Katalog Magdalena Tondos, 2010-05-19 Poręba Matematyka, Scenariusze Scenariusz hospitacji diagnozującej, Klasa 6.Konspekt lekcji diagnozującej Szkoła: Miejska Szkoła Podstawowa nr 6 w Zawierciu Klasa: VIa Przedmiot: matematyka Prowadzący: mgr Magdalena Tondos Temat: Na ferie z matematyką- rozwiązywanie zadań tekstowych. Termin: 21 stycznia 2010 r. Metody pracy: klasyczna metoda problemowa, burza mózgów Formy pracy: indywidualna ( rozwiązywanie zadań tekstowych, wykonywanie obliczeń) oraz zbiorowa ( dyskusja nad metodami rozwiązywania zadań). Pomoce dydaktyczne: karty pracy uczniów, karty z zadaniami. CEL GŁÓWNY: diagnozowanie stopnia opanowania umiejętności rozwiązywania zadań w oparciu o standardy wymagań takie jak: - rozumowanie (ustalanie sposobu rozwiązywania zadania oraz jego prezentacji); - wykorzystanie wiedzy w praktyce ( wykonywanie obliczeń oraz wykorzystanie w sytuacjach praktycznych własności liczb i figur). CEL WYCHOWAWCZY: doskonalenie umiejętności pracy zespołowej (kultura dyskusji, dzielenie się wiedzą), przestrzeganie norm zachowania. CELE OPERACYJNE: Uczeń: - potrafi wykonywać obliczenia dotyczące długości, powierzchni, objętości, wagi, czasu i pieniędzy; - czyta ze zrozumieniem treść zadania i ustala sposób rozwiązania zadania tekstowego; - posługuje się źródłem informacji; - wykorzystuje w sytuacji praktycznej własności liczb. Zestawienie zadań w odniesieniu do standardów wymagań egzaminacyjnych: Nr zadania Cel operacyjny Uczeń: Numer standardu 1 a) 1 b) - oblicza ułamek z danej liczby; - posługuje się źródłem informacji (ogłoszenie). - ustala sposób rozwiązania zadania; - wykonuje obliczenia dotyczące pieniędzy; - posługuje się źródłem informacji (ogłoszenie). 5.3.g) 4.1 3.8 5.3.g) 4.1 2 a) 2 b) 2 c) - posługuje się źródłem informacji; - wykonuje obliczenia dotyczące długości. - ustala sposób rozwiązania zadania; - wykonuje obliczenia dotyczące prędkości, drogi i czasu; - wykonuje obliczenia dotyczące czasu. 4.1 5.3.a) 3.8 5.3.e) 5.3.e) 3 a) 3 b) - wykonuje obliczenia dotyczące powierzchni. - wykonuje obliczenia dotyczące objętości. 5.3.b) 5.3.c) 4 - ustala sposób rozwiązania zadania; - wykonuje obliczenia dotyczące pieniędzy. 3.8 5.3.g) 5 - ustala sposób rozwiązania zadania; - wykonuje obliczenia dotyczące wagi. 3.8 5.3.d) Zestawienie zadań z karty pracy ucznia w odniesieniu do standardów wymagań egzaminacyjnych: Nr zadania Cel operacyjny Uczeń: Numer standardu 1 - ustala sposób rozwiązania zadania; - wykonuje obliczenia dotyczące pieniędzy. 3.8 5.3.g) 2 - wykorzystuje w sytuacjach praktycznych własności liczb całkowitych. 5.5.a) 3 - ustala sposób rozwiązania zadania; - wykonuje obliczenia dotyczące powierzchni. 3.8 5.3.b) Schemat punktowania zadań z karty pracy: Poprawna odpowiedź i schemat punktowania Il. pkt. Zadanie 1: ( 4 punkty) I. Uwzględnienie długości całej trasy: km= 120km II. Ustalenie sposobu obliczenia ilości paliwa potrzebnego do przejechania 120 km: ; III. Ustalenie sposobu obliczenia kosztu paliwa: zł IV. Poprawność rachunkowa 1p. 1p. 1p. 1p. Zadanie 2: ( 2 punkty) - Podanie najniższej temperatury: -8 oC - Podanie najwyższej temperatury: -3oC 1p. 1p. Zadanie 3: ( 4 punkty) I. Ustalenie sposobu obliczenia powierzchni basenu: = 375m2 II. Ustalenie sposobu obliczenia powierzchni brodzika: = 25m2 III. Poprawność rachunkowa w kryt. I i II IV. Poprawna odpowiedź 1p. 1p. 1p. 1p. Uwagi o realizacji: a) Dobór zadań ma na celu zaprezentowanie wiadomości i umiejętności uczniów. b) Uczniowie pracują zespołowo ( wytypowana osoba prezentuje sposób rozwiązania zadania lub jego fragmentu) oraz indywidualnie ( samodzielne rozwiązywanie zadań z karty pracy); c) Zadania z karty pracy zostaną sprawdzone i ocenione według opracowanego schematu; dokonana będzie również analiza wyników. PRZEBIEG LEKCJI 1. Powitanie uczniów. 2. Zapoznanie z celami lekcji. 3. Rozwiązywanie zadań z kart- załącznik 1 (zadania 1, 2, 3, 5; zadanie 4- zadanie dodatkowe)- praca zespołowa. Umiejętności i wiadomości uczniów zostaną ocenione. 4. Samodzielna praca uczniów- uczniowie rozwiązują zadania z karty pracy- załącznik 2. ( czas ok. 15- 20 min.) 5. Podsumowanie lekcji i ewentualnie zadanie pracy domowej (zadanie 4) 6. Pożegnanie uczniów. Załącznik 1 Zadanie 1: Państwo Kowalscy znaleźli w internecie dwie oferty umożliwiające spędzenie tygodniowego wypoczynku w górach. Wypoczynek w Szczyrku Wczasy w Zakopanem 384zł / 1 osoba- 7 dni z wyżywieniem 48 zł / 1 osoba- nocleg+wyżywienie Dzieci do lat 12- ¾ ceny!!! Na wypoczynek zamierzają wybrać się ze swoim dziesięcioletnim synem Adasiem. a) Oblicz koszt tygodniowego pobytu Adasia w Szczyrku. b) Którą ofertę powinni wybrać państwo Kowalscy? (chcą wybrać najatrakcyjniejszą cenowo) Zadanie 2: Poniżej przedstawione są stany licznika samochodu państwa Kowalskich. Stan licznika Stan licznika po przyjeździe przed wyjazdem na wypoczynek: na miejsce wypoczynku: 130 428, 700 km 130 608, 500 km a) Oblicz, jaką odległość przejechali państwo Kowalscy? (Wynik zaokrąglij do pełnych kilometrów) b) Pan Kowalski jechał na wypoczynek w góry ze średnią prędkością 80km/h. Oblicz, jak długo trwała podróż, wiedząc że rodzina zatrzymała się na dwudziestominutowy postój. c) O której godzinie dotarli na miejsce, jeżeli podróż rozpoczęli o godzinie 7:45? Zadanie 3: Aquapark jest obiektem zbudowanym na bazie wielokąta przedstawionego na rysunku: a) Oblicz rzeczywistą powierzchnię obiektu. b) Głębokość brodzika wynosi 40 cm. Oblicz ile litrów wody mieści się w tym basenie. Zadanie 4: Adaś obliczył, że ma 107,20 zł zaoszczędzonych pieniędzy, które postanowił zabrać ze sobą na ferie. Ile pozostało mu z tej kwoty, jeżeli codziennie opłacał z tych pieniędzy bilet wstępu na lodowisko w wysokości 4,20zł oraz kupił pamiątki, które w sumie kosztowały 62,70zł. Zadanie 5: Bagaż Adasia ważył 8,6 kg, mamy- 10kg 30 dag, a bagaż taty był o 90 dag cięższy od walizki syna. Ile kilogramów ważyły wszystkie bagaże? Załącznik 2 KARTA PRACY UCZNIA . . ................................................................................. Zadanie 1: Państwo Kowalscy, podczas pobytu na feriach, postanawiają zorganizować wyjazd do Aquaparku oddalonego od miejsca zamieszkania o 60 km. Oblicz, ile będzie kosztowało paliwo potrzebne na wyjazd, wiedząc że samochód zużywa 9,5 litra benzyny na 100 km, a 1 litr benzyny kosztuje 4,20 zł. Zapisz wszystkie obliczenia: Odp. ....................................................................................................................... Zadanie 2: Podczas pobytu państwa Kowalskich w górach, Adaś zapisywał o tej samej godzinie temperatury w kolejnych dniach pobytu: -3oC -4 oC -4 oC -8 oC -6 oC -7 oC -5 oC Pn Wt Śr Czw Pt So Nd W którym dniu było najzimniej, a w którym najcieplej? Odp. ................................................................................................................................ Zadanie 3: Basen ma wymiary 15m 25m, a brodzik dla dzieci ma kształt kwadratu o boku 5m. Oblicz ile razy większą powierzchnię zajmuje basen. Zapisz wszystkie obliczenia: Odp. ................................................................................................................................ Wyświetleń: 4149
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |