Katalog

Dariusz Zwierz, 2010-06-05
Cegłów

Wychowanie fizyczne, Plany pracy

Plan pracy zajęć sportowo - wychowawczych.

- n +

Program zajęć z zakresu
Zajęcia sportowo- wychowawcze


Liczba godzin w miesiącu: 9 godzin
Planowana liczba uczniów w grupie: 20

1) Ogólna charakterystyka zajęć z danego zakresu dla danej grupy
Są to zajęcia z młodzieżą, które mają pomagać w prawidłowym rozwoju psychofizycznym i duchowym młodego człowieka, jego osobowości i odnalezieniu się w dzisiejszym świecie, w którym istnieje wiele zagrożeń.
Niniejszy program zawiera działania o charakterze profilaktycznym zwłaszcza w zakresie promocji zdrowego stylu życia. Został dostosowany do potrzeb i zainteresowań uczestników, ich wieku, stanu zdrowia i sprawności fizycznej. Ma on służyć pomocą w integralnym wychowaniu dzieci i młodzieży.
Pozalekcyjne zajęcia sportowe dają uczniom możliwość spędzania czasu wolnego aktywnie i z pożytkiem dla ich zdrowia. Pozwalają odpocząć, zregenerować siły fizyczne i psychiczne po całodziennym pobycie w szkole, rozwijać i pogłębiać zainteresowania sportowe.

2) Cele (główne i szczegółowe)
Zasadniczym celem zajęć sportowych jest wszechstronny rozwój osobowości wychowanka. Można go osiągnąć poprzez realizację celów szczegółowych:
• Kontrolowanie własnych negatywnych zachowań i emocji w stosunku do siebie i innych.
• Kształtowanie wrażliwości na przejawy cierpienia fizycznego i psychicznego.
• Wdrażanie do utrzymywania higieny osobistej i otoczenia.
• Zapobieganie zachowaniom naruszającym spójność grupy (skarżenie, kłótnie, dokuczanie).
• Rozładowanie napięć i energii nagromadzonej podczas pobytu w szkole, wprowadzenie w pogodny nastrój.
• Kształtowanie szacunku do innych osób zwłaszcza słabszych i mniej sprawnych.
• Rozwijanie postawy asertywności.
• Eksponowanie pozytywnych zachowań ćwiczących.
• Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
• Ukazywanie zasad właściwego współdziałania w grupie, w zespole.
• Rozwijanie zainteresowań i umiejętności ruchowych ćwiczącego.
• Wdrażanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze fizycznej w środowisku rówieśniczym i rodzinnym.
• Wyzwalanie potrzeby samodoskonalenia i samowychowania.
• Propagowanie zasad „czystej gry” (fair play).
• Rozbudzanie zainteresowań aktywnością ruchową, motywowanie do aktywności ruchowej w wybranej (ulubionej) dziedzinie.
• Kształtowanie nawyku aktywnego wypoczynku.
• Kształtowanie właściwości koordynacyjnych ze szczególnym naciskiem na precyzję, rytmiczność i celowość ruchu.
• Kształtowanie umiejętności ruchowych przydatnych w grach zespołowych.
• Umożliwianie sprawdzenia poziomu nabywanych umiejętności ruchowych poprzez udział w imprezach sportowych.
• Wdrażanie uczniów do regularnego uprawiania ćwiczeń fizycznych.
Działania te mają równocześnie charakter profilaktyki pierwszorzędowej, która ma dwa podstawowe cele: rozwój umiejętności życiowych potrzebnych do zdrowego funkcjonowania w życiu (promocja zdrowia) i opóźnienie wieku inicjacji, a przez to zmniejszenie zasięgu problemowych zachowań młodych ludzi, powodujących problemy wychowawcze.

3) Metody i formy pracy
Szczegółowe zadania do realizacji:
• Rozpoznanie problemów dziecka w kontekście jego sytuacji rodzinnej.
• Prowadzenie pracy z grupą tak, aby mogła stać się konstruktywną grupą rówieśniczą.
• Organizowanie czasu wolnego- prowadzenie zajęć o charakterze sportowo- rekreacyjnym umożliwiających ich uczestnikom opanowanie zasad zdrowego stylu życia.
• Prowadzenie dokumentacji pracy z grupą.
W czasie trwania zajęć zostaną zastosowane następujące metody pracy:
• Pogadanka.
• Dyskusja.
• Pokaz z objaśnieniem.
• Metoda sytuacyjna.
• Giełda pomysłów.
• Zajęcia praktyczne.
Podczas spotkań przeważać będzie forma pracy zespołowej.


4) Oczekiwane efekty (osiągnięcia)
• Poprawa relacji z rówieśnikami.
• Poprawienie sprawności fizycznej.
• Zwiększenie kultury osobistej.
• Zdrowe radzenie sobie z nadmiernym stresem i napięciem.
• Umiejętność nabywania zachowań asertywnych.
• Stosowanie zdrowego stylu życia i samodzielnego organizowania sobie czasu wolnego.
Uczniowie doskonalą podstawowe formy ruchu, uczą się nowych form ruchu, dbają o swoją sprawność fizyczną, dbają o higienę i zdrowie swojego organizmu, dbają o prawidłową postawę ciała, biorą udział w zawodach sportowych i osiągają sukcesy, znają i przestrzegają zasad sportowego kibicowania, rozumieją potrzebę aktywności ruchowej.

5) Sposób oceny osiągnięć (ewaluacja)
• Obserwacja rozwoju motorycznego uczniów.
• Ewaluacja podczas zajęć z wykorzystaniem metod aktywnych.
• Monitorowanie udziału uczniów w zajęciach.
• Prowadzenie i kontrola dokumentacji.
• Obserwacja zachowań młodzieży.

Wyświetleń: 4050


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.