Katalog Beata Górowska, 2010-06-13 Nowy Sącz Język polski, Scenariusze Wulgaryzmy - językowe potyczki? Scenariusz lekcji języka polskiego.Temat: Wulgaryzmy- językowe potyczki? Cele: • wzbudzenie refleksyjnego nastawienia do własnej wypowiedzi jako komunikatu, charakteryzującego nie tylko adresata, ale i nadawcę, • uczeń zna pojęcie „wulgarny”, • cechy stylu potocznego, • potrafi wydać obiektywną ocenę osób, które posługują się niecenzurowanym słownictwem, • znaleźć uzasadnienia i funkcje, jakie pełnią wulgaryzmy w komunikacji językowej, • określić, co sugeruje otoczeniu wypowiadający się w sposób wulgarny człowiek, • rozumie dlaczego używanie wulgaryzmów jest naruszeniem norm językowych i etycznej stosowności. Metody: pogadanka heurystyczna, burza mózgów, podająca. Formy organizacyjne: praca jednostkowa, praca zbiorowa. Pomoce dydaktyczne: • W. Kopaliński „Słownik mitów i tradycji kultury”. Liczba jednostek lekcyjnych: 2 Przebieg lekcji: Działania wstępne: 1. Lekcja rozpoczyna się odczytaniem zadań domowych. Uczniowie mieli za zadanie zanotować wypowiedź kogoś, kto w jej treści zamieścił wulgaryzmy. 2. Zapisanie tematu lekcji. Lekcja właściwa: 1. Pogadanka z uczniami na temat wulgaryzmów. Nauczyciel zadaje pytania: • Dlaczego pewne słowa uznajemy za niestosowne? • Czy takie wyrazy zawsze brzmią wulgarnie, czy mają jakieś inne znaczenie? • Dlaczego dziennikarze, spikerzy, reporterzy nie posługują się wulgaryzmami? • Czy wulgaryzmy pojawiają się w literaturze pięknej, czasopismach? Jak są zapisywane? • Czy w telewizji lub radiu zdarza się usłyszeć wulgaryzmy? 2. Próba znalezienia uzasadnień i funkcji, jaką pełnią wulgaryzmy w komunikacji językowej. Powstaje notatka. • radykalnie wzmacniają i podkreślają emocjonalny charakter wypowiedzi; • dają wyraz wzburzeniu, zdenerwowaniu, złości; • są przejawem agresji językowej, chęci obrażenia, poniżenia; • stosowane jako potrzeba natychmiastowego rozładowania napięcia; • to ekscytacja owocem zakazanym, efekt naruszania tabu; • efekt złamania stylu, „piorunującego” kontrastu; • potrzeba dostosowania stylu, asymilacji z językiem potocznym rozmówcy; • chęć „zejścia do piedestału” odmiany standardowej, radykalna potocyzacja; • wzmocnienie, „maskulinizacja” wypowiedzi, efekt „szorstkości”, „twardości”; • efekt dorosłości; • efekt „luzu” językowego, chęć przejścia od „sztywnego”, starannego rejestru do rejestru „niedbałego”, swobodnego, niczym nieskrępowanego; • efekt radykalnej „kreacji” językowej, chęć wywołania zaskoczenia, szoku; • przejaw „odwagi” językowej poprzez świadome i bezceremonialne naruszenie powszechnie obowiązującego tabu; • przejaw ubóstwa, lenistwa językowego; • efekt desemantyzacji: słowa w ogóle nie konotują swoich pierwotnych znaczeń w danym kontekście- jedynym celem jest wulgaryzacja wypowiedzi. 3. Próba odpowiedzi na pytanie, dlaczego pewne słowa odbieramy jako wulgarne, inne, nazywające to samo, ale inaczej, nie wzbudzają w nas negatywnych emocji? 4. Wprowadzenie pojęcia „wulgarny”. Praca ze „Słownikiem mitów i tradycji kultury”. Wulgarny- pospolity, ludowy. 5. Nauczycie pyta uczniów, z jakim stylem języka, kojarzą im się wulgaryzmy. Uczniowie dochodzą do stwierdzenia, że WULGARYZM = STYL POTOCZNY. 6. Przypomnienie cech stylu potocznego. Praca ze słownikiem. • wyrażenia i zwroty spotykane w języku mówionym; • słownictwo zawiera wiele wyrazów o silnym zabarwieniu uczuciowym i zasięgu środowiskowym; • składnię stylu potocznego charakteryzuje nieregularność i uproszczenia w budowie zdania; • przeważają zdania pojedyncze; • wiązania zdań złożonych często są bezspójnikowe; • występują równoważniki zdań; • prosty, konkretny; • cechuje go fizykalizm i biologizm w widzeniu człowieka. 7. Wnioski: Istnieje pewna umowa społeczna, zgodnie z którą określone wyrazy uznaje się za niestosowne. Prawdopodobnie, kiedyś takie słowa pełniły rolę zaklęć, były swoistymi wyrazami- tabu. Dziś najczęściej dotyczą sfery intymnej, fizjologicznej, ale w formie wulgaryzowanej, trywialnej. Ich użycie świadczy o niskiej kulturze, toteż należy dawać przykład kulturalnego posługiwania się językiem ojczystym. Tylko dlatego, że dorośli bezkarnie przekraczają te granice stosowności, pewna grupa dzieci i młodzieży próbuje ich naśladować, aby w ten sposób demonstrować swoją dorosłość. Jeżeli wulgaryzmy pojawiają się w literaturze, to rzadko i tylko po to, aby dokładnie charakteryzować i uwiarygodnić prezentowaną postać. Podobnie powinno być w filmie. W czasopismach zaś na użycie takich słów nie pozwalają korektorzy. 8. Nauczyciel pyta uczniów „Co sugeruje otoczeniu wypowiadający się w sposób wulgarny człowiek?” Przewidziane odpowiedzi uczniów: • prymitywizm; • ubóstwo słownictwa; • niski poziom kultury; • brak charakteru; • to, że znajduje się w niebezpiecznej sytuacji. 9. Nauczyciel pyta uczniów, jakie grupy osób kojarzą się im z nadużywaniem wulgaryzmów. 10. Podsumowanie lekcji stanowi próba odpowiedzi na pytanie zawarte w temacie lekcji. Wyświetleń: 4352
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |