Katalog Stanisława Łazik, 2010-05-17 Wołów Matematyka, Scenariusze Scenariusze lekcji. KSZTAŁOWANIA POJĘĆ MATAMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH. EDUKACJA MATEMATYCZNA TEMAT : KSZTAŁOWANIA POJĘĆ MATAMATYCZNO - PRZYRODNICZYCH ADRESAT- DZIECI 5- letnie TEMAT : „Niezwykłe przygody Krasnala z długą brodą ”. CELE OPRACYJNE: Dziecko: 1. potrafi podzielić elementy na zbiory i nazwać je, 2. przelicza liczbę elementów w danym zbiorze i opisuje ją cyfrą, 3. liczy w zakresie od 1 do 4, posługuje się liczebnikami głównymi, 4. umie uważnie słuchać treści opowiadania i odpowiedzieć na pytania N. 5. zna pojęcia mały, średni, większy i umie właściwie się nimi posługiwać, 6. potrafi poczekać na swoją kolei, odpowiada całym zdaniem, 7. samodzielnie dobiera owoce drzew do liści. Metody : praktyczna – zadań do wykonania , aktywizująca – poszukiwanie rozwiązań. Formy : praca z całą grupą, praca indywidualna. Środki Edukacyjne - materiał przyrodniczy : liście, kasztany, żołędzie, owoce, warzywa, napisy do czytania globalnego( owoce, warzywa), płyta CD, kartki z zadaniem dla dzieci do wykonania, koperty w których znajdują się jesienne liście, cyfry od 1-4 , klej. Przebieg zajęcia: 1. Przygoda Krasnala z długą brodą – umie uważnie słuchać treści bajki i odpowiedzieć na pytania N. Bajka: Pewnego jesiennego dnia , gdy słońce wysoko wędrowało po niebie leśną dróżką szedł Krasnal z długą brodą aż po pas. Niósł wielki kosz pełen jesiennych skarbów, które zebrał w swym ogrodzie. Wiatr leciutko kołysał koronami drzew. Krasnal rozglądał się na boki – to w lewo to w prawo podziwiając kolory jesieni. Krople deszczu niczym małe perełki skrzyły się na kolorowych liściach. Krasnala tak bardzo urzekły jesienne drzewa, że nie zauważył leżącego na dróżce pnia drzewa. Potknął się i upadł. Przewracając się upuścił swój kosz na ziemię. Wszystkie jesienne, zebrane w sadzie i ogrodzie skarby małego wysypały się na leśną ścieżkę. - OJEJ ! - wykrzyknął krasnal - Co Ja teraz zrobię ? – powiedział zmartwiony krasnal. Nauczyciel - Czy pomożemy krasnalowi ? ; Jakie skarby niósł krasnal w koszu? Dzieci odpowiadają na pytania nauczyciela, dz. dostrzegają różnice między przedmiotami, tworzą zbiory ze względu na jedną cechę - przeznaczenia; przeliczają liczbę elementów w zbiorze i określają je cyfrą . ( Opowiadanie ułożone przez N.). 2. Zabawa ruchowa przy piosence „ Jesienna zabawa”- dz. umie bawię się przy muzyce, rytmiczne wyklaskuje refren piosenki, dzi4ci bawią się w kołeczkach dwuosobowych Piosenka: I Jesienna pogoda pada deszcz parasol swój na spacer weź, jesienna pogoda lata szkoda, które odeszło gdzieś, kap, kap, kap deszcz z nieba pada, kap, kap, kap szkoda, że nie oranżada. (bis). II Jesienny wicherek listki zwiał, w prawo i w lewo raz i dwa, jesienny wicherek ma rowerek, którym pojechał w świat. Podczas zwrotek dzieci tańczą walczyka w parach, na słowa kap ,kap, kap dzieci zatrzymują się klaszczą w swoje ręce a następnie w ręce kolegi z pary. 3. „Kolorowe liście” – dz. zna pojęcia : duży , średni, mały i potrafi je właściwie stosować, porównuje ilościowo liczbę liści, określa je cyfrą. 4. Opowieść ruchowa „ Jesienny wicherek” – dz. naśladuje gestem i ruchem ciała opowiadanie N. Nagrany utwór Vivaldiego 5. „Jesienne zabawy” - dzieci otrzymują zadanie do samodzielnego wykonania. Na stolikach dla każdego dziecka w kopertach, znajdują się liści zebrane wspólnie z dziećmi w parku oraz cyfry od 1 do 4 zadanie dzieci polega na wybraniu liści z tego samego drzewa i umieszczenie ich w wazonach przyklejonych na kartkach , pod wazonami przyklejamy cyfrę odpowiadającą liczbie liści - dz. samodzielnie dokonuje podziału na zbiory i opisuje je cyfrą. 6. Nauczyciel sprawdza zadanie i dziękuje dzieciom za wspólną zabawę. Autor konspektu : Stanisława Łazik Wyświetleń: 1266
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |