Katalog

Elżbieta Dziewa, 2010-05-17
Lublin

Zajęcia przedszkolne, Ćwiczenia

Ćwiczenia usprawniające funkcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową.

- n +

Ćwiczenia usprawniające funkcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową

Funkcja wzrokowa to:
• Analiza wzrokowa-umiejętność wyodrębniania pojedynczego elementu z całości
• Synteza wzrokowa-zdolność do składania podanych elementów elementów całość
• Spostrzegawczość wzrokowa-wyszukiwanie braków, różnic
• Pamięć wzrokowa-zdolność do zapamiętywania obserwowanego materiału

Koordynacja wzrokowo-ruchowa –umiejętność wykonywania czynności ruchowych pod kontrolą wzroku

Ćwiczenia usprawniające
Wskazywanie zmian w najbliższym otoczeniu
Omawianie obrazków, wskazywanie szczegółów
Zapamiętywanie jak największej ilości eksponowanych przedmiotów i określanie dokonywanych zmian ich położenia. Np. dziecko obserwuje 3-5 zabawek na stole, dorosły zakrywa zabawki a dziecko ma je wymienić. Trudniejsza wersja to zmiana miejsca położenia i określenie przez dziecko co się zmieniło i w jaki sposób
Wszelkiego rodzaju gry w domino, memory
Układanie obrazka według wzoru i bez wzoru, gotowe układanki, puzzle, pocięte pocztówki czy obrazki
Budowanie z klocków
Zachęcanie do rysowania-z użyciem szablonów, odrysowywanie, kończenie zaczętych rysunków
Wyszukiwanie braków na obrazku,np.kot bez ogonka
Rozpoznawanie figur geometrycznych, odtwarzanie wzorów z figur
Rysowanie z pamięci
Labirynty, plątaninki
Śledzenie wzrokiem poruszającej się piłki lub wstążeczki, rzucanie i chwytanie piłki, rzucanie do celu
Utrwalanie kształtu liter i cyfr-obrysowywanie,lepienie z plasteliny rysowanie na soli lub piasku wsypanym na tace
Wyszukiwanie jednej litery pośród innych
Łączenie w pary litery małej i wielkiej np. m,M; o,O
Wyszukiwanie liter w sylabach, wyrazach, krótkich tekstach
Sporządzanie albumu liter z liter wycinanych z różnych czasopism
Wyszukiwanie wyrazów takich samych spośród innych podobnych graficznie,np. {lato} lata, tato, lato
Z określoną wybraną samogłoską lub spółgłoską, np. wyrazy z literą s
sok kos kok koc sala lasy sałata cebula
O takiej samej liczbie liter
Różniących się tylko jedną litera, np. lis-las kosa-koza
Uzupełnianie brakujących liter w wyrazach


Cwiczenia usprawniające percepcję słuchową
Zamknij oczy i powiedz co słyszysz (szelest gazety, stuknięcia,kroki, kapanie wody, drapanie, darcie papieru itp. )
rozpoznawanie osób po głosie(mama tata babcia dziadek, brat itp.
Wystukiwanie rytmu, powtarzanie usłyszanego rytmu
Odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych przez układanie klocków, rysowanie kropek-rodzic wystukuje rytm, a dziecko układa klocki lub rysuje kropki z uwzględnieniem ilości uderzeń i odstępów czasowych
Łączenie sylab w proste wyrazy- Jakie słowo słyszysz? O-la, ma-ma, do-mek itp.
Łączenie głosek w wyraz- Jakie słowo słyszysz? D-o-m-e-k, l-a-l-a itp.
Zabawa w kończenie słów-rodzic podaje sylabę dziecko kończy wymawiając cały wyraz, np. LO- a dziecko mówi lody, BU (buty), SA (samolot) itd.
Tworzenie słów do rymu np. los-nos, kotek-płotek, rodzic podaje wyraz, dziecko wymienia rym
Zabawa „do walizki zabieram” rodzic zaczyna i mówi „Do walizki zabieram czapkę”; dziecko powtarza i dodaje swoją propozycję-”do walizki zabieram czapkę i telefon”, Teraz rodzic powtarza całość”do walizki zabieram czapkę, telefon i zegarek” i znowu dziecko powtarza i dodaje nowy przedmiot. I tak dalej raz jedna osoba raz druga
Wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów zaczynających się na wybraną głoskę, np. k,dziecko rozgląda się i wymienia- kanapa, książka, kosz, kwiatek, kot itd.
Wymienianie szeregu wyrazów powtarzając co jakiś czas ten sam , a dziecko słysząc go ma zareagować klaśnięciem, np. wyraz NOS
nos kos las sos nos włos odgłos nos bas kwas nos
rodzic mówi zdanie z kilku wyrazów, a dziecko tnie pasek papieru na części i układa tyle części ile w zdaniu jest wyrazów,np. OLA MA LALĘ

wymienianie wyrazów z określoną głoską na początku, w środku i na końcu wyrazu, np. kot, oko, mak
wyodrębnianie głosek- Co słyszysz na końcu wyrazu? Tata, loki, lale itp.
Liczenie głosek w wyrazie i układanie modeli wyrazów z pociętego paska papieru, np.
m-a-m-a k u r a


Ćwiczenia sprawności ruchowej i orientacji przestrzennej
Utrwalanie pojęć orientacji przestrzennej w zabawie,np. weź łyżkę prawą ręką, połóż klocek z prawej strony kartki, na górze, na dole, pod stołem , nad stołem itp.
Dokańczanie rysunków, np. daj dziecku narysowany dom i powiedz: nad domem narysuj słońce, obok słońca narysuj chmurę, z boku domu narysuj płot, pod płotem narysuj grzyb itd.
Naśladowanie ciałem ruchów zwierząt, szumu wiatru, padającego deszczu itp.
Zabawa w tor przeszkód
Skoki, rzuty, chwyty
Doskonalenie sprawności dłoni i palców
Nawlekanie koralików
Zapinanie guzików
Wiązanie supełkówzakręcanie i odkręcanie butelek zamykanie i odmykanie pudełek
Cięcie gazety
Lepienie, naklejanie małych elementów
Malowanie palcami na małym i dużym formacie
Układanie po narysowanym śladzie np. nitki, włóczki, rysowanie po śladzie
Kalkowanie ołówkiem, pędzlem, patykiem
Labirynty
Stemplowanie, wycinanie wcześniej narysowanych wzorów
Wydzierani z papieru
Rysowanie dużych i małych kół jedną, dwoma rękami naraz
Obrysowywanie szablonów
Rysowanie szlaczków
Łączenie punktów linią ciągłą
Kreskowanie-wypełnianie konturów obrazka małymi kreseczkami stawianymi poziomo i pionowo

Należy się bawić z dzieckiem w taki sposób aby umiejętnie je ćwiczyć, zachęcać, współdziałać, ale nie wyręczać, a na pewno po jakimś czasie dziecko osiągnie pożądany efekt, i satysfakcję i będzie pozytywnie zmobilizowane do dalszej pracy. A Państwo dumni z siebie i z dziecka.


Wyświetleń: 9923


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.