Katalog Anna Kołodziejska, 2010-06-19 Mława Język polski, Sprawdziany i testy Test z języka polskiego: Liryka Młodej Polski.Grupa I 1.Który z wymienionych niżej myślicieli stał się przywódcą duchowym epoki modernizmu? a) August Comte b) Artur Schopenhauer c) Francis Bacon d) Friedrich Schelling e) Herbert Spencer 0-1p. 2. Jednym z kluczowych pojęć w bergsonizmie jest pojęcie elan vitale , które rozumiemy jako: a) rodzaj nieuświadomionego instynktu b) aktywizowanie poznania zmysłowego c) pęd życiowy jako rodzaj wewnętrznej siły d) kontemplację, która jest sposobem uwolnienia się od cierpienia 0-1p. 3. Wg Fryderyka Nietzschego jednostka wybitna może działać: a) poza dobrem i złem b) poza prawdą i kłamstwem c) poza rozumem i doświadczeniem d) poza pięknem i brzydota 0-1p. 4. Pogląd głoszący bezsens, pesymizm, bierność ludzkiej egzystencji określamy mianem postawy : a) racjonalistycznej b) materialistycznej c) dekadenckiej d) afirmacyjnej e) ewolucjonistycznej 0-1p. 5. Postawę afirmacyjną tworzy zespól cech: a) optymizm, aktywność, akceptacja, tolerancja b) smutek, pesymizm, przygnębienie, znużenie c) wstecznictwo, konserwatyzm, oportunizm d) nowoczesność, współczesność, postępowość e) wynaturzenie, perwersja, erotyzm 0-1p. 6.Odpowiednikiem nazwy Młoda Polska, funkcjonującym już w krytyce literackiej tego okresu , wskazującym na przejęcie duchowego dziedzictwa romantyzmu jest(wskaż nazwę): ..................................... 0-2p. 7.Prąd artystyczny przełomu XIX/XX wieku, którego nazwa pochodzi od tajemniczego i wieloznacznego obrazu poetyckiego, podlegającego różnym interpretacjom , to(nazwij ten kierunek): ..................... 0-2p. 8. Głównym hasłem manifestu Confiteor Stanisława Przybyszewskiego jest: a) sztuka zaangażowana w życie narodu b) sztuka rozrywka c) sztuka demokratyczna d) sztuka dla sztuki e) sztuka pouczająca 0-1p. 9. Które z wymienionych niżej założeń charakteryzuje impresjonizm jako kierunek artystyczny? a) obiektywne , naśladowcze odbicie rzeczywistości społecznej b) sugerowanie wizji artystycznej za pomocą symboli c) przekazywanie wnętrza za pomocą ostrych , sugestywnych środków wyrazu d) utrwalenie zjawisk przelotnych, wrażeń nie kontrolowanych rozumem e) fotograficzna wierność rejestrowanej rzeczywistości 0-1p. 10.Który z wymienionych poniżej utworów może być przykładem młodopolskiej fascynacji Tatrami? a) Krzak dzikiej róży Jana Kasprowicza b) Deszcz jesienny Leopolda Staffa c) Nie wierzę w nic Kazimierza Przerwy Tetmajera d) Przedśpiew Leopolda Staffa e) Ja wyśniony Leopolda Staffa 0-2p. 11. W cyklu Krzak dzikiej róży Jana Kasprowicza limba symbolizuje( wskaż trzy znaczenia symbolu): ......................................... ......................................... 0-3p. 12. Przeczytaj fragment utworu Przedśpiew Leopolda Staffa , a następnie wskaż obrazy symboliczne i wyjaśnij ich znaczenie w kontekście utworu: Widziałem konających w nadziejnej otusze I kobiety przy studniach brzemienne jak grusze; Szedłem przez pola żniwne i mogilne kopce, Żyłem i z rzeczy ludzkich nic nie jest mi obce. Przeto myśli me, które stoją przy mnie w radzie, Choć smutne, są pogodne, jako starcy w sadzie... obraz I i znaczenie symbolu: ................................................ obraz II i znaczenie symbolu: ................................................. obraz III i znaczenie symbolu: ................................................. 0-6p. 13. Przeczytaj uważnie podany niżej tekst, a następnie: a! wypisz przykłady trzech środków artystycznych i nazwij je b) określ funkcję każdego z nich Grupa II 1.Który z wymienionych niżej myślicieli stał się jednym z przywódców duchowych epoki modernizmu? a) John Stuart Mill b) Herbert Spencer c) Fryderyk Nietzsche d) August Comte e) Friedrich Schlegel 0-1p. 2. Jednym z kluczowych pojęć w schopenhaueryzmie jest pojecie „nirwany’, którą rozumiemy jako: a) pęd życiowy b) aktywizowanie postrzegania zmysłowego c) rodzaj nieuświadomionego instynktu d) kontemplację jako sposób uwolnienia się od cierpienia 0-1p. 3. Wg Henri Bergsona prawdziwe poznanie można osiągnąć poprzez; a) rozum b) doświadczenie c) intuicję d) kontemplację 0-1p. 4. Pogląd głoszący przekonanie o zmierzaniu cywilizacji do nieuchronnego końca , zagłady określamy mianem postawy: a) afirmacyjnej b) agnostycznej c) pesymistycznej d) katastroficznej e) ewolucjonistycznej 0-1p. 5. Postawę dekadencką tworzy zespól cech: a) entuzjazm, energia, aktywność, ideowość b) nowoczesność, współczesność, postępowość c) wynaturzenie, perwersja , erotyzm d) wstecznictwo, zacofanie, konserwatyzm e) smutek, pesymizm, melancholia, 0-1p. 6. Odpowiednikiem nazwy Młoda Polska, którą określa się np. zachodnie prądy artystyczne przełomu XIX/XX wieku, jest (wskaż nazwę):......................................................... .0-2p. 7. Kierunek zapoczątkowany w literaturze francuskiej w ostatnim 20-leciu XIX, odwołujący się do filozofii Schopenhauera, związany z poczuciem pustki, niemocy, zwątpieniem w wielkie idee, to(nazwij ten kierunek):............................................ 0-2p. 8..Artysta w świetle manifestu Confiteor Stanisława Przybyszewskiego jest: a) wychowawcą społeczeństwa b) kapłanem w społeczeństwie c) sumieniem narodu d) piewcą przeszłości e) krzewicielem patriotyzmu 0-1p. 9. Które z wymienionych niżej założeń charakteryzuje symbolizm jako kierunek artystyczny? a) fotograficzna wierność rejestrowanej rzeczywistości b) utrwalenie zjawisk przelotnych, niekontrolowanych rozumem c) nie kopiowanie rzeczywistości, ale tworzenie jej na nowo za pomocą wieloznacznych obrazów i pojęć d) przekazywanie wnętrza za pomocą ostrych , sugestywnych środków wyrazu e) obiektywne naśladowanie prezentowanej rzeczywistości 0-1p. 10.Twierdzenie, ze celem i sensem życia ludzkiego winna być aktywna , twórcza praca nad kształtowaniem swojej osobowości jest ideą wiersza: a) Koniec wieku XIX Kazimierza Przerwy Tetnajera b) Kowal Leopolda Staffa c) Z chałupy Jana Kasprowicza d) Melodia mgieł nocnych Kazimierza Przerwy Tetmajera e) Deszcz jesienny Leopolda Staffa 0-2p. 11.W cyklu sonetów Krzak dzikiej róży Jana Kasprowicza róża symbolizuje(wskaż trzy znaczenia symbolu): :........................................ ..................................... 0-3p. 12.Przeczytaj fragment utworu Przedśpiew Leopolda Staffa, a następnie wskaż trzy obrazy symboliczne(możesz cytować) i wyjaśnij ich znaczenie w kontekście utworu: Bo żyłem długo w górach i mieszkałem w lasach, Pamięcią swe dni chmurne i dni w słońca krasach Przechodzę, jakby jakieś wielkie dziwne miasta. Z myślą ciężka, jak z dzbanem na głowie niewiasta, , A dzban wino ukrywa i łzy w swojej cieśni Kochałem i wiem teraz , skąd się rodzą pieśni’ obraz I i znaczenie symbolu ................................................. obraz II i znaczenie symbolu .................................................. obraz III i znaczenie symbolu ................................................... 0-6p. 13. Przeczytaj uważnie podany niżej tekst, a następnie: a) wypisz przykłady trzech środków artystycznych i nazwij je b) określ funkcje każdego z nich Taki tam spokój. Na gór zbocza światła się zlewa mgła przezrocza na senną zieleń gór. Szumiący z dala wśród kamieni w słońcu się potok skrzy i mieni w srebrnotęczowy sznur.. Ciemnozielony w mgle złocistej wśród ciszy drzemie uroczystej głuchy smrekowy las.... (K.Przerwa Tetmajer, Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej) I............................................ funkcja........................................... II.......................funkcja............................... III......................funkcja............................... 0-6p. 14. Jakiemu kierunkowi artystycznemu odpowiadają zawarte w powyższym tekście obrazy? ......................................... 0-2p. A rzeka szemrze, płynie w mrokach, Płynie i płynie coraz dalej... A coś w niej wzdycha, coś zawodzi, Coś się w niej skarży, coś tak żali... Płynie i płynie, aż gdzieś ginie, Traci się w górach i w obłokach I już nie wraca nigdy fala. Co taka smutna stąd odchodzi... Przepada kędyś w mórz głębinie I już nie wraca nigdy z dala... (K. Przerwa Tetmajer, Anioł Pański) I................................ funkcja.......................... II......................................... funkcja.................................... III................................. funkcja.............................. 0-6p. 14. Jakiemu kierunkowi artystycznemu odpowiadają zwarte w tekście obrazy? .................................... 0-2p. Wyświetleń: 4457
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |