Katalog Sylwia Horosz, 2010-06-05 Rafałówka Matematyka, Scenariusze Diagramy procentowe. Scenariusz lekcji matematyki.Temat: Diagramy procentowe. CELE: Ogólny: Uczeń potrafi interpretować diagramy procentowe Szczegółowe: • Uczeń rozróżnia podstawowe rodzaje diagramów procentowych i potrafi je „czytać”( szacunkowo, szczegółowo) • Uczeń potrafi szacunkowo określić wartość większą i mniejszą, uszeregować określone wartości w oparciu o diagram procentowy • Uczeń wie, gdzie w życiu codziennym spotyka diagramy i dlaczego są one przydatne • Uczeń potrafi zinterpretować diagramy adresowane do niego w podręcznikach i książkach wspomagających uczenie się, oraz w prasie codziennej i telewizji FORMY: -z całą klasą -praca w grupach METODY: - poszukująca – pokaz połączony z obserwacją ucznia - eksponująca – sygnalizowanie problemów i zastosowań, konkurs na wykonanie ćwiczeń w grupach ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - wycinki z prasy codziennej, - plansze z diagramami, - karta pracy ucznia. PRZEBIEG LEKCJI: I. Część wstępna. 1. Czynności organizacyjno – porządkowe. 2. Sprawdzenie pracy domowej. II. Część główna. 1. Zapisanie tematu. 2. Analiza przyniesionych diagramów wyciętych z prasy. - określenie ich rodzajów, miejsc występowania, - rodzaje problemów przedstawianych za ich pomocą, - omówienie przydatności diagramów. 3. Prezentacja diagramów przygotowanych przez nauczyciela. (Załącznik nr 1) 4. „Czytanie” diagramów. Rozwiązywanie zadań z karty pracy (Załącznik nr 2). - ćwiczenia w grupach 2-3 osobowych, - prezentacja wyników pracy grup, - omówienie przez nauczyciela występujących błędów i ocena prac. III. Część końcowa. 1. Podsumowanie lekcji. 2. Omówienie pracy domowej. KARTA PRACY Zadanie 1 Stu przechodniów zapytano, jakim środkiem lokomocji jeżdżą do pracy. Oto zebrane dane: diagram to rysunek prostokąta o polu 100 kwadratów Autobus miejski- 20 kwadratów zamalowanych Autobus podmiejski- 36 kwadratów zamalowanych Pieszo - 20 kwadratów zamalowanych Samochód - reszta Ile osób dojeżdża do pracy własnym samochodem? Jaka część chodzi pieszo? Którym środkiem lokomocji dojeżdża do pracy najwięcej osób, a którym najmniej? Zadanie 2 W Polsce mieszka około 380 miliardów ludzi. Z Internetu korzysta około 22% Polaków. Oszacuj na podstawie poniższego diagramu, ile osób korzysta z Internetu w domu, na uczelni, w kawiarni internetowej, a ile w pracy. diagram słupkowy Zadanie 3 Na diagramie i w tabeli przedstawione są te same dane. Dopasuj dane z tabeli do diagramu. Uzupełnij tabelę i diagram. Oceny z matematyki celująca - 14 bardzo dobra - 20 (10%) dobra - 50, dostateczna - (brak liczby - uczeń musi policzyć), dopuszczająca - 30 niedostateczna - 24 (Uczeń musi policzyć w % i oznaczyć legendę diagramu kołowego) PRACA DOMOWA Zadanie 4 Zbadaj, ile czasu na naukę poświęcają twoi rówieśnicy w ciągu tygodnia. Zebrane dane przedstaw w postaci diagramu słupkowego i kołowego. Wyświetleń: 4094
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |