|
|
Katalog Mariola Kupka, 2010-06-02 Izbicko Wychowanie do życia w rodzinie, Plany pracy Plan pracy. Wychowanie do życia w rodzinie. Program nauczania dla klasy I gimnazjum.Plan pracy WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE PROGRAM NAUCZANIA DLA KLASY I GIMNAZJUM „WĘDRUJĄC KU DOROSŁOŚCI” DKW-4014-253B/99 na rok szkolny 2009/2010 Temat Treści Osiągnięcia ucznia 1.Po co „Wychowanie do życia w rodzinie”? Poznajemy siebie i akceptujemy nasz zespół klasowy. Poznajemy cele zajęć Budowanie atmosfery i stylu pracy opartego na współdziałaniu. Dowie się ,ze celem zajęć jest wspieranie go w pełnieniu ról związanych z życiem rodzinnym –obecnym i w przyszłości .Przekona się ,że te zajęcia mogą być ciekawe 2.O budowaniu więzi rodzinnej , której spoiwem jest miłość. Dom rodzinny –szkołą miłości. Znaki miłości; gesty czułości ,rola uśmiechu, postawa tolerancji, zwroty grzecznościowe. Wspólna praca. Doceni dobrą atmosferę w swoim domu i uzna ja za szkołę miłości. Przekona się ,że pomoc najbliższym daje satysfakcję i zbliża domowników. Zrozumie rolę wyrozumiałości w budowaniu dobrej atmosfery 3.Nasze relacje z rodziną. Problem konfliktu międzypokoleniowego. Postawa w konfliktach sprzyjająca ich rozwiązaniu. Przyjmuje do wiadomości fakt, że do przyczyn konfliktów w domu należą nadopiekuńczość rodziców i nadmierne oczekiwania nastolatków. Zrozumie wysiłki rodziców , którzy pragną dobra dziecka. Będzie starać się opanowywać gesty i słowa które zaogniają konflikty 4.O kulturze spędzania wolnego czasu. Odpoczynek istotną potrzebą człowieka. Planowanie i organizowanie czasu wolnego. Wzbudzi potrzebę panowania nad własnym czasem. Zmobilizuje się do pracy nad własna wolą. 5.O wartości przyjaźni. Poznanie poziomów komunikacji. Warunki przyjaźni; wspólne zainteresowania i cele życiowe. Umocni się w przekonaniu ,że warto” inwestować „ w przyjaźń i być godnym zaufania. Pozna poziomy komunikacji międzyludzkiej. 6.Kryteria dojrzałości Przejawy dojrzewania biologicznego, emocjonalnego ,intelektualnego ,społecznego i duchowego. Kryteria dojrzałości. Samowychowanie jako ważny element osiągania dojrzałości psychicznej i duchowej. Rozumie różnice pomiędzy sferami dojrzałości. Akceptuje kryteria dojrzałości. Rozumie konieczność samowychowania 7.Problemy okresu dojrzewania Typowe problemy okresu dojrzewania u dziewcząt i chłopców. Poszukiwania rozwiązań tych problemów .Poradnictwo młodzieżowe Pozna istotę problemów dojrzewania. Zrozumie ,że trudności te są typowe dla okresu dojrzewania i przejściowe. 8.Kobiecość i męskość. Rozwój psychoseksualny dziewcząt i chłopców.; różnice postaw i wzajemnych oczekiwań. Wzorzec kobiecości i męskości dawniej i dziś. Osiągniecie tożsamości seksualnej i pozytywny stosunek do własnej płci warunkiem szczęśliwego życia. Rozumie na czym polegają różnice w rozwoju psychoseksualnym dziewcząt i chłopców. Utożsamia się z własną płcią i akceptuje ją. 9.Pierwsza miłość. Poznanie rodzajów młodzieńczej miłości .Odmienność przeżyć u dziewcząt i chłopców. Pozna różnice pragnień i oczekiwań w sferze pierwszych uczuć. 10Rola autorytetu w życiu człowieka. Każe pokolenie ma swoje autorytety. Wyrobienie w sobie umiejętności rozróżnienia tego co trudne, ale wartościowe od łatwizny. Wzbudzi w sobie refleksję ; kto jest dla niego ważny? Zrozumie ,że nie wszystko co jest atrakcyjne jest dobre. 11.Dom rodzinny i role członków rodziny Uzmysłowienie istnienia ról rodzinnych. Zwrócenie uwagi na czynniki sprzyjające dobrej atmosferze w domu. Kształtowanie postawy dawcy. Uwrażliwienie na potrzebę porządku. Przekona się ,że współtworzy atmosferę domu. Uzna konieczność pracy nad sobą w zakresie kultury bycia i dbania o estetykę otoczenia 12.Moja wizja małżeństwa ,miłości i rodziny. Uzmysłowienie naturalnej potrzeby marzeń o własnej rodzinie. Wzbudzenie refleksji, jaki budulec jest najważniejszy w rodzinnym domu. Będzie świadom ,że kształtuje swoją przyszłość. Zmobilizuje się do stworzenia wizji swojej szczęśliwej rodziny .Zrozumie ,że jest odpowiedzialny za dokonywane wybory 13.Moja rodzina Przypomnienie historii własnej rodziny. Tworzenie drzewa swojej rodziny Wdzięczność dla najbliższych za dom rodzinny 14.Budujemy zdrowy obraz samego siebie Uświadomienie konieczności stawiania pytań typu ;”Jaki jestem? ”Kształtowanie otwartości na rady i uwagi dorosłych i mądrych rówieśników. Umie spojrzeć krytycznie na samego siebie . potrafi przyjmować życzliwe uwagi, rady otoczenia i wyciągać z nich wnioski Wyświetleń: 3515
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |