Katalog Dorota Kominko - Krej, 2010-06-13 Wałbrzych Język polski, Regulaminy Kryteria oceniania z języka polskiego w klasach I, II, III.KRYTERIA OCENIANIA Z JĘZYKA POLSKIEGO W KL. I, II, III I. Wymagania wykraczające (twórcze) Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: spełnia wymagania na ocenę bdb. jego wiedza i umiejętności znacznie wykraczają poza program nauczania - bierze udział w konkursach polonistycznych - jest aktywny w zajęciach pozalekcyjnych II. Wymagania dopełniające Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który: A) słuchanie i mówienie: poprawnie buduje wypowiedzi jedno- i wielozdaniowe udziela wyczerpujących odpowiedzi i informacji z odpowiednia intonacją aktywnie uczestniczy w rozmowie na rozmaite tematy wyraża własny punkt widzenia w sposób jasny i przekonujący szanuje zdanie rozmówcy barwnie i spójnie opowiada (stosując właściwą barwę, natężenie i intonację) - bezbłędnie wygłasza z pamięci wiersze i fragmenty prozy B) czytanie tekstów słownych i odczytywanie innych tekstów kultury: płynnie i bezbłędnie czyta (z właściwą intonacją) czyta interpretacyjnie teksty epickie, liryczne, dramatyczne krytycznie odbiera tekst wykorzystuje i modyfikuje informacje zawarte w tekście cytuje - zna literackie, teatralne i filmowe środki wyrazu krytycznie analizuje treść przekazów medialnych analizuje i interpretuje reklamy korzysta z różnego rodzajów encyklopedii i słowników korzysta z katalogów biblioteki publicznej (kl. III) wykorzystuje komputerowe bazy danych Internetu (kl. III) C) pisanie: - sprawnie redaguje wszystkie formy pisemne objęte programowymi treściami nauczania: a) w klasie I : streszczenie, opowiadanie z dialogiem, opis, zawiadomienie, zaproszenie, sprawozdanie, głos w dyskusji, wywiad, dziennik b) w klasie II: jak w klasie I oraz: nekrolog, ogłoszenie prasowe, recenzja, artykuł prasowy, reportaż c) w klasie III: jak w klasie I i II oraz : podanie, życiorys, rozprawka, przemówienie, (esej), list otwarty, pamiętnik d) nie popełnia błędów ortograficznych w pracach pisemnych - poprawnie stylizuje tekst (archaizacja, dialektyzacja- klasa III) tworzy przypisy i bibliografię (klasa III) tworzy bibliografię załącznikową D) nauka o języku: wykorzystuje wiedzę językową z zakresu: a) fonetyki i ortofonii b) fleksji (części mowy odmienne, nieodmienne, osobliwości w odmianie, funkcje części mowy w formach mówionych) c) składni(wypowiedzenie, zd. złożone współrzędnie i podrzędnie(bez nazewnictwa w kl. I), przydawkowe, dopełnieniowe, okolicznikowe w kl. II, podmiotowe i orzecznikowe w kl. III d) słowotwórstwa: budowa słowotwórcza wyrazu, neologizmy, zapożyczenia, złożenia, zestawienia, zrosty (w kl. III) e) ortografii i interpunkcji: zna zasady ort. i reguły interp. oraz umiejętnie stosuje je w pracach pisemnych E) lektura: -bardzo dobrze zna lektury programowe -aktywnie uczestniczy w dyskusji nad lekturą -oryginalne, samodzielne, krytyczne, o wysokim poziomie literackim prace pisemne -dogłębnie zna biogramy autorów lektur F) pojęcia: -bezbłędnie wskazuje i nazywa oraz definiuje pojęcia teoretycznoliterackie, językowe, kulturowe III. Wymagania rozszerzające Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który: A)słuchanie i mówienie: -poprawnie wypowiada się na dany temat -bierze udział w rozmowach na różne tematy -wyraża swój punkt widzenia w sposób jasny -odbiera krytycznie wypowiedzi przedmówców -szanuje zdanie rozmówców - spójnie opowiada z właściwą barwą, intonacją głosu -wygłasza z pamięci teksty z odpowiednią intonacją, barwą i natężeniem B) czytanie tekstów słownych i odczytywanie innych tekstów kultury: -czyta płynnie, z właściwą intonacją -interpretacyjnie czyta różne teksty literackie -zna teksty literackie, teatralne i filmowe -krytycznie odbiera tekst literacki i treści przekazów medialnych -cytuje -analizuje i interpretuje reklamy -korzysta z encyklopedii i różnego rodzaju słowników C)pisanie: -poprawnie redaguje wszystkie pisemne formy wypowiedzi objęte programem -w pracach pisemnych -w pracach pisemnych dopuszczający jeden błąd I-go stopnia oraz trzy błędy II-go stopnia (błąd I-go stopnia: pisownia rz, ż, ó, u, ch, h, ą, ę, -dztwo, -ctwo, pisownia „nie”z różnymi częściami mowy, pisownia małą i wielką literą, -by z czasownikiem, zmiękczeń; błąd II-go stopnia: pisownia wyrazów z –em-, -om-, -en-, -on-, rzeczowników zakończonych na –ia, -ja, -ski, -dzki, -by z różnymi częściami mowy, oprócz czasownika, wyrażeń przyimkowych) D) nauka o języku: -wykorzystuje wiedzę z zakresu: a) fonetyki i ortofonii b) fleksji -części mowy odmienne i nieodmienne, funkcje części mowy w zdaniu c) składni: wypowiedzenie, zd. pojedyncze, złożone podrzędnie i współrzędnie, równoważnik d) słowotwórstwa-wyraz podstawowy, wyraz pochodny, oboczność, wyraz podzielny słowotwórczo, niepodzielny (kl .III), rodzina wyrazów, rdzeń( kl. III), zakres i treść wyrazu(kl. III) e) ortografii i interpunkcji: opanował zasady i stosuje je w stopniu dobrym F) lektura: -zna w stopniu dobrym lektury programowe i biogramy autorów -aktywnie uczestniczy w dyskusji nad lekturą -redaguje samodzielne, krytyczne, o dość wysokim poziomie literackie prace pisemne F) pojęcia: -wskazuje i nazywa oraz definiuje pojęcia teoretycznoliterackie obowiązujące wg programu nauczania -czynnie posługuje się nimi w pracach pisemnych i wypowiedziach ustnych IV. Wymagania podstawowe Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który: A)słuchanie i mówienie: -buduje wypowiedzi jedno- i wielozdaniowe -udziela odpowiedzi i informacji z odpowiednią intonacją -uczestniczy w rozmowie na dany temat -wyraża w sposób jasny swój punkt widzenia -próbuje uczestniczyć w dyskusji -próbuje interpretować wypowiedzi dyskutantów -spójnie opowiada na wybrany temat -próbuje posługiwać się formami wypowiedzi przewidzianymi w programie -wygłasza z pamięci wiersze lub fragmenty prozy wskazane przez nauczyciela B)czytanie tekstów słownych i odczytywanie innych tekstów kultury -czyta płynnie z właściwą intonacją -próbuje cytować oraz wykorzystywać informacje zawarte w tekście -próbuje analizować treść przekazów medialnych -korzysta ze słowników i encyklopedii C)pisanie -redaguje wszystkie pisemne formy wypowiedzi objęte programowymi treściami nauczania -popełnia nieliczne błędy kompozycyjne, stylistyczne, językowe -próbuje stylizować tekst -dopuszczające są 3 błędy I-go stopnia oraz 5 błędów II-go stopnia D)nauka o języku -zna najistotniejsze zagadnienia z fonetyki (litera, głoska, zgłoska) i ortofonii -zna części mowy odmienne i nieodmienne i ich funkcję w zdaniu -rozróżnia wypowiedzenia ( równoważnik, zdanie pojedyncze i złożone współrzędnie i podrzędnie) -próbuje samodzielnie analizować słowotwórczo wyraz -zna zasady ortograficzne i interpunkcyjne i stosuje je w piśmie E)lektura -zna zadawalająco treść lektur -komentuje treść lektur -próbuje uczestniczyć w dyskusji -orientuje się w biogramach autorów lektur F)pojęcia -wskazuje, nazywa i definiuje podstawowe pojęcia teoretycznoliterackie, językowe i kulturowe obowiązujące wg ustaleń programowych V. Wymagania konieczne Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który: A)słuchanie i mówienie: -buduje wypowiedzi jedno- i kilkuzdaniowe -udziela odpowiedzi i informacji z właściwą intonacją -próbuje uczestniczyć w rozmowie na rozmaite tematy -krytycznie słucha wypowiedzi przedmówców -opowiada na wskazany temat B)czytanie tekstów słownych i odczytywanie innych tekstów kultury: -czyta z właściwą intonacją -rozumie cicho czytany tekst -zna podstawowe środki wyrazu literatury, teatru, filmu i mediów -posługuje się słownikami -korzysta z encyklopedii C)pisanie: -zna główne wyznaczniki form wypowiedzi objętych programem nauczania -próbuje je poprawnie redagować -sporządza notatki z lekcji i z obserwacji czynionych podczas wycieczek -próbuje samodzielnie tworzyć prace literackie D)nauka o języku: -zna podstawowe zagadnienia z fonetyki(głoska, litera, sylaba) -zna ogólnie funkcję odmiennych i nieodmiennych części mowy -rozróżnia zdanie pojedyncze i złożone -z pomocą nauczyciela analizuje słowotwórczo wyraz -zna zasady ortograficzne i interpunkcyjne i próbuje je stosować w piśmie -w pisowni dopuszcza się błędów ortograficznych I-go i II-go stopnia -umie z pomocą nauczyciela poprawić te błędy E)lektura: -ogólnie zna treści lektur -komentuje w wypowiedziach ustnych treść lektur -próbuje włączyć się do dyskusji F)pojęcia: -wskazuje i nazywa podstawowe pojęcia teoretycznoliterackie -definiuje je z pomocą nauczyciela -próbuje posługiwać się nimi w wypowiedziach ustnych VI. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który: -nie spełnia wymagań na ocenę dopuszczającą -nie jest w stanie wykonać z pomocą nauczyciela zadań o niewielkim stopniu trudności, a posiadane braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu edukację na wyższym poziomie. Opracowała: Dorota Kominko - Krej Wyświetleń: 997
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |