Katalog Elżbieta Dziewa, 2010-05-17 Lublin Zajęcia przedszkolne, Ćwiczenia Ćwiczenia usprawniające funkcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową.Ćwiczenia usprawniające funkcję wzrokową i koordynację wzrokowo-ruchową Funkcja wzrokowa to: • Analiza wzrokowa-umiejętność wyodrębniania pojedynczego elementu z całości • Synteza wzrokowa-zdolność do składania podanych elementów elementów całość • Spostrzegawczość wzrokowa-wyszukiwanie braków, różnic • Pamięć wzrokowa-zdolność do zapamiętywania obserwowanego materiału Koordynacja wzrokowo-ruchowa –umiejętność wykonywania czynności ruchowych pod kontrolą wzroku Ćwiczenia usprawniające Wskazywanie zmian w najbliższym otoczeniu Omawianie obrazków, wskazywanie szczegółów Zapamiętywanie jak największej ilości eksponowanych przedmiotów i określanie dokonywanych zmian ich położenia. Np. dziecko obserwuje 3-5 zabawek na stole, dorosły zakrywa zabawki a dziecko ma je wymienić. Trudniejsza wersja to zmiana miejsca położenia i określenie przez dziecko co się zmieniło i w jaki sposób Wszelkiego rodzaju gry w domino, memory Układanie obrazka według wzoru i bez wzoru, gotowe układanki, puzzle, pocięte pocztówki czy obrazki Budowanie z klocków Zachęcanie do rysowania-z użyciem szablonów, odrysowywanie, kończenie zaczętych rysunków Wyszukiwanie braków na obrazku,np.kot bez ogonka Rozpoznawanie figur geometrycznych, odtwarzanie wzorów z figur Rysowanie z pamięci Labirynty, plątaninki Śledzenie wzrokiem poruszającej się piłki lub wstążeczki, rzucanie i chwytanie piłki, rzucanie do celu Utrwalanie kształtu liter i cyfr-obrysowywanie,lepienie z plasteliny rysowanie na soli lub piasku wsypanym na tace Wyszukiwanie jednej litery pośród innych Łączenie w pary litery małej i wielkiej np. m,M; o,O Wyszukiwanie liter w sylabach, wyrazach, krótkich tekstach Sporządzanie albumu liter z liter wycinanych z różnych czasopism Wyszukiwanie wyrazów takich samych spośród innych podobnych graficznie,np. {lato} lata, tato, lato Z określoną wybraną samogłoską lub spółgłoską, np. wyrazy z literą s sok kos kok koc sala lasy sałata cebula O takiej samej liczbie liter Różniących się tylko jedną litera, np. lis-las kosa-koza Uzupełnianie brakujących liter w wyrazach Cwiczenia usprawniające percepcję słuchową Zamknij oczy i powiedz co słyszysz (szelest gazety, stuknięcia,kroki, kapanie wody, drapanie, darcie papieru itp. ) rozpoznawanie osób po głosie(mama tata babcia dziadek, brat itp. Wystukiwanie rytmu, powtarzanie usłyszanego rytmu Odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych przez układanie klocków, rysowanie kropek-rodzic wystukuje rytm, a dziecko układa klocki lub rysuje kropki z uwzględnieniem ilości uderzeń i odstępów czasowych Łączenie sylab w proste wyrazy- Jakie słowo słyszysz? O-la, ma-ma, do-mek itp. Łączenie głosek w wyraz- Jakie słowo słyszysz? D-o-m-e-k, l-a-l-a itp. Zabawa w kończenie słów-rodzic podaje sylabę dziecko kończy wymawiając cały wyraz, np. LO- a dziecko mówi lody, BU (buty), SA (samolot) itd. Tworzenie słów do rymu np. los-nos, kotek-płotek, rodzic podaje wyraz, dziecko wymienia rym Zabawa „do walizki zabieram” rodzic zaczyna i mówi „Do walizki zabieram czapkę”; dziecko powtarza i dodaje swoją propozycję-”do walizki zabieram czapkę i telefon”, Teraz rodzic powtarza całość”do walizki zabieram czapkę, telefon i zegarek” i znowu dziecko powtarza i dodaje nowy przedmiot. I tak dalej raz jedna osoba raz druga Wyszukiwanie w otoczeniu przedmiotów zaczynających się na wybraną głoskę, np. k,dziecko rozgląda się i wymienia- kanapa, książka, kosz, kwiatek, kot itd. Wymienianie szeregu wyrazów powtarzając co jakiś czas ten sam , a dziecko słysząc go ma zareagować klaśnięciem, np. wyraz NOS nos kos las sos nos włos odgłos nos bas kwas nos rodzic mówi zdanie z kilku wyrazów, a dziecko tnie pasek papieru na części i układa tyle części ile w zdaniu jest wyrazów,np. OLA MA LALĘ wymienianie wyrazów z określoną głoską na początku, w środku i na końcu wyrazu, np. kot, oko, mak wyodrębnianie głosek- Co słyszysz na końcu wyrazu? Tata, loki, lale itp. Liczenie głosek w wyrazie i układanie modeli wyrazów z pociętego paska papieru, np. m-a-m-a k u r a Ćwiczenia sprawności ruchowej i orientacji przestrzennej Utrwalanie pojęć orientacji przestrzennej w zabawie,np. weź łyżkę prawą ręką, połóż klocek z prawej strony kartki, na górze, na dole, pod stołem , nad stołem itp. Dokańczanie rysunków, np. daj dziecku narysowany dom i powiedz: nad domem narysuj słońce, obok słońca narysuj chmurę, z boku domu narysuj płot, pod płotem narysuj grzyb itd. Naśladowanie ciałem ruchów zwierząt, szumu wiatru, padającego deszczu itp. Zabawa w tor przeszkód Skoki, rzuty, chwyty Doskonalenie sprawności dłoni i palców Nawlekanie koralików Zapinanie guzików Wiązanie supełkówzakręcanie i odkręcanie butelek zamykanie i odmykanie pudełek Cięcie gazety Lepienie, naklejanie małych elementów Malowanie palcami na małym i dużym formacie Układanie po narysowanym śladzie np. nitki, włóczki, rysowanie po śladzie Kalkowanie ołówkiem, pędzlem, patykiem Labirynty Stemplowanie, wycinanie wcześniej narysowanych wzorów Wydzierani z papieru Rysowanie dużych i małych kół jedną, dwoma rękami naraz Obrysowywanie szablonów Rysowanie szlaczków Łączenie punktów linią ciągłą Kreskowanie-wypełnianie konturów obrazka małymi kreseczkami stawianymi poziomo i pionowo Należy się bawić z dzieckiem w taki sposób aby umiejętnie je ćwiczyć, zachęcać, współdziałać, ale nie wyręczać, a na pewno po jakimś czasie dziecko osiągnie pożądany efekt, i satysfakcję i będzie pozytywnie zmobilizowane do dalszej pracy. A Państwo dumni z siebie i z dziecka. Wyświetleń: 9923
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |