![]() |
![]() |
Katalog Grażyna Mazurek, 2010-06-24 Hrubieszów Język polski, Program nauczania Program nauczania języka polskiego dla klasy I szkoły zawodowej.
Tematy Liczba godzin Wiedza i umiejętności ucznia Poziom podstawowy Poziom ponadpodstawowy M I T O L O G I A 1. Zapoznanie z programem nauczania w klasie 1 i PSO 1 2. Moje wspomnienia z wakacji. 1 - umiejętnie wyraża myśli w formie pisemnej - ocenia prace pisemne uczniów 3. Wybrane zagadnienia z teorii literatury- powtórzenie. 1 - dokonuje rozróżnienia na rodzaje i gatunki literackie - wymienia cechy charakterystyczne dla poszczególnych gatunków 4. Wprowadzenie do mitologii. (s.15-16) 1 - zna definicję mitu, - zna podział mitów ze względu na treść, - zna funkcję mitów - wyjaśnia związek istniejący pomiędzy mitem a sferą sacrum 5. Narodziny świata według Mitologii Parandowskiego. 1 - zna historię stworzenia świata, - potrafi sporządzić genealogię bogów greckich, - wyjaśnia, jakie cechy posiada pramateria zwana chaosem - analizuje fragment utworu Herberta Z mitologii i ukazuje stosunek ludzi do bogów uwzględniając czas historyczny 6. Stworzenie człowieka według Mitologii Parandowskiego. (podr. s.28) 1 - zna historię stworzenia człowieka - wyjaśnia pojęcie prometeizm, - wymienia i opisuje zasługi Prometeusza - zna pojęcia: archetyp, archetyp odwrócony, deheroizacja - analiza literackiego nawiązania do postaci Prometeusza w wierszu L. Staffa Prometeusz i Z. Herberta Stary Prometeusz. (s.30- 31) 7. Charakterystyka bogów olimpijskich. (podr. s. 22- 23) 1 - wymienia bogów olimpijskich, - charakteryzuje postawy, atrybuty, - wyjaśnia pojęcia: panteon, politeizm - wykonuje dowolną techniką plakat związany z tematyką mitologiczną 8. Bogowie starożytnej Grecji- analiza i ocena postawy. PD: Mój dzień na Olimpie. Piszemy opowiadanie. 1 - zna imiona bogów olimpijskich, - zna atrybuty poszczególnych bogów, - zna dzieje bogów - wykazuje niejednoznaczność mitologicznego wizerunku boga odwołując się do dzieła malarskiego 9. Funkcjonowanie mitu w literaturze- Dedal i Ikar. (podr. s. 16) 1 - zna historię Dedala i Ikara - wyjaśnia zjawisko reinterpretacji mitu - dostrzega związki mitu z utworami Różewicza i Brylla 10. Historia rodu Labdakidów. (Z mitów tebańskich) wg Mitologii J. Parandowskiego. 1 - opowiada historię Edypa, - definiuje pojęcie fatum, tragizm - omawia symbolikę postawy Edypa 11. Geneza teatru greckiego.(s.78) 1 - omawia funkcję teatru, - charakteryzuje budowę greckiej tragedii, - analizuje zasadę trzech jedności - wskazuje źródła pochodzenia tragedii antycznej, - na podstawie ikonografii i fragmentu tekstu opisuje wygląd i budowę teatru greckiego - potrafi omówić rolę masek 12. Na czym polegał tragizm Antygony i Kreona? 1 - charakteryzuje bohaterów: Antygonę i Kreona, - wyjaśnia pojęcie konflikt tragiczny - określa rolę fatum w życiu bohaterów i człowieka starożytnego 13. Postępowanie Antygony i Kreona. 1 - wymienia racje Antygony i Kreona, - analizuje i ocenia postępowanie obojga bohaterów - wyraża opinię, czy tragiczny patos jest dominująca cechą w życiu bohatera? 14. Sofokles Król Edyp- charakterystyka bohatera. 1 - zna mit o Edypie oraz jego symbolikę, - charakteryzuje człowieka - prowadzi rozważania na temat kategorii estetycznych tragedii 15. Fatum nieodłącznym elementem życia człowieka. 1 - zna pojęcia: fatum, wina tragiczna, hamartia, perypetia, tragizm, mimesis, katharsis, - wymienia tragików - określa rolę fatum w życiu Edypa, - analizuje i daje ocenę podstawowym cechom tragedii, - porównuje ujecie motywu fatum w tragedii i wierszu C. K. Norwida 16. Cechy tragedii antycznej. 1 - omawia role tragików greckich: Arystotelesa, Eurypidesa, Sofoklesa, - wymienia cechy tragedii, - zna budowę tragedii - analizuje cechy tragedii antycznej w formie pracy pisemnej, np. wypracowania 17. Starożytni filozofowie- Sokrates, Platon, Arystoteles. [lub: Wśród mędrców antyku]. (s.36) 1 - wyjaśnia pojecie cnota, - charakteryzuje historię filozofii epoki antyku, - wymienia główne poglądy przytoczonych powyżej filozofów - zna podstawy filozoficzne i kulturowe cywilizacji grecko- rzymskiej, na tle, której rozwija się filozofia 18. Droga do szczęścia- filozofia epikureizmu i stoicyzmu. (s.39) 1 - wymienia pojęcia: filozofia, - zna głównych reprezentantów filozofii, - zna główne szkoły i prądy filozoficzne antyku (stoików, epikurejczyków, cyników, sofistów, sceptyków) - potrafi wyjaśnić określenie złoty wiek kultury greckiej, - operuje terminami 19. Poezja tyrtejska przykładem liryki apelu. (s.45) 1 - zna najwybitniejszych twórców liryki - wymienia i interpretuje utwory współczesne o charakterze liryki apelu greckiej, - rozpoznaje cechy liryki tyrtejskiej - wymienia i interpretuje utwory współczesne o charakterze liryki apelu 20. Różne odcienie miłości- liryka Safony, Anakreonta. (s. 48) 1 - definiuje pojęcia: strofa soficka, anakreontyk - porównuje różne rodzaje miłości: radość, zazdrość, smutek, rozstanie, zmysłowa rozkosz 21. Miłość silniejsza niż śmierć- Mit o Orfeuszu. (s. 51) 1 - zna mit o Orfeuszu, - wyjaśnia definicję mitu, - rozróżnia odcienie: miłość- rozstanie - określa, na czym polega tragiczny los Orfeusza 22. Epos antyczny na przykładzie Iliady i Odyseji Homera. 1 - zna postać Homera (s.20) - zna pojęcie epos (s.68) - potrafi wymienić bohaterów eposów starożytnych - wyjaśnia na czym polega ingerencja bogów w sprawy ludzkie, - wymienia cechy heksametru 23. Projekcja filmu Troja. PD: Przedstaw historię wojny trojańskiej. 1 24. Starogrecki ideał rycerski- Pojedynek Hektora z Achillesem. (s. 66) 1 - definiuje epos bohaterski, - posiada podstawowe informacje dotyczące genezy „Iliady”, - charakteryzuje greckiego wojownika - porównuje Hektora i Achillesa, - wyszukuje przykładowe środki artystycznego wyrazu (porównania, przenośnia) 25. Odys- symbol tułacza, co zawsze wraca do swej Itaki. (s.75) 1 Odys- symbol tułacza, co zawsze wraca do swej Itaki. (s.75) - potrafi nazwać, czego symbolem jest Odys, -wskazuje na motyw życia jako wędrówki 26. Poezja jako wartość zapewniająca nieśmiertelność -poezja Horacego. (s. 100- 101) 1 - prezentuje sylwetkę Horacego, - definiuje pojęcie liryki inwokacyjnej - interpretuje wiersz „Pomnik”, - wyjaśnia i odnajduje reminiscencje motywu exegi monumentum 27. Dzieła i czyny starożytnych, które wpłynęły na rozwój kultury późniejszych wieków- powtórzenie. 1 - wymienia gatunki liryczne antyku, - wymienia cechy gatunkowe komedii i tragedii, - zna przedstawicieli starożytnej filozofii - przygotowuje prezentację dotyczącą antyku, - projektuje program wycieczki z uwzględnieniem najcenniejszych zabytków, 28. „Udawać Greka”- związki frazeologiczne we współczesnym języku. (s. 114) 1 - rozróżnia wyrażenia, zwroty i frazy (typy związków frazeologicznych), - wymienia przykłady mitologizmów we współczesnym języku polskim - poprawnie posługuje się frazeologizmami, - podaje pierwotne i przenośne znaczenie mitologicznych określeń, wyrażeń i zwrotów 29. Sprawdzian (test i wypracowanie). 1 B I B L I A 30. Wstęp do Biblii- geneza, budowa, podział. (s.118) 1 - opisuje historię i czas powstania Biblii - wskazuje kulturotwórczą rolę Biblii 31. Biblijna opowieść o stworzeniu świata i człowieka. (s.121- 126) 1 - prezentuje biblijną wersję powstania świata i człowieka, - przytacza pojęcie: rajski ogród - porównuje biblijną i mitologiczną wersję powstania świata 32. Upadek człowieka i jego konsekwencje- Adam i Ewa, Kain i Abel. (s. 126-130) 1 - wyjaśnia gatunek przypowieść, - wyjaśnia pojęcie eschatologia (rozważania o rzeczach ostatecznych) - symbolika Kaina i Abla, Adama i Ewy - charakteryzuje dwoistą naturę człowieka, - archetyp zbrodniarza - analiza obrazu Michała Anioła Grzech pierworodny i Wygnanie z raju 33. Przypowieści ewangeliczne ze Starego Testamentu- Arka Noego, Sodoma i Gomora. 1 - zna treść przypowieści, - określa istotę paraboliczności - wyjaśnia symbolikę przypowieści, - samodzielnie interpretuje wybraną przypowieść biblijną 34. O trudnej miłości rodzicielskiej- Syn marnotrawny. (s. 144) 1 - definiuje przypowieść, - zna treść przypowieści - wyjaśnia symbolikę syna i postawę przebaczającą ojca 35. Miłość jako najważniejsza wartość w etyce biblijnej. (s. 146) 1 - zna treść listu św. Pawła do Koryntian - określa rolę miłości w życiu człowieka, - wskazuje podobieństwa i różnice w ujęciu miłości przez św. Pawła i ks. Tischnera 36. Historia Hioba jako przykład niezawinionego cierpienia. (s. 150) 1 - opowiada historię Hioba, - przedstawia relacje człowiek- cierpienie- Bóg - zna symbolikę postaci, - prezentuje postawę Hioba, - przywołuje nawiązania w literaturze i sztuce 37. Wizja zagłady świata- Apokalipsa św. Jana. (s. 157) 1 - przedstawia wizję Sądu Ostatecznego, - wyraz przestrogi moralne - omawia symbolikę, - przywołuje nawiązania w literaturze i sztuce 38. Stylizacja biblijna. (s.162) 1 - wyjaśnia pojęcie stylizacja biblijna - wskazuje cechy stylu biblijnego w zakresie słownictwa i składni 39. Funkcje języka i wypowiedzi językowej. (s.164- 167) 1 - wymienia podstawowe funkcje języka - stosuje wiedzę na konkretnych przykładach 40. Biblizmy we współczesnym języku polskim. (s. 167) 1 - wymienia i rozróżnia typy związków frazeologicznych (wyrażenia, zwroty, frazy), - definiuje pojęcie: biblizmy - poprawnie posługuje się biblizmami 42. Biblia jako księga święta, źródło gatunków literackich, archetypów i toposów- podsumowanie 1 - wymienia gatunki literackie - rozumie znaczenie psalmu jako gatunku -współczesne nawiązania i kontynuacje do poznanych gatunków literackich 43. Praca klasowa. 1 Ś R E D N I O W I E C Z E 44. Uniwersalizm i teocentryzm kultury średniowiecza. (s.172) 1 - zna daty graniczne epoki, - definiuje pojęcia: uniwersalizm, teocentryzm, alegoryzm - zna realia polityczne i społeczne epoki 45. Filozoficzne fundamenty średniowiecza- poglądy św. Augustyna, św. Tomasza, Franciszka z Asyżu. (s.176) 1 - wymienia filozofów doby średniowiecza oraz referuje ich poglądy - interpretuje poglądy filozoficzne, - zna średniowieczne dychotomie: dobro- zło, miłość- nienawiść, prawda- kłamstwo, doczesność- nieśmiertelność 46. Charakterystyka postawy świętego Franciszka- Kwiatki św. Franciszka. (s.181) 1 - zna treść Kwiatków… - charakteryzuje postawę św. Franciszka - wyjaśnia, dlaczego św. Franciszek jest patronem ekologów 47. Znak językowy i komunikacja językowa. (s. 183- 186) 1 - rozpoznaje znaki naturalne i konwencjonalne, - wymienia podstawowe cechy znaku językowego, - przedstawia schemat znaku językowe - wyjaśnia, dlaczego język jest systemem znaków, - określa czynniki, które utrudniają i pomagają w porozumieniu nadawcy i odbiorcy 48. Rozwój języka polskiego. (s. 186) PD: Wymień zabytki języka polskiego. 1 - wymienia wydarzenia, które wpłynęły na rozwój języka staropolskiego, - wymienia zabytki języka - wymienia czynniki pozajęzykowe, które wpływają na rozwój polszczyzny literackiej XVI w. 49. Różne oblicza Matki Bożej- analiza Bogurodzicy. (s. 189) 1 - czyta ze zrozumieniem, zna treść, czas powstania „Bogurodzicy” i jej rangę w średniowieczu, - interpretuje utwór - zna cechy wiersza zdaniowo- rymowego, - wskazuje różnice między językiem Bogurodzicy a współczesną polszczyzną, - określa kompozycję i budowę leksykalno- składniową, 50. Archaizmy językowe w Bogurodzicy. (s.194) 1 - definiuje archaizm, - zna rodzaje archaizmów, - wymienia przykłady archaizmów w Bogurodzicy - analizuje zmiany historyczne w języku polskim (archaizacja), - wyjaśnia, w jakim celu stosuje się archaizację w utworach literackich 51. Cierpienie matki na podstawie utworu Posłuchajcie bracia miła. (s.192) 1 - uczeń zna genezę i czas powstania utworu, - wymienia pojęcie apokryf, - rozumie, na czym polegał „kult maryjny”, - interpretuje utwór - posługuje się pojęciem luda, - porównuje główny motyw utworu- stała Matka Boleściwa 52. Świętym być…Legenda o św. Aleksym. (s. 196) 1 - prezentuje dzieje św. Aleksego (biografia św.), - rozumie pojęcia: hagiografia, asceza, żywoty świętych, pareneza, - wypowiada się o roli żywotów świętych w średniowieczu, - wskazuje wartości typowe dla średniowiecza wpisane w legendę 53. Ideał ascety na przykładzie Legendy… 1 - charakteryzuje bohatera, - interpretuje losy bohatera wyjaśnia, dlaczego jest wzorem osobowym średniowiecza - interpretuje i analizuje wiersz K. Iłłakowiczówny Opowieść m małżonki św. Aleksego 54. Architektura i sztuka wyrazem przeżyć religijnych. (s. 203) 1 - charakteryzuje styl romański i gotycki, - wymienia znane dzieła architektoniczne - wyjaśnia, w jaki sposób średniowieczna katedra odzwierciedla założenia filozoficzne epoki, - opisuje sferę sacrum i profanum 55. Projekcja filmu „Tristan i Izolda” w reżyserii K. Reynoldsa. 1 56. Ideał średniowiecznej miłości- Tristan i Izolda. (s.210- 213) 1 - zna fragmenty utworu, - wyjaśnia pojęcie: miłość dworska - potrafi nawiązać do sytuacji społeczno- obyczajowej średniowiecza, - kwalifikuje utwór jako przynależny do nurtu rycersko- dworskiego 57. Człowiek w obliczu śmierci- Rozmowa Mistrza Polikarpa ze śmiercią. (s. 214) 1 - wskazuje dydaktyczną wartość rozmowy, - rozumie pojęcia: memento mori, dance macabre - wypowiada się na temat motywu dance macabre w literaturze i malarstwie, - omawia wizerunek śmierci w średniowieczu i współcześnie, - rozumie termin ars moriendi 58. Średniowieczny ideał rycerza- Pieśń o Roladzie. (s. 221) 1 - przedstawia rycerskie cnoty Rolada, - wskazuje w tekście fragmenty artystycznego opisu, uwznioślające śmierć bohatera, nadające jej rangę świętości - redaguje biografię średniowiecznego rycerza, - snuje rozważania na temat wzorów etycznych współczesnego człowieka 59. Średniowieczny ideał władcy- Kronika polska. (s. 228) Własny fragment. 1 - wymienia przykłady kronik średniowiecznych, - zna cechy idealnego władcy - czyta i analizuje wskazane fragmenty 60. Sztuka jako wartość ocalająca pamięć o człowieku- powtórzenie.(s.232) 1 - wymienia znane utwory średniowieczne, - interpretuje słynne postaci epoki - analizuje wskazane teksty 61. Praca klasowa. 1 R E N E S A N S 62. Wprowadzenie do epoki renesansu. (s. 238- 243) 1 - wyjaśnia pojęcie antropocentryzm, - wymienia czynniki, które prowadziły do epoki renesansu - charakteryzuje główne zjawiska, które wpłynęły na genezę epoki, - wyjaśnia cechy renesansowego światopoglądu, - przytacza poglądy głoszone przez Marcina Lutra i Jana Kalwina 63. Biografia renesansowego twórcy na przykładzie fraszki J. Kochanowskiego Do gór i lasów. (s.246) 1 - wyjaśnia na przykładzie fraszki „Do gór i lasów” humanizm renesansowy - wyjaśnia kim jest człowiek w ujęciu renesansowych humanistów 64. Renesansowa wizja Boga i świata. J. Kochanowski Czego chcesz od nas Panie… (s. 242) 1 - zna definicje: pieśń, hymn jako gatunek, - analizuje i interpretuje utwór - porównuje wyobrażenia Boga zawarte u Jana Kochanowskiego i w wierszu Adama Mickiewicza 65. Renesansowa Arkadia w „Pieśni świętojańskiej o Sobótce” J. Kochanowskiego. (s.258- 263) 1 - zna pojęcia: sielanka, sielankowy, Arkadia - analizuje sytuację podmiotu lirycznego - przywołuje i analizuje teksty kultury (książki, obrazy, filmy), które mówią o wsi jako oazie szczęścia i spokoju 66. Pieśni Jana Kochanowskiego wyrazem humanistycznego poglądu poety. (s. 274- 278) 1 - zna biografię J. Kochanowskiego, - wyjaśnia postawy filozoficzne: stoicyzm, epikureizm - charakteryzuje związki poety z filozofią antyczną, - analizuje sytuację podmiotu lirycznego, - analizuje i porównuje problematykę fraszek i pieśni 67. Motyw świata- teatru w twórczości Jana Kochanowskiego. (s. 282) 1 - zna pojęcie theatrum mundi cały świat gra jakąś rolę -analizuje fraszkę O żywocie ludzkim i E. Stachury Życie to nie teatr - wyjaśnia znaczenie terminu toposu, - porównuje koncepcję Boga w wybranych tekstach 68. Teatr i dramat elżbietański. (s. 279- 282) 1 - prezentuje wydarzenia historyczne związane z panowaniem Elżbiety I, - podaje cechy dramatu elżbietańskiego - analizuje założenia dramatu, -porównuje teatr i dramat antyczny z szekspirowskim 69. Droga Makbeta do tronu. 1 - zna treść „Makbeta”, - określa mechanizm władzy i motywy działania bohatera - wskazuje rolę wiedźm, - wskazuje symbolikę utworu oraz rolę monologów 70. Portret Makbeta- zbrodniarza. 1 - określa motywy działania Makbeta, - dokonuje charakterystyki postaci - potrafi opisać zmiany zachodzące w Makbecie, - potrafi udowodnić uniwersalizm i ponadczasowość dramatów Szekspira 71. W szponach namiętności. Makbet Szekspira. 1 - dokonuje charakterystyki porównawczej Makbeta i Lady Makbet, - określa mechanizmy rządzące bohaterami - dostrzega symbolikę i uniwersalizm utworu 72. Makbet a tragedia antyczna. Cechy tragedii szekspirowskiej. 1 - zna budowę Makbeta, - wie, na czym polega zasada trzech jedności i zasada decorum - porównuje dramat klasyczny z szekspirowskim 73. Stylowe odmiany języka. (s.263) 1 - zna style języka, - wymienia i rozróżnia cechy języka ogólnopolskiego, odmiany terytorialne, środowiskowe, - wymienia i krótko charakteryzuje odmiany stylistyczne - odszukuje cechy charakterystyczne dla poszczególnych stylów - odszukuje na wybranych przykładach cechy dla poszczególnych stylów, - ćwiczenia praktyczne 74. Środki stylistyczne języka polskiego. (s. 267- 273) 1 - wymienia fonetyczne środki stylistyczne, słowotwórcze, fleksyjne, składniowe, - wymienia figury stylistyczne - rozróżnia, nazywa i charakteryzuje środki stylistyczne na przykładach 75. Renesansowy ideał miłości na przykładzie noweli Sokół Boccaccio. (s.248- 256) 1 - zna elementy biografii Dante Alighieri, - definiuje: sonet, dystych, tercyna, - nowela jako gatunek - analizuje nowelę, - wyjaśnia i analizuje „teorię sokoła” 76. Treny Jana Kochanowskiego wyrazem bólu po stracie dziecka. (s. 286) 1 - zna okoliczności powstania „Trenów” jako zbioru, - zna cechy gatunkowe trenu, kompozycję - umie wyjaśnić, że Treny są testamentem poetyckim Kochanowskiego 78. Treny jako wyraz osobistych doświadczeń poety. 1 - określa stan emocjonalny podmiotu lirycznego - wskazuje cechy języka J. Kochanowskiego 78. „Ludzkie przygody ludzkie noś”- Treny. 1 - zna założenia gatunku, - wypracowanie - odnajduje nawiązania do antyku 79. Humanizm w Trenach Kochanowskiego. Tren XIX albo sen”. 1 - potrafi zinterpretować utwór w świetle założeń humanizmu - rozpoznaje tren jako kluczowy dla całego cyklu 80. Czy rozprawa to dyskusja? (s.300). 1 - zna definicje: rozprawy i dyskusji, - wymienia i wskazuje cechy dyskusji - interpretuje rolę „obrazków obyczajowych”, - zabiera głos w dyskusji 81. Renesansowe wzorce osobowe.(s. 292) 1 - wymienia renesansowe wzorce osobowe, - wymienia cechy idealnego księcia, szlachcica- ziemianina i obywatela - wymienia i analizuje argumenty „za” i „przeciw” stwierdzeniu „cel uświęca środki”, - analizuje i porównuje wybrane teksty 82. Wzór osobowy szlachcica- ziemianina w ujęciu M. Reja (s. 297) 1 - definiuje idealnego szlachcica w ujęciu Reja - tłumaczy życie człowieka metaforą pór roku 83. Troska o losy ojczyzny w Pieśni o spustoszeniu Podola. J. Kochanowskiego. (s. 308) 1 - interpretuje utwór w kontekście historycznym, - wyjaśnia puentę utworu - wskazuje tematykę patriotyczną pieśni - porównuje wizerunek sprawującego władzę w wierszach Kochanowskiego i Miłosza 84. Apel obywatela Polaka w ujęciu P. Skargi. (s. 311) 1 - wie, kim był P. Skarga, - interpretuje wskazane utwory, - kreśli wizerunek sprawującego władzę - interpretuje kazania sejmowe, - wskazuje tropy i figury stylistyczne - wyjaśnia puentę utworów, - charakteryzuje portret obywatela i patrioty, - prezentuje własne poglądy na temat zmian w ustroju państwa, - wyjaśnia, na czym polega perswazyjny charakter „Kazań…”, - omawia charakter i funkcję argumentów 85. Wielcy i sławni epoki renesansu. (s. 320- 324) 1 - wymienia znane portrety cenionych artystów i pisarzy - analizuje związki artystów z ideą epoki, - nazywa i definiuje geniusz 86. Humanizm renesansowy w sztuce. (s. 324- 329) 1 - wyjaśnia pojęcie humanizmu renesansowego w odniesieniu do sztuki, - wymienia artystów i ich dzieła - analizuje motywy w dziełach malarzy renesansowych 87. Powtórzenie wiadomości. Analiza Pieśni XXIV. (s.322) 1 - utrwala pojęcia związane z renesansem - pisze rozprawkę na temat: „Czy warto być sławnym?” 88. Praca klasowa. 1 B A R O K 89. Nadchodzą nowe czasy, czyli wstęp do baroku. (s. 334- 338) 1 - definiuje pojęcie: manieryzmu, - umieszcza epokę w czasie i przestrzeni, - wymienia wydarzenia i zjawiska historyczne - charakteryzuje cechy dzieł przełomu renesansu i baroku, - określa tematykę dzieł barokowych, - wyjaśnia, na czym polega religijny sceptycyzm, - wyjaśnia humanizm heroiczny 90. Refleksja nad poezją M. Sępa- Szarzyńskiego. (s. 338) 1 - prezentuje sylwetkę poety, - wymienia główne problemy związane z liryką - omawia barokowy okres życia człowieka, - relacjonuje związki człowiek- Bóg 91. Myśl filozoficzna baroku.(s. 343) - wyjaśnia pojęcie sceptycyzm, - wymienia filozofów i artystów baroku - omawia rolę tematyki religijnej w rozważaniach barokowych filozofów, - wyjaśnia charakterystyczne cechy stylu barokowego w poezji i sztuce 92. Barokowy obraz miłości w ujęciu J. A. Morsztyna Do trupa. (s.353) 1 - wyjaśnia pojęcia: koncept, marynizm, konceptyzm, gongoryzm, styl kwiecisty, - zna elementy biografii J. A. Morsztyna - wyjaśnia barokowe zasady w odniesieniu do liryki J. A. Morsztyna 93. Wątki „vanitas” w poezji Daniela Naborowskiego. (s. 358, 360- 361) 1 - prezentuje sylwetkę poety, - wymienia tytuły słynnych wierszy, - definiuje paradoks i koncept - wyjaśnia poetyckie ujęcie życia jako snu, - analizuje przyczyny popularności w kulturze baroku motywu „vanitas vanitatum” 94. Portret Sarmaty w poezji W. Potockiego. (s. 366) 1 - wyjaśnia pojęcie ksenofobii, - zna elementy biografii Wacława Potockiego, - definiuje sarmatyzm - opisuje negatywne cechy szlachty sarmackiej, - wyjaśnia, na czym polegają nawiązania Ernesta Brylla do sarmatyzmu 95. Szlachta- społeczność wyjątkowa? Sarmatyzm jako ideologia polskiej szlachty.(s.373, 376) 1 - wymienia cechy Sarmaty - odpowiada na pytanie, co współcześni Polacy odziedziczyli po Sarmatach 96. Postawy wobec życia- Świętoszek. 1 - zna biografię pisarza, - wskazuje przykłady manipulacji Tartuffe’a wobec Orgona - rozumie pojęcia: intryga, obłuda, manipulacja, - ocenia postawy bohaterów utworu (obłudnicy i naiwni) 97. Tartuffe- oszust i obłudnik. 1 - wyjaśnia pojęcia: dewocja, hipokryzja, - charakteryzuje Taruffe’a - uczeń wyjaśnia czy współcześnie spotyka się Orgonów i Taruffe’ów 98. Świętoszek Moliera- komedią charakterów. 1 - wymienia rodzaj komizmu ukazany w utworze Moliera, - charakteryzuje głównych bohaterów, - posługuje się pojęciami: komedia, intryga, komedia charakteru - przedstawia rozważania na temat relacji i postaw bohaterów Świętoszka 99. Praktyka czyni mistrza- analiza wybranych wierszy. (s. 384- 388) 1 - analizuje i interpretuje wskazane teksty - umiejętnie porównuje różne teksty kultury 100. Barokowe zjawiska kulturowe. (s.388) 1 - przedstawia różne cechy sztuki i architektury polskiego baroku - kontynuacje i nawiązania do baroku w sztuce współczesnej- analiza wiersza Cz. Miłosza 101. Praca klasowa. 1 O Ś W I E C E N I E 102. Wprowadzenie do epoki Oświecenia- fascynacja rozumem i doświadcze- niem. (s. 394) 1 - wymienia słynne osoby oświecenia, - wyjaśnia terminy filozoficzne - ustosunkowuje się do słynnych wypowiedzi, np. Woltera dotyczącej tolerancji 103. Książę poetów, czyli rzecz o Ignacym Krasickim. (s. 405) 1 - zna sylwetkę poety - zna pełny dorobek artystyczny poety 104. „I śmiech niekiedy może być nauką”- wizja świata w bajkach I. Krasickiego. (s. 417) 1 - zna tytuły słynnych bajek, - przedstawia najważniejsze wydarzenia związane z historią bajki, - analizuje wybrane bajki - określa alegoryczne i dydaktyczne funkcje bajki jako gatunku, - określa, w jaki sposób bajki współczesne odnoszą się do klasycznego wzoru tego gatunku 105. Krytyka wad ludzkich w satyrach I. Krasickiego. (s. 411-414) 1 - zna pojęcie: satyra, - potrafi scharakteryzować bohaterów satyr - na podstawie twórczości I. Krasickiego i K. I. Gałczyńskiego potrafi przedstawić dwa sposoby rozumienia roli poety w społeczeństwie 106. Czyj portret jawi się w satyrze Do króla I. Krasickiego? (s. 445) 1 - zna sylwetkę króla, - wymienia i wskazuje na historyczną rangę sprawowania władzy przez króla, - wymienia zasługi artystyczne, - analizuje wiersz Do króla - przedstawia portret króla jako mecenasa 107. Oświeceniowy wzór patriotyzmu- I. Krasicki Hymn do miłości ojczyzny. (s. 428) 1 - analizuje utwór na poziomie znaczeń dosłownych, - omawia problematykę i znaczenie Mazurka Dąbrowskiego - zna kontekst historyczny 108. Powrót posła J. U. Niemcewicza jako głos posła na sejm. (s. 431) 1 - charakteryzuje bohaterów komedii politycznej, - dzieli bohaterów na dwie grupy: konserwatystów (stronnictwo staroszlacheckie) i patriotów - wyjaśnia, na czym polegała kultura i polityczna rola teatru oświeceniowego 109. Powrót posła- cechy gatunkowe komedii politycznej. 1 - wymienia, jakie cechy sarmackie polskiej szlachty krytykuje Niemcewicz - wypowiada się na temat roli teatru w kształtowaniu postaw patriotycznych 110. Historia zapożyczeń. (s. 435) 1 - wymienia rodzaje zapożyczeń ze względu na sposób przyjęcia języka obcego, - prezentuje proces historyczny zapożyczeń, - wyjaśnia pojęcie orientalizm - wyjaśnia i analizuje pojecie mody językowej 111. Oświeceniowa publicystyka polityczna- S. Leszczyński, S. Konarski, S. Staszic. (s. 437) 1 - czyta i analizuje wskazane teksty z uwzględnieniem myśli przewodniej, - odwołuje się do wydarzeń historycznych, - wskazuje swoją opinię na temat przyczyn upadku politycznego Polski w połowie XVIII w. - wymienia środki retoryczne w twórczości H. Kołłątaja, nadając wypowiedzi cel perswazyjny 112. Praktyka czyni mistrza. (s. 441) 1 - wyjaśnia pojęcie retoryka, - analizuje tekst - samodzielnie przygotowuje tekst przemówienia 113. Oświeceniowe prądy artystyczne. (s. 449) 1 - wymienia klasycyzm, sentymentalizm, rokoko, - wymienia twórców XVIII w. powieści - odnajduje cechy charakterystyczne dla oświeceniowych prądów artystycznych we fragmencie Nowa Heloiza 114. O sentymentalnej poezji Laura i Filon Karpińskiego. (s. 424) 1 - zna założenia sentymentalizmu, - zna definicję pojęcia: sielanka, -potrafi scharakteryzować bohaterów wiersza - porównuje ujęcie postaci Laury i Filona z utworu F. Karpińskiego i M. Pawlikowskiej- Jasnorzewskiej 115. Portrety artystów epoki. (s. 457) 1 - wymienia słynnych mistrzów oświecenia, - zna malarzy, artystów - analizuje i opisuje obrazy z odniesieniem do tekstów literackich 116. Jak przygotować przemówienie? (s. 458, 106-110) 1 - podaje charakterystyczne elementy przemówienia - pisze przemówienie i je wygłasza 117. Praca klasowa. 1 118. Prace klasowe 6 119. Lekcje do dyspozycji nauczyciela- wyjścia do kina, teatru, na wystawy, filmy wyświetlane w szkole. 8 RAZEM: 120 Wyświetleń: 8099
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |