![]() |
![]() |
Katalog Justyna Majcherowicz, 2010-06-24 Konin Pedagogika, Artykuły Agresja wśród młodzieży szkolnej.AGRESJA WŚRÓD MŁODZIEŻY SZKOLNEJ Okres młodzieńczy to czas, kiedy dojrzewa osobowość, kształtuje się charakter młodego człowieka, tworzy się struktura uczuciowo – dążeniowa i moralna. Nie jest więc to okres łatwego kierowania współczesnym nastolatkiem. Młodzież wymaga w tym wieku szczególnej opieki, troski i wzmożonych zabiegów wychowawczych, nawet jeśli nie sprawia poważniejszych trudności. Nasze dzieci mogą być agresorami, jak i ofiarami zarówno przemocy fizycznej, tak i psychicznej. Nigdy nie jest za wcześnie i nigdy nie jest za późno, by dbać o jakość i trwałość kontaktów z własnym dzieckiem, co jest szczególnie ważne w sytuacjach realnego zagrożenia wobec jakiego staje nasze dziecko. Podstawy i zachowania nabyte w kontaktach z rodzicami są zazwyczaj w jakimś stopniu przenoszone na grunt szkoły. Sygnały ostrzegawcze, że dziecko nie radzi sobie z agresją: - nadmierna impulsywność (reakcja nieproporcjonalna do bodźców, agresja słowna, fizyczna), - obrażenia osób z otoczenia np. rodzeństwa, - kłamstwa, - niezaspokojone potrzeby emocjonalne (brak poczucia bezpieczeństwa, brak akceptacji otoczenia – powodują budzenie się agresji). Nasze dzieci przebywają w określonych grupach, strukturach rówieśniczych, dlatego też wpływ grupy rówieśniczej ma istotne znaczenie i wpływ na zachowanie młodego człowieka. Sygnały rozpoznawcze, ze moje dziecko jest ofiarą przemocy: - nagłe zmiany nastroju i aktywności, - pogarszanie ocen, - unikanie szkoły i kontaktów rówieśniczych, - izolowanie się od świata zewnętrznego, - widoczne ślady przemocy fizycznej, - zwiększenie poziomu rozdrażnienia w sytuacjach, które wcześniej nie budziły takich emocji. Zachowanie rodziców sprzyjające agresywnym zachowaniom u dzieci: - przeżywanie i okazywanie gniewu i furii w relacjach z innymi, - używanie siły fizycznej, krzyczenie w związku z chęcią zdobywania lub utrzymania kontroli w relacji z dzieckiem, - utrzymujący się konflikt małżeński dotyczący metod wychowawczych, ostra wymiana zdań na ten temat przy dzieciach, - nie reagowanie na niewłaściwe zachowanie dziecka ze strachu przed nim, - ciągłe usprawiedliwianie dziecka, szukanie wytłumaczeń do jego niewłaściwych zachowań, bronienie go w razie konfliktów z innym rówieśnikami lub dorosłymi. Powyższe sytuacje sprzyjają i popychają dziecko ku stosowaniu przemocy. Wyświetleń: 903
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |