![]() |
![]() |
Katalog Marzena Jankowska - Lichacz, 2010-05-31 Giżycko Pedagogika, Program nauczania PROGRAM REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZY.PROGRAM REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZY ĆWICZENIA DOSKONALĄCE 1. Percepcję wzrokową 2. Percepcję słuchową 3. Prawidłową postawę w leżeniu, siedzeniu, staniu i chodzeniu. • kształtowanie odruchu poprawnej postawy • korygowanie zaburzeń statyki ciała i przeciwdziałanie ich pogłębianiu się i utrwalaniu • podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu dziecka • uaktywnienie układów: narządu ruchu, krążeniowego i oddechowego • zwiększenie zakresu ruchu w stawach, wydłużenie, skrócenie i wzmocnienie odpowiednich grup mięśniowych • masaż kończyn górnych i dolnych, kręgosłupa • ćwiczenia ze sprzętem terapeutycznym (piłki terapeutyczne, maty do masażu) • ćwiczenia w zakresie przemieszczania się w przestrzeni (pełzanie, czworakowanie, chód, bieg, omijanie przeszkód) 4. Prawidłową reakcję na bodziec. 5. Uwagę i koncentrację. ĆWICZENIA OBNIŻAJĄCE 1. Nadmierne napięcie mięśniowe. 2. Poziom agresji. • ograniczenie zachowań negatywnych – samouszkodzenia (uderzanie głową) - agresja (drapanie, szczypanie, ciąganie za włosy) - demonstracje (rzucanie przedmiotami) • słuchanie cichej muzyki (spokojny dotyk, przytulanie, głaskanie) • zabawy ulubionymi przedmiotami • rozmowa szeptem ( bardzo cicho) • spacery na świeżym powietrzu • ćwiczenia relaksacyjne z wykorzystaniem muzyki ĆWICZENIA ZORIENTOWANE NA 1. Cel i tempo działania ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE 1. Koordynację wzrokową (duża i mała motoryka, swoboda, elastyczność i płynność ruchu). Motoryka duża • klaskanie • sięganie po przedmiot • chwytanie • pokonywanie toru przeszkód • podnoszenie przedmiotów z podłogi • toczenie, kopanie piłki • chodzenie po schodach • chodzenie bokiem, tyłem • skłony • chodzenie wzdłuż taśmy • ćwiczenia równowagi Motoryka mała • trzymanie przedmiotów • wyjmowanie przedmiotów z pudełka • chwytanie palcami • podnoszenie monet • zabawa w „daj – weź” • przyciskanie guzików (zabawki muzyczne) • zdejmowanie skarpetek (duże skarpetki – butelka) • składanie papieru • bańki mydlane • pociąganie za sznurki • ćwiczenia rąk (gąbka, miękka piłeczka, klamerki) 2. Poczucie równowagi (w pozycji statycznej i dynamicznej). WZMOCNIENIE OGÓLNEJ WITALNOŚCI 1. Aktywizacja procesów biochemicznych w organizmie. SAMODZIELNOŚĆ 1. Ćwiczenia w zakresie samodzielnego ubierania się • zakładanie bluzki, spodni, skarpetek, kapci 2. Utrwalenie nawyków związanych z higieną • mycie rak przed posiłkiem i mycie twarzy. 3. Nauka korzystania z toalety • podnoszenie klapy sedesowej i spuszczanie wody 4. kształtowanie sprawności samodzielnego jedzenia • nauka trzymania w ręku łyżki, widelca. 5. Nauka zapinania guzików, zapinanie suwaka. NAŚLADOWANIE • Naśladowanie rytmicznego stukania. • Naśladowanie ruchów rąk. • Naśladowanie dotykania części ciała. • Naśladowanie czynności samoobsługowych. CZYNNOŚCI POZNAWCZE 1. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała • odrysowywanie części ciała, rozpoznawanie na sobie i na innych 2. Ćwiczenia wg programu Knilla. 3. Ćwiczenia wg W.Sherborne. 4. Rozszerzenie wiadomości na temat środowiska rodzinnego (mama, tata, brat- oglądanie zdjęć rodzinnych, słuchanie nagranych głosów). 5. Dokonywanie obserwacji pogody, pór roku, przyrody w środowisku naturalnym, na ilustracjach, w filmach i książeczkach. KOORDYNACJA WZROKOWO-RUCHOWA 1. Ćwiczenia manipulacyjne • z użyciem klocków, zabawek konstrukcyjnych i przedmiotów codziennego użytku (budowanie wieży, mocowanie klamerek, nawlekanie koralików). 2. Kierowanie wzroku na przedmiot a przy tym sięganie po niego, chwytanie i manipulowanie nim. 3. Wodzenie wzrokiem, szukanie przedmiotów, „zabawy w zasłanianie”. 4. Zabawy manipulacyjne z wykorzystaniem tworzyw przekształconych • masa solna, plastelina – lepienie, wyklejanie, przekształcanie. 5. Zabawy manipulacyjne z wykorzystaniem tworzyw nieukształtowanych • woda, kasza, groch, piasek – przelewanie, mieszanie, segregowanie. 6. Malowanie farbą plakatową i farbami wodnymi na arkuszach papieru. 7. Ćwiczenia grafomotoryczne • pisanie i rysowanie po śladzie, swobodne czy po wykropkowanych liniach 8. Pisanie kredą i mazakami po tablicy. KOMUNIKACJA 1. Komunikaty pozawerbalne. 2. Utrwalenie i nauka wszystkich dostępnych form komunikowania się z otoczeniem. 3. Nazywanie przedmiotów i osób z najbliższego otoczenia i wskazywanie na nie. 4. Ćwiczenia słuchu fonematycznego • słuchanie dźwięków płynących z zewnątrz. 5. Usprawnianie języka, warg, podniebienia miękkiego i żuchwy. 6. Opanowanie umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych. Opracowała: Marzena Jankowska – Lichach Wyświetleń: 2590
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |