Katalog Dariusz Zwierz, 2010-06-05 Cegłów Wychowanie fizyczne, Plany pracy Plan pracy zajęć sportowo - wychowawczych.Program zajęć z zakresu Zajęcia sportowo- wychowawcze Liczba godzin w miesiącu: 9 godzin Planowana liczba uczniów w grupie: 20 1) Ogólna charakterystyka zajęć z danego zakresu dla danej grupy Są to zajęcia z młodzieżą, które mają pomagać w prawidłowym rozwoju psychofizycznym i duchowym młodego człowieka, jego osobowości i odnalezieniu się w dzisiejszym świecie, w którym istnieje wiele zagrożeń. Niniejszy program zawiera działania o charakterze profilaktycznym zwłaszcza w zakresie promocji zdrowego stylu życia. Został dostosowany do potrzeb i zainteresowań uczestników, ich wieku, stanu zdrowia i sprawności fizycznej. Ma on służyć pomocą w integralnym wychowaniu dzieci i młodzieży. Pozalekcyjne zajęcia sportowe dają uczniom możliwość spędzania czasu wolnego aktywnie i z pożytkiem dla ich zdrowia. Pozwalają odpocząć, zregenerować siły fizyczne i psychiczne po całodziennym pobycie w szkole, rozwijać i pogłębiać zainteresowania sportowe. 2) Cele (główne i szczegółowe) Zasadniczym celem zajęć sportowych jest wszechstronny rozwój osobowości wychowanka. Można go osiągnąć poprzez realizację celów szczegółowych: • Kontrolowanie własnych negatywnych zachowań i emocji w stosunku do siebie i innych. • Kształtowanie wrażliwości na przejawy cierpienia fizycznego i psychicznego. • Wdrażanie do utrzymywania higieny osobistej i otoczenia. • Zapobieganie zachowaniom naruszającym spójność grupy (skarżenie, kłótnie, dokuczanie). • Rozładowanie napięć i energii nagromadzonej podczas pobytu w szkole, wprowadzenie w pogodny nastrój. • Kształtowanie szacunku do innych osób zwłaszcza słabszych i mniej sprawnych. • Rozwijanie postawy asertywności. • Eksponowanie pozytywnych zachowań ćwiczących. • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych. • Ukazywanie zasad właściwego współdziałania w grupie, w zespole. • Rozwijanie zainteresowań i umiejętności ruchowych ćwiczącego. • Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze fizycznej w środowisku rówieśniczym i rodzinnym. • Wyzwalanie potrzeby samodoskonalenia i samowychowania. • Propagowanie zasad „czystej gry” (fair play). • Rozbudzanie zainteresowań aktywnością ruchową, motywowanie do aktywności ruchowej w wybranej (ulubionej) dziedzinie. • Kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku. • Kształtowanie właściwości koordynacyjnych ze szczególnym naciskiem na precyzję, rytmiczność i celowość ruchu. • Kształtowanie umiejętności ruchowych przydatnych w grach zespołowych. • Umożliwianie sprawdzenia poziomu nabywanych umiejętności ruchowych poprzez udział w imprezach sportowych. • Wdrażanie uczniów do regularnego uprawiania ćwiczeń fizycznych. Działania te mają równocześnie charakter profilaktyki pierwszorzędowej, która ma dwa podstawowe cele: rozwój umiejętności życiowych potrzebnych do zdrowego funkcjonowania w życiu (promocja zdrowia) i opóźnienie wieku inicjacji, a przez to zmniejszenie zasięgu problemowych zachowań młodych ludzi, powodujących problemy wychowawcze. 3) Metody i formy pracy Szczegółowe zadania do realizacji: • Rozpoznanie problemów dziecka w kontekście jego sytuacji rodzinnej. • Prowadzenie pracy z grupą tak, aby mogła stać się konstruktywną grupą rówieśniczą. • Organizowanie czasu wolnego- prowadzenie zajęć o charakterze sportowo- rekreacyjnym umożliwiających ich uczestnikom opanowanie zasad zdrowego stylu życia. • Prowadzenie dokumentacji pracy z grupą. W czasie trwania zajęć zostaną zastosowane następujące metody pracy: • Pogadanka. • Dyskusja. • Pokaz z objaśnieniem. • Metoda sytuacyjna. • Giełda pomysłów. • Zajęcia praktyczne. Podczas spotkań przeważać będzie forma pracy zespołowej. 4) Oczekiwane efekty (osiągnięcia) • Poprawa relacji z rówieśnikami. • Poprawienie sprawności fizycznej. • Zwiększenie kultury osobistej. • Zdrowe radzenie sobie z nadmiernym stresem i napięciem. • Umiejętność nabywania zachowań asertywnych. • Stosowanie zdrowego stylu życia i samodzielnego organizowania sobie czasu wolnego. Uczniowie doskonalą podstawowe formy ruchu, uczą się nowych form ruchu, dbają o swoją sprawność fizyczną, dbają o higienę i zdrowie swojego organizmu, dbają o prawidłową postawę ciała, biorą udział w zawodach sportowych i osiągają sukcesy, znają i przestrzegają zasad sportowego kibicowania, rozumieją potrzebę aktywności ruchowej. 5) Sposób oceny osiągnięć (ewaluacja) • Obserwacja rozwoju motorycznego uczniów. • Ewaluacja podczas zajęć z wykorzystaniem metod aktywnych. • Monitorowanie udziału uczniów w zajęciach. • Prowadzenie i kontrola dokumentacji. • Obserwacja zachowań młodzieży. Wyświetleń: 4050
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |