|
|
Katalog Beata Górowska, 2010-06-13 Nowy Sącz Język polski, Scenariusze Obraz świata w tekstach hiphopowych. Scenariusz lekcji języka polskiego.Temat: Obraz świata w tekstach hiphopowych. Cele: • powtórzenie utrwalenie wiadomości o środkach stylistycznych, • uczeń potrafi znaleźć wskazane środki stylistyczne w tekście, • określić funkcję, jaką pełni środek stylistyczny w danym tekście, • określić nadawcę, odbiorcę tekstu, • wydawać obiektywne opinie, • uczeń rozumie, jaką funkcję pełnią dane środki językowe w tekście hiphopowym . Metody: pogadanka heurystyczna, burza mózgów, praca z książką. Formy organizacyjne: praca jednostkowa, praca zbiorowa. Pomoce dydaktyczne: • M. Głowiński, T. Kostkiewiczowa, A. Okopień- Sławińska, J. Sławiński „Słownik terminów literackich”; • ksero tekstu piosenki „Mój rap, moja rzeczywistość”; • karty pracy ucznia. Liczba jednostek lekcyjnych: 2 Przebieg lekcji: Działania wstępne: 1. Przypomnienie poznanych środków stylistycznych. Powstaje notatka w formie tabeli. ŚRODKI STYLISTYCZNE SŁOWOTWÓRCZE FONETYCZNE SKŁADNIOWE SEMANTYCZNE LEKSYKALNE Lekcja właściwa: 1. Przypomnienie cech wybranych środków stylistycznych. Podział klasy na 7 grup. Nauczyciel rozdaje grupom karty pracy z poleceniami oraz materiały pomocnicze („Słownik terminów literackich”). Grupa 1 1. Co to jest epitet? 2. Jak zbudowany jest epitet? 3. Jaką funkcję pełni w tekście? Grupa 2 1. Co to jest metafora? 2. Jak zbudowana jest metafora? 3. Jakie znasz rodzaje metafor? 4. Jaką funkcję pełnią w tekście? Grupa 3 1. Co to jest porównanie? 2. Jak zbudowane jest porównanie? 3. Jaką funkcję pełni w tekście? Grupa 4 1. Co to jest wulgaryzm? 2. Jak dzielą się wulgaryzmy? 3. Do czego najczęściej się odnoszą? 4. Jaką funkcję pełnią w tekście? Grupa 5 1. Co to jest związek frazeologiczny? 2. Jak klasyfikuje się związki frazeologiczne? 3. Jaką funkcję pełnią one w tekście? Grupa 6 1. Co to jest powtórzenie i na czym polega? 2. Wymień rodzaje powtórzeń. 3. Jaką funkcję pełnią powtórzenia w tekście? Grupa 7 1. Co to jest rym? 2. Jakie znasz typy rymów? 3. Wymień rodzaje układów rymów. 4. Jaka funkcję pełnią rymy w tekście? 2. Analiza wyników pracy uczniów. Powstaje notatka w formie schematów, np. 4.Zapisanie tematu lekcji. Nauczyciel informuje uczniów o celach dalszej części lekcji. 5.Nauczyciel rozdaje uczniom tekst piosenki „Mój rap, moja rzeczywistość” autorstwa MC Peja. 6.Nauczyciel głośno odczytuje tekst, następnie prosi jednego z uczniów o odczytanie. Raz jeszcze uczniowie zapoznają się z tekstem poprzez ciche czytanie. 7. Nauczyciel zapisuje na tablicy początek zdania: „Tekst mówi o ……..” Uczniowie dopisują zakończenie w zeszytach, każdy indywidualnie. 8. Rozmowa z uczniami na temat tekstu: • Kto mówi w tekście? • Do kogo mówi? • Co łączy nadawcę i odbiorcę? • W jaki sposób mówi nadawca? Czy jest to dialog, monolog? •Czy w tekście pojawiły się słowa, które kojarzą się wam z subkulturą hiphopową? (zapisanie na tablicy słów charakterystycznych dla hip-hopu). 9. Uczniowie pracują w grupach (takich, jak poprzednio). Zadania dla poszczególnych grup: Grupa 1 1. Wypisz z tekstu epitety. 2. Czy znalezione przez Ciebie epitety mają związek z przesłaniem utworu, czy decydują o nastroju? Grupa 2 1. Znajdź w tekście metafory. 2. Określ sens znalezionych metafor. Grupa 3 1. Wypisz z tekstu porównania. 2. Jaką funkcję pełnią one w tekście? Grupa 4 1. Wypisz z tekstu wulgaryzmy. 2. Jaką funkcję pełnią w tym tekście? 3. Czy znalezione przez Ciebie wulgaryzmy mają związek z przesłaniem utworu, czy decydują o nastroju? Grupa 5 1. Wypisz z tekstu związki frazeologiczne. 2. Określ, jaki to rodzaj związków? 3. Określ ich funkcję w tekście. Grupa 6 1. Wypisz z tekstu powtórzenia. 2. Jaki to typ powtórzeń? 3. Czy znalezione przez Ciebie powtórzenia mają związek z przesłaniem utworu, czy decydują o nastroju? Grupa 7 1. Podkreśl w tekście rymy. 2. Określ, jaki to typ rymu i rodzaj układu rymu. 3. Określ funkcję, jaką pełnią rymy w tym tekście. 10. Dzielenie się wynikami pracy. Sformułowanie notatki. 11. Nauczyciel pyta uczniów, jak oceniają wartość językową tekstu? Wyświetleń: 2957
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |