Katalog Barbara Kozicka, 2010-05-24 Lublin Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego Plan Rozwoju Zawodowego Nauczyciela Stażyst ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela kontraktowego.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO mgr. Barbara Kozicka Wychowawca internatu w Zespole Szkół nr.2 im. Stefana Żeromskiego w Nałęczowie Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2009 r. Czas trwania stażu 31.05.2010 r. ( 9 miesięcy) Opiekun stażu: Posiadane kwalifikacje: licencjat z pedagogiki resocjalizacyjnej i sądowej, magisterium z pedagogiki. A. Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. B. Cele szczegółowe: 1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania internatu. 2. Poznanie dokumentacji obowiązującej w szkole i internacie oraz sposobów jej prowadzenia. 3. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zapewnienia wychowankom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki oraz wypoczynku. 4. Doskonalenie warsztatu pracy poprzez obserwację zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych wychowawców lub nauczycieli, a także omawianie tych zajęć z prowadzącym. 5. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna i omawianie ich. 6. Zdobywanie nowych umiejętności poprzez uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego: wewnątrzszkolnych, pozaszkolnych, samokształcenia. 7. Wspieranie aktywności twórczej młodzieży. 8. Nawiązanie i pogłębienie kontaktów z rodzicami podopiecznych i wychowawcami klas oraz internatu. C. Plan Pracy: I. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły Lp. Zadanie Formy realizacji Termin Dowody realizacji, wskazówki, uwagi 1. Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego nauczycieli Analiza aktów prawnych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli, śledzenie informacji w Internecie i prasie poświęconej oświacie Wrzesień 2009 Napisanie niniejszego planu rozwoju, rozpoczęcie stażu z początkiem pracy w szkole 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu Rozmowa, określenie zasad współpracy, zawarcie pisemnego kontraktu. Wrzesień 2009 Kontrakt 3. Ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki zajęć na okres stażu, z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych Napisanie planu rozwoju zawodowego, opracowanie zakresu i tematów zajęć Wrzesień 2009 Plan rozwoju zawodowego 4. Zapoznanie się z rodzajem oraz sposobem prowadzenia dokumentacji w szkole i internacie: statut szkoły, regulamin, program wychowawczy szkoły, szkolny program profilaktyki. Analiza dokumentacji, dokonywanie samodzielnych wpisów do dziennika Wrzesień 2009 - maj 2010 Wpisy w dzienniku 5. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa i higieny w szkole oraz internacie Udział w szkoleniu wewnętrznym: szkolenie podstawowe, zapoznanie się z przepisami BHP, Ppoż. Wrzesień 2009 Na bieżąco Oświadczenie o znajomości przepisów, świadectwo ukończenia szkolenia 6. Aktywne uczestnictwo w życiu szkoły i internatu Planowanie i organizacja, lub udział w organizowanych wydarzeniach w życiu szkoły, współpraca w realizacji planu rozwoju szkoły Na bieżąco Zaświadczenia, obecność na zebraniach i radach pedagogicznych 7. Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego Gromadzenie i opis dokumentów, działań, programów, scenariuszy, wydarzeń, itp. Analiza własnych działań i ocena skuteczności Na bieżąco Wspomniane dokumenty 8. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego Autoanaliza, autorefleksja, przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego Maj 2010 Dokument: sprawozdanie z realizacji stażu II. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły Lp. Zadanie Formy realizacji Termin Dowody realizacji, wskazówki, uwagi 1. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu lub kierownika internatu Opracowanie konspektów zajęć, omawianie przeprowadzonych zajęć, wyciąganie wniosków do dalszej pracy Raz w miesiącu wrzesień 2009 – maj 2010 Konspekty z zajęć, wnioski i uwagi do realizacji 2. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu (lub innych nauczycieli) Hospitacja zajęć wg. wcześniej określonych zasad, zwrócenie uwagi na dobór metod i form pracy Raz w miesiącu Protokół z hospitacji, wnioski 3. Umiejętność analizowania zajęć hospitowanych i prowadzonych samodzielnie Analiza zajęć wychowawczych, zwrócenie uwagi na mocne i słabe strony stażysty Na bieżąco Wnioski do dalszej pracy III. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem Lp. Zadanie Formy realizacji Termin Dowody realizacji, wskazówki, uwagi 1. Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów Obserwacja i rozmowy z podopiecznymi, rozmowy z rodzicami, gromadzenie informacji o uczniach na postawie dokumentacji oraz opracowanych narzędzi pedagogicznych Na bieżąco Notatki; wykorzystanie zdobytych informacji w pracy z wychowankiem 2. Zapewnienie wychowankom odpowiednich warunków bytowych oraz bezpieczeństwa Zapewnienie podopiecznym właściwych warunków do nauki, dbałość o higienę nauki, wypoczynku i pracy, przestrzeganie regulaminu oraz podstawowych zasad bezpieczeństwa Na bieżąco Wpisy w dzienniku 3. Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokojenia potrzeb wychowawczych uczniów Udział w szkoleniach, lektura pedagogiczna i psychologiczna, rozmowa w zespole wychowawczym Na bieżąco Zaświadczenia o przebytych szkoleniach, prezentacja literatury 4. Poznanie instytucji wspierających proces opiekuńczo- wychowawczy Własne poszukiwania, rozmowa w zespole wychowawców, gromadzenie adresów i numerów telefonu instytucji wspomagające procesy wychowawcze Na bieżąco Rejestr adresów placówek wspomagających proces opiekuńczo - wychowawczy 5. Wspieranie wychowawcy grupy w realizacji wytyczonych zadań opiekuńczo – wychowawczych Zapewnienie właściwej opieki wychowankom, służenie pomocą w każdej sytuacji: wspieranie w trudnych sytuacjach życiowych, stworzenie warunków do nauki, kontakt z nauczycielami i wychowawcami w szkole, przygotowanie wychowanków do uczestnictwa w życiu kulturalnym Na bieżąco Komplet dokumentów- materiały pracy własnej IV. Doskonalenie własnego warsztatu pracy Lp. Zadanie Formy realizacji Termin Dowody realizacji, wskazówki, uwagi 1. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego; kursach - warsztat doskonalenia umiejętności wychowawczych Okres stażu Zaświadczenie o odbytym kursie 2. Wymiana doświadczeń, poszukiwanie rozwiązań, studiowanie literatury pedagogicznej Współpraca z nauczycielami, pedagogami i psychologiem szkolnym - studiowanie literatury i czasopism pedagogicznych Na bieżąco Notatki ze spotkań, wykorzystanie nowych wiadomości w pracy (zapis w dzienniku), notatki bibliograficzne 3. Ocena własnych umiejętności, analiza mocnych i słabych stron własnej działalności Działania autorefleksyjne, dokumentacja efektów własnej pracy z uwzględnieniem opracowanych narzędzi badań, analiz i ewaluacji Na bieżąco Opracowanie ankiety, ustalenie tematyki szkoleń celem podniesienia kwalifikacji 4. Doskonalenie multimedialnych technik pracy Publikacja planu rozwoju zawodowego w Internecie, przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej Wrzesień 2009 – maj 2010 Teczka stażysty, płyta CD z zapisem elektronicznym Wyświetleń: 2156
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |