|
|
Katalog Mariola Kupka, 2010-06-03 Izbicko Lekcja wychowawcza, Scenariusze Jaką tworzymy grupę? Scenariusz lekcji wychowawczej.Oprac. Mariola Kupka Jaką tworzymy grupę CELE Po zajęciach uczeń: - potrafi zdefiniować pojęcie wspólnoty, grupy - uświadamia sobie istotę funkcjonowania grupy - potrafi wskazać czynniki wzmacniające i niszczące więzy w grupie - dostrzega swoje miejsce w zespole klasowym FORMY I METODY zabawy integracyjne, refleksja, praca w grupach, praca z tekstem, fotosymbole, rozmowa kierowana ŚRODKI DYDAKTYCZNE - fotosymbole - flamastry - losy do podziału na grupy (np. cukierki o czterech smakach i kolorach, pocztówki pocięte na cztery części) - szary papier, klej - karty pracy dla grup: „Grupa to...” CZAS: 45 PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Wprowadzenie (3 min.) a) nauczyciel wita wszystkich i na rozpoczęcie zajęć proponuje zabawę „Ludzie do ludzi”. Wszyscy dobierają się w pary. Prowadzący wydaje polecenia, np.: „dłoń do dłoni”, „nos do nosa”. Kiedy prowadzący mówi „ludzie do ludzi” każdy zmienia partnera zabawy b) nauczyciel przedstawia temat zajęć 2. Fotosymbole – refleksja na pojęciem wspólnoty grupy (15 min) a) nauczyciel prosi aby spośród przygotowanych zdjęć każdy wybrał jedno, które według niego najlepiej oddaje istotę tego, co nazywamy grupą, wspólnotą b) uczniowie prezentują wybrane przez siebie fotosymbole krótko wyjaśniając swoją decyzję 3. Praca w grupie – czynniki wzmacniające i osłabiające grupę (15 min) a) nauczyciel dokonuje podziału losowego na grupy b) uczniowie pracując w wyznaczonej grupie zastanawiają się nad tym, jak można scharakteryzować istotę grupy. Przemyślenia zamieszczają na karcie pracy „Grupa to...” c) prezentacja pracy grup na forum klasy i porównanie wyników Wniosek: przynależność do grupy daje poczucie bezpieczeństwa. Bycie w grupie wymaga wysiłku w jej tworzeniu i odpowiedzialności za jej losy. Oprac. Mariola Kupka z 4. Praca w grupie – ważnym czynnikiem budującym grupę jest wzajemna sympatia (7 min) a) nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie dobrali się w cztery zespoły b) każdy zespół ma za zadanie wymyślić charakteryzującą go nazwę (motto) i zaprezentować ją jako zawołanie grupy c) prezentacja okrzyków poszczególnych zespołów na forum klasy 5. Praca w grupie – podsumowanie (4 min) a) nauczyciel dokonuje podziału losowego na grupy b) każda grupa przygotowuje odpowiedź na pytania: - co ułatwiało nam pracę w grupach? - co utrudniało nam pracę w grupach? c) nauczyciel zaprasza wszystkich do zabawy „Tratwa”. Na podłodze rozkłada się arkusze szarego papieru, który wyobraża „tratwę ratunkową”. Zadaniem grup 4-5 osobowych jest na niej się zmieścić i utrzymać przez około 30 sekund 6. Ewaluacja (1 min) Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli co po dzisiejszej lekcji wezmą ze sobą do domu (życia) a o czym chcieliby jak najszybciej zapomnieć. Wyświetleń: 2228
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |