![]() |
![]() |
Katalog Marzena Maniak, 2010-06-03 Ostróda Zajęcia przedszkolne, Program nauczania Program pracy indywidualnej z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo.PROGRAM PRACY INDYWIDUALNEJ Z DZIECKIEM NADPOBUDLIWYM PSYCHORUCHOWO Objawy ADHD: nadmierna ruchliwość - dziecko:- ciągle jest w ruchu, siedząc na krześle kręci się , odwraca, wstaje z miejsca, - ma trudności z zachowaniem spokoju podczas zabawy, często jest sprawcą sporów z innymi dziećmi; nadmierna impulsywność- dziecko: - jest niecierpliwe, - nie potrafi czekać na swoją kolej, przeszkadza innym ; - nie może pogodzić się z porażką; - jego reakcje są nieadekwatne do bodźca; - nie potrafi przestrzegać ustalonych zasad i reguł; - często hałaśliwe i gadatliwe; zaburzenia uwagi- dziecko: - skupienie uwagi na wykonywanej czynności podczas zajęć, zabawy jest krótkotrwałe, szybko się rozprasza; - po niedługim czasie wykonywanej czynności okazuje znudzenie; - stroni od zadań wymagających wysiłku umysłowego; - często nie kończy rozpoczętych prac; Program pracy z dzieckiem nadpobudliwym psychoruchowo ma na celu: • uspokojenie układu nerwowego • wydłużenie koncentracji uwagi • wyćwiczenie koordynacji ruchów • kształcenie samokontroli zachowań i uczuć • nabywanie pozytywnego stosunku do własnych wytworów i wykonywanych czynności • wzrost poczucia własnej wartości • wzbudzanie odpowiedzialności za swoje zachowanie lub wykonaną pracę Wykorzystane w programie formy pomocy dziecku nadpobudliwemu psychoruchowo: • terapia plastyką • terapia muzyką • terapia ruchem • terapia uczuciowa Zajęcia prowadzone są indywidualnie z dzieckiem lub niektóre przy współudziale grupy rówieśniczej. Przewidziane efekty: Dziecko potrafi: • skupiać uwagę na zajęciach i podczas wykonywanych czynności • słuchać i wykonywać polecenia dorosłych • pogodzić się z porażką • szanować pracę swoją i innych • wykonywać prace starannie i kończyć je • kontrolować swoje zachowania i uczucia, rozumieć uczucia innych • stosować się do reguł i zasad Ćwiczenia dla dzieci nadpobudliwych psychoruchowo Propozycja ćwiczeń i zajęć indywidualnych i grupowych I Gimnastyka mózgu Ćwiczenie pobudzające do gotowości uczenia się. Punkty na myślenie - wykonuje się poprzez położenie jednej ręki na pępku, a drugiej pomiędzy obojczykiem, a żebrami po obu stronach mostka. Czas trwania masażu 3- 5 min. Ćwiczenie wspomagające myślenie przyczynowo -skutkowe Ruchy naprzemienne- chodzenie w miejscu poprzez dotyk prawym kolanem lewego łokcia i lewym prawego na zmianę. Ruchy powinny być wykonywane bardzo powoli. 3 min. Ćwiczenie wyciszające, uspokajające, przywracające koncentrację Pozycja Cooka - wykonuje się krzyżując nogi i ręce (wyprostować ramiona przed sobą, łącząc razem zewnętrzne strony dłoni, kciukami do dołu. Następnie przenieść jedną rękę nad drugą, wew. stroną do siebie i zamknąć splecionymi palcami. Przewinąć zamknięte ręce do dołu i w stronę ciała, aby spoczywały na klatce łokciami w dół. Język za zębami na podniebieniu 5 mim. Ćwiczenie doskonalące koordynację oka i ręki Leniwe ósemki - narysować symbol nieskończoności, następnie rozpocząć rysowanie w stronę lewą do góry, na dół przez środek w prawo do góry i na dół przez środek i od początku. Wykonać 5 powtórzeń na każdą ręką, następnie obiema rękoma (ołówek, kartka papieru) Ćwiczenie poprawiające koncentrację uwagi Słoń - Wykonuje się poprzez położenie lewego ucha na lewym ramieniu, następnie wyprostowanie lewej ręki jakby trąby. Przy rozluźnionych kolanach ręką maluje się leniwe ósemki (kierunek rysowania jak wyżej). Wykonywać powoli od 3-5 powtórzeń na prawą i lewą stronę. Ćwiczenie pobudzające mechanizm słuchu i wspomagające pamięć Kapturek myśliciela- kilkakrotne odwijanie uszu od góry do dołu. II Choreoterapia Prowadzenie ćwiczeń -grupowo Ćwiczenie na rozluźnienie Po obwodzie koła - proste techniki masażu na osobie przed nami: masowanie karku, oklepywanie luźną ręką, ostre pazurki, masowanie kręgosłupa piąstkami, łapanie za biodra kołysanie. Na krzesłach- pojedynczo, zagarnianie przestrzeni; w parach-przodem do siebie trzymanie sie za barki i wspólne krążenie; -jeden za drugim - wiosłowanie rekami osoby siedzącej przed nami; (muzyka rege, muzyka medytacyjna Dalekiego Wschodu) Ćwiczenia poprawiające relacje w grupie Przepychanki - jedna osoba kładzie dłonie na barkach partnera i próbuje ją odpychać, druga się opiera Chód w parach plecami do siebie, trzymanie się za z dłonie , potem opuszczanie rąk i opieranie się podczas chodu tylko na swoich plecach. Siedzenie plecami do siebie , balansowanie na boki. Można wykorzystać wszystkie tańce integracyjne, ludowe i inne. (muzyka ABBY) III Ćwiczenia plastyczne Stemplowanie na papierze: -przygotowanie stempla z ziemniaka lub gotowe stemple, - proponuje my rodzaje kompozycji np. szlaczek, stemplowanie przemienne (ziemniak, kartka, farby, gotowe stemple) Kopiowanie rysunku: - dz. wybiera dowolny rysunek, przykłada kalkę kreślarską, przerysowuje kontury; - wypełnia kontury np. kredkami Kalka, kredki, rysunki Rysowanie na gazecie tuszem przy użyciu patyka (czarno- biała gazeta, tusz, patyk, czarna farba) Rysowanie kredą na ciemnym papierze (ciemny papier , kreda biała i kolorowa) Wysypywanki z piasku, kaszy. Tworzenie kompozycji płaskich na kolorowej kartce np. kwiaty, zwierzęta. Żółty , biały piasek , kolorowe kartki Tworzenie kolorowej kompozycji ze sznurka lub włóczki na konturze (Sznurek, kolorowa włóczka, kartki z konturem ( mało szczegółów na rysunku) Kolorowa wydzieranka na dowolny temat (Kolorowy papier, klej) Lepienie z plasteliny, ciastoliny lub gliny. Tworzenie prac przestrzennych lub płaskich. Plastelina, ciastolina, glina IV Ćwiczenia doskonalące: - analizę, syntezę wzrokową oraz logiczne myślenie Karty pracy: - porównywanie obrazków, odszukiwanie różnic i podobieństw, - składanie obrazka z części, - odszukiwanie na ilustracji wybranych fragmentów obrazka, - labirynty, - wypełnianie konturu kolorem wg wyznaczonego kodu, - historyjki obrazkowe ( układanie wg chronologii zdarzeń, tworzenie zakończenia, określanie związków przyczynowo - skutkowych)) Karty pracy, ilustracje, pocztówki V Porozmawiajmy o uczuciach Co czujesz? 1. Rozmowa na temat sytuacji przedstawionych na ilustracji i emocji jakie wywołują np. pająk - strach, obrzydzenie 2. Dobieranie kart emocji i odpowiedniej ilustracji. ilustracje z gazet wywołujące u oglądającego różne emocje, karty emocji: smutek, radość, złość, strach, obrzydzenie i inne Robimy miny. Wybieranie karty z emocją (odwrócona karta tyłem). Przedstawienie emocji z karty mimiką twarzy, druga osoba odgaduje. (Karty emocji). Papierowe twarze Rysowanie emocji na konturze lub naklejanie części twarzy na papierowy talerz, worek (Klej, kartki z konturem, wycinanki, kredki, papierowe talerze, torby) Połówki emocji. Rozpoznawanie i nazywanie emocji po fragmencie ilustracji. Porównywanie emocji. Dobieranie do siebie kart ze skrajnie różnymi emocjami. (Ilustracje z emocjami) Literatura: 1. Charles A. Smith Grupa bez przemocy 2, Braian Gym wg P. Dennisona Kinezjologia edukacyjna 3. Nartowska H. Dzieci nadpobudliwe psychoruchowo- zaburzenia w zachowaniu i trudności szkolne. PZWS 1985 4.Nowak M. : Dziecko nadpobudliwe. Kraków 1993 5. Aleszko Z. Miejsce choreoterapii w rehabilitacji psychomotorycznej młodzieży nerwicowej. Opracowała: MARZENA MANIAK Wyświetleń: 16417
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |