![]() |
![]() |
Katalog Anna Kołodziejska, 2010-06-20 Mława Język polski, Wypracowania "Czatyrdach" Adama Mickiewicza jako przykład romantycznej fascynacji Orientem. Temat wypracowania z języka polskiego.Zinterpretuj sonet „Czatyrdach” jako przykład romantycznej fascynacji Orientem. W swej pracy odwołaj się również do innego wybranego utworu z cyklu. Czatyrdach. Mirza Drżąc muślemin całuje stopy twej opoki, Maszcie krymskiego statku, wielki Czatyrdachu! O minarecie świata! o gór Padyszachu! Ty, nad skały poziomu uciekłszy w obłoki, Siedzisz sobie pod bramą niebios, jak wysoki Gabryjel, pilnujący edeńskiego gmachu; Ciemny las twoim płaszczem, a jańczary strachu Twój turban z chmur haftują błyskawic potoki. Nam czy słońce dopieka, czyli mgła ocienia, Czy sarańcza plon zetnie, czy giaur pali domy - Czatyrdahu, ty zawsze głuchy, nieruchomy, Między światem i niebem jak drogman stworzenia, Podesławszy pod nogi ziemie, ludzi, gromy, Słuchasz tylko, co mówi Bóg do przyrodzenia. Model odpowiedzi 1. okoliczności powstania cyklu: - zesłanie w głąb Rosji - podróż na Krym, 1825 - egzotyzm modną inspiracją literatury europejskiego romantyzmu 2. Forma : sonet - gatunek silnie sformalizowany, klasycyzujący - dwudzielność kompozycyjna: część opisowa i refleksyjna 3. Ukształtowanie podmiotu lirycznego w utworze; - dwupłaszczyznowość podmiotu : Mirza i poeta - typ liryki: w części opisowej- inwokacyjna, w części refleksyjnej- podmiot zbiorowy, wyrażający uczucia muzułmańskiej zbiorowości 4. Charakter części opisowej : - funkcje apostrof- podkreślenie monumentalizmu , niezwykłości góry - Czatyrdah symbolem potęgi i tajemniczości sił natury - góra jako przestrzeń sacrum , pośrednik pomiędzy ziemią a niebem ( porównanie do archanioła Gabryjela ) - odwołanie do symboli orientalnych: minaret(świątynia) świata, gór padyszach ( władca)- podkreślenie wyjątkowości góry na tle krajobrazu - funkcje peryfraz( „maszt krymskiego statku”, „drogman stworzenia”) – góra symbolem podążania ku niebu, drogowskazem dla wiernych - analogie pomiędzy obrazem góry a postacią człowieka Wschodu: „Ciemny las twoim płaszczem, a janczary strachu /Twój turban z chmur haftują” 5. Ideowy sens części refleksyjnej utworu: - bohater liryczny utworu: podróżnik, wędrowiec, pielgrzym - rozpatrywanie doznań i wrażeń z punktu widzenia człowieka Wschodu - ukorzenie się przed potęga góry- wschodnia czołobitność - podkreślenie przedziału pomiędzy owa niezwykła górą a przezywającym ja bo- haterem - obojętność góry wobec trapionych nieszczęściami ludzi - niepokój i lęk człowieka wobec obojętności i posępności natury - kruchość istoty ludzkiej - mistyczny i kontemplacyjny charakter przeżyć bohatera(wschodnia religijność) 6. Odwołanie się do wybranego utworu cyklu; - wskazanie elementów części opisowej i użytych w niej typów orientalizmów - przedstawienie wymowy części refleksyjnej sonetu 7. Wnioski: - pełne: wskazanie związku cyklu z romantyczną fascynacja egzotyzmem; umiejscowienie go na tle literatury europejskiej; wskazanie funkcji części opisowej i refleksyjnej sonetów; sonety świadectwem mistrzostwa artystycznego i dojrzałości twórczej poety; - częściowe: wskazanie związku cyklu z romantyczna fascynacją Orientem; wskazanie po jednej z funkcji części opisowej i refleksyjnej sonetów; - próba wnioskowania: wskazanie po jednej z funkcji części opisowej i refleksyjnej sonetów Wyświetleń: 3265
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |