Katalog

Dorota Tyra, 2010-06-19
Bialystok

Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć "Smaczna i zdrowa sałatka owocowa".

- n +


Scenariusz zajęć w kl. II

Czas trwania: 90 min

Temat: Smaczna i zdrowa sałatka owocowa

Cele: umiejętność wykonania sałatki owocowej
Cele szczegółowe: uczeń potrafi:
- pokroić składniki sałatki
- wymienić jej składniki
- wymienić walory odżywcze owoców
- powiedzieć czy są to owoce krajowe czy zagraniczne
- przygotować emblematy owoców
- zadbać o higienę posiłku i jego estetykę

Metody: aktywizujące, praktycznego działania, pokaz, pogadanka

Formy: indywidualna, zbiorowa, zespołowa, jednolita, zespołowa zróżnicowana

1. Rozwiązanie zagadek:

Dzieci odgadują zagadki (dobierają ilustracje), gdzie rozwiązaniem są nazwy owoców: wiśnia, śliwka, czereśnia, jabłko, gruszka, banan, pomarańcza, kiwi, winogron

2. Dobieranie nazw do ilustracji owoców

Dzieci dobierają ilustracje do nazw owoców – krótki opis wyglądu owocu

3. Porządkowanie owoców według pochodzenia

Dzieci układają w grupach owoce krajowe i zagraniczne. Przypomnienie nazw drzew, z jakich pochodzą

4. Definiowanie pojęcia owoc

Próba zdefiniowania pojęcia poprzez określenie cech wspólnych owoców
Odczytanie definicji z encyklopedii

5. Wysłuchanie i wspólne śpiewanie refrenu piosenki WITAMINKI

Witaminki, witaminki,
Dla chłopczyka i dziewczynki
Wszyscy mamy dziarskie minki,
Bo zjadamy witaminki!

6. Próby określenia znaczenia owoców w diecie człowieka – piramida zdrowego żywienia

Na podstawie doświadczeń i materiałów przyniesionych przez dzieci odczytywanie, jakie składniki - witaminy zawierają poszczególne owoce i po co są one nam potrzebne.
Pokaz piramidy zdrowego żywienia i miejsca w nim owoców i warzyw. Zachęcanie do jedzenia owoców i warzyw – wykonanie sałatki owocowej.


7. Zapoznanie ze składnikami sałatki – wykonanie emblematów owoców

Jabłko, pomarańcza, gruszka, banan, kiwi, winogron – dzieci podzielone na grupy wykonują pastelami olejnymi ilustracje owoców, które następnie przyklejają do opaski zamieniając się w ten sposób w owoc


8. Zabawa ruchowa „sałatka owocowa”

Nauczyciel z dziećmi tworzy koło – salaterkę, na hasło (nazwa owocu) do środka wchodzą dzieci mające dany emblemat owocu i zaczynają taniec, następnie dołączają kolejne owoce, które wspólnie tańczą, na hasło jogurt dzieci łączą się ze sobą tworząc sałatkę (kompozycję). W ten sposób dzieci poznają składniki i kolejność wykonania sałatki.

9. Mycie rąk i przygotowanie miejsc pracy.

Przypomnienie o trzymaniu noża, zasady poruszania się z narzędziami

10. Wykonanie sałatki

Dzieci obierają i kroją owoce – każdy wg emblematu, zalewają jogurtem

11. Degustacja – estetyka i higiena spożywania posiłków

Dzieci myją ręce, przygotowują stoły i próbują sałatkę

12. Podsumowanie i ewaluacja zajęć

Przyklejenie uśmiechniętych buziek pod napisem pyszna (jeżeli smakowała)lub be… (jeżeli nie)
Kończenie zdania
Taką sałatkę zrobię ….(komu lub kiedy)

Klaśnij, jeżeli prawda, jeżeli fałsz powiedz be…
Owoce zawierają witaminy.
Jem owoce tylko raz w tygodniu.
Marchewka to owoc.
Chętnie jem owoce na drugie śniadanie.
Owoce i słodycze mają witaminy.
Witaminy wspomagają naszą odporność.


Dorota Tyra
Ewa Słowikowska
Wyświetleń: 11495


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.