Katalog Elżbieta Graczyk, 2010-06-19 Łódź Katarzyna Wypiorczyk Edukacja regionalna, Projekty edukacyjne Śladami naszych przodków - moi przodkowie i ja.Innowacja pedagogiczna Śladami naszych przodków– moi przodkowie i ja Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa nr 182 w Łodzi Innowacja przeznaczona jest dla uczniów klas 2-3 uczestniczących w zajęciach świetlicowych Autorki innowacji: mgr Katarzyna Wypiorczyk-Przygoda, lic. Elżbieta Graczyk Edukacja regionalna stanowi ważny element świadomości każdego człowieka. W zreformowanej szkole jest jednym z priorytetów programu na każdym etapie kształcenia. Reforma systemu oświaty sprawiła, że problematyka regionalna stała się integralną częścią procesu dydaktyczno-wychowawczego. To kim jesteśmy, w dużej mierze zawdzięczamy naszym przodkom, kulturze i tradycji wyniesionej z domu rodzinnego i najbliższego otoczenia. Do zadań nauczycieli należy więc uświadamianie dzieciom, jak ważne i cenne jest poznawanie i przejmowanie wartości tkwiących w kulturze otoczenia człowieka. Współczesna szkoła, aby mogła dobrze przygotować wychowanków do aktywnego udziału w życiu społecznym, powinna oddziaływać nie tylko na sferę intelektualną dziecka, lecz również na sferę emocjonalną, którą rozwija się min. dzięki wykorzystywaniu treści regionalnych. Istnieje wiele sposobów mówienia, pisania i uczenia o przeszłości. Jednym z nich jest Wielka Historia, opiewana w dziełach literackich, uczona w szkole, upamiętniana na pomnikach. Wielka Historia opisująca bohaterów narodowych, bitwy, wojny, rozejmy, zwycięstwa i klęski jest nam potrzebna do tego, byśmy wiedzieli, kim jesteśmy i co zawdzięczamy naszym przodkom. Ostatnio jednak coraz częściej uświadamiamy sobie, że Wielka Historia byłaby pozbawiona treści bez tej drugiej, bez Małej Historii, tej, która wyłania się z opowieści starszych ludzi, z pożółkłych zdjęć w rodzinnych albumach, z opowiadanych w miasteczku anegdot czy legend. Mała Historia, obecna w ludzkiej pamięci, przechowuje niezwykle cenne, ale też ulotne treści, pomijane przez Wielką Historię: smaki i zapachy dzieciństwa, zabawne wierszyki, tajemnicze opowieści czy pamięć o jakimś oryginalnym przodku lub sąsiedzie. Wykorzystując fenomen pamięci, postaramy się zebrać materiał dotyczący wspomnień, które starsze pokolenia zachowały o swoim domu rodzinnym, szkole licząc na to, że nasycone anegdotami opowiadania najbliższych będą dobrą zachętą do poznawania historii rodziny czy miasta w późniejszym etapie edukacji. Cel ogólny: Wprowadzenie w świat kultury naszych przodków, wzmocnienie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, narodowej i etnicznej ucznia. Cel wychowawczy: Poznanie wartości interpersonalnych, prestiżowych - rodzina, szkoła, status społeczny, autorytet, bezpieczeństwo, przyjaźń, solidarność, odpowiedzialność. Cele szczegółowe (umiejętności ucznia): - uczeń poznaje siebie oraz otoczenie rodzinne, społeczne i kulturalne, - rozwija zainteresowania przeszłością swojej rodziny, - poszukuje korzeni swojej kultury, - korzysta z wiedzy i doświadczenia członków rodziny, - poszukuje potrzebnych informacji we własnej miejscowości i jej otoczeniu, - kształtuje wyobraźnię historyczną, - rozwija umiejętności poznawania siebie oraz otoczenia rodzinnego, społecznego i kulturalnego, - rozwija aktywność badawczą, - potrafi wyrazić własne myśli i przeżycia, - poznaje różnorodne świadectwa kultury z przeszłości, - rozwija wyobraźnię i ekspresję twórczą, Realizacja programu znajdzie pozytywny odbiór w środowisku i przyczyni się do: - wzmocnienia więzi rodzinnych, - pozytywnego nastawienia starszych pokoleń do szkoły. Metody: · słowna (pogadanka, opowiadanie, zagadki), · oglądowa (obserwacja, pokaz), · czynna (zabawy badawcze, rytmiczno-muzyczne, pantomimiczne), · informacyjna (wyjaśnienie, opis). Formy pracy: · praca zbiorowa, · praca w zespołach, · praca indywidualna. Tok zajęć: 1. Mapa mentalna – uczniowie wypisują skojarzenia związane ze słowem rodzina- zapis wyrazów na tablicy. 2. Wprowadzenie pojęcia genealogia – praca ze słownikiem wyrazów obcych. 3. Wypisanie najczęściej używanych określeń nazywających różne stopnie pokrewieństwa : wuj, stryj, stryjenka, wujenka, brat cioteczny, siostra cioteczna, kuzyn itp. 4. Prowadzenie rozmów na temat przeżyć i doświadczeń dzieci, związanych z życiem rodzinnym. 5. Sporządzenie przez uczniów indywidualnych drzew genealogicznych swoich rodzin w oparciu o wcześniej sporządzone notatki z rozmów ze swoimi krewnymi -prezentacja i omówienie przygotowanych prac. 6. Odtwarzanie dziejów rodziny (pamiątki rodzinne, przodkowie) na podstawie wywiadów z najstarszymi członkami rodziny dotyczący ich korzeni. Od jak dawna rodzina mieszka w Łodzi? Skąd pochodzą przodkowie? 7. Praca zawodowa rodziców - prowadzenie rozmów na temat pracy rodziców. 8. Dom jako miejsce zamieszkania i jego otoczenie - praca plastyczna „Mój dom”. 9. Dom miejscem pracy i nauki (podział obowiązków w rodzinie, miejsce do nauki i zabawy, kulturalne współżycie z sąsiadami) - pogadanka o obowiązkach i prawach poszczególnych członków rodziny (wczoraj i dziś). 10. Szkoła jako miejsce nauki i zabawy – pogadanka na temat tradycji, obrzędów, zwyczajów i ulubionych zajęć szkolnych; tworzenie prac plastycznych nt. przedszkola; aktywny udział w uroczystościach szkolnych i konkursach. 11. Czas wolny i sposoby jego spędzania - ulubione zabawy, wiersze i piosenki z dzieciństwa naszych rodziców i dziadków - gromadzenie informacji i przygotowanie pokazu „Gry i zabawy naszych przodków”. 12. Najbliższa okolica – zwiedzanie osiedla pod hasłem „Moje osiedle może być ciekawe” – wypowiedzi uczniów, wykonanie makiety osiedla; odwiedzanie placówek oświatowych, punktów usługowych, obiektów sakralnych w najbliższej okolicy. Planowane efekty: - umie odczytać różnorodne źródła informacji, - tworzy drzewo genealogiczne swojej rodziny, - tworzy kronikę rodzinną, - odtwarza zachowany w pamięci obraz szkoły swoich rodziców i dziadków (tradycje, zwyczaje), - zna gry i zabawy swoich dziadków i rodziców, - dostrzega związek między przeszłością i teraźniejszością regionu. Ewaluacja: Diagnoza osiągnięć dzieci będzie się odbywać na bieżąco na podstawie kart obserwacji oraz analizy wytworów pracy dzieci, podczas konkursów i programów artystycznych, wystawek prac dzieci, obserwacji ich zachowania, aktywności podczas zajęć, umiejętności pracy w zespole, oraz na podstawie informacji zwrotnej od rodziców w postaci zainteresowania realizowaną tematyką. Wyświetleń: 1934
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |