Katalog Magdalena Mitka, 2010-06-24 Zduńska Wola Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Scenariusz zajęć zintegrowanych w kl. I o tematyce bożonarodzeniowej z udziałem dzieci 6 - letnich.Jestem nauczycielką nauczania zintegrowanego. W grudniu przeprowadziłam lekcję koleżeńską o tematyce świątecznej, w której udział wzięły również dzieci 6 - letnie. Zajęcia, podczas których pierwszaki pracowały z młodszymi kolegami stanowiły znakomity sposób na wzajemne poznanie i integrację. Ośrodek tematyczny: ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA TUŻ, TUŻ... Temat zajęć: „Takie sobie wierszyki i piosenki świąteczne”. Cele: uczeń recytuje wiersze z pamięci i śpiewa piosenki; zna zwyczaje i tradycje świąt bożonarodzeniowych; potrafi liczyć w zakresie 10; zna i nazywa kolory oraz figury geometryczne; zgodnie pracuje w grupie; robi coś dla innych. Metoda: eksponująca, praktyczna. Zasada: poglądowości, przystępności, wiązania teorii z praktyką, trwałości wiedzy uczniów. Formy pracy: grupowa jednolita, indywidualna zróżnicowana i jednolita, zbiorowa jednolita. Środki dydaktyczne: sylwety postaci do inscenizacji wykonane techniką origami – 10 kolorowych krasnali, 2 lale, 3 Mikołaje, dekoracja zimowo - świąteczna, duże papierowe choinki – 5 sztuk, papier kolorowy, płyta CD, karty pracy dla każdego – choinki do kolorowania. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Powitanie zaproszonych gości – P. Dyrektor, klasa „O” z wychowawcą oraz innych n-li. 2. Przedstawieni inscenizacji świątecznej: - Piosenka „Mikołaj”. - Wiersz „Dziadzio Mikołaj”: Dziadzio Mikołaj lasem wędruje, w okna zagląda i nasłuchuje, gwiazdką w okna świeci „Gdzie są grzeczne dzieci?”. O każdym grzecznym dziecku pamięta, stary dziadunio – Mikołaj Święty. Co za radość będzie, gdy do nas przybędzie!? - Wiersz „Wesoła choinka”: Na gałązce choinkowej wiszą dwa jabłuszka, przy jabłuszku pierwszym pajac, przy drugim kaczuszka. Pajac biały jest jak piekarz, mąkę ma na brodzie. A kaczuszka złota jakby kąpała się w miodzie. Popatrz mamo – woła Krysia – jak ten pajac skacze! - A czy słyszysz – mówi mama – jak kaczuszka kwacze? Pajac tańczy, kaczka kwacze, posłuchajcie sami. A zajączek tuż, tuż obok rusza wąsikami. - Piosenka „Oj wesoło nam...”. - Wiersz „Smutny krasnal”: Uczeń 1: Był raz sobie krasnoludek, co zielony miał kubraczek I choć lala go pociesza, to on smuci się i płacze. Uczeń 2: - Nie płacz mały krasnoludku, dam zieloną ci piłeczkę, będzie z tobą grała lala, co zieloną ma wstążeczkę. Dam samochód, co zielone ma i drzwi, i dach, i koła, I niech buzia twa od dzisiaj będzie zawsze już wesoła. Byś nie smucił się już nigdy dam choinkę ci zieloną, która stała kiedyś w lesie, A dziś będzie w twoim domu. Uczeń 1: Tupnął nogą krasnoludek: Uczeń 3: „Dosyć mam już tej zieleni, niech choć drzewko choinkowe w kolorowe się zamieni!” (wybrane wcześniej dzieci dekorują papierową zieloną choinkę przypinając na tablicy kolorowe serduszka, jabłuszka i inne sylwety). Uczeń 1: Dziś krasnale i laleczka mają już wesołe minki I wesoło razem tańczą wkoło strojnej już choinki. - Piosenka „Wesoła choinka”. 3. Pytania kierowane do dzieci 6- letnich: Dlaczego krasnoludek był smutny? Jak pocieszała go laleczka i czy? Czy udało się lali pocieszyć krasnalka? Co sprawiło, że krasnal wreszcie był zadowolony? Ile krasnali tańczyło wkoło choinki? Jakiego koloru miały ubranka? Jakie figury geometryczne przypominają wam ich czapki, buty, buzie? 4. Zaproszenie dzieci do wspólnej zabawy przy piosence „Wesoła choinka”. 5. Rozmowa z dziećmi na temat zwyczajów i tradycji bożonarodzeniowych. 6. Podział dzieci z klasy „0” na grupy 4-osobowe: ozdabiane sylwet choinek na papierze pakowym tak, by uczynić je ze smutnych radosnymi. W tym samym czasie dzieci z klasy Ic pracują z kartami pracy indywidualnie: kolorują choinki i przeliczają ozdoby z każdego kształtu. 7. Wspólna ocena prac i rozdanie pamiątek – kolorowanek świątecznych. Opracowała: Magdalena Mitka Wyświetleń: 3220
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |