Katalog Marek Czyszczoń, 2010-06-10 Jabłonka Wychowanie fizyczne, Plany metodyczne Program kółka sportowego.Program zajęć pozalekcyjnych „Kółka sportowego” Opracował: Marek Czyszczoń Spis treści: WPROWADZENIE 3 CELE EDUKACYJNE I WYCHOWAWCZE: 4 ZADANIA SZKOŁY 4 ZAŁOŻENIA SZCZEGÓŁOWE 5 PIŁKA SIATKOWA 5 Technika 5 Taktyka 6 PIŁKA KOSZYKOWA 7 Technika 7 Taktyka 7 KSZTAŁTOWANIE CECH MOTORYCZNYCH 8 DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE 9 WIADOMOŚCI 9 PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW 10 OSIĄGNIĘCIA 11 EWALUACJA 11 BIBLIOGRAFIA 11 WPROWADZENIE Zajęcia sportowe pozalekcyjne mają znaczący wpływ na realizację zadań wynikających z planu pracy szkoły oraz programu działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Gry zespołowe rozwijają wiele cech woli: odwagę i zdecydowanie, wytrzymałość i wolę walki, inicjatywę i samodzielność. Rozwijanie tych cech umożliwia nie tylko funkcjonowanie w wielu dyscyplinach sportowych, ale również ułatwia człowiekowi wdrożenie tych cech do różnych dziedzin pracy zawodowej. Sportowe zajęcia pozalekcyjne w naszej szkole cieszą się dużym zainteresowaniem młodzieży, która bardzo chętnie w nich uczestniczy i w pełni zaspakaja potrzeby ruchu. Ponadto regeneruje siły fizyczne i psychiczne, rozwija sprawność psychomotoryczną, kształtuje postawę współdziałania zespołowego i wzajemnej odpowiedzialności. Może także osiągnąć wysoki wynik sportowy we współzawodnictwie z innymi szkołami. CELE EDUKACYJNE I WYCHOWAWCZE: 1. Uświadomienie potrzeby prowadzenia zdrowego stylu życia i dbałość o prawidłową postawę ciała 2. Doskonalenie sprawności kondycyjnej i koordynacyjnej 3. Doskonalenie elementów technicznych i taktycznych 4. Działania wychowawcze poprzez: wdrażanie do realizacji aktywności ruchowej i określenie roli czasu wolnego i aktywnego wypoczynku 5. Rozwijanie walorów gier zespołowych poprzez kształtowanie sprawności ogólnej i specjalnej 6. Wzbogacanie uczniów w wiadomości dotyczące historii, przepisów i sędziowania 7. Osiągnięcie przez uczniów wysokiego poziomu sprawności fizycznej 8. Ukształtowanie dojrzałej osobowości uczniów ukierunkowanej na osiąganie celów dzięki umiejętności współdziałania w zespole i współzawodnictwa 9. Przygotowanie do udziału w zawodach sportowych ZADANIA SZKOŁY: 1. Umożliwienie zorganizowania zajęć pozalekcyjnych 2. Udostępnienie sali gimnastycznej i sprzętu sportowego 3. Propagowanie wśród uczniów czynnego wypoczynku i nawyków zdrowego stylu życia. 4. Wspierać prozdrowotne działania ucznia 5. Zapewnić harmonijny rozwój fizyczny 6. Zapewnić kształtowanie charakteru i pożądanych postaw w działaniu zarówno indywidualnym, jak i zespołowym ZAŁOŻENIA SZCZEGÓŁOWE PIŁKA SIATKOWA Technika I. Przyjmowanie postawy siatkarskiej wysokiej i niskiej: 1. Przyjmowanie postawy siatkarskiej w miejscu 2. Przyjmowanie postawy siatkarskiej po przemieszczeniu się lub po wykonaniu jakiegoś elementu technicznego 3. Przyjmowanie postawy siatkarskiej po wykonaniu innej czynności ruchowej II. Przemieszczanie się po boisku: 1. Przemieszczanie się po boisku w sposób naturalny 2. Przemieszczanie się po boisku w sposób specjalistyczny: a. krokiem odstawno-dostawnym b. krokiem skrzyżnym c. wypadem d. zwodem e. doskokiem f. padem g. rzutem III. Odbicia piłki sposobem górnym: 1. Odbicia piłki sposobem górnym oburącz: a. do przodu w miejscu w wyskoku: wystawianie piłki przyjęcie zagrywki obrona b. odbicia w wypadach c. odbicia do tyłu w miejscu z wyskoku d. odbicia sytuacyjne 2. Odbicia piłki sposobem górnym jednorącz: a. kiwnięcie b. piąstkowanie c. odbicie palcami IV. Odbicia piłki sposobem dolnym: 1. Odbicia piłki sposobem dolnym oburącz: a. przyjęcie zagrywki lub w działaniach obronnych b. w ułożeniu bocznym ramion c. w pozycjach o zachwianej równowadze d. do tyłu 2. Odbicia piłki sposobem dolnym jednorącz: a. sytuacyjne b. o zachwianej równowadze V. Zagrywka: a. Zagrywka dolna b. Zagrywka tenisowa c. Zagrywka szybująca VI. Atak Zbicie: a. tenisowe b. plasowanie c. kiwnięcie VII. Blok: 1. pojedynczy 2. grupowy: a. podwójny b. potrójny Taktyka I. Taktyka gry w ataku 1. Taktyka gry: a. z wystawiającym z linii ataku b. z wystawiającym z linii obrony c. bez zmiany miejsc d. ze zmianą miejsc 2. Działania zawodnika rozgrywającego 3. Asekuracja ataku 4. Organizacja ataku po przyjęciu zagrywki 5. Rozwiązania z wystawiającym z linii ataku 6. Rozwiązania z wystawiającym z linii obrony 7. Organizacja kontrataku II. Taktyka gry w obronie 1. Taktyka obrony: a. przyjęcie zagrywki b. piłki atakowanej przez przeciwnika c. asekuracja własnego ataku 2. Ustawienie w czasie zagrywki własnej 3. Obrona własnego pola gry przeciw celowemu lub przypadkowemu pierwszemu przebiciu piłki w kontrataku 4. Obrona własnego pola gry przeciw celowemu przebiciu piłki zamiast wykonania wystawy 5. Działania obronne w sytuacji, gdy u przeciwnika w trzecim odbiciu występuje konieczność przebicia piłki zamiast ataku 6. Obrona przeciw atakowi w drugim uderzeniu 7. Obrona przeciw atakowi w trzecim uderzeniu PIŁKA KOSZYKOWA Technika I. Indywidualne wyszkolenie techniczne w ataku: 1. Poruszanie się zawodnika bez piłki: a. bieg – start b. zatrzymanie się c. postawa d. zmiana tempa biegu e. zamiana kierunku biegu 2. Gra piłką: a. chwyty b. podania (oburącz i jednorącz): w miejscu w biegu po kozłowaniu c. kozłowanie piłki d. rzuty do kosza w bezpośredniej odległości od kosza z półdystansu z dystansu e. obroty (pivoty) f. zwody g. ofensywny atak tablicy zajęcie pozycji zdobycie piłki i ponowne rozegranie akcji ofensywnej dobitka h. wyminiecie przeciwnika gra 1:1 II. Indywidualne wyszkolenie techniczne w obronie: a. postawa b. poruszanie się w obronie c. przechwyt i wygarnięcie piłki d. zbiórka piłki z tablicy Taktyka I. Taktyka obrony: a. obrona „każdy swego” b. agresywna obrona „każdy swego” na połowie przeciwnika c. obrona przeciw szybkiemu atakowi d. obrona przeciw atakowi pozycyjnemu II. Taktyka ataku: 1. atak szybki: a. zdobycie piłki b. wyprowadzenie pierwszego podania c. uformowanie odpowiedniego rozmieszczenia zawodników d. rozegranie przewagi liczebnej i oddanie rzutu do kosza e. sposoby rozegrania szybkiego ataku 2. atak pozycyjny: a. pozycje zawodników b. atak pozycyjny improwizowany c. atak pozycyjny kontrolowany: bez środkowego (5:0) z jednym środkowym (2:1:2) z dwoma środkowymi (3:2) d. zasłony – kombinacje dwójkowe, trójkowe ścinanie obieganie KSZTAŁTOWANIE CECH MOTORYCZNYCH Szybkość: Starty z różnych pozycji wyjściowych Bieg z rywalizacją na krótkich odcinkach Sztafety wahadłowe z pokonywaniem przeszkód Biegi, starty, zwroty wykonywane na sygnał Zabawy i gry bieżne Szybkie wykonywanie czynności, przewrót w przód, odbieranie piłki, bieg Szybkie przechodzenie od jednego do drugiego działania Skoczność: Gry i zabawy skocznościowe. Wieloskoki z miejsca i rozbiegu na różnym podłożu Zeskoki z różnych wysokości z lądowaniem na nogi do przysiadu Przeskoki przez przeszkody z odbicia obunóż Wyskoki dosiężne Siła: Skoki "zajęcze", walki "kogutów", podskoki w przysiadzie w różnych kierunkach Ćwiczenia mięśni tułowia i obręczy barkowej z pomocą przyborów i współćwiczących Rzuty piłką lekarską 3 kg Wieloskoki z odbicia obunóż Uginanie ramion w podporze Pokonywanie ciężaru własnego ciała Zwinność-koordynacja: Bieg z zadaniami dodatkowymi: zmiana kierunku biegu, wyskok, obroty, siady, przewroty Tory przeszkód Przewroty łączone na materacach Ćwiczenia akrobatyczne Obwód stacyjny z zastosowaniem elementów gimnastyki podstawowej Serie rzutów i padów siatkarskich Omijanie przeszkód, ocenianie odległości usytuowania przedmiotu Wytrzymałość: Marszobiegi przeplatane ćwiczeniami zwinnościowymi i ogólnorozwojowymi. Wytrzymałościowe tory przeszkód. Kształtowanie wytrzymałości poprzez wielokrotne powtarzanie ćwiczeń doskonalących siłę, skoczność, szybkość, zwinność DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE: Powierzanie odpowiedzialnych funkcji (pełnienie przez ucznia roli organizatora-pomocnika, pomoc ucznia podczas wykonywanego zadania) Egzekwowanie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć i zawodów sportowych Kształtowanie pozytywnych postaw uczniów do ćwiczeń ruchowych w czasie wolnym od zajęć szkolnych Rozwijanie umiejętności organizowania bezpiecznego miejsca do ćwiczeń Rozwijanie odwagi i śmiałości podczas wykonywania różnych zadań ruchowych Rozwijanie poszanowania sprzętu i bazy szkoły Wdrażanie do współdziałania w zespole Przestrzeganie zasad „fair-play” w czasie ćwiczeń i zawodów sportowych Współpraca i pomoc uczniów w organizacji zajęć Wzajemna pomoc podczas wykonywania ćwiczeń samoocena sprawności fizycznej na podstawie wykonywanych ćwiczeń i zadań, prób i testów Zapoznanie z pisaniem protokołów meczowych i sędziowaniem Samoocena poprawności wykonywanych zadań Wdrażanie do samodyscypliny w czasie zajęć WIADOMOŚCI: Wpływ ćwiczeń fizycznych na rozwój organizmu Wpływ ruchu na adaptację organizmu do wysiłku (układ ruchowy, oddechowy, krążenia, nerwowy) Właściwy strój do ćwiczeń Czystość i higiena osobista warunkiem zdrowia Zasady bezpiecznego zachowania się na zajęciach ruchowych Prawidłowe przygotowanie organizmu do wysiłku – rola rozgrzewki Pokonywanie lęku przed zadaniem ruchowym Wypoczynek czynny i bierny, różnice, zasady stosowania w życiu codziennym Racjonalne odżywianie jako nie zbędny element prawidłowego funkcjonowania organizmu Patologie sportu wyczynowego Doping w sporcie Wpływ środków farmakologicznych na rozwój organizmu Aktywność ruchowa jako alternatywa dla wszelkiego rodzaju odżywek Znaczenie kształtowania różnych cech motorycznych Prawidłowe rozumienie pojęć: szybkość, siła, wytrzymałość, zwinność, równowaga, koordynacja ruchowa, rytm Zapoznanie uczniów z różnymi testami sprawnościowymi Przepisy gry, sędziowanie Kultura uczestnictwa w różnych formach aktywności ruchowej Prawidłowa terminologia sportowa PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW: Zajęcia pozalekcyjne powinny być tak prowadzone, aby zapewnić uczniom całkowite bezpieczeństwo, odpowiednie warunki higieniczne, dużo ruchu oraz atrakcyjność i efektywność ćwiczeń. Metody: Metody przekazywania i zdobywania wiedzy Metody wychowawcze Metody twórcze Metody proaktywne Metody odtwórcze Metody kontroli wyników i postępów Formy: Zabawowa Ścisła Fragmentów gry Gra szkolna Gra właściwa Środki: Sprzęt sportowy będący na wyposażeniu szkoły Plansze, literatura, Internet OSIĄGNIĘCIA: Po zrealizowanym programie uczniowie powinni: Znać i umieć stosować zasady hartowania organizmu Opanować umiejętność samokontroli i samooceny sprawności kondycyjno-koordynacyjnej z wykorzystaniem dowolnego testu lub próby Opanować podstawowe umiejętności techniczne i taktyczne oraz poznać przepisy gry i zasady sędziowania Opanować obowiązującą sygnalizację sędziowską Znać historię i znaczenie sportu (gier zespołowych) Przestrzegać zasad higieny i wypoczynku Umieć prawidłowo stosować samoochronę i ochronę przy trudniejszych zadaniach ruchowych Umieć prowadzić rozgrzewkę przed zajęciami z zachowaniem podstawowych zasad: wszechstronności, natężenia wysiłku, zmienności pracy mięśniowej Umieć panować nad sposobami przejawiania własnych uczuć i zachowań w sytuacjach zwycięstwa i porażki, przestrzegać zasady "fair-play " Umieć podporządkować się regułom pracy zespołowej, powstrzymywać się od zachowań, które naruszają zdrowie własne i cudze Umieć pełnić role inicjatora, organizatora, uczestnika, kibica i sędziego gier Umieć kontrolować i oceniać własne osiągnięcia Zdawać sobie sprawę ze szkodliwości stosowania środków niedozwolonych i niewłaściwych przyzwyczajeń EWALUACJA: Ewaluacja programu będzie się opierać na analizie niżej przedstawionych sposobów kontroli stopnia opanowania założonych celów programowych przez uczniów: Sprawność ogólna – Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej EUROFIT Stopień opanowania elementów technicznych Systematyczność uczęszczania na zajęcia Turnieje i sparingi Zawody międzyszkolne Ankieta BIBLIOGRAFIA: 1. Jerzy Uzarowicz: Siatkówka – Co jest grane, Alma-Sport Kraków 1998 r. 2. Władimir Ljach: Koszykówka, AWF Kraków 2003 r. 3. Zdobysław Stawczyk: Ćwiczenia ogólnorozwojowe, AWF Poznań 2001 r. 4. Jerzy Januszewski, Janusz Żarek: Teoria Sportu, AWF Kraków 1995 r. 5. Maria Janikowska-Siatka: Metodyka wychowania fizycznego, AWF Kraków 1996 r. 6. T. Bompa: Teoria i metodyka treningu, RCMSZKFiS, Warszawa 1990. 7. H. Lozański, J. Ered: Podstawy teorii treningu, 1993 r. Wyświetleń: 3465
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |