![]() |
![]() |
Katalog Klaudia Bubak-Ziółkowska, 2010-05-30 Jawiszowice Język polski, Program nauczania Program zajęc z języka polskiego dla uczniów gimnazjum ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.Program zajęć wyrównawczych z języka polskiego dla uczniów gimnazjum ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi „Wiedza prawdziwa, mądrość, nikomu jeszcze nie objawiła się we śnie, zanim nie zaczął się jej uczyć” Enniusz I Wstęp Jestem nauczycielem języka polskiego w gimnazjum. Z roku na rok niestety zauważa się spadek zainteresowania zdobywaniem wiedzy przez uczniów. Brak motywacji do działania, mnóstwo atrakcyjnych form spędzania wolnego czasu, a czasem kłopoty rodzinne to tylko niektóre przyczyny trudności w nauce. Program niniejszy jest więc przeznaczony dla uczniów, którzy z różnych względów nie opanowali minimum wiadomości i umiejętności polonistycznych. Ma on także, a może przede wszystkim na celu przełamanie barier psychologicznych i podniesienie wiary w siły drzemiące w każdym z nas. Założenia tego programu powstały ściśle w oparciu o nową podstawę programową (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wych. przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół-Dziennik Ustaw z 2009r. nr 4, poz.17). II Cele edukacyjne: 1.Cel główny Wyrównywanie braków w opanowaniu podstawowych wiadomości, przeciwdziałanie trudnościom ze zrozumieniem i interpretacją tekstów, motywowanie ucznia do samodzielnej pracy, kształcenie szeregu umiejętności zawartych w podstawie programowej niezbędnych do kontynuowania nauki. 2.Cele szczegółowe -doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem -doskonalenie techniki czytania głośnego, interpretacja głosowa tekstów -usprawnianie umiejętności analizy i interpretacji różnorodnych tekstów -kształcenie umiejętności poprawnego wypowiadania się w formie ustnej i pisemnej a) ćwiczenia w opowiadaniu treści utworów fabularnych b) odpowiadanie na pytania dotyczące treści utworu c) układanie szczegółowego planu wydarzeń d) wskazywanie elementów świata przedstawionego w utworze e) porządkowanie informacji f) rozpoznawanie typu narracji g) rozpoznawanie intencji nadawcy h) rozpoznawanie kontekstu wypowiedzi i) ćwiczenia w rozpoznawaniu cech rodzajów oraz gatunków literackich, a także w odnajdywaniu ich elementów w tekstach j)wskazywanie podstawowych środków artystycznego wyrazu k)ćwiczenia w interpretacji reprodukcji obrazu, rzeźby, rysunków satyrycznych, itp. l) ćwiczenia w redagowaniu następujących wypowiedzi pisemnych: opowiadanie, opis, charakterystyka, sprawozdanie, rozprawka, podanie, życiorys i CV, list motywacyjny, dedykacja; ł) utrwalanie form wypowiedzi pisemnej poznanych w szkole podstawowej- utrwalanie wiadomości z zakresu nauki o języku a)ćwiczenia gramatyczne z uwzględnieniem wszystkich działów gramatyki -kształtowanie umiejętności samodzielnego korzystania ze słowników zarówno w formie książkowej, jak i elektronicznej - ćwiczenia ortograficzne -zapobieganie niepowodzeniom szkolnym -motywowanie do nauki -podniesienie samooceny -zachęcanie do systematycznej pracy -wdrażanie do samokształcenia i samokontroli III Założenia programu 1.W zajęciach udział wezmą uczniowie z tej samej grupy wiekowej, którzy z różnych przyczyn nie opanowali wiadomości na poziomie koniecznym, przewidzianych programem nauczania. 2.Realizacja programu została zaplanowana na trzy lata 3.Zajęcia będą się odbywać raz w tygodniu po 45 min lub raz na dwa tygodnie po 90 min. 4.Umiejętności wyniesione z owych zajęć pozwolą nie tylko na uzupełnienie braków i zaległości, ale także mają za zadanie przywrócić wiarę ucznia we własne możliwości i wskazać dalszą drogę kształcenia. 5.Dodatkowy komfort dla uczniów stanowi fakt, że nie będą oceniani tradycyjnie z użyciem stopni, a także unikną ocen ze strony kolegów. 6.Ćwiczenia zaproponowane przez nauczyciela będą zróżnicowane, z zastosowaniem ciekawych metod pracy i z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego. 7.Ze względu na fakt, iż są to zajęcia dla uczniów z dodatkowymi potrzebami, należy również uwzględnić indywidualizację tempa pracy i stopnia trudności stawianych zadań. 8.Pod koniec zajęć uczeń otrzyma informację zwrotną w formie oceny słownej, która ma pełnić funkcję wspierającą. IV Realizacja założeń 1.Pomoce naukowe •tablice edukacyjne: gramatyka, literatura; •słowniki: ortograficzny, języka polskiego, wyrazów obcych, poprawnej polszczyzny, frazeologiczny, synonimów i antonimów, terminów literackich, etymologiczny, poprawnej polszczyzny, symboli, polszczyzny potocznej, dialektów i gwar, itp.; •słowniki elektroniczne; •karty pracy; •zestawy ćwiczeń ortograficznych doskonalących percepcję wzrokową, słuchową, logiczne myślenie, koncentrację uwagi i pamięć, a także wzbogacających słownictwo; •komputer, rzutnik, dvd •różnorodne teksty z zestawami zadań 2.formy pracy •indywidualna •grupowa V Treści nauczania I Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji 1.czytanie i słuchanie •ćwiczenia związane z odbieraniem komunikatów pisanych i mówionych oraz nadawanych drogą audiowizualną, •wyszukiwanie potrzebnych informacji, porządkowanie ich, cytowanie odpowiednich fragmentów tekstu, odróżnianie opinii od faktów, rozpoznawanie intencji nadawcy, określanie emocjonalnego zabarwienia wypowiedzi, •ćwiczenia w rozpoznawaniu i rozróżnianiu gatunków publicystycznych prasowych, radiowych i telewizyjnych •wyszukiwanie informacji w przypisie. 2.Samokształcenie i docieranie do informacji •zachęcanie do samodzielnego korzystania ze źródeł informacji – ćwiczenia mające na celu zaznajomienie ze słownikami i przełamanie bariery przed nieznanym. 3.Świadomość językowa •ćwiczenia w rozpoznawaniu stylu: potocznego, urzędowego, artystycznego i naukowego, •wzbogacanie słownictwa i ćwiczenia pomagające dostrzegać zróżnicowanie słownictwa (wyrazy gwarowe, terminy naukowe, archaizmy i neologizmy, eufemizmy i wulgaryzmy, wyrazy rodzime i zapożyczone), •utrwalanie wiadomości dotyczących części mowy (fleksja), •utrwalanie wiadomości i umiejętności z zakresu składni, •utrwalanie wiadomości z zakresu słowotwórstwa. II Analiza i interpretacja tekstów 1.Analiza •praca tekstem literackim mająca na celu: - przedstawianie najistotniejszych treści -charakteryzowanie postaci -wskazywanie podstawowych środków stylistycznych z zakresu słownictwa, składni i fonetyki - rozpoznawanie rodzajów literackich i odmian gatunkowych - wskazywanie wyznaczników rodzajów i gatunków literackich - odnajdywanie w tekstach kultury nawiązań do tradycyjnych wątków literackich i kulturowych. 2.Interpretacja •ćwiczenia fonetyczne służące interpretacji głosowej wybranych utworów, 3.Wartości i wartościowanie •ćwiczenia w dostrzeganiu i posługiwaniu się pojęciami dotyczącymi wartości pozytywnych i ich przeciwieństw, zagadnień egzystencjalnych i uniwersalnych wartości humanistycznych III Tworzenie wypowiedzi 1.Mówienie i pisanie •ćwiczenia mające na celu tworzenie spójnych wypowiedzi ustnych i pisemnych: -tworzenie planu wypowiedzi, -redagowanie tekstów zgodnie z zasadami redagowania określonych wypowiedzi pisemnych (opowiadanie, opis, charakterystyka, sprawozdanie, rozprawka, podanie, życiorys i CV, list motywacyjny, dedykacja), - ćwiczenia stylistyczne 2.Świadomość językowa •ćwiczenia wzbogacające zasób słownictwa (operowanie słownictwem z określonych kręgów tematycznych takich jak: rozwój psychiczny, moralny i fizyczny człowieka) i usprawniające posługiwanie się różnymi odmianami polszczyzny przy zachowaniu granic stosowności, IV Ortografia i interpunkcja •utrwalanie zasad : -pisowni wyrazów z „ó”, „u”, „rz”, „ż”, „ch”, „h”, -pisowni „nie” z różnymi częściami mowy, -pisowni cząstek: -by, -bym, -byś, -stosowanie wielkich liter, -pisownia nazw własnych i pospolitych, -interpunkcji. V Oczekiwane osiągnięcia 1.Wyrównanie braków z poprzednich lat, 2.Opanowanie umiejętności dostatecznego odbioru wypowiedzi i wykorzystania zawartych w nich informacji, 3.Opanowanie umiejętności samodzielnego korzystania ze źródeł informacji, 4.Zwiększenie świadomości językowej (posługiwanie się bogatszym zasobem słownictwa, opanowanie podstawowych informacji z gramatyki, radzenie sobie z zadaniami gramatycznymi), 5.Posługiwanie się poprawną ortografią i interpunkcją, 6.Opanowanie umiejętności redagowania tekstów zawartych w podstawie programowej, 7.Zwiększenie aktywności na lekcjach języka polskiego, 8.Przełamanie barier psychologicznych, 9.Wdrożenie do systematycznej pracy. VI Ocenianie Ocenianie w formie słownej z uwzględnieniem mocnych stron ucznia. Ma ono za zadanie wspierać ucznia i motywować do dalszych działań. VII Ewaluacja Ewaluacja programu powinna być przeprowadzona po każdych niemal zajęciach bądź po opracowaniu określonej partii materiału. Formą ewaluacji będzie sprawdzenie zadań wykonanych samodzielnie przez ucznia w trakcie zajęć bądź rozwiązanie jednego zadania podobnego do wykonywanych z pomocą prowadzącego, może to być również kartkówka lub praca klasowa po określonej partii materiału. Program zakłada, że uczniowie wykażą się większą aktywnością na lekcjach języka polskiego, otrzymają pozytywne oceny z przedmiotu, a w efekcie zaprezentują swe umiejętności na egzaminie. Będą także stosować zdobytą wiedzę i umiejętności w sytuacjach praktycznych. opracowała: Klaudia Bubak-Ziółkowska, nauczyciel języka polskiego Wyświetleń: 12687
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |