Katalog Joanna Gradomska, 2010-05-28 Wrocław Pedagogika, Plany rozwoju zawodowego Plan Rozwoju Zawodowego nauczyciela stażysty ubiegającego się o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego.Nauczyciel odbywający staż: mgr Joanna Gradomska Czas trwania stażu: 9 miesięcy Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2009r. Opiekun stażu: ………………….. Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego Realizacja zadań wynikających z Rozp. MENiS z dn. 01.12.2004r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593): „Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania placówki, w której nauczyciel odbywał staż (§ 6 ust. 2 pkt. 1)”. Zadania: 1. Poznanie procedury awansu zawodowego • Formy realizacji: Analiza przepisów prawa oświatowego regulujących procedury awansu zawodowego (Rozporządzenie MEN, Karta Nauczyciela). Śledzenie informacji w Internecie i literaturze pedagogicznej, poświęconych oświacie i awansowi nauczycieli. • Termin realizacji: wrzesień 2009 – maj 2010 • Dowody realizacji: Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu, rozpoczęcie postępowania kwalifikacyjnego oraz sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Spis przydatnych stron internetowych poświęconych edukacji. 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu • Formy realizacji: Rozmowy i konsultacje dotyczące sposobu realizacji stażu. Określenie wzajemnych oczekiwań. Sporządzenie i zawarcie kontraktu. • Termin realizacji: wrzesień 2009 /okres stażu • Dowody realizacji: Kontrakt o wzajemnej współpracy między nauczycielem stażystą a nauczycielem opiekunem stażu. 3. Poznanie organizacji i zasad funkcjonowania przedszkola • Formy realizacji: Analiza dokumentacji: - statutu, - programu pracy dydaktyczno – wychowawczej, - programu rozwoju placówki, - regulaminów, przepisów bhp, ppoż. • Termin realizacji: wrzesień – październik 2009 • Dowody realizacji: Własne notatki. 4. Organizacja warsztatu pracy. • Formy realizacji: Odpowiednie przygotowanie gabinetu, gromadzenie pomocy dydaktycznych, zabawek edukacyjnych. • Termin realizacji: Na bieżąco • Dowody realizacji: Gabinet do nauczania indywidualnego zaopatrzony w pomoce dydaktyczne 5. Obserwacja i diagnozowanie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na tle grupy oraz podczas pracy indywidualnej. • Formy realizacji: Zapoznanie się z orzeczeniami, opiniami poradni psychologiczno – pedagogicznej; współpraca ze specjalistami: logopedą, psychologiem. • Termin realizacji: wrzesień 2009 • Dowody realizacji: Opis spostrzeżeń na ujednoliconych właściwych dla placówki arkuszach obserwacji. 6. Przygotowanie indywidualnego programu pracy dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi z grupy III. • Formy realizacji: Tworzenie zindywidualizowanych programów terapeutycznych na podstawie zgromadzonego materiału diagnostycznego. • Termin realizacji: wrzesień 2009 • Dowody realizacji: Ujednolicone przedszkolne arkusze programów terapeutycznych. 7. Uczestniczenie w pracach przedszkola związanych z realizacją jego podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań. • Formy realizacji: Prace na rzecz placówki, współpraca z rodzicami. Udział w: - procesie wewnątrz przedszkolnego doskonalenia nauczycieli, - radach pedagogicznych, - Zespole Do Spraw Integracji. • Termin realizacji: wrzesień 2009 – maj 2010 • Dowody realizacji: Notatki, sprawozdania, pisemne potwierdzenia. 8. Poznanie sposobów prowadzenia dokumentacji przedszkolnej. • Formy realizacji: Poprawne wypełnianie dzienników przedszkolnych i innej dokumentacji obowiązującej w przedszkolu oraz arkuszy osiągnięć dziecka, zapoznanie się z protokołami posiedzeń pedagogicznych. • Termin realizacji: wrzesień – październik 2009 oraz semestralnie styczeń – luty • Dowody realizacji: Dziennik zajęć grupy, arkusze osiągnięć dziecka, protokoły posiedzeń rady pedagogicznej 9. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. • Formy realizacji: Gromadzenie dokumentów tj. konspektów, zaświadczeń, programów, scenariuszy. • Termin realizacji: Na bieżąco • Dowody realizacji: Teczka stażysty tj. konspekty, zatwierdzone programy terapeutyczne do indywidualnych zajęć, arkusze z hospitacji dyrektora, opiekuna stażu. 10. Przygotowanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. • Formy realizacji : Autorefleksja i analiza realizacji planu rozwoju zawodowego. • Termin realizacji: maj 2010 • Dowody realizacji: Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. „Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań placówki (§ 6 ust. 2 pkt. 2)”. Zadania: 1. Doskonalenie własnych umiejętności • Formy realizacji: Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego: kursy, warsztaty, szkolenia. Rozpoczęcie studiów podyplomowych. • Termin realizacji: Wrzesień – maj 2010, październik • Dowody realizacji: Notatki, zaświadczenia o ukończonych kursach. 2. Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, wymiana doświadczeń. • Formy realizacji: Np. prowadzenie dziennika lektur, czytanie i analizowanie literatury specjalistycznej • Termin realizacji: Wrzesień – maj 2010 • Dowody realizacji: Notatki własne. 3. Doskonalenie multimedialnych technik pracy. • Formy realizacji: Opublikowanie Planu Rozwoju Zawodowego w Internecie. Publikacja scenariuszy zajęć. Sporządzenie dokumentacji stażu w formie elektronicznej/ przygotowanie prezentacji multimedialnej. Opracowanie materiałów na zajęcia przy pomocy komputera. • Termin realizacji: Okres stażu • Dowody realizacji: Materiały i notatki sporządzone w formie elektronicznej. Zaświadczenie o publikacji. Karty pracy 4. Analizowanie prowadzonych przez siebie zajęć – wstępna ocena własnych umiejętności. • Formy realizacji: Ocena własnej pracy na podstawie zgromadzonej dokumentacji. Korzystanie z rad i wskazówek opiekuna stażu. • Termin realizacji: Na bieżąco • Dowody realizacji: Miesięczne sprawozdania, konspekty, indywidualne teczki z programem i pracami dzieci. 5. Pełnienie dodatkowych funkcji w placówce, podejmowanie dodatkowych zadań. • Formy realizacji : Współorganizowanie okolicznościowych imprez z uwzględnieniem potrzeb grupy i placówki - Święto Patrona Janusza Korczaka, - Pierwszy Dzień Wiosny, - projekt „Z biegiem Wisły”. • Termin realizacji: luty 2010, marzec 2010 • Dowody realizacji: Zdjęcia, kronika przedszkolna 6. Określenie dalszej drogi rozwoju • Formy realizacji: Wysunięcie wniosków do dalszej pracy związanych z osiągnięciem kolejnego stopnia awansu zawodowego. • Termin realizacji: Maj 2010 • Dowody realizacji: Plan zamierzeń „Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§ 6 ust. 2 pkt. 3)”. Zadania: 1. Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów. • Formy realizacji : Współpraca z rodzicami. Rozmowa z rodzicami podczas spotkań indywidualnych. • Termin realizacji: Na bieżąco • Dowody realizacji: Pozyskanie informacji na temat funkcjonowania dziecka w rodzinie 2. Nawiązanie kontaktu z rodzicami, opiekunami wychowanków. • Formy realizacji: Uczestniczenie w zebraniach z rodzicami. Uzyskanie informacji na temat dziecka w działaniach poza przedszkolnych. Utrzymywanie kontaktu telefonicznego. • Termin realizacji: Na bieżąco • Dowody realizacji: Dziennik konsultacji z rodzicami. 3. Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie potrzeb wychowawczych dzieci. • Formy realizacji: Współpraca z rodzicem, logopedą oraz wychowawcami (nauczycielami), psychologiem. • Termin realizacji: Raz w miesiącu • Dowody realizacji: Potwierdzenie pisemne 4. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych nauczyciela • Formy realizacji: Pełnienie dodatkowych funkcji w placówce integracyjnej: udział w organizacji wycieczek i imprez wewnątrz przedszkolnych. Zapoznanie z przepisami prawa, które regulują kwestie BHP na wycieczce. • Termin realizacji: Okres stażu • Dowody realizacji: Sprawozdanie wraz z potwierdzeniem 5. Integracja zespołów przedszkolnych • Formy realizacji: Integracja poszczególnych grup wiekowych w trakcie wspólnych zabaw, imprez przedszkolnych. • Termin realizacji: Na bieżąco • Dowody realizacji: Sprawozdanie, zdjęcia 6. Doskonalenie umiejętności wyrabiania w dzieciach właściwych postaw społecznych, właściwego systemu wartości etyczno-moralnych. • Formy realizacji: Uczestniczenie w akcjach organizowanych przez przedszkole - Festyn Rodzinny, - Dni Otwarte. • Termin realizacji: maj 2010 • Dowody realizacji: Sprawozdanie „Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§ 6 ust. 2 pkt. 4).” Zadania: 1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli specjalistów. • Formy realizacji: Hospitacje według wcześniej ustalonego terminarza, omówienie jej wyników. • Termin realizacji: Wrzesień – maj 2010 • Dowody realizacji: Notatki z obserwacji, własne refleksje. 2. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, dyrektora. • Formy realizacji: Opracowanie konspektu zajęć, omówienie go z opiekunem, analiza. • Termin realizacji: Wrzesień – maj 2010 • Dowody realizacji: Konspekty zajęć, tworzenie indywidualnych teczek dla dzieci. 3. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej • Formy realizacji: Przygotowanie różnorodnych plansz, arkuszy pracy, zakup klocków edukacyjnych. • Termin realizacji: Wrzesień – maj 2010 • Dowody realizacji: Doposażenie gabinetu o zakupione pomoce lub wykonane własnoręcznie. 4. Organizacja pracy dydaktycznej z uwzględnieniem potrzeb i możliwości dziecka. • Formy realizacji: Zapoznanie z dokumentacją (orzeczenie, opinie), opracowanie indywidualnych programów terapeutycznych. • Termin realizacji: Na bieżąco • Dowody realizacji: Teczki z indywidualnymi pracami dzieci. 5. Zapoznanie się z programem wychowawczym przedszkola i wdrażanie programu własnego placówki. • Formy realizacji: Aktywne wdrażanie programu poprzez działania terapeutyczne. • Termin realizacji: Wrzesień 2009 • Dowody realizacji: Notatki oraz umiejętne wdrażanie programu własnego placówki. Opracowała: mgr Joanna Gradomska Wyświetleń: 2883
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |