|
|
Katalog Małgorzata Sędrowska, 2010-05-19 Baranowo Język polski, Scenariusze O nieprawdopodobieństwach w baśni „O Waligórze i Wyrwidębie”. Scenariusz lekcji w klasie IV.Scenariusz lekcji języka polskiego w kl. IV Temat: O nieprawdopodobieństwach w baśni „O Waligórze i Wyrwidębie”. Cele: uczeń: - poznaje treść baśni, potrafi ją streścić, - rozpoznaje bohaterów, umie wskazać cechy, jakimi się odznaczają, - umie odnaleźć fragm. charakteryzujące bohaterów, - poznaje pojęcie baśni i jej cechy, - wskazuje elementy i wydarzenia fantastyczne, - ćwiczy umiejętność korzystania ze słownika, - doskonali umiejętność poprawnej wypowiedzi, - wie, czym jest reklama, umie zredagować reklamę, - potrafi zredagować kilkuzdaniową wypowiedź- ocenić treść baśni. Metody i formy pracy: praca z tekstem, pogadanka, burza mózgów, praca ze słownikiem, elementy pracy ćwiczeniowej, praca indywidualna. Pomoce dydaktyczne: podręcznik, słownik terminów literackich, karty pracy, paski kolorowego papieru, karteczki- „zaczarowane trzewiki”. Przebieg lekcji 1. Powitanie. Wprowadzenie do lekcji: - sprawdzenie pracy domowej (uczniowie mieli w domu przeczytać baśń „O Waligórze i Wyrwidębie”), - zapoznanie z celami lekcji - zapisanie tematu na tablicy. 2. Zaangażowanie uczniów: - przedstawienie- streszczenie treści baśni (jeden lub dwoje uczniów opowiada tekst), - swobodna pogadanka na temat poznanej baśni, wskazanie bohaterów tekstu (kartki imion tytułowych bohaterów nauczyciel przyczepia na tablicy, a uczniom rozdaje karty pracy do uzupełnienia), - wskazywanie cech, jakimi odznaczali się tytułowi bohaterowie: WALIGÓRA I WYRWIDĄB TO BOHATEROWIE (czego?) ............................... Waligóra: Wyrwidąb: (jakie posiadali cechy?) .................. .................. .................. .................. .................. .................. ( jak zachowywali się wobec siebie?) .................. .................. .................. .................. 3. Praca tekstem- charakteryzowanie bohaterów, cytowanie fragm. baśni dotyczących zachowania bohaterów. 4. Praca ze słownikiem- zapoznanie z pojęciem baśni: - dwoje uczniów wyszukuje w słowniku wyjaśnienie pojęcia baśni, po czym jeden z nich głośno odczytuje treść, - zapisanie w zeszytach kilku informacji na temat cech gatunkowych baśni nauczyciel nadmienia, iż to pojęcie będzie dominowało przez najbliższych kilka lekcji, na których uczniowie poznają jeszcze inne baśni), - swobodna wypowiedź na temat elementów i wydarzeń fantastycznych w baśni, wyszukiwanie ich w tekście, - wskazanie na szczególny element magiczny w baśni, po czym prowadzący zajęcia, rozdaje uczniom przygotowane wcześniej „trzewiki”, - wklejenie do zeszytów rozdanych kartek- bucików, po czym uczniowie mają napisać „reklamę wielkiej mocy i magii” niniejszych „eksponatów”. - prezentacja napisanych reklam na forum klasy. 5. Podsumowanie lekcji. Swobodna pogadanka na temat poznanej baśni. Pytania: 1) czy podobała się baśń wszystkim, jeśli tak, to dlaczego? 2) co najbardziej podobało się w baśni? 3) czy takie teksty powinni czytać uczniowie, co mogą zyskać poprzez poznanie takich tekstów? 6. Zadanie domowe: Którym z bohaterów chciałbym/ chciałabym być i jak wykorzystałbym/abym swoją moc? Wyświetleń: 4096
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |