Katalog Barbara Dacko Lekcja wychowawcza, Różne "Mąż i żona - miłość w małżeństwie" - propozycja godziny wychowawczej dla kl. IV szkoły średniej:Propozycja godziny wychowawczej dla klasy IV szkoły średniej: Mąż i żona - miłość w małżeństwieCele dydaktyczne:- przypomnienie etapów rozwoju miłości, - ukazanie definicji małżeństwa, -określenie cech dobrego męża i żony. Cel wychowawczy: - praca nad sobą jako warunek szczęśliwego pożycia małżeńskiego. Metody: - mini wykład, - praca w grupach, - dyskusja, - autorefleksja. Środki dydaktyczne: - arkusze papieru, mazaki, długopisy. Czas zajęć: - 45 min. Przebieg lekcji: Nauczyciel - Przywitanie klasy, sprawdzenie listy obecności. - Podanie tematu zajęć. - Krótki wykład na temat etapów rozwoju miłości. Miłość wzajemna jako główny motyw podjęcia decyzji o wspólnym, zalegalizowanym związku. - Co to jest małżeństwo? Uczniowie przedstawiają i objaśniają dwie definicje: Małżeństwo wg Kościoła katolickiego: Małżeństwo to sakrament, w którym dwoje chrześcijan stanu wolnego zawiera ze sobą nierozerwalny związek i otrzymuje łaski do wiernego wypełniania przyjętych obowiązków. Definicja wg Kodeksu Rodzinnego: Regulowany przez prawo trwały (chociaż podlegający rozwiązaniu) związek kobiety i mężczyzny zawarty w celu wspólnego pożycia, wzajemnej pomocy i współdziałania dla dobra założonej rodziny, a zwłaszcza wychowania dzieci. Nauczyciel i uczniowiewskazują na podobieństwa i różnice między tymi definicjami. Nauczyciel - znakiem małżeństwa jest obrączka, która ma kształt koła. To symbol doskonałości. Zastanówmy się teraz, jakie cechy powinny wyróżniać małżonków, aby stworzyli idealny związek. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i daje każdej z nich arkusz papieru zatytułowany- CECHY DOBREGO MĘŻA, albo CECHY DOBREJ ŻONY. Uczniowie wypisują najistotniejsze wg nich cechy. Następnie plansze zostają zawieszone i młodzież uzasadnia swój wybór. Nauczyciel podsumowując dyskusję mówi: Sami doszliście do słusznego wniosku, że w małżeństwie najważniejsze są cechy świadczące o pozytywnym nastawieniu do partnera i chęci współdziałania. Jak myślicie, które z cech wypisanych na planszach posiadacie, a które z nich warto w sobie rozwinąć? Nauczyciel rozdaje uczniom arkusze papieru A4 i prosi: Przyłóżcie do kartki dłoń i ją obrysujcie. Następnie wpiszcie w nią te cechy, które już posiadacie. Natomiast poza jej obrębem czerwonym mazakiem zapiszcie te , które warto by wypracować. Jest to ważny moment autorefleksji. Nauczyciel podsumowując zajęcia uświadamia młodzieży, że nie ma ludzi idealnych, a tym samym takich małżeństw. W tym związku ludzie powinni kierować się kompromisem i wzajemną tolerancją. Opracowanie: Barbara Dacko Wyświetleń: 2248
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |