![]() |
![]() |
Katalog Anna Kołodziejska, 2010-06-20 Mława Język polski, Wypracowania "Oda do młodości" Adama Mickiewicza. Temat wypracowania z języka polskiego.„Oda do młodości” A .Mickiewicza jako manifest pokoleniowy romantyków. Dokonaj analizy i interpretacji utworu, biorąc pod uwagę również te jego elementy, które świadczą o dokonującym się przełomie światopoglądowym poety. Bez serc, bez ducha, to szkieletów ludy; Młodości! dodaj mi skrzydła! Niech nad martwym wzlecę światem W rajską dziedzinę ułudy: Kędy zapał tworzy cudy, Nowości potrząsa kwiatem I obleka w nadziei złote malowidła. Niechaj, kogo wiek zamroczy, Chyląc ku ziemi poradlone czoło, Takie widzi świata koło, Jakie tępymi zakreśla oczy. Młodości! ty nad poziomy Wylatuj, a okiem słońca Ludzkości całe ogromy Przeniknij z końca do końca. Patrz na dół - kędy wieczna mgła zaciemia Obszar gnuśności zalany odmętem; To ziemia! Patrz, jak nad jej wody trupie Wzbił się jakiś płaz w skorupie. Sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem; Goniąc za żywiołkami drobniejszego płazu, To się wzbija, to w głąb wali; Nie lgnie do niego fala, ani on do fali; A wtem jak bańka prysnął o szmat głazu. Nikt nie znał jego życia, nie zna jego zguby: To samoluby! Młodości! tobie nektar żywota Natenczas słodki, gdy z innymi dzielę: Serca niebieskie poi wesele, Kiedy je razem nić powiąże złota. Razem, młodzi przyjaciele!... W szczęściu wszystkiego są wszystkich cele; Jednością silni, rozumni szałem, Razem, młodzi przyjaciele!... I ten szczęśliwy, kto padł wśród zawodu, Jeżeli poległym ciałem Dał innym szczebel do sławy grodu. Razem, młodzi przyjaciele!... Choć droga stroma i śliska, Gwałt i słabość bronią wchodu: Gwałt niech się gwałtem odciska, A ze słabością łamać uczmy się za młodu! Dzieckiem w kolebce kto łeb urwał Hydrze, Ten młody zdusi Centaury, Piekłu ofiarę wydrze, Do nieba pójdzie po laury. Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga; Łam, czego rozum nie złamie: Młodości! orla twych lotów potęga, Jako piorun twoje ramię. Hej! ramię do ramienia! spólnymi łańcuchy Opaszmy ziemskie kolisko! Zestrzelmy myśli w jedno ognisko I w jedno ognisko duchy!... Dalej, bryło, z posad świata! Nowymi cię pchniemy tory, Aż opleśniałej zbywszy się kory, Zielone przypomnisz lata. A jako w krajach zamętu i nocy, Skłóconych żywiołów waśnią, Jednym "stań się" z bożej mocy,Świat rzeczy stanął na zrębie; Szumią wichry, cieką głębie, A gwiazdy błękit rozjaśnią - W krajach ludzkości jeszcze noc głucha: Żywioły chęci jeszcze są w wojnie; Oto miłość ogniem zionie, Wyjdzie z zamętu świat ducha: Młodość go pocznie na swoim łonie, A przyjaźń w wieczne skojarzy spójnie. Pryskają nieczułe lody I przesądy światło ćmiące; Witaj, jutrzenko swobody, Zbawienia za tobą słońce! Model odpowiedzi 1 Okoliczności powstania utworu; - 1820- trwa „walka klasyków z romantykami’ - rodzi się nowa epoka w literaturze polskiej - działa Towarzystwo Filomatów. - utwór skierowany do przyjaciół filomatów 2. Forma utworu : oda - utwór liryczny, popularny w literaturze antycznej - sławiący ideę, wydarzenie lub czas - wzniosłość tematu i stylu, 3.Sytuacja liryczna: - liryka wyznania (pierwszoosobowa) połączona z liryka apelu(zwrotu do adresata) - utożsamienie się podmiotu lirycznego ze zbiorowością „ młodych” - adresat wypowiedzi- młodzi ( ale w znaczeniu ideowym) 4.. Oda jako manifest młodego pokolenia: - krytyka starego świata i bunt wobec jego porządku - oskarżenie przedstawicieli tego świata o egoizm, - oskarżenie przedstawicieli tego świata o zgodę na zło , ciemnotę i krzywdę - wysławienie(apoteoza) młodości jako pierwiastka boskiego , zmieniającego oblicze ludzkości - nawoływanie do budowy nowego świata - wskazanie ideałów młodości: braterstwa, jedności w działaniu, poświęcenia w walce - wiara w siłę młodości, zapal w działaniu - wizja rodzącego się nowego świata 5. Pierwiastki oświeceniowe Ody; - klasyczna forma - hasło działania we wspólnocie - powoływanie się na ideały oświecenia- walka z przesądami i ciemnotą 6. Pierwiastki romantyczne Ody; - ekspresyjność obrazowania - emocjonalizm wypowiedzi( liczne wykrzyknienia) - rewolucyjność haseł zburzenia starego porządku świata - przełamanie oświeceniowego racjonalizmu na rzecz „poznania sercem’ - podważenie możliwości poznawczych „chłodnego rozumu” - przezwyciężenie oświecenia 7. Wskazanie i wyjaśnienie kontekstów: - mitologicznego( aluzje do postaci Heraklesa) - politycznego( np. aluzje do pokongresowego porządku w Europie) - literackiego( związek Ody z balladami) 8. Wnioski: - pełne: Oda utworem przełomowym, zwiastującym nadejście nowej formacji kulturowej (romantyzmu) oraz świadectwem tworzenia się nowej wizji świata i teorii epistemologicznych; Ścieranie się pierwiastków oświeceniowych i romantycznych obrazem dojrzewania światopoglądowego młodego romantycznego poety. - częściowe: Oda utworem przełomu i świadectwem tworzenia się nowej wizji świata; ścieranie się pierwiastków ośw. i romant. dowodem dojrzewania poety - próba wnioskowania : np. stwierdzenie ,że Oda to utwór programowy(1 arg.) Wyświetleń: 5770
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |