samorządnością.





Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1733


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.