Katalog

Joanna Pajestka, 2010-05-19
Golczewo

Chemia, Plany metodyczne

Przedmiotowy system oceniania z chemii.

- n +

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

CHEMIA

Opracowała: .............................

Przedmiotowy System Oceniania z chemii
opracowany został na podstawie:
1. Rozporządzenia MEN i S z dnia 7 września 2004r w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz. U. nr 199 z 2004r).
2. Podstawy programowej dla gimnazjum z chemii i ścieżek edukacyjnych.
3. Programu nauczania DKW-4014-95/99 „Chemia w gimnazjum” Wydawnictwa Nowa Era.
Programu nauczania Krzysztofa M. Pazdro „Chemia dla gimnazjalistów” zatwierdzony
przez MEN pod numerem DKW-4014-89/99.
4. Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania.

1. Cele edukacyjne z chemii:
a) pogłębianie wiedzy o procesach w otaczającym nas świecie,
b) zrozumienie znaczenia chemii w rozwoju cywilizacji,
c) rozbudzenie zainteresowania chemią poprzez interpretację jej osiągnięć,
d) rozwijanie zainteresowań poznawczych i postaw twórczych,
e) umiejętne planowanie i wykonywanie eksperymentów,
f) interpretacja wyników doświadczeń,
g) wykształcenie umiejętności samokształcenia poprzez zdobywanie informacji
z różnych źródeł,
h) bezpieczne posługiwanie się substancjami w laboratorium i w życiu codziennym,

2. Cele kształcenia:
a) kształcenie umiejętności myślenia prowadzącego do rozumienia przez ucznia poznawanej wiedzy, jak i nabycia umiejętności posługiwania się nią,
b) ukazanie użyteczności wiedzy chemicznej w życiu codziennym, jej powiązania z innymi naukami oraz kształtowanie podstaw w zakresie ochrony środowiska w tym również własnego zdrowia i bezpieczeństwa.








I. Kontrakt z uczniami:
1. Ocena poziomu wiedzy i umiejętności ucznia powinna być dokonywana systematycznie i obiektywnie.
2. Oceny są jawne zarówno dla uczniów jak i ich rodziców - podstawą ich ustalenia są kryteria ocen z poszczególnych przedmiotów.
3. Zachowanie ucznia na lekcji nie wpływa na ocenę jego wiedzy.
4. Uczeń zna wymagania ustalone dla każdego pozytywnego stopnia, zna kryteria ocen.
5. Ocenie podlegają wszystkie formy sprawdzania osiągnięć uczniów (odpowiedzi ustne, prace pisemne: zadania i sprawdziany, kartkówki, testy, aktywność ucznia, zadania domowe: pisemne i laboratoryjne, referaty, prace długoterminowe, ćwiczenia praktyczne itp.).
6. Przy ocenie brane są pod uwagę możliwości i zdolności ucznia.
7. Uczeń powinien być systematycznie oceniany z aktywności na lekcjach.
8. Obowiązuje zasada „plusowania i minusowania".
9. Uczeń jest systematycznie oceniany tak, aby w ciągu semestru zdobył co najmniej:
• 4 oceny cząstkowe-jeżeli dany przedmiot ma wymiar 2 godziny tygodniowo,
• 3 oceny cząstkowe-jeżeli dany przedmiot ma wymiar l godzinę tygodniowo.
10. Obowiązuje ujednolicona skala ocen i punktacja:
0% - 30% sumy punktów : niedostateczny
31% - 50% sumy punktów : dopuszczający
51% - 74% sumy punktów : dostateczny
75% - 95% sumy punktów : dobry
96% -100% sumy punktów : bardzo dobry
11. Uczeń otrzyma dodatkową ocenę za udział w konkursach przedmiotowych, jeżeli zostanie laureatem konkursu wojewódzkiego otrzymuje na koniec roku szkolnego ocenę - celującą.
12. Uczeń może poprawić ocenę z pracy pisemnej w ciągu dwóch tygodni od dnia oddania sprawdzonych prac.
13. Przy poprawianiu sprawdzianów i pisaniu w drugim terminie kryteria ocen nie zmieniają się, otrzymana ocena jest wpisana do dziennika.
14. Uczeń, który nie poprawił oceny, traci prawo do następnych poprawek tego sprawdzianu.
15. Kartkówki i odpowiedzi ustne mogą obejmować materiał z ostatnich trzech lekcji.
16. Kartkówki nie podlegają poprawie.
17. Nie ma możliwości do poprawiania ocen na tydzień przed klasyfikacją.
18. Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian pisemny z przyczyn losowych to powinien napisać go w ciągu dwóch tygodni powrotu do szkoły.
19. Jeżeli uczeń na sprawdzianie uzyskuje zero pkt. bo nie podejmuje próby odpowiedzi na pytania - traci szansę poprawy.
20. Uczeń, który opuścił więcej niż 50% lekcji nieusprawiedliwionych nie może być klasyfikowany z przedmiotu.
21. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
22. Uczeń ma prawo zgłosić nieprzygotowanie do lekcji (nie dotyczy sprawdzianów, prac klasowych, testów):
raz w ciągu semestru, jeżeli dany przedmiot ma wymiar 1 godziny tygodniowo,
dwa razy w ciągu semestru jeżeli dany przedmiot ma wymiar 2 godzin tygodniowo.
23. Uczeń ma prawo zgłosić brak zadania domowego:
raz w ciągu semestru jeżeli dany przedmiot ma wymiar 1 godziny tygodniowo,
dwa razy w ciągu semestru jeżeli dany przedmiot ma wymiar 2 godzin tygodniowo.
24. Uczeń zobowiązany jest do posiadania podręcznika i prowadzenia zeszytu przedmiotowego.

II. Obszary podlegające ocenianiu:

Na lekcjach chemii ocenianiu podlegają:
1. wiadomości,
2. umiejętności (sprawności i kompetencje),
3. postawy.

III. Ocenie podlegają następujące formy aktywności ucznia:

• Wypowiedzi ustne - przynajmniej raz w semestrze. Przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość materiału z trzech ostatnich lekcji, w przypadku lekcji powtórzeniowych - z całego działu;
• Sprawdziany pisemne - przeprowadzane po zakończeniu każdego działu, zapowiadane tydzień wcześniej. Sprawdziany mogą zawierać dodatkowe pytania (zadania) na ocenę celującą.
Sprawdziany są obowiązkowe. Jeżeli uczeń opuścił sprawdzian z przyczyn losowych,
powinien go napisać w terminie nie przekraczającym 2 tygodni od powrotu do szkoły.
Czas i sposób do uzgodnienia z nauczycielem, nie zgłoszenie się to wpis nb.
Prace pisemne powinny być ocenione i oddane w ciągu 2 tygodni.
Ocenę niedostateczną ze sprawdzianu można poprawić. Poprawa jest dobrowolna,
odbywa się poza lekcjami, w ciągu 2 tygodni od rozdania prac i tylko 1 raz.
Przy pisaniu i poprawianiu sprawdzianu punktacja nie zmienia się, otrzymane oceny
są wpisywane do dziennika. (Ocena niedostateczna z poprawy nie może być wpisana
do dziennika).
Wszystkie prace są archiwizowane - uczniowie i ich rodzice mogą je zobaczyć i
otrzymać uzasadnienie wystawionej oceny.
Nie ocenia się ucznia po dłuższej nieobecności w szkole.
• Kartkówki 5-15 min obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji, nie muszą być zapowiadane i nie podlegają poprawie. Uczniowie nieobecni na kartkówce piszą ją w najbliższym terminie (jeden tydzień). Nie zgłoszenie się to wpis nb.
• Prace domowe - w zależności od rozpiętości i trudności zadań, będą oceniane oceną lub znakiem graficznym „+” lub „- ”.
• Aktywność na lekcji (uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, gdy zgromadzi pięć plusów, gdy uzyska ich mniej, w końcu semestru zostają one zamienione odpowiednio przy czterech plusach na ocenę dobrą, przy trzech na dostateczną, a przy dwóch na dopuszczającą). W przypadku dużej aktywności na lekcji uczeń może otrzymać kilka ocen bardzo dobrych; za pięć minusów - ocenę niedostateczną;
• Praca w grupach: Uczniowie nawzajem oceniają wykonaną przez siebie pracę w grupach, uwzględniając: wkład pracy w planowaniu działań, poprawne wykonanie doświadczenia i umiejętność posługiwania się sprzętem laboratoryjnym, przestrzeganie przepisów bhp, sposób uzasadniania swojego stanowiska, współudział w podejmowaniu decyzji, przyjmowanie na siebie odpowiedzialnych ról (lider, sekretarz), sposób zaprezentowania rezultatów pracy grupy;
• Prace dodatkowe, schematy, plansze, wykresy, rysunki, okazy wzbogacające zbiory i inne w skali dobry-bardzo dobry, oraz w postaci plusów, które przeliczane są na oceny analogicznie jak za aktywność na lekcji;
• Udział i osiągnięcia w konkursach – udział w konkursach nagradzany jest pozytywną oceną do dziennika:
- udział w konkursie – ocena bardzo dobra
- wyróżnienie w konkursie – ocena celująca



IV. Kryteria oceniania z poszczególnych obszarów

1. W przypadku sprawdzianów pisemnych lub kartkówek przyjmuje się skalę punktową
przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
100% - 96% - ocena bardzo dobra
95% - 75% - ocena dobra
74% - 51% - ocena dostateczna
50% - 31% - ocena dopuszczająca
30% - 0% - ocena niedostateczna

Ocenę celującą uczeń uzyskuje w przypadku, gdy osiągnie 100% punktów i rozwiąże zadanie dodatkowe.
Uczeń może poprawić ocenę niedostateczną w ciągu dwóch tygodni po oddaniu sprawdzianu. W przypadku nieobecności musi w ciągu dwóch tygodni zaliczyć materiał będący przedmiotem sprawdzianu. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną. W przypadku, gdy uczeń zgłosi chęć uzupełnienia braków z przedmiotu, nauczyciel chętnie udzieli pomocy.

2. Odpowiedzi ustne - przy odpowiedzi ustnej obowiązuje znajomość bieżącego materiału, w przypadku lekcji powtórzeniowej całego działu. Odpowiedź ustna oceniana jest pod względem rzeczowości, stosowania terminologii chemicznej, umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi, prowadzenia logicznego rozumowania. Ocenę celującą może uzyskać uczeń wówczas, gdy wykazał się wiadomościami i umiejętnościami wykraczającymi poza program nauczania. Uczeń może raz lub dwa w semestrze zgłosić, że nie jest przygotowany do lekcji.

3. Zadania domowe i inne prace - obowiązkiem ucznia jest systematyczne odrabianie prac domowych. Termin wykonania pracy domowej ustala nauczyciel /krótkie zadania, ćwiczenia, notatki na następną lekcję/. Brak pracy domowej w odpowiednim terminie zostaje odnotowany przez nauczyciela w postaci oceny niedostatecznej.

4. Aktywność i przygotowanie do lekcji - uczestnictwo, pracę na lekcji i przygotowanie do niej nauczyciel ocenia na bieżąco wpisując ocenę lub odnotowując plusy i minusy w swoim zeszycie. Plus można uzyskać za krótką wypowiedź, zapis na tablicy, rozwiązanie ćwiczenia, pracę grupową, wykonanie doświadczenia, przyniesienie materiałów, krótki referat i inne przejawy aktywności. Minus można otrzymać za brak zaangażowania, uwagi na lekcji, brak potrzebnych materiałów (np. podręcznika).

V. Formy poprawy oceny, wystawienie oceny semestralnej i końcowej:

a. nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni,
b. uczeń ma możliwość jednorazowej poprawy oceny niedostatecznej ze sprawdzianu
w formie i terminie ustalonym z nauczycielem,
c. dla wszystkich chętnych ustala się jeden termin poprawy sprawdzianu,
d. do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio ze sprawdzianu wpisuje się ocenę
poprawioną,
e. wystawienie oceny semestralnej i na koniec roku szkolnego dokonywane jest na
podstawie ocen cząstkowych, przy czym większą wagę mają oceny ze sprawdzianów,
w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne i kartkówki. Pozostałe oceny są wspomagające,
f. uczeń, który chce otrzymać wyższą niż przewidywaną roczną ocenę klasyfikacyjną zdaje
przed nauczycielem sprawdzian z wiadomości i umiejętności. Ponadto uczeń powinien:
- być obecny na wszystkich sprawdzianach lub je terminowo zaliczyć
- mieć przynajmniej 90% frekwencję na zajęciach (ewentualne nieobecności muszą być usprawiedliwione),
g. jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie spełnia wymagań określonych w punkcie f
nauczyciel może wyrazić zgodę na sprawdzenie wiadomości i umiejętności,
h. roczna ocena klasyfikacyjna zostaje podwyższona, jeżeli uczeń spełnił przynajmniej 90%
wymagań określonych przez nauczyciela


VI. Sposoby informowania uczniów i rodziców:

- Na pierwszej godzinie lekcyjnej uczniowie są zapoznawani z PSO. Szczegółowe informacje
są przekazywane każdorazowo przy wprowadzaniu do nowego działu.
- Wymagania na poszczególne oceny są udostępniane wszystkim uczniom. Wszystkie oceny
oparte o opracowane kryteria są jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców.
- Sprawdziany i inne prace pisemne są przechowywane w szkole do końca danego roku
szkolnego.
- O ocenach cząstkowych informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich lub w czasie
indywidualnych spotkań z rodzicami, udostępniając zestawienie ocen.
- Na dwa tygodnie przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel
informuje ucznia i za jego pośrednictwem rodziców o przewidywanej dla niego ocenie
semestralnej lub końcoworocznej.
- Miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciel informuje
ucznia i jego rodziców o przewidywanej ocenie niedostatecznej za semestr lub koniec roku
szkolnego.
VII. Sposoby dokumentowania osiągnięć uczniów:

- Przy każdej ocenie w dzienniku lekcyjnym jest wpis określający rodzaj aktywności ucznia,
zakres materiału i forma sprawdzianu np. na górze w dzienniku - za co stawiana jest ocena,
a na dole wpis z jakiego działu.
- Przy każdej pracy sprawdzającej stopień opanowania większej partii materiału (sprawdzian)
nauczyciel wskazuje ustnie uczniom ich osiągnięcia i braki.

VIII. Sposoby korygowania niepowodzeń szkolnych i podnoszenia osiągnięć
uczniów:

1. Możliwość poprawy oceny z pracy klasowej – sprawdzianu w przypadku oceny
niedostatecznej.
2. Może być zwolniony z pracy klasowej, z kartkówki lub odpowiedzi ustnej w wyjątkowych
sytuacjach losowych.
3. Istnieje możliwość konsultacji z nauczycielem w przypadku, gdy uczeń zgłosi chęć
uzupełnienia braków z przedmiotu.
4. Pomoc koleżeńska.
5. Uczeń może być nieprzygotowany raz w semestrze przy 1 h w tygodniu i 2 razy w
semestrze przy 2h w tygodniu.
6. Nauczyciel prowadzi zajęcia w ramach koła chemicznego w celu podniesienia osiągnięć
uczniów.
7. Po otrzymaniu oceny niedostatecznej z odpowiedzi (rozwiązaniu zadania na tablicy), uczeń
w ciągu tygodnia może ją poprawić, ale wcześniej powinien zgłosić chęć takiej poprawy
nauczycielowi. Forma poprawy jest ustna.

IX. Poziomy wymagań:

Konieczny (k) - obejmuje niezbędne umiejętności, które umożliwiają korzystanie z nauczania na minimalnym poziomie.
Podstawowy (p) - dotyczy treści najbardziej przystępnych, najprostszych, użytecznych w życiu codziennym, oczywistych naukowo.
Rozszerzający (r) - dotyczy wiadomości i umiejętności umiarkowanie przystępnych, mniej typowych, które nie są niezbędne do kontynuowania dalszej nauki.
Dopełniający (d) - obejmuje treści trudne do opanowania, bardziej złożone, ale nie wykraczające poza obowiązujący program nauczania.

Ocena Poziomu wymagań:

Dopuszczający (k)
Dostateczny (k + p)
Dobry (k + p + r)
Bardzo dobry (k + p + r +d)
Celujący wykraczający poza określone poziomy wymagań


X. Ocena osiągnięć ucznia.

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

• Posiada wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania,
• Potrafi stosować wiadomości w sytuacjach nietypowych (problemowych),
• Umie formułować problemy i dokonywać analizy lub syntezy nowych zjawisk,
• Proponuje rozwiązania nietypowe,
• Osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach chemicznych szczebla wyższego niż szkolny.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

• Opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
• Potrafi stosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania problemów i zadań w nowych sytuacjach,
• Wykazuje dużą samodzielność i umie bez pomocy nauczyciela korzystać z różnych źródeł wiedzy, np. układu okresowego pierwiastków, wykresów tablic, zestawień,
• Umie biegle pisać i samodzielnie uzgadniać równania reakcji chemicznych,
• Potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne.

Ocenę dobrą uzyskuje uczeń, który:

• Opanował w dużym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem,
• Poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do samodzielnego rozwiązywania typowych zadań lub problemów,
• Umie korzystać ze źródeł wiedzy chemicznej,
• Potrafi pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych,
• Potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne.

Ocenę dostateczną uzyskuje uczeń, który:

• Opanował w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
• poprawnie stosuje wiadomości i umiejętności do rozwiązywania, z pomocą nauczyciela typowych zadań lub problemów,
• Potrafi korzystać z pomocą nauczyciela źródeł takich źródeł wiedzy, jak: układ okresowy pierwiastków, wykresy, tablice,
• Z pomocą nauczyciela umie pisać i uzgadniać równania reakcji chemicznych,
• Z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać doświadczenia chemiczne.

Ocenę dopuszczającą uzyskuje uczeń, który:

• Ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale braki te nie przekreślają możliwości dalszego kształcenia,
• Rozwiązuje, z pomocą nauczyciela, typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o niewielkim stopniu trudności,
• Zna symbolikę i pisze proste wzory chemiczne i proste równania chemiczne,
• Z pomocą nauczyciela potrafi bezpiecznie wykonywać bardzo proste eksperymenty chemiczne.



Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

• Nie opanował wiadomości i umiejętności określonych programem, które są konieczne do dalszego kształcenia,
• Nie potrafi rozwiązywać zadań teoretycznych lub praktycznych o niewielkim stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,
• Nie zna symboliki chemicznej,
• Nie umie napisać prostych wzorów chemicznych i najprostszych równań chemicznych nawet z pomocą nauczyciela,
• Nie potrafi bezpiecznie posługiwać się prostym sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi.


Wyświetleń: 1606


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.