![]() |
![]() |
Katalog Izabela Roustm, 2010-05-25 Karnice Język polski, Projekty edukacyjne Program czytelniczy „ Mania czytania”.Program czytelniczy „ Mania czytania” Opracowała Izabela Roustm Charakterystyka programu Od kilkunastu lat uczę języka polskiego. Spotykam różnych uczniów, są tacy, którzy potrafią przeczytać tylko „ Latarnika”, ponieważ to najkrótsza lektura w trzyletnim cyklu nauczania, ale są i prawdziwi pożeracze tomów. Mój program jest skierowany przede wszystkim do drugiej grupy młodzieży, ale oczywiście z szansą dla tych pierwszych i pośrednich. Pomysł wziął się stąd, że sama bardzo dużo czytam. Mam świadomość, że przeciętny uczeń a w przyszłości reprezentant klasy średniej może być uboższy o naprawdę ciekawe przeżycia. Wiem, że fakty i doświadczenia książkowe mogą wpłynąć na jakość życia. Stąd pomysł: czytajmy więcej niż wskazuje podstawa programowa, dzielmy się doświadczeniami czytelniczymi, rozwijajmy swojego ducha. Czas i miejsce: - dodatkowe lekcje języka polskiego, - godziny wychowawcze, - przerwy śródlekcyjne, - dodatkowe godziny nieodpłatne. Program skierowany jest do uczniów klas gimnazjalnych i podstawowych. Zdobywanie książek: - biblioteka szkolna, - biblioteczka nauczyciela, - zbiory własne, - zakupienie w księgarni, - zakupienie w Internecie ( www.allegro.pl) Cele główne: - przygotowanie do testów gimnazjalnych, - wyrabianie nawyków czytelniczych, - ćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, Cele szczegółowe: - dzielenie się zdobytą wiedzą, - poznawanie pisarzy spoza kanonu lektur, - integracja uczniów o tych samych zainteresowaniach, - umiejętność poszukiwania potrzebnych książek, - dzielenie się książkami, - poszerzanie wiedzy o świecie. Cele pooperacyjne: - świadome poruszanie się po świecie pisarzy, - wyrabianie nawyków czytelniczych, - poprawa pamięci, - osiągnięcie lepszych wyników na teście gimnazjalnym, - poprawa koncentracji- czytanie ze zrozumieniem, - integracja w grupie. Realizacja: Omawianie wybranych pozycji książkowych nie będzie przypominało analizy lektur szkolnych. Na spotkaniach będziemy przede wszystkim dzielić się przeżyciami, wrażeniami, zaskakującymi kreacjami bohaterów. Będę się starała, żeby uczniowie rozpoznawali warsztat pisarski, motywy, pomysły danego twórcy. Jeśli spodoba im się twórczość np.Olgi Tokarczuk za realizowanie gatunku prozy z pogranicza realizmu- świadomie będą czekać na nowe książki tej pisarki. Chciałabym, żeby uczniowie podchodzili do treści książek krytycznie, odnajdywali problematykę, filozofię, wspólne motywy. Treści programowe: Krąg materiału Oczekiwanie - „ Dom dzienny dom nocny”, - „Prawiek i inne czasy” - „Ostatnie historie”, - „Bieguni”. 1.Zapoznanie uczniów z prozą Olgi Tokarczuk. a) sylwetka pisarki, b) dorobek twórczy, c) analiza konkretnych książek: - „Postscriptum”, - „Księżyc nad Zakopanem”, - lwowska trylogia 1.Zapoznanie z prozą Marii Nurowskiej a) życiorys, b) dorobek twórczy, c) analiza powieści: -„Brida”, -„ Czarownica z Portobello” -„Pielgrzym” 1.Zapoznanie z twórczością Paula Coelho a) życiorys ( na podstawie książki Mirosława Salwowskiego „ Paulo Coelho – duchowy mistrz czy fałszywy prorok? ), b) dorobek twórczy, c) analiza powieści: 4. Dzielenie się przeżyciami po przeczytaniu czterech tomów sagi „Zmierzch” Stephani Meyer. Oglądanie adaptacji filmowych. Porównywanie, analizowanie. Refleksje Myślę, że mój program był dość ciekawym przedsięwzięciem. Spotkał się z zainteresowaniem uczniów. Mam wrażenie, że przekonałam część młodzieży do podjęcia trudu czytania książek spoza kanonu lektur. Zauważyłam, iż mówiąc uczniom z wielkim osobistym zapałem o przeczytanych przeze mnie książkach i ulubionych pisarzach, potrafiłam przekonać ich do próby „ skosztowania nowości’ czytelniczych. Większość dzieci nigdy wcześniej nie miała kontaktu i nie znała pisarzy takich jak : Paulo Coehlo, Maria Nurowska, Olga Tokarczuk. Pisarze świetnie znani w Europie, dla naszych uczniów byli obcy. Dzięki powieści „ Postscriptum” poznali nowe , szokujące losy Żydów podczas II wojny światowej, opisywane bardzo sugestywnie, w narracji pierwszoosobowej. Wiele czasu poświęciliśmy „Pielgrzymowi” Paulo Coehla. Zastanawiało nas „bezpieczeństwo” upowszechniania zawartych tam treści. Niesamowita pomysłowość i różnorodność tematyczna powieści Olgi Tokarczuk może być wyjaśniona podczas spotkania z pisarką, które ma się odbyć we wrześniu br. Wielkim echem odbiła się w szkole historia o wampirach. Uczennice ( bo, to one przede wszystkim sięgały po te opasłe tomy) były trochę zszokowane, że czytam książki z „ tego samego poziomu” co one. Dzięki wspólnemu językowi sagi „ Zmierzch”, mam wrażenie, że nawiązała się nowa nić porozumienia: nauczyciel- uczeń. Chcę dalej kontynuować swój pomysł, ponieważ widzę ile sprawia radości uczniom. Będę nadal wskazywać ważne powieści, które znam. Muszę mieć świadomość, że uczniowie wymagają ode mnie znajomości nowości wydawniczych, dlatego muszę często odwiedzać księgarnie i wsłuchiwać się w aktualności kulturalne. Często spotykam się z pytaniem: „ Co Pani teraz czyta?”. Chcę, żeby moja odpowiedź była zachęceniem i drogowskazem dla uczniów. Zadaję im podobne pytania… Wyświetleń: 2091
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |