Katalog Iwona Radoń, 2010-06-03 Izdebnik Język polski, Plany pracy Plan zajęć wyrównawczych z języka polskiego w kl. III gimnazjum. Plan pracy na zajęciach wyrównawczych z języka polskiego w klasach III gimnazjum Cele ogólne: Wyrównanie zaległości edukacyjnych z lat poprzednich (fonetyka). Powtórzenie wiadomości z poetyki (rodzaje i gatunki literacki, środki stylistyczne). Powtórzenie wiadomości o zasadach redagowania podstawowych form wypowiedzi pisemnej (zaproszenie, ogłoszenie, dedykacja, recenzja, sprawozdanie, list prywatny i oficjalny, charakterystyka, pamiętnik, rozprawka i inne wg potrzeb). Przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego poprzez analizowanie i rozwiązywanie testów egzaminacyjnych. Metody pracy: pogadanka z elementami wykładu, praca w grupach, praca z tekstem, ćwiczenia przedmiotowe. Rozkład materiału: (tematy poszczególnych jednostek lekcyjnych zostały ponumerowane. Problematykę zajęć podajemy kursywą w kwadratowych nawiasach) FONETYKA (6 godzin) 1.Głoska, litera, sylaba, czyli o najmniejszych cząstkach wyrazów i słów. [Fonetyka jako nauka o dźwiękach. Definiowanie podstawowych pojęć (fonacja, fon, głoska, litera, alfabet, sylaba).Podział wyrazu na głoski, litery, sylaby. Sylaby zamknięte i otwarte. Prawidłowe przenoszenie wyrazów.] 2.Jak powstają głoski? [Ruchome i nieruchome narządy mowy. Udział narządów mowy w powstawaniu i klasyfikacji głosek.] 3.Głoski mają swoją charakterystykę. [Podstawowy podział głosek: samogłoski, spółgłoski. Charakterystyka głosek ze względu na; - udział wiązadeł głosowych - ruch podniebienia miękkiego - ruch środkowej części języka Dla zainteresowanych: Charakterystyka głosek ze względu na stopień zbliżenia narządów mowy i miejsce artykulacji.] 4. Kto z kim przestaje…, czyli o upodobnieniach fonetycznych. [Upodobnienia wewnątrzwyrazowe i międzywyrazowe. Udźwięcznienie i ubezdźwięcznienie. Przyczyny powstawania wzajemnego oddziaływania (kierunek upodobnienia) Różnice między mową w pismem – konsekwencje ortograficzne.] 5.O takich , co wypadają z szeregu. Uproszczenie grupy spółgłosek [Pojęcie uproszczenia grup spółgłoskowych.Przyczyny i mechanizm powstawania zjawiska. Uproszczenia uprawnione i nieuprawnione] 6.To Polaka rola. Topola Karola. Czyli o akcencie. [Pojęcia: akcentu wyrazowego i zdaniowego, rodzaje intonacji. Zasady akcentuacji wyrazów w polszczyźnie Błędy akcentuacyjne.] POETYKA (4 godziny) 7.Powtórzenie wiadomości o rodzajach literackich. [Wyznaczniki rodzajowe epiki, liryki i dramatu.] 8.Powtórzenie wiadomości o gatunkach literackich. [Gatunki liryczne, epickie i dramatyczne oraz ich główne cechy gatunkowe. Gatunki mieszane. Gatunki z pogranicza literatury, nauki i publicystyki] 9.Słowem malowane, czyli o środkach stylistycznych. [Fonetyczne, słowotwórcze, składniowe i leksykalne środki stylistyczne.Funkcja środków artystycznych] 10.Słowem malowane – ćwiczenia [Ćwiczenia w rozpoznawaniu, nazywaniu i określaniu funkcji środków stylistycznych] REDAGOWANIE RÓŻNYCH FORM WYPOWIEDZI PISEMNEJ (14 godzin) 11.Jak uzasadnić swoją opinię? Tekst argumentacyjny i rozprawka. – 2 godz. [Zasady redagowania tekstu argumentacyjnego i rozprawki. Ćwiczenia redakcyjne.] 12.Minimum słów, maksimum treści. Czyli o planie i streszczeniu. [Zasady redagowania planu i streszczenia. Ćwiczenia redakcyjne.] 13.Jak opisać to, co widzę i czuję? [Zasady redagowania opisu sytuacji. Zasady redagowania opisu przeżyć wewnętrznych. Ćwiczenia redakcyjne.] 14.Dzieło natury, dzieło rąk ludzkich – jak w opisie oddać ich piękno? [Zasady redagowania opisu przedmiotu dzieła sztuki i krajobrazu. Ćwiczenia redakcyjne.] 15.Portret ciała i duszy słowem malowany, czyli o charakterystyce raz jeszcze. [Zasady redagowania charakterystyki (bohatera jednostkowego, zbiorowego, charakterystyka porównawcza) Ćwiczenia redakcyjne.] 16.“Drogi pamiętniku...”, czyli jak zapisać wspomnienia? [Zasady redagowania pamiętnika i dziennika. Ćwiczenia redakcyjne.] 17. Jak informować odbiorcę , czyli o notatce prasowej i encyklopedycznej. [Zasady redagowania notatki prasowej i encyklopedycznej. Ćwiczenia redakcyjne.] 18. Sprawozdanie, czyli okiem uczestnika lub świadka. [Zasady redagowania sprawozdania. Ćwiczenia redakcyjne.] 19.Recenzja- zachęcamy lub zniechęcamy odbiorcę. [Zasady redagowania recenzji. Ćwiczenia redakcyjne.] 20. “Ludzie listy piszą”- List prywatny i oficjalny. [Zasady redagowania listu prywatnego i oficjalnego. Ćwiczenia redakcyjne.] 21.“Zwracam się z uprzejmą prośbą”, czyli jak napisać dobre podanie? [Zasady redagowania podania. Ćwiczenia redakcyjne.] 22.Fakty w życiu ważne i ważniejsze – redagujemy życiorys i CV [Zasady redagowania życiorysu i CV. Ćwiczenia redakcyjne.] 23.Zapraszam, życzę, dedykuję – krótkie formy użytkowe. [Zasady redagowania zaproszenia, życzeń, dedykacji.Ćwiczenia redakcyjne.] 24.Uwaga! Uwaga! - ogłoszenie, zawiadomienie. [Zasady redagowania ogłoszenia, zawiadomienia, odezwy.Ćwiczenia redakcyjne] ROZWIĄZYWANIE I ANALIZA PRZYKŁADOWYCH TESTÓW (10 godzin) (na dwie godziny lekcyjne przewidziany jest jeden test) Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego - analiza i rozwiązywanie archiwalnych testów egzaminacyjnych udostępnionych przez OKE na stronach internetowych. Doskonalenie: - czytania ze zrozumieniem i interpretowania rozmaitych tekstów kultury; -wyszukiwania informacji, odnajdywania i interpretowania związków przyczynowo-skutkowych; -dostrzegania i analizy kontekstów; -właściwego formułowania, porządkowania i wartościowania argumentów uzasadniających stanowisko własne lub cudze; -redagowania tekstów o charakterze informacyjnym i perswazyjnym. Wyświetleń: 16600
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |