AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Aleksandra Maksymiuk
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Propozycja zajęć zintegrowanych w terenie dla klasy III

- n +

Propozycja zajęć zintegrowanych w terenie dla klasy III


Miejsce: okolice miasta, okoliczny las.
Termin realizacji: późna wiosna.
Czas: 8 godzin
Celem moim było rozbudzenie w uczniach klasy III zainteresowanie światem przyrody, jego pięknem i bogactwem, poznaniem piękna miejsc; w których mieszkają.
Na wcześniejszym spotkaniu z rodzicami uzgodniłam trasę wycieczki, zorganizowałam z nimi stanowiska zadań, wspólnie przygotowaliśmy zadania do wykonania przez dzieci. Wybrani rodzice byli opiekunami grup i opiekunami stanowisk. Moją rolą było "trzymanie pieczy nad całością".
O zajęciach w terenie poinformowani byli rodzice, dla dzieci była to niespodzianka.

Blok tematyczny: "Moje miejsce na Ziemi".
Temat dnia: "Głosy Natury".

Cele główne:
- Poznanie okolic miasta;
- Rozwijanie wytrwałości w dążeniu do celu;
- Rozbudzanie w uczniach zainteresowania światem przyrody, jego pięknem i bogactwem;
- Rozwijanie sprawności fizycznej;
- Sprawdzenie zdobytej wiedzy w praktyce.

Materiały:
bucik, mapa trasy wycieczki, chorągiewki, krzyżówki, koperty z zadaniami, ruloniki, woreczki na ruloniki, notesy, przybory do pisania, malowania, lina, drabina, skakanki, materiały przyrodnicze do budowy mostu, sznury, brystole, klej, strój krasnala, dyplomy, nagrody, zdjęcia zwierząt leśnych, aparat fotograficzny,

Przebieg:
1. Pewnego dnia dzieci przyszły do klasy i znalazły na parapecie okna lekko uchylonego maleńki, czerwony bucik - a w nim napis "ODSZUKAJCIE MNIE, CZEKA WAS NAGRODA".

2. Stworzenie sytuacji prowokującej dzieci do myślenia i działania:
- Dyskusja - kim może być właściciel bucika, jak wygląda, gdzie mieszka, jak może być nazwany, w jaki sposób go odszukać, dlaczego chce aby go odszukać, co chce nam przekazać.
- Szukanie wskazówki - informacji, gdzie może znajdować się informacja od ludzika. Zbieranie informacji, próba odszukania znaku.
- Pierwsza informacja - znalezienie koperty z 1-szą informacją. (koperta znajdowała się na zewnątrz budynku, pod oknem klasy)
ZADANIE 1. Podzielcie się na 3 grupy. Każda grupa ma za zadanie poszukać na terenie boiska mapy trasy wycieczki. Kluczem do znalezienia jest hasło krzyżówki.(Każda grupa otrzymała inną krzyżówkę z innym miejscem ukrycia mapy. Która grupa odgadła hasło i znalazła mapę wraz z rodzicem - opiekunem wyrusza według wskazówek na mapie w trasę. Na poszczególnych stanowiskach stoją rodzice -jurorzy.Za prawidłowe wykonanie zadania grupa otrzymuje rulonik ze słowem hasła . Wygrywa ta grupa, która pierwsza dotrze do "właściciela bucika" i odczyta całe hasło.) Hasła:1 -sza grupa "Za świerkiem", 2-ga grupa "Przy bramie",3-cia grupa "W karmniku". (wyrazy do krzyżówki - wiedza ogólna).

3. Wyjście w teren, wykonywanie zadań w poszczególnych stanowiskach:

Stanowisko 1 - Stadnina koni.
Zadanie: Obejrzyj dokładnie konia i wypisz, z czym ci się kojarzy.
Cele:
- stosowanie pojęć służących opisowi;
- rozróżnianie wartości takich jak "siła", "wolność", "niezależność", "piękno"
Co rozwijamy: - obserwowanie, opisywanie, wartościowanie.

Stanowisko 2 - Dąb.
Zadanie: Napotkaliście niezwykły dąb. Dokonaj szacunkowej oceny: wysokości, obwodu, wieku dębu. Odszukaj identyfikator pomnika przyrody i wyjaśnij znaczenie pojęcia. Odtwórzcie kształt i naturę tego drzewa korzystając tylko z własnych ciał. Wszyscy jesteśmy jego częściami. Posłuchajmy o czym szumi.
Cele:
- szacowanie różnych wielkości,
- dobieranie metody pomiaru,
- stosowanie logicznych porównań, skali odniesienia,
- rozpoznawanie oznaczenia pomnika przyrody.
- wyjaśnienie znaczenia pojęć: identyfikator, pomnik przyrody,
- budowanie układów przestrzennych,
- współpraca w grupie oparta na wzajemnym zaufaniu.
Co rozwijamy: logiczne myślenie, analizowanie oznaczeń i pojęć, wrażliwość na piękno, motywację do wspólnej pracy, samodyscyplinę.

