|
|
Katalog Małgorzata Sędrowska, 2010-05-19 Baranowo Język polski, Scenariusze Dlaczego „świnia”? Jan Twardowski „Na chwilę". Scenariusz lekcji w klasie VI.Scenariusz lekcji języka polskiego przeprowadzonej w kl. VI SP Temat lekcji: Dlaczego „świnia”?- Jan Twardowski- „Na chwilę”. Cele lekcji: uczeń: -analizuje utwór liryczny i rozumie go, -przejawia uczucie empatii, -przedstawia wyobrażoną sytuację, -przytacza związki frazeologiczne z wyrazem „miłość”, -próbuje ułożyć optymistyczny wiersz o miłości. Pomoce dydaktyczne: podręcznik, portret ks. Twardowskiego, karty A4 Tok lekcji 1. Praca zespołowa: 2. Cicha lektura wiersza ks. Jana Twardowskiego „Na chwilę”. 3. Nauczyciel zapisuje na tablicy tytuł wiersza i prosi uczniów, aby poszukali określeń do wyrażenia na chwilę. Następnie zapisują podane przez siebie wyrażenia z prawej strony tytułu. 4. Następnie prowadzący prosi uczniów, aby uzupełnili lewą stronę czasownikami. Przykładowy zapis: przyjść na moment pojawić się NA CHWILĘ na krótko wpaść na sekundę na mgnienie oka 5. Zadanie do wykonania w grupach: - na kartkach A4 wypisują obok słowa miłość przymiotniki i związki wyrazowe, którymi chcieliby określić miłość przez nich oczekiwaną; - z drugiej strony (obok)- określenia miłości znajdujące się w wierszu. Może powstać następujący zapis: MIŁOŚĆ MIŁOŚĆ w wierszu -wieczna -na zawsze -stała -najdłuższa -wierna -miała przetrwać tyle lat -trwała -burze -niezmienna -śmierć niezawodna -z fijołkiem w kubeczku 6. Prezentacja wyników, porównywanie własnych oczekiwań z oczekiwaniami osoby mówiącej w wierszu. Stwierdzają, że są podobne. 7. Próba wyjaśnienia pytania zawartego w temacie lekcji: dlaczego „świnia”? 8. Uczniowie w grupach ustalają odpowiedź, która może brzmieć: Miłość, która nadeszła, nie spełniła oczekiwań postaci mówiącej w wierszu, wiele sobie obiecywała, a zaskoczyła, odeszła zbyt szybko, dlatego użyto potocznego obraźliwego określenia ”świnia”. 9. Podsumowanie lekcji: uczniowie wypowiadają się indywidualnie na temat omówionego utworu, dzielą się wrażeniami na forum klasy. 10. Zadanie domowe (do wyboru): * Wyjaśnij, jak rozumiesz przenośnię „miłość z fijołkiem w kubeczku”; można wykonać jej ilustrację. * Ułóż optymistyczny wiersz o miłości. Wyświetleń: 3894
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |