Katalog Ola Mierzchała, 2010-06-05 Ostrów Wielkopolski Matematyka, Scenariusze Scenariusz zajęć dotyczących obliczeń związanych z zakupami.Scenariusz zajęć – Klasa IV Temat lekcji: Planowanie i wykonywanie obliczeń związanych z zakupami. Dodawanie i odejmowanie wyrażeń zapisanych w postaci dwumianowanej i dziesiętnej. Cele ogólne: -ćwiczenie umiejętności zapisywania wyrażenia dwumianowanego w postaci dziesiętnej i odwrotnie, -ćwiczenie umiejętności pisemnego dodawania i odejmowania wyrażeń dwumianowanych oraz wyrażeń zapisanych dziesiętnie. Cele operacyjne: Uczeń potrafi: -zaplanować listę zakupów, -zapisać wyrażenie dwumianowane w postaci dziesiętnej i odwrotnie, -dodać i odjąć pisemnie wyrażenia dwumianowane, -dodać i odjąć pisemnie wyrażenia zapisane w postaci dziesiętnej, Metody: -problemowa, -rozwiązywanie zadań. Formy: -praca w grupach. Środki dydaktyczne: listy z zadaniami, papier, ulotki reklamowe hipermarketów (dla każdej grupy). Przebieg zajęć: Wprowadzenie – Przypomnienie pojęcia wyrażenia dwumianowanego i wyrażenia dziesiętnego oraz algorytmów ich pisemnego dodawania i odejmowania. Podział losowy na grupy. Rozwinięcie tematu lekcji: Praca w grupach – każda grupa otrzymuje zestaw trzech zadań (załącznik) i ulotkę reklamową. Zadania dotyczą działań na wyrażeniach dwumianowanych i dziesiętnych, limit pieniężny w zad.1 dodatkowo zmusza do pewnych wyborów ekonomicznych i wstępnego oszacowania ceny wybranych produktów. Podsumowanie: Zebranie zapisanych rozwiązań do oceny. Podkreślenie życiowego aspektu umiejętności wykonywania działań na wyrażeniach dwumianowanych i dziesiętnych. Załącznik Planowanie i wykonywanie obliczeń związanych z zakupami – zestaw zadań Zadanie 1 Korzystając z załączonej ulotki reklamowej, zróbcie listę zakupów dla czteroosobowej rodziny. Zakupy te mają zapewnić całodzienne wyżywienie dla taj rodziny. Do dyspozycji macie 65zł 70gr. Zapiszcie ceny produktów: a. w postaci wyrażenia dwumianowanego, b. w postaci dziesiętnej. Zadanie2 Ile zapłacicie w sumie za wybrane towary? Obliczenia wykonajcie na cenach zapisanych w postaci dziesiętnej. Zadanie 3 Ile zostanie wam pieniędzy po zapłaceniu rachunku? Obliczenia wykonajcie na wyrażeniach dwumianowanych. Zapiszcie swoje rozwiązanie na załączonej kartce papieru. Wyświetleń: 2504
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |