Katalog Aleksandra Maksymiuk Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Propozycja zajęć zintegrowanych w terenie dla klasy IIIPropozycja zajęć zintegrowanych w terenie dla klasy IIIMiejsce: okolice miasta, okoliczny las. Termin realizacji: późna wiosna. Czas: 8 godzin Celem moim było rozbudzenie w uczniach klasy III zainteresowanie światem przyrody, jego pięknem i bogactwem, poznaniem piękna miejsc; w których mieszkają. Na wcześniejszym spotkaniu z rodzicami uzgodniłam trasę wycieczki, zorganizowałam z nimi stanowiska zadań, wspólnie przygotowaliśmy zadania do wykonania przez dzieci. Wybrani rodzice byli opiekunami grup i opiekunami stanowisk. Moją rolą było "trzymanie pieczy nad całością". O zajęciach w terenie poinformowani byli rodzice, dla dzieci była to niespodzianka. Blok tematyczny: "Moje miejsce na Ziemi". Temat dnia: "Głosy Natury". Cele główne: - Poznanie okolic miasta; - Rozwijanie wytrwałości w dążeniu do celu; - Rozbudzanie w uczniach zainteresowania światem przyrody, jego pięknem i bogactwem; - Rozwijanie sprawności fizycznej; - Sprawdzenie zdobytej wiedzy w praktyce. Materiały: bucik, mapa trasy wycieczki, chorągiewki, krzyżówki, koperty z zadaniami, ruloniki, woreczki na ruloniki, notesy, przybory do pisania, malowania, lina, drabina, skakanki, materiały przyrodnicze do budowy mostu, sznury, brystole, klej, strój krasnala, dyplomy, nagrody, zdjęcia zwierząt leśnych, aparat fotograficzny, Przebieg: 1. Pewnego dnia dzieci przyszły do klasy i znalazły na parapecie okna lekko uchylonego maleńki, czerwony bucik - a w nim napis "ODSZUKAJCIE MNIE, CZEKA WAS NAGRODA". 2. Stworzenie sytuacji prowokującej dzieci do myślenia i działania: - Dyskusja - kim może być właściciel bucika, jak wygląda, gdzie mieszka, jak może być nazwany, w jaki sposób go odszukać, dlaczego chce aby go odszukać, co chce nam przekazać. - Szukanie wskazówki - informacji, gdzie może znajdować się informacja od ludzika. Zbieranie informacji, próba odszukania znaku. - Pierwsza informacja - znalezienie koperty z 1-szą informacją. (koperta znajdowała się na zewnątrz budynku, pod oknem klasy) ZADANIE 1. Podzielcie się na 3 grupy. Każda grupa ma za zadanie poszukać na terenie boiska mapy trasy wycieczki. Kluczem do znalezienia jest hasło krzyżówki.(Każda grupa otrzymała inną krzyżówkę z innym miejscem ukrycia mapy. Która grupa odgadła hasło i znalazła mapę wraz z rodzicem - opiekunem wyrusza według wskazówek na mapie w trasę. Na poszczególnych stanowiskach stoją rodzice -jurorzy.Za prawidłowe wykonanie zadania grupa otrzymuje rulonik ze słowem hasła . Wygrywa ta grupa, która pierwsza dotrze do "właściciela bucika" i odczyta całe hasło.) Hasła:1 -sza grupa "Za świerkiem", 2-ga grupa "Przy bramie",3-cia grupa "W karmniku". (wyrazy do krzyżówki - wiedza ogólna). 3. Wyjście w teren, wykonywanie zadań w poszczególnych stanowiskach: Stanowisko 1 - Stadnina koni. Zadanie: Obejrzyj dokładnie konia i wypisz, z czym ci się kojarzy. Cele: - stosowanie pojęć służących opisowi; - rozróżnianie wartości takich jak "siła", "wolność", "niezależność", "piękno" Co rozwijamy: - obserwowanie, opisywanie, wartościowanie. Stanowisko 2 - Dąb. Zadanie: Napotkaliście niezwykły dąb. Dokonaj szacunkowej oceny: wysokości, obwodu, wieku dębu. Odszukaj identyfikator pomnika przyrody i wyjaśnij znaczenie pojęcia. Odtwórzcie kształt i naturę tego drzewa korzystając tylko z własnych ciał. Wszyscy jesteśmy jego częściami. Posłuchajmy o czym szumi. Cele: - szacowanie różnych wielkości, - dobieranie metody pomiaru, - stosowanie logicznych porównań, skali odniesienia, - rozpoznawanie oznaczenia pomnika przyrody. - wyjaśnienie znaczenia pojęć: identyfikator, pomnik przyrody, - budowanie układów przestrzennych, - współpraca w grupie oparta na wzajemnym zaufaniu. Co rozwijamy: logiczne myślenie, analizowanie oznaczeń i pojęć, wrażliwość na piękno, motywację do wspólnej pracy, samodyscyplinę. Stanowisko 3 - Wiadukt. Zadanie: a. To jest ścieżka sprawnościowa, pokonajcie ją. b. Zbudujcie przejście przez rów z złożonych nad brzegiem rowu materiałów. (Ścieżka sprawnościowa: przejście po ławeczce, czołganie pod kręgami, wdrapanie się na drzewo, przeskoki przez przeszkody, skakanie przez skakankę, rzut kamieniem do celu, dobiegnięcie do mety) Cele: - współdziałanie w grupie, - rozwijanie sprawności fizycznej i poznawczej, umacnianie wiary we własne siły, - stosowanie różnych metod konstruowania z dostępnych materiałów przyrodniczych. Co rozwijamy: sprawność fizyczną, ruchową, manualną, współdziałanie w grupie. Stanowisko 4 - Polna droga. Zadanie: Poczekajcie na pozostałe grupy. Dotrzyjcie do lasu. (Wszystkie dzieci wraz z opiekunami dotarły do lasu dwoma wozami ciągniętymi przez konie). Cele: - poznanie wyglądu wozu, jego budowy, - stawianie pytań, Co rozwijamy: umiejętność stawiania pytań. Stanowisko 5 - Leśna polana u rozstaju dróg. Zadanie: Przesuń znaleziony głaz. Cele: - ocenianie własnych sił, - planowanie pracy zespołowej. Co rozwijamy: sprawność fizyczną, praca w zespole. Stanowiska 6. - U podnóża góry. Zadanie: Zregeneruj siły. Usiądźcie i wyciszcie się przed ważnym zadaniem - wejściem na szczyt. Wsłuchaj się w dźwięki przyrody. Zadanie: Wespnijcie się po linie na szczyt góry. Cele: - stosowanie różnych sposobów regeneracji sił, - rozpoznawanie i docenianie znaczenia dźwięków przyrody np. ptaki, wiatr, liście itp. - docenianie własnych możliwości, - rozwijanie sprawności fizycznej. Co rozwijamy: wrażliwość na piękno przyrody, umiejętność skupienia się, wsłuchiwanie się, sprawność fizyczną. Stanowisko 7 - W lesie. Zadanie: W ciągu 15 minut rozpoznajcie i nazwijcie jak najwięcej roślin. Wypiszcie nazwy drzew, które rosną wokół ciebie. Sfotografujcie się na tle wybranego drzewa. Cele: - rozpoznawanie drzew, krzewów, roślin zielonych, - kadrowanie, posługiwanie się dokumentacją fotograficzną. Co rozwijamy: odróżnianie roślin, posługiwanie się dokumentacją fotograficzną. Stanowisko 8 - Stare schody. Zadanie: To są schody, po których chodził król krasnoludków. Zaaranżujcie przebieg zdarzenia. Cele: - poznawanie postaci z baśni, - współpraca w grupie, - budowanie dialogu, - wchodzenie w role. Co rozwijamy: umiejętność wyrażania myśli ruchem, słowem, asertywność. Stanowisko 9 - Nad brzegiem rzeki. Zadanie: Znajdźcie pudełko z farbami, Namalujcie to co roztacza się wokół was. Cele: - odwoływanie się do wyobraźni oraz do umiejętności obserwacji, - działalność twórcza, Co rozwijamy: umiejętność obserwacji i odtwarzania, interpretacja cech krajobrazu. Stanowisko 10 - Przed metą. Zadanie: Brawo jesteście już u celu wyprawy. Zostało wam do wykonania ostatnie zadanie. Każde z was osobno musi dotrzeć do mety po oznaczeniach pokonując 2 przeszkody i rozpoznać na obrazkach zwierzęta leśne. Powodzenia. ( Przeszkody: przejście po dziurawej kładce, wejście i zejście z drabiny). Cele: - rozpoznawanie zwierząt leśnych, - rozwijanie sprawności fizycznej, - poruszania się po nieznanym terenie, Co rozwijamy: wymiana wiedzy, umiejętność poruszania się w terenie z wykorzystaniem oznaczeń, sprawność fizyczną. 4. Dotarcie do mety. Grupy dotarły do mety (leśnej polany). Każda grupa odczytała treść ruloników. Zastanowienie się nad znaczeniem zawartych w nich treści. 1 rulonik - WOLNOŚĆ 2 rulonik - POTĘGA 3 rulonik - SIŁA 4 rulonik - TRWAŁOŚĆ 5 rulonik - SPOKÓJ 6 rulonik - PIĘKNO 7 rulonik - BOGACTWO 8 rulonik - GŁOSY 9 rulonik - NATURY Hasło: "Wolność, potęga, siła, trwałość, spokój, piękno, bogactwo - głosy natury". Naklejenie hasła na brystol, tytułu plakatu. W klasie na drugi dzień w grupach dokończyły plakat. Prace plastyczne namalowane na wycieczce ozdobiły klasę. 5. Powitanie "właściciela bucika" - krasnala. Wręczenie dyplomów i nagród zwycięskim grupom (wszystkim dzieciom). 6. Wspólny posiłek, ognisko, pamiątkowe zdjęcia, zabawy ruchowe dzieci z nauczycielką i rodzicami. Spotkanie z leśniczym. 7. Powrót do szkoły ( autobusem).
Opracowanie:Aleksandra Maksymiuk Wyświetleń: 2087
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |