![]() |
![]() |
Katalog Dorota Strojna - Imos, 2010-06-16 Brody Awans zawodowy, Artykuły OPIS I ANALIZA PRZYPADKU. "Przedstawienie teatralne klasy jako działanie angażujące i motywujące do działań twórczych wszystkich uczniów".OPIS I ANALIZA PRZYPADKU „Przedstawienie teatralne klasy jako działanie angażujące i motywujące do działań twórczych wszystkich uczniów” 1. IDENTYFIKACJA PROBLEMU W pierwszym semestrze roku szkolnego 2009 / 2010 została mi przydzielona na zajęcia dodatkowe klasa IIIb. Miałam się opiekować tą klasą w czwartki na ostatniej, szóstej godzinie lekcyjnej. Jest to klasa wprawdzie nieliczna (piętnaście osób), ale bardzo zróżnicowana pod względem zdolności, zainteresowań i temperamentu. Ponieważ uczę tę klasę języka polskiego od początku ich nauki w gimnazjum, znałam dobrze specyfikę pracy z nimi. Wiedziałam, że niełatwo będzie stworzyć dla nich taki program zajęć na całe półrocze, który zachęciłby wszystkich do zaangażowania, a tym samym zapobiegłby ucieczkom z już ostatniej dla nich w tym dniu lekcji, co mogłoby dotyczyć zwłaszcza Bartka, Patryka i Marka - uczniów o bardzo niskich wynikach w nauce i mało podporządkowanej postawie do obowiązków szkolnych.. Zajęcia, które rozszerzałyby wiedzę lub umiejętności z zakresu treści programowych były zupełnie nieatrakcyjne dla dużej części uczniów. Jako jeden z pierwszych pomysłów nasunął się spektakl teatralny, gdyż do jego realizacji zazwyczaj potrzebnych jest wiele osób o bardzo różnych cechach. Postarałam się, by na zajęciach organizacyjnych podsunąć tę myśl uczniom i wpłynąć na ich zaciekawienie projektem. Po burzy mózgów dotyczącej wyboru tematu i formy zaczęliśmy pracę nad naszym pomysłem. 2. GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA Klasę IIIb trudno zaliczyć do zespołów zaangażowanych w życie szkoły. Oprócz czterech dziewcząt (Karoliny, Magdaleny, Oli i Izy) angażujących się zazwyczaj w akademie a także żywo współpracujących na lekcjach języka polskiego (zainteresowanych literaturą bądź chętnie biorących udział w różnych zabawach dydaktycznych na języku polskim takich jak scenki, wcielanie się w rolę), miałam pracować również z uczniami nieśmiałymi, wycofanymi (Kasia, Bartosz, Ilona, Ola, Ilona, Sylwia) lub niechętnymi do jakiegokolwiek wysiłku, ostentacyjnie stroniącymi od jakiejkolwiek dodatkowej pracy(Bartosz, Kacper, Szymon, Patryk). Szczególne wyzwanie stanowił dla mnie Marek, dziecko z upośledzeniem w stopniu lekkim, które choć nie odtrącane przez grupę, to jednak szukające wciąż własnych ścieżek, nie angażujące się we wspólne działania, jakby świadome, że nie jest w stanie pomóc w niczym zespołowi. 3. ZNACZENIE PROBLEMU Pozostawienie problemu bez reakcji może doprowadzić do dalszego popadania dziewczynki w zniechęcenie. Dysleksji często, bowiem towarzyszą zaburzenia emocjonalne, które u Oli są coraz bardziej widoczne i są skutkiem długoletnich niepowodzeń szkolnych. 3. PROGNOZA Negatywna W przypadku zaniechania oddziaływań: • uczennica nie poprawi techniki czytania, co wiązać się będzie z trudnościami w uczeniu się innych przedmiotów, utrzymanie bardzo dobrych ocen będzie Olę kosztowało coraz więcej wysiłku, a w pewnym momencie może stać się niemożliwe, • pogłębiać się będą problemy związane z ortografią, co przyniesie dalsze niepowodzenia z języka polskiego, • trudności dezorganizować będą naukę ucznia i wpływać negatywnie na jego osiągnięcia szkolne, • obniżenie samooceny lub samoocenę chwiejną zależną od odnoszonych sukcesów, • obniżenie poczucia własnej wartości, • pogłębiać się będą problemy emocjonalne, • niechęć Oli do czytania i pisania przeobrazi się w niechęć do j. polskiego, a następnie do całej szkoły, • odizolowanie się Oli od reszty dzieci. Pozytywna Podjęte działania mają doprowadzić do: • usprawnienia rozwoju funkcji dysfunkcyjnych, • wyrównywania braków umiejętnościach Oli, • eliminowania niepowodzeń szkolnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji. 5. PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ • poznać dokładnie sytuację Oli nawiązać z nią bliższy kontakt, • współpracować z rodzicami i ustalić formy pomocy Oli, udzielić wskazówek, jak pomóc dziecku z dysfunkcjami, udzielić informacji na temat placówek, gdzie można uzyskać fachową pomoc, • uświadomić uczennicy i rodzicom konsekwencje wynikające z niepodjęcia przez Olę ćwiczeń korekcyjno-kompensacyjnych, • za zgodą rodziców skierować dziewczynkę na badania diagnostyczne do poradni psychologiczno-pedagogicznej, • zachęcić ucznia do wzięcia udziału w zajęciach terapeutyczno-edukacyjnych, • nawiązać współpracę z pedagogiem szkolnym oraz wychowawcą do których Ola mogłaby się zwrócić w razie trudności, • przeprowadzić wywiad z nauczycielami, uczulić ich na problemy Oli, zaplanować formy współpracy, obserwację uczennicy, indywidualną pomoc w nauce, • dostosować wymagania stawiane w szkole do możliwości uczennicy: o obniżenie względem dziecka części wymagań, o zastosowanie innych kryteriów oceniania, o zróżnicowanie tempa pracy. Obecnie dziewczynka oczekuje na badania w poradni, została nawiązana współpraca z rodzicami Oli, prowadzone są rozmowy na temat problemów dziewczynki z pedagogiem oraz nauczycielami. Wyświetleń: 1939
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |