Katalog

Joanna Domecka- Kulasiewicz, 2010-05-28
Nowa Wieś Lęborska

Różne, Konspekty

Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek szeregu szumiącego sz, ż i cz na poziomie wyrazu.

- n +

Scenariusz zajęć logopedycznych

Rozpoznanie logopedyczne: parasygmatyzm
Etap terapii: Utrwalanie prawidłowej wymowy głosek szeregu szumiącego „sz”, „ż” i „cz” na poziomie wyrazu.
Cele ćwiczeń:
-utrwalanie prawidłowej wymowy głosek „sz”, „ż” , „cz” na poziomie wyrazu;
-rozwijanie mowy dziecka;
-usprawnianie motoryki narządów mowy, szczególnie w zakresie ruchów precyzyjnych języka;
-usprawnianie analizy i syntezy słuchowej oraz wzrokowej;
-doskonalenie umiejętności logicznego myślenia;
-doskonalenie pamięci;
-doskonalenie koordynacji wzrokowo- ruchowej;
Metody pracy:
-demonstracja;
-wyjaśnianie;
-naśladownictwo;
Pomoce: choinki z papieru i ozdoby, papierowe sanki, słomki, puzzle, bajeczka logopedyczna, ilustracje przedmiotów zawierających w nazwach utrwalane głoski, worki Mikołajów z utrwalanymi głoskami, kolorowa choinka, gra „Tęczowa choinka”, kredki.

Przebieg ćwiczeń:
I. Ćwiczenia przygotowawcze i sprawdzające:
1.Sprawdzenie i ocena pracy domowej.
2.Pogadanka na temat aktualnego miesiąca i zbliżających się świąt.
3.Ćwiczenia oddechowe- ozdabianie choinek (układanie papierowych ozdób choinkowych przy pomocy słomki).
4.Układanie puzzli Mikołaja.
5.Bajeczka logopedyczna pt. Mikołaj
W dzień Wigilii Mikołaj obudził się bardzo wcześnie. Wiedział, że musi wstać, bo ma do spakowania jeszcze mnóstwo prezentów dla grzecznych dzieci. Był jeszcze zaspany, więc głośno ziewał (ziewanie). Zastanawiał się czym wybrać się w daleką podróż; saniami, które pięknie sunęły po śniegu (szszsz), ciągnięte przez sześć reniferów (kląskanie), skuterem (żżż), czy może pociągiem (czczcz). Wreszcie postanowił wstać i sprawdzić jaka jest pogoda. Podszedł się do drzwi i otworzył je szeroko (szerokie otwarcie ust), wyjrzał na zewnątrz ( wysunięcie języka do przodu),spojrzał do góry (język kieruje się do nosa), na dół (język kieruje się do brody), w prawo i w lewo (język wędruje do prawego i do lewego kącika ust) i rozejrzał się dookoła (oblizywanie językiem warg). Stwierdził, że na dworze pada gęsty śnieg. Duże płatki spadały na ziemię (mlaskanie czubkiem języka). Mikołaj wrócił więc do domu i postanowił zabrać się do pakowania prezentów, których cała góra piętrzyła się na środku pokoju (robimy z języka górkę, opierając jego czubek o dolne zęby). Rozejrzał się dookoła (oblizywanie językiem warg) w poszukiwaniu worka, ale nigdzie go nie dostrzegł. Może jest w wielkiej szafie- pomyślał i poszedł sprawdzić. Zajrzał na górną półkę (oblizywanie językiem górnych zębów po zewnętrznej stronie), na dolną półkę (oblizywanie językiem dolną zębów po zewnętrznej stronie)- worka tam jednak nie było. Postanowił sprawdzić w szafce z prawej strony (wypychanie językiem prawego policzka) i z lewej strony (wypychanie językiem lewego policzka), ale worka tam nie znalazł. Bezradny rozejrzał się po pokoju Nagle w jego rogu dostrzegł ogromny kufer. Otworzył go i zajrzał do środka (język wędruje po podniebieniu od zębów górnych w kierunku gardła). Na samej górze Mikołaj zobaczył maskotkę grubego misia (nadymanie policzków), który nazywał się A-i (dziecko powtarza) i miał wesołą minkę (rozciągnięte wargi, kąciki ust skierowane ku górze) i chudego królika (wciągnięcie policzków do środka) o imieniu O-e (dziecko powtarza) który wyglądał jakby był smutny(podkówka z warg). Postanowił poszukać głębiej (język wędruje po podniebieniu od zębów górnych w kierunku gardła). I na samym dnie dostrzegł swój czerwony worek na prezenty. Szczęśliwy uśmiechnął się (rozciągnięte wargi, kąciki ust skierowane ku górze), zaśpiewał wesoło ho- ho- ho i szybko poszedł pakować prezenty, które wkładane do worka uderzały jeden o drugi (mlaskanie czubkiem języka). Gdy Mikołaj skończył okazało się, że jego worek jest bardzo gruby (nadymanie policzków) , szczęśliwy, że będzie mógł obdarować wiele dzieci wyszedł na dwór i skierował się do swoich sań, którymi postanowił pojechać Na jego widok renifery parsknęły radośnie (parskanie). Mikołaj przesłał każdemu z nich buziaka (cmokanie) i wyruszyli w daleką drogę. Jak myślicie, czy przyjadą i do was?
6. Ćwiczenia oddechowe- Wyścigi sań(zwracając uwagę na prawidłowy tor oddechowy uczniowie dmuchają na papierowe sanie).
II. Ćwiczenia właściwe:
1.Worki Mikołaja- odkrywanie przez uczniów ilustracji (prezentów) i wkładanie ich do odpowiednich worków z literami sz, ż, cz.
III. Ćwiczenia utrwalające:
1.Gra „Tęczowa choinka” – uczniowie rozkładają kolorowe bombki z poszczególnymi głoskami na wybranych polach choinki, następnie zapamiętują położenie ilustracji, które są zakrywane. Rzucają kolorową kostką i odgadują ilustracje na bombce znajdującej się na danym polu.
IV.Zadanie pracy domowej
1. Uczniowie narysują oburącz choinkę i ozdobią ją wg własnego pomysłu.
2. Wypełnianie Karty samooceny.
3.Ocena pracy- wręczenie naklejek.
4.Pożegnanie i zakończenie zajęć.
Opracowanie
Joanna Domecka - Kulasiewicz

Wyświetleń: 2923


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.