Katalog

Sylwia Bieleń, 2010-06-28
Sanok

Różne, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu awansu zawodowego nauczyciela bibliotekarza.

- n +


mgr Sylwia Bieleń 31.05.2010 r.
nauczyciel mianowany



Dyrektor Zespołu Szkół



Sprawozdanie z realizacji Planu rozwoju zawodowego w okresie stażu od 1 września 2007 r. do 31 maja 2010r.

W okresie od dnia 01.09.2007 do 31.05.2010 odbywałam staż trwający dwa lata i dziewięć miesięcy. Pracuję na stanowisku nauczyciel-bibliotekarz.
Poniżej przedstawiam sprawozdanie z realizacji zadań Rozwoju Zawodowego. Pragnę zaznaczyć, że większość ujętych w moim planie zadań była planowana i prowadzona już we wcześniejszych latach pracy i będzie kontynuowana po zakończeniu stażu.

§ 8 ust. 2 pkt 1
Uzyskiwanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły

W okresie stażu szczególną uwagę zwróciłam na wdrażanie działań, które przyczyniłyby się do podniesienia jakości pracy własnej i jakości pracy szkoły, zgodnie z opracowanym planem rozwoju zawodowego. Były to następujące przedsięwzięcia:
1. Podnoszenie wiedzy i umiejętności z zakresu bibliotekoznawstwa
Ukończyłam następujące kursy doskonalenia zawodowego nauczycieli:
„Biblioterapia w pracy biblioteki szkolnej”,
„Nauczyciel bibliotekarz w świecie informacji”,
„Opiekun Szkolnego Centrum Multimedialnego i Informatycznego”,
”Jak motywować uczniów do nauki?”,
„Agresja w Oświacie – zrozumieć i skutecznie zaradzić”,
„Tworzenie prezentacji multimedialne”,
„Praca z dzieckiem dyslektycznym w bibliotece szkolnej”.

- W ramach samokształcenia, regularnie czytałam prasę i literaturę fachową, m.in. czasopismo Biblioteka w szkole, Bibliotekarz, oraz serię Poradnik Bibliotekarza, cykl książek z biblioterapii, jak również strony internetowe poświęcone tym zagadnieniom.
- Pracowałam nad przekształceniem biblioteki w szkolne centrum dydaktyczno-informacyjne. Biblioteka została wyposażona w nowoczesne komputery z dostępem do Internetu, połączone w sieć, z wejściem na drukarkę oraz skaner. W bazie danych umieściłam multimedialne encyklopedie i słowniki. Dla ułatwienia korzystania z Internetu stworzyłam katalog przydatnych stron www. Biblioteka przekształcona w szkolne centrum dydaktyczno-informacyjne z możliwością korzystania z materiałów piśmienniczych, multimedialnych i Internetu.

- Promocję czytelnictwa prowadziłam poprzez następujące działania:
przeprowadzałam szereg konkursów literackich i czytelniczych m.in. : „Czyj to utwór?”, „Zagadkowe oblicza bohaterów lektur szkolnych”, „Śladami Jana Kochanowskiego”, „Lekturomania”,
na bieżąco analizowałam stan wypożyczeń wśród czytelników ,
organizowałam wystawki i gazetki promujące czytelnictwo m.in. : „Ciekawa książka”, „Nowości książkowe”, „Warto przeczytać – czasopisma popularnonaukowe”, „Pisarz miesiąca”, „A to miej na pilnej pieczy, abyś czytał kiedy tylko możesz – popularyzacja ciekawych książek – propozycje czytelników”,
prowadziłam pogadanki propagujące czytelnictwo w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, głównie na spotkaniach Klubu recenzenta (motto „Ty ustalasz co jest popularne”: książki o bulimii, anoreksji, narkomani, problemach młodzieży np. „Chwileczkę Walerio”, „Statki, które mijają się nocą”, „Zapach wiatru”, „Jesienne astry”, a także nowości księgarskie) i Aktywu bibliotecznego oraz indywidualnie w toku rozmowy z czytelnikiem,
opracowywałam i przeprowadzałam ankiety dotyczące preferencji czytelniczych uczniów.

- W klasach I-IV prowadziłam ścieżkę z „edukacji czytelniczej i medialnej” we współpracy z polonistami na następujące tematy m.in.:
Biblioteka szkolna jako centrum dydaktyczno informacyjne szkoły,
Komputer i Internet w bibliotece. Biblioteczny program komputerowy MOL,
Warsztat samokształceniowy ucznia. Szybkie czytanie.
Sporządzenie bibliografii załącznikowej,
Instytucje udostępniające źródła informacji i dobra kultury.
Zasady czytania ze zrozumieniem. Umiejętność analizowania tekstu czytanego z różnych przedmiotów.

- Pracowałam z uczniami zdolnymi pomagając im w przygotowaniu się do konkursów: sporządzając zestawienia bibliograficzne, kształcąc umiejętności samodzielnego korzystania z różnorodnych źródeł informacji, kompletując materiały z poszczególnych zagadnień.
- Organizowałam konkursy służące rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów, mobilizujące do działania, stwarzające uczniom szansę pokazania swoich możliwości m.in. „W świecie poezji”, „Bohaterowie lektur”, „Mistrz ortografii”, „Moja mała ojczyzna” i in.
- Organizowałam wycieczki poszerzające wiedzę i wrażliwość młodzieży na temat kultury m.in.:
do Muzeum Historycznego w Sanoku,
do Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku,
na „Bieszczadzkie lato z książką”.

- Wykonywałam wraz z uczniami pomoce dydaktyczne, zazwyczaj z wykorzystaniem metody projektu i portfolio. W ciągu dwóch lat opracowaliśmy szereg prezentacji multimedialnych dotyczących biblioteki min. „Biblioteka i jej warsztat”, „Budowa książki”, „Historia książki” oraz prezentacje służące jako pomoce dydaktyczne min. „Historia Teatru”, „Chopin”, „Rośliny okrytonasienne” i inne.



§ 8 ust. 2 pkt 2
Wykorzystanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

Zgodnie z planem pracy i wymogami współczesnego świata, biegle posługuję się technologiami komputerowymi. Wszelką wiedzę na temat technik komputerowych oraz wyszukiwania informacji w Internecie posiadłam w wyniku samokształcenia, ukończonych kursów i konsultacji z nauczycielami informatyki.
Umiejętności te wykorzystuję w następujący sposób:
opracowuję zbiory w bibliotecznym programie komputerowym MOL,
przygotowuję sprawdziany i testy, scenariusze zajęć bibliotecznych, ankiety, materiały na gazetki i wystawki przy pomocy edytora tekstu Word i Internetu, aparatu fotograficznego, skanera, drukarki,
przygotowałam za pomocą komputera własne publikacje i teczkę awansu zawodowego,
opracowałam zakładkę strony internetowej biblioteki, która została umieszczona na internetowej stronie szkoły oraz umieściłam tam wiadomości o ważniejszych wydarzeniach mających miejsce w bibliotece, konkursach, wystawkach.
umieściłam w internetowych witrynach edukacyjnych swoje materiały związane z awansem zawodowym, przykładowe konspekty lekcji bibliotecznych, konkursów i prezentacji multimedialnych.,
w okresie trwania stażu sporządziłam kilkanaście wydruków tematycznych zestawień bibliograficznych odpowiadających na potrzeby użytkowników biblioteki,
sporządzam prezentacje multimedialne.
Opracowałam regulaminy dotyczące funkcjonowania biblioteki, czytelni, korzystania z zasobów internetowych.

Wykorzystywałam technologię komunikacyjną do wyszukiwania i zamawiania książek w księgarniach i hurtowniach internetowych m.in. WSIP, Multico, Lideria, Hurtownia Tuliszków, Nowa Era i in. Internet wykorzystywałam do komunikowania się i wymiany informacji z innymi nauczycielami i instytucjami.
Wiedza na temat technik komputerowych i korzystania z Internetu pozwala na sprawniejszą pracę biblioteki i wychodzenie naprzeciw potrzebom młodego pokolenia.



§ 8 ust. 2 pkt 3
Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach WDN lub innych zajęć

Swoją wiedzę i umiejętnościami dzielę się z nauczycielami poprzez:
aktywnie uczestniczyłam w pracach Rady Pedagogicznej (konferencje, szkolenia),
pracowałam w Nadzorujących Zespołach Egzaminacyjnych (egzaminy zewnętrzne maturalne i zawodowe), komisjach olimpiad na poziomie szkolnym,
gromadzę materiały metodyczne opracowane przez nauczycieli (programy, scenariusze konspekty, pomoce dydaktyczne) oraz opracowania własne (np. scenariusze imprez bibliotecznych) do wykorzystania przez innych nauczycieli,
stworzyłam foldery z materiałami dydaktycznymi z poszczególnych przedmiotów,
dzieliłam się doświadczeniem zdobytym przy prowadzeniu Klubu recenzenta z innymi nauczycielami,
przekazywałam wiedzę oraz materiały zdobyte na szkoleniach,
współpracowałam przy organizowaniu konkursów międzyklasowych – z języka polskiego, biologii, języków obcych i in. np.: „Test literacko-językowy”, „Zmagania z ortografią”, „Z polszczyzną za pan brat”, „Przysłowie prawdę ci powie”, „ Konkurs ekologiczny o odpadach i surowcach wtórnych”, „Z ekologią na ty”, „Tradycje Świąt Wielkanocnych w Polsce, krajach anglojęzycznych i niemieckojęzycznych”.


§ 8 ust. 2 pkt 4a
Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich

- W ogólnoszkolnym programie wychowawczym opracowałam zagadnienie dotyczące funkcji wychowawczych biblioteki.


§ 8 ust. 2 pkt 4c
Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań wychowawczych lub opiekuńczych.

1. Organizowałam cykliczną akcję charytatywną. „I ty możesz zostać Świętym Mikołajem” na rzecz dzieci ze Specjalnego Ośrodka Wychowawczego w Sanoku.
2. Prowadziłam indywidualną i grupową pracę z czytelnikiem z wykorzystaniem metod biblioterapii np.: „Czym kierować się w życiu?”, „Czy jestem tolerancyjny?”, „Odcienie przyjaźni”, „Różne oblicza agresji”, „Książka dobry sposób na relaks”.
3. Przeprowadziłam konkurs na Ekslibris biblioteki, w wyniku tego konkursu powstał projekt exlibrisu biblioteki szkolnej.
4. Na bieżąco prowadzę kronikę biblioteki, w której zamieszczam informacje o wydarzeniach z życia biblioteki.
5. Prowadziłam zajęcia pozalekcyjne z uczniami z Aktywu bibliotecznego i Klubu recenzenta,
6. Wspólnie z pracownikiem Biblioteki Szkolnej Gimnazjum w Długiem zorganizowałam obchody Dni Książki.
7. Brałam udział w konferencjach organizowanych przez Bibliotekę Pedagogiczną.

§ 8 ust. 2 pkt 4e
Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami.

- W trakcie mojego stażu powadziłam cykl konkursów o tematyce regionalnej np. „Moja mała ojczyzna – Ziemia Sanocka”, „ Tradycje regionalne”, „Tajemnice legend i opowieści bieszczadzkich” oraz wystawki i gazetki związane z tymi tematami np. „Bieszczady w obiektywie”.
- Wykonywałam wystawki i gazetki związane z tematyką patriotyczną np. „Ojczyzna to wielki zbiorowy obowiązek”, „Witaj majowa jutrzenko”, „Ta co nie zginęła – 11 listopada” oraz ukazujące piękno przyrody ojczystej np. „Polska złota jesień”, „Polska wiosna – pora radosna”, „Zima – biała pani”, „Przyroda polska w obiektywie”, „Rzadkie ptaki Polski”, „Plotki o zwierzętach”.
- W celu wzbogacenia zbiorów i wyposażenia biblioteki pozyskiwałam sponsorów poprzez:
współpraca z księgarniami sanockimi i uzyskanie rabatów , bonusów przy zakupach książek,
nawiązanie współpracy z Hurtownią taniej książki Tuliszków uzyskanie rabatów, bonusów przy zakupach książek oraz darmowych książek,
dary od osób prywatnych,
prowadzenie akcji „Podaruj książkę bibliotece” (dla klas IV),
Współpracowałam z krajowymi wydawnictwami i innymi instytucjami oświatowymi.
udział w lekcjach organizowanych przez Muzeum Historyczne w Sanoku,
wycieczki do Skansenu w Sanoku,
udział w Bieszczadzkich spotkaniach z książką,
współpracowałam z księgarniami WSIP, PWN, Multico in. ,
brałam udział w projektach edukacyjnych z zakresu ekologii, promocji zdrowia m.in. w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym „Sowy Polski”.


§ 8 ust. 2 pkt 5

Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony

Rozpoznałam, zdiagnozowałam i opisałam dwa przypadki:
1. „Metody aktywizujące w pracy z uczniami”,
2. „Jak poradzić sobie ze spadkiem czytelnictwa wśród uczniów ?”
Wyświetleń: 5146


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.