Stanowisko 3
- Wiadukt.
Zadanie:
a. To jest ścieżka sprawnościowa, pokonajcie ją.
b. Zbudujcie przejście przez rów z złożonych nad brzegiem rowu materiałów. (Ścieżka sprawnościowa: przejście po ławeczce, czołganie pod kręgami, wdrapanie się na drzewo, przeskoki przez przeszkody, skakanie przez skakankę, rzut kamieniem do celu, dobiegnięcie do mety)
Cele:
- współdziałanie w grupie,
- rozwijanie sprawności fizycznej i poznawczej, umacnianie wiary we własne siły,
- stosowanie różnych metod konstruowania z dostępnych materiałów przyrodniczych.
Co rozwijamy: sprawność fizyczną, ruchową, manualną, współdziałanie w grupie.

Stanowisko 4
- Polna droga.
Zadanie:
Poczekajcie na pozostałe grupy. Dotrzyjcie do lasu. (Wszystkie dzieci wraz z opiekunami dotarły do lasu dwoma wozami ciągniętymi przez konie).
Cele:
- poznanie wyglądu wozu, jego budowy,
- stawianie pytań,
Co rozwijamy: umiejętność stawiania pytań.

Stanowisko 5
- Leśna polana u rozstaju dróg.
Zadanie:
Przesuń znaleziony głaz.
Cele:
- ocenianie własnych sił,
- planowanie pracy zespołowej.
Co rozwijamy:
sprawność fizyczną, praca w zespole.

Stanowiska 6.
- U podnóża góry.
Zadanie:
Zregeneruj siły. Usiądźcie i wyciszcie się przed ważnym zadaniem - wejściem na szczyt. Wsłuchaj się w dźwięki przyrody.
Zadanie: Wespnijcie się po linie na szczyt góry.
Cele:
- stosowanie różnych sposobów regeneracji sił,
- rozpoznawanie i docenianie znaczenia dźwięków przyrody np. ptaki, wiatr, liście itp.
- docenianie własnych możliwości,
- rozwijanie sprawności fizycznej.
Co rozwijamy:
wrażliwość na piękno przyrody, umiejętność skupienia się, wsłuchiwanie się, sprawność fizyczną.

Stanowisko 7
- W lesie.
Zadanie: W ciągu 15 minut rozpoznajcie i nazwijcie jak najwięcej roślin. Wypiszcie nazwy drzew, które rosną wokół ciebie. Sfotografujcie się na tle wybranego drzewa.
Cele:
- rozpoznawanie drzew, krzewów, roślin zielonych,
- kadrowanie, posługiwanie się dokumentacją fotograficzną.
Co rozwijamy: odróżnianie roślin, posługiwanie się dokumentacją fotograficzną.

Stanowisko 8
- Stare schody.
Zadanie: To są schody, po których chodził król krasnoludków. Zaaranżujcie przebieg zdarzenia.
Cele:
- poznawanie postaci z baśni,
- współpraca w grupie,
- budowanie dialogu,
- wchodzenie w role.
Co rozwijamy: umiejętność wyrażania myśli ruchem, słowem, asertywność.

Stanowisko 9
- Nad brzegiem rzeki.
Zadanie:
Znajdźcie pudełko z farbami, Namalujcie to co roztacza się wokół was.
Cele:
- odwoływanie się do wyobraźni oraz do umiejętności obserwacji,
- działalność twórcza,
Co rozwijamy: umiejętność obserwacji i odtwarzania, interpretacja cech krajobrazu.

Stanowisko 10
- Przed metą.
Zadanie:
Brawo jesteście już u celu wyprawy. Zostało wam do wykonania ostatnie zadanie. Każde z was osobno musi dotrzeć do mety po oznaczeniach pokonując 2 przeszkody i rozpoznać na obrazkach zwierzęta leśne. Powodzenia. ( Przeszkody: przejście po dziurawej kładce, wejście i zejście z drabiny).
Cele:
- rozpoznawanie zwierząt leśnych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- poruszania się po nieznanym terenie,
Co rozwijamy:
wymiana wiedzy, umiejętność poruszania się w terenie z wykorzystaniem oznaczeń, sprawność fizyczną.

4. Dotarcie do mety. Grupy dotarły do mety (leśnej polany). Każda grupa odczytała treść ruloników. Zastanowienie się nad znaczeniem zawartych w nich treści.
1 rulonik - WOLNOŚĆ
2 rulonik - POTĘGA
3 rulonik - SIŁA
4 rulonik - TRWAŁOŚĆ
5 rulonik - SPOKÓJ
6 rulonik - PIĘKNO
7 rulonik - BOGACTWO
8 rulonik - GŁOSY
9 rulonik - NATURY
Hasło: "Wolność, potęga, siła, trwałość, spokój, piękno, bogactwo - głosy natury".
Naklejenie hasła na brystol, tytułu plakatu. W klasie na drugi dzień w grupach dokończyły plakat. Prace plastyczne namalowane na wycieczce ozdobiły klasę.

5. Powitanie "właściciela bucika" - krasnala. Wręczenie dyplomów i nagród zwycięskim grupom (wszystkim dzieciom).

6. Wspólny posiłek, ognisko, pamiątkowe zdjęcia, zabawy ruchowe dzieci z nauczycielką i rodzicami. Spotkanie z leśniczym.

7. Powrót do szkoły ( autobusem).

Opracowanie:Aleksandra Maksymiuk
SP nr 3 Braniewo

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2087


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.