Katalog

Paweł Grobis, 2010-06-09
Rumia

Plastyka, Scenariusze

Scenariusz lekcji plastyki dla klasy VI SP: Wykonywanie rysunku w oparciu o zasady perspektywy zbieżnej.

- n +

Paweł Grobis

Temat: Wykonywanie rysunku w oparciu o zasady perspektywy zbieżnej.

Zajęcia praktyczne.
Czas zajęć: 45 minut.

Cele lekcji:
Uczeń:
-wie do czego służy perspektywa zbieżna,
- zna genezę rysunku perspektywicznego,
- zna pojęcia: siatka perspektywiczna, punkt zbiegu, linie pomocnicze, horyzont, przestrzeń plastyczna,
- potrafi narysować rysunek w oparciu o zasady perspektywy zbieżnej,
- umie rozpoznać obraz perspektywiczny w praktyce,
- wie w jaki sposób oglądać ilustracje trójwymiarowe.

Metody pracy:
- ćwiczenia praktyczne,
- pokaz,
- wykład.

Formy pracy:
- indywidualna (zróżnicowana).

Środki dydaktyczne:
- rysunek nauczyciela na tablicy,
- oryginalne obrazy olejne,
- plansze 3D.

Techniki plastyczne:
- rysowanie.

Materiały i narzędzia:
- ołówek H lub HB,
- biała kartka formatu A3.

Przebieg lekcji:
1. Sprawy organizacyjne.
Nauczyciel prosi o przygotowania stanowisk do zajęć praktycznych ( na ławce zostaje tylko kartka i ołówek, wyjaśnia, że nie ma potrzeby korzystania z linijek, które nadmiernie usztywniają dzieło plastyczne.( 5 min.)

2. Nauczyciel wyjaśnia temat lekcji. Motywuje do wysiłku i koncentracji. Informuje, że praca będzie oceniana.
Nauczyciel wyjaśnia, że w epoce renesansu około 500 lat temu ( XV w.) ówcześni artyści wymyślili sposób na pokazanie przestrzeni w dziele plastycznym, który nadal jest chętnie stosowany. (5 min.)

3. Podczas wykonywania wzorcowego rysunku perspektywicznego na tablicy nauczyciel sukcesywnie omawia zasady i pojęcia wymienione w celach lekcji. Wyjaśnia dwie podstawowe zasady perspektywy zbieżnej:
- wszystkie elementy kompozycji są osadzone na siatce perspektywicznej ( proste biegnące do punktu zbiegu osadzonej na horyzoncie),
- im bliżej punktu zbiegu tym elementy znajdują się bliżej siebie, są mniejsze, rysowane cieńszą, lżejszą kreską.
Nauczyciel pomaga uczniom podczas rysowania, podchodzi do nich i naprowadza na właściwy kierunek.(25 min.)

4. Nauczyciel kończy swój rysunek na tablicy. Informuje uczniów, że zostało 10 min. lekcji i że jest to czas na wykończenie swojego rysunku.
Nauczyciel zwraca się z pytaniem do klasy, czy któryś z uczniów dostrzega przykład zastosowania perspektywy zbieżnej wśród prac plastycznych stanowiących wystój pracowni (obrazy olejne).
Uczniów, którzy skończyli prace nauczyciel zajmuje przeglądaniem ilustracji trójwymiarowych. Wyjaśnia, że jest to najnowszy sposób na pokazanie przestrzeni na płaszczyźnie. Omawia sposób patrzenia na plansze 3D.
Dyżurni proszeni są o zebranie prac. Nauczyciel omawia wybrane prace. ( 10 min.)
Wyświetleń: 6053


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.