![]() |
![]() |
Katalog Jolanta Polczyk, 2010-05-25 Ruda Śląska Zawodowe, Konspekty Zdobienie okładek – sposoby tłoczenia wgłębnego. (konspekt lekcyjny).Konspekt lekcji klasa II introligator Przedmiot: Technologia Data: 09.02.2010 Klasa: II A Liczba uczniów: 9 Czas lekcji: 45 minut Prowadząca: mgr Jolanta Polczyk Temat zajęć: Zdobienie okładek – sposoby tłoczenia wgłębnego. Cele lekcji: Główny: Poznanie sposobów tłoczenia na okładkach. Szczegółowy: a) poziom wiadomości: - uczeń wie jakie są sposoby tłoczenia, - uczeń zna podstawowe różnice w prezentowanych sposobach tłoczenia okładek, - uczeń wie jakich materiałów, narzędzi, przyborów i maszyn należy użyć do wykonania zadania, - uczeń wie, że należy pracować zgodnie z zasadami BHP. b) poziom umiejętności: - potrafi zorganizować swoje stanowisko pracy, - potrafi dobrać wielkość czcionek, klisz i tłoczków (liniaków) w zależności od formatu okładki, - potrafi dopasować odpowiednie materiały, narzędzia oraz maszyny aby wykonać dany rodzaj tłoczenia. Metody nauczania: Metoda asymilacji wiedzy-pogadanka, dyskusja Metody praktyczne-ćwiczebne. Środki dydaktyczne: Propozycje książek przedstawiające różne sposoby tłoczenia okładek, materiały, narzędzia i przybory do tłoczenia, rozsypanka, karta pracy. Formy pracy: Indywidualna jednolita, zróżnicowana w poziomie Zespołowa jednolita. Korelacja z innymi przedmiotami: Praktyczna nauka zawodu Materiałoznawstwo Język polski Przebieg zajęć 1) Część organizacyjna: - sprawdzenie listy obecności, - stanu gotowości do uczestnictwa w zajęciach oraz samopoczucia. 2) Nawiązanie do tematu zajęć: - przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji (omówienie rodzaju okładek należących do opraw złożonych i ich różnic), - podanie tematu na tablicy Zdobienie okładek – sposoby tłoczenia. 3) Omówienie problemów związanych z tematem lekcji przy użyciu pomocy dydaktycznych - prezentacja przygotowanych opraw złożonych, - omówienie poszczególnych sposobów tłoczenia, - zapoznanie z materiałami, narzędziami, urządzeniami, - demonstracja metod tłoczenia, - zwrócenie uwagi na zasady BHP podczas pracy. 4) Zapisanie notatki w zeszycie. Okładki oklejane są najczęściej zdobione przez tłoczenie. Wyróżniamy dwa sposoby tłoczenia okładek: bezbarwne zwane tłoczeniem na sucho lub na ślepo z użyciem folii Tłoczenie odbywa się pod wpływem nacisku prasy i wysokiej temperatury. 5) Rekapitulacja opracowanego materiału - uczniowie dzielą się na grupy i organizują stanowiska pracy dla poszczególnych sposobów tłoczenia, - ułożenie rozsypanki, - omawianie różnic w sposobach tłoczenia. 6) Podsumowanie aktywności uczniów i ocena zajęć - najlepiej wykonana praca zespołowa, - prawidłowe rozwiązanie karty pracy, - aktywność w czasie zajęć. Karta pracy nr 1 1) Wyróżniamy dwa sposoby tłoczenia: …………………………………………………………… 2) Tłoczenie odbywa się pod wpływem ……………………. ……………………………………………………………. 3) Ze względu na wysoką temperaturę należy zachować …………………................................................................ Karta pracy nr 1 a. 1) Wyróżniamy dwa sposoby tłoczenia: …………………………………………………………… 2) Tłoczenie odbywa się pod wpływem ……………………. ……………………………………………………………. 3) Ze względu na wysoką temperaturę należy zachować …………………................................................................ 1) Na ślepo, bezbarwne, na gorąco, z użyciem folii, z użyciem farby 2) Wysokiej temperatury, temperatury pokojowej 3) ostrożność podczas pracy, założyć gumowe rękawice 2) Ułóż rozsypankę wybierając odpowiednie wyrazy do wybranego typu tłoczenia: Tłoczenie z użyciem folii Tłoczenie bezbarwne na ślepo LINIAKI CZCIONKI KLISZE ORNAMENTY WYSOKA TEMPERATURA TEMPERATURA POKOJOWA FOLIA METALIZOWANA FOLIA ZŁOCENIOWA BIGÓWKA MASZYNA DO ZŁOCENIA TASIEMKA OKŁADKA OPRAW ZŁOŻONYCH OKŁADKA OPRAW PROSTYCH 2a) Dobierz odpowiednie materiały i narzędzia do wykonania tłoczenia z użyciem folii. (zadanie dla ucznia nie potrafiącego czytać) Wyświetleń: 1914
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |