![]() |
![]() |
Katalog Hanna Suwart, 2010-06-28 Rozprza Zajęcia przedszkolne, Sprawozdania Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty ubiegającego się o stopień nauczyciela kontraktowego.SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY STARAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO Imię i nazwisko nauczyciela: mgr Hanna Suwart Imię i nazwisko opiekuna stażu: nauczyciel dyplomowany mgr Beata Sianos Imię i nazwisko dyrektora mgr Zyta Ciesielska Miejsce pracy: Przedszkole w Rozprzy ul Kościuszki 45B Czas trwania stażu: od 1 września 2009 r. do 31 maja 2010 r. Z dniem 1 września 2009r. rozpoczęłam staż w wymiarze dziewięciu miesięcy na nauczyciela kontraktowego. Zgodnie z procedurą awansu zawodowego przy pomocy opiekuna stażu napisałam plan rozwoju zawodowego, który został pozytywnie zaopiniowany przez panią dyrektor. Plan rozwoju zawodowego opracowałam zgodnie z wytycznymi umieszczonymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela, Dz. U. nr 260, poz. 2593 ( zmiany Dz. U. z 2007r., nr 214,poz. 1580) . Ustawy z dn. 26 stycznia 1982r. – Karta Nauczyciela ( tekst jednolity Dz. U. z 2003r. nr 118, poz.1112 ze zmianami). Jestem wychowawcą grupy V„ Leśne Duszki” , w której znajdują się dzieci 5 i 6 letnie. Grupa liczy 13 chłopców i 12 dziewczynek . Moim opiekunem stażu jest mgr Beata Sianos nauczyciel dyplomowany z ogromnym zasobem wiedzy i dużym doświadczeniem. Uważam , że praca w tej grupie dzieci i praca z takim opiekunem bardzo ułatwiła mi zdobywanie doświadczenia w pracy. Wspólnie przyglądamy się sukcesom i małym porażkom naszych wychowanków, z uwagą obserwujemy postępy w rysowaniu, korzystaniu z nożyczek, pisaniu pierwszych liter, przeliczaniu, czytaniu prostych wyrazów. Współpraca z opiekunem układa się bez zarzutów, opiekun mojego stażu w każdej chwili służy mi radą i pomocą. Bardzo pomaga mi wspólna praca z opiekunem, czuję się pewnie, podpatruję oryginalne pomysły. Rozpoczęłam doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności wierząc, że wzbogaci to moje umiejętności pedagogiczne, podniesie efektywność moich działań edukacyjnych, a w konsekwencji posłuży podniesieniu jakości mojej pracy, a przede wszystkim pracy przedszkola. Dokumentację i opis przeprowadzonych działań jakie są wymagane ode mnie zgromadziłam i skompletowałam według poszczególnych wymagań: Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż. § 6 ust. 2 pkt 1 1. Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego Na początku swojego stażu zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego poprzez analizę przepisów prawa światowego Karta Nauczyciela z dnia 26 .01. 1982r. z późniejszymi zmianami, Rozporządzenie MENiS z dnia 01.12.2004 r., Rozporządzenie MEN z dnia 14. 11. 2007 r., Efekt działania : Dzięki zapoznaniu się z podanymi dokumentami prawnymi procedury awansu zawodowego stały się one dla mnie bardziej zrozumiałe, co ułatwiło mi pracę podczas realizacji planu rozwoju zawodowego. napisanie planu rozwoju zawodowego 2. Poznanie zasad funkcjonowania i organizacji przedszkola W celu dostosowania swoich działań do potrzeb przedszkola przeanalizowałam : Statut Przedszkola Roczny Plan Pracy Dydaktyczno - Wychowawczo-opiekuńczej Program Wychowawczy Regulamin Rady Pedagogicznej Regulamin Pracy Regulamin Wycieczek i Spacerów Procedury Bezpieczeństwa Dzieci w Przedszkolu Nowa Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego Rozpoczynając staż jako nauczyciel i wychowawca grupy dzieci najstarszych, zapoznałam się z obowiązującą mnie dokumentacją oraz zakresem czynności nauczyciela Opracowałam plany pracy zgodne z nową podstawą programową, treściami dopuszczonych do użytku przez dyrektora programów i z planem pracy przedszkola. Zapoznałam się ze sposobem tworzenia zapisu w dzienniku zajęć. Starałam się systematycznie uzupełniać dziennik. Prowadziłam zgodnie z przepisami prawa oświatowego dokumentację pracy edukacyjnej (miesięczne plany pracy, dzienniki zajęć, karty obserwacji dziecka, dokumentację pracy indywidualnej z dzieckiem i współpracy z rodzicami) Zapoznałam się także z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące pracy w placówce i poza nią. Uczestniczyłam w szkoleniu BHP i Ppoż Brałam udział we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Zapoznałam się ze sposobem sporządzania protokołów, co pozwoli mi w przyszłości wykorzystać tą wiedzę w praktyce. Nie miałam okazji w mijającym roku szkolnym protokołować Rady Pedagogicznej. Efekty działań: Zapoznanie w wyżej wymienionymi aspektami pracy w przedszkolu i udział w Radach Pedagogicznych przyczyniło się do usprawniania mojej pracy w przedszkolu. dzięki temu dowiedziałam się, jakie są moje obowiązki i mogłam dobrze planować i realizować założone cele 3. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu W celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywania stażu było określenie jasnych, czytelnych i możliwych do realizacji zadań współpracy z opiekunem co zostało sformułowane we wspólnie omówionym i zaakceptowanym kontrakcie, w skład którego wchodziło określenie obowiązków stażysty i opiekuna stażu, a także zasad komunikowania się i współpracy. Następnie uzgodniliśmy harmonogram spotkań , w którym zostały ustalone terminy i tematyka zajęć obserwowanych jak i prowadzonych. Uczestniczyłam w 17 przeprowadzonych działaniach edukacyjnych organizowanych przez opiekuna stażu, w czasie których szczególną uwagę zwracałam na rodzaje środków dydaktycznych i formy pracy z dziećmi, sposób prowadzenia zajęć i zabaw, język i komunikację z dziećmi. Efekty działań : Współpraca z opiekunem przyczyniła się do zdecydowanego polepszenia i wzbogacenia mojego warsztatu pracy . poznałam nowe metody i formy pracy z dziećmi 4. Poznanie Nowej Podstawy Programowej Wychowania Przedszkolnego Dogłębnie przeanalizowałam Nową podstawę Programową Wychowania Przedszkolnego. Na podstawie nowej podstawy zostały opracowane arkusze obserwacji dziecka i Arkusze badania dojrzałości szkolnej dzieci 5 i 6 letnich. Zapoznałam się również z programami realizowanymi w naszym przedszkolu program adaptacyjny „Tworzenie warunków do łatwej adaptacji dziecka w przedszkolu”, „Wychowanie rzez sztukę”, „Edukacja Ekologiczna w Przedszkolu, Program Wychowawczy i Profilaktyczny Przedszkola w Rozprzy” Efekty działań : W swojej pracy z dziećmi wdrożyłam nową podstawę programową. przeprowadziłam badanie gotowości szkolnej wg nowych standardów 5.Poznanie przepisów prawa dotyczących zasad bezpiecznego i higienicznego przebywania na terenie przedszkola Brałam udział w szkoleniach BHP oraz zapoznałam się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w przedszkolu i poza nim oraz przepisami przeciwpożarowymi, a także „Programem wychowawczym i profilaktycznym Przedszkola w Rozprzy”. Brałam także udział w szkoleniu z „Pierwszej Pomocy Przedmedycznej”. Efekty działań : Realizacja tego zadania pomogła mi uświadomić potencjalne niebezpieczeństwa i ich źródła oraz dowiedziałam się jak należy postępować w sytuacjach zagrożenia. wiem, jak postępować w sytuacjach zagrażających zdrowiu lub życiu dzieci i dorosłych 6. Zapoznanie się ze sposobami prowadzenia obowiązującej w przedszkolu dokumentacji Zapoznałam się z tygodniowym rozkładem zajęć w przedszkolu, Rocznym Planem Pracy Dydaktyczno-Wychowawczej. Co miesiąc pisałam miesięczne plany pracy. Dokonywałam wpisów do dziennika. Nie opracowałam arkusza obserwacji dziecka, ponieważ korzystałam z gotowego zamieszczonego w naszym programie edukacyjnym „Nasze przedszkole”, programie edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci pod red. Małgorzaty Kwaśniewskiej i Wiesławy Żaby - Żabińskiej. Efekty działań: Potrafię zredagować miesięczne rozkłady treści programowych dla starszaków, potrafię wpisywać poprawnie zapisy do dziennika, wiem, jak pisać protokół z zebrania z rodzicami, prawidłowo przeprowadziłam badanie gotowości szkolnej dzieci pięcioletnich i sześcioletnich opracowałam ankietę ewaluacyjną dla rodziców. 7. Dokumentacja realizacji planu rozwoju zawodowego W trakcie stażu sukcesywnie gromadziłam dokumentację potwierdzającą realizowane zadania, świadectwa. Zaświadczenia, jakie uzyskałam były potwierdzeniem moich działań. Opracowałam wiele przydatnych konspektów zajęć, scenariuszy imprez, uroczystości oraz programów, które stopniowo wdrażałam w swojej pracy. Efekt działania: Sprawozdanie z realizacji Planu Rozwoju Zawodowego teczka nauczyciela stażysty. 8.Przygotowanie sprawozdania z realizacji stażu Przygotowałam sprawozdanie dotyczące przebiegu realizacji Planu Rozwoju Zawodowego. Efekt działania: Napisanie sprawozdanie. 9.Przygotowanie się do postępowania kwalifikacyjnego. Na podstawie autorefleksji i autoanalizy dokonałam opisu realizacji Planu Rozwoju Zawodowego Efekty działań: Uzyskanie stopnia awansu zawodowego z nauczyciela stażysty na nauczyciela kontraktowego Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. § 6 ust. 2 pkt 2 1.Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli Pracując z grupą dzieci 5 i 6 – letnich uczestniczyłam w siedemnastu przeprowadzonych działaniach edukacyjnych organizowanych przez opiekuna stażu, a także miałam okazję obserwować zajęcia prowadzone przez innych nauczycieli m.in. nauczycieli z grupy IV „Jasełka, Jasełka, Zielona Jodełka” i w zajęciach prowadzonych przez nauczycielki z grupy III „ Dzień Pluszowego Misia , z grupy I „Wspólne kolędowanie” Przez cały okres stażu prowadziłam wykaz obserwowanych zajęć, notatki z obserwacji i rozmów przed i pohospitacyjnych Efekty działań: Poznałam różnorodne metody i techniki pracy wspomagające rozwój dziecka , które wzbogaciły także mój warsztat pracy i sprawiły większe zainteresowanie u dzieci, zajęcia te stały się dla mnie cennym źródłem wiedzy uczestnictwo w różnorodnych działaniach edukacyjnych wzbogaciły moją wiedzę merytoryczną i metodyczną, nabyłam umiejętności z zakresu organizowania i przeprowadzania zintegrowanych działań edukacyjnych 2. Prowadzenie zajęć edukacyjnych oraz edukacyjno-terapeutycznych z dziećmi w obecności opiekuna stażu Opracowałam konspekty i scenariusze zajęć, zabaw i innych działań edukacyjnych oraz zabaw i działań popołudniowych w ramach pracy indywidualnej z dziećmi wymagającymi pracy wspomagającej lub rozwijającej zainteresowania wychowanków w obecności opiekuna stażu i pani dyrektor przedszkola. Pod koniec roku szkolnego przeprowadziłam zajęcie otwarte dla rodziców, którego celem było umożliwienie obserwacji ich dziecka w trakcie zajęć i zabaw oraz stworzenie możliwości do zobaczenia występujących relacji między dziećmi w grupie. Przed zajęciami analizowałyśmy i omawiałyśmy konspekty i scenariusze. Po każdym działaniu omawiałyśmy przebieg, wyciągałam wnioski dotyczące sposobu wykorzystania zdobytej przeze mnie wiedzy i umiejętności, a także eliminacji popełnianych przeze mnie błędów. Efekty działań: Potrafię poprawnie napisać konspekt zajęć z wyszczególnieniem celów ogólnych, operacyjnych, metod i form pracy oraz przebiegiem zajęć konspekt zawsze omawiałam kilka dni przez prowadzeniem zajęć uwzględniając jego zalecenia i rady potrafię sformułować mocne i słabe strony przeprowadzonych zajęć i zabaw wiem, jak zachowują się dzieci w obecności rodziców rodzice byli zadowoleni z możliwości uczestnictwa w zajęciu otwartym i byli zainteresowani dalsza taką współpracą 3. Uczestnictwo w doskonaleniach zawodowych nauczycieli (wewnątrzszkolnych oraz samodoskonaleniu) W ciągu roku szkolnego miałam możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych poprzez uczestnictwo w posiedzeniach Rady Pedagogicznej o charakterze zebrań szkoleniowych odnoszących się do następujących tematów: „Wprowadzenie nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego” „System wychowania przedszkolnego według Marii Montessori” Pierwsza Pomoc Przedmedyczna Swoje kwalifikacje zawodowe poszerzałam nie tylko w wewnątrzszkolnym doskonaleniu, ale również w zewnętrznym dokształcaniu zawodowym biorąc udział w następujących warsztatach i kursach: „Analiza gotowości szkolnej do podjęcia nauki w szkole w świetle nowej podstawy programowej”, „Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna starszych przedszkolaków i małych uczniów”, „Diagnoza i jej wykorzystywanie w celu wspomagania dzieci 5 i 6 letnich w osiągnięciu gotowości szkolnej” , „Dokumentacja rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty i kontraktowego”, „Odmienna metoda nauki czytania według Ireny Majchrzak”, „Świąteczne dekoracje – Boże Narodzenia”, „Słowa i głoski – gry i zabawy edukacyjne rozwijające umiejętności językowe w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”, „Matematyczne rozgrywki – gry i zabawy edukacyjne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”, Uzyskałam również zaświadczenia uczestnictwa w warsztatach z Pedagogiki zabawy Klanzy : „Kto tak pięknie gra to pani, dzieci i ja” , „Klasyka dla smyka”, „Kiedy maluchy zmieniają się w zuchy” W tym roku szkolnym rozpoczęłam studia podyplomowe na kierunku Logopedia. Wraz z koleżanką Aleksandrą Pisarek uczestniczyłam w szkoleniu przeprowadzonym przez Stację Sanitarno - Epidemiologiczną w Piotrkowie Tryb. przygotowującym do realizacji programu „Czyste powietrze wokół nas”. Z celami programu zapoznałyśmy koleżanki na Radzie Pedagogicznej. Razem przygotowałyśmy także referat, dotyczący obserwacji dziecka w przedszkolu, który został zaprezentowany podczas kolejnej Rady. Ponadto samodzielnie studiowałam literaturę pedagogiczną: E. Gruszczyk – Kolczyńska, Zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczęły naukę w szkole, Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. E. Gruszczyk – Kolczyńska, Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. E. Gruszczyk – Kolczyńska, Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupiania uwagi i zapamiętywania B. Wilgocka – Okoń , Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Kozłowska Zaburzenia emocjonalne u dzieci w wieku przedszkolnym. M. Bogdanowicz, Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. K.Herda , Zajęcia korekcyjno- kompensacyjne w szkole. Efekty działań: Wzbogaciłam swoją wiedzę i umiejętności z zakresu organizowania i przeprowadzania zintegrowanych działań edukacyjnych moje zajęcia są ciekawsze zarówno dla dzieci, jak i dla mnie swoją wiedzą dzielę się z koleżankami skutecznie i ciekawie wychowuję i uczę usprawniam pracę dydaktyczno – wychowawczą diagnozuję przyczyny niepowodzeń 4. Doskonalenie multimedialnych technik pracy Komputer jest stałym elementem mojej pracy. Systematyczne wykorzystywanie technologii komputerowej i informacyjnej jest prostym i bogatym sposobem wspierania procesów oddziaływań edukacyjno – wychowawczych. W trakcie stażu starałam się maksymalnie wykorzystywać i doskonalić umiejętność stosowania technologii informacyjno – komunikacyjnej, która pomagała mi w podnoszeniu poziomu swojej pracy, a także w doskonaleniu i podwyższaniu jakości pracy przedszkola. Projektowałam i wykonywałam technika komputerową: zaproszenia, dyplomy, podziękowania, karty pracy dzieci, pomoce dydaktyczne do zajęć, plany pracy, opinie, ankiety, konspekty i scenariusze zajęć, kart obserwacji i inne. Korzystałam z edytora tekstu Microsoft Word, programu graficznego Paint oraz Exel. W Internecie zamieściłam swój Plan Rozwoju Zawodowego oraz Sprawozdanie z jego realizacji oraz przygotowałam dokumentację stażu w formie elektronicznej . W mojej pracy korzystałam także z różnych stron internetowych, tj. www.literka.pl , www.nauczycielprzedszkola.pl , www. blizejprzedszkola.pl , www.interklasa.pl , www.ksiazkiedukacyjne.pl , www.men.gov.pl, www.cmpp.edu.pl, www.wodn.piotrkowtryb.pl, www.przedszkolak.pl Efekty działań: Umiejętność posługiwania się komputerem: ułatwia mi moją pracę wzbogaca warsztat pracy pogłębia moje zainteresowania związane ze światem techniki pomaga mi zainteresować nim dzieci pozwoliła mi promować moje przedszkole w szerszym środowisku 5. Poszerzenie wiedzy w zakresie nowoczesnych metod wychowania Pogłębiałam swoją wiedzę w zakresie nowoczesnych metod wychowania poprzez studiowanie czasopism „Bliżej przedszkola”, „Nauczycielka przedszkola”, czy „Wychowanie w Przedszkolu”, a także literaturę fachową, wykorzystując materiały z zakresu literatury zawodu m.in.: „Psychologia Kłamstwa” T. Witkowskiego (Moderator 2006) , „Wychowywać człowieka mądrego” K. Szewczyk (PWN, W-wa 1998) czy „Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego” M. Przetacznik – Gierowskiej, G. Makiełło - Jarży ( WSiP, W-wa 1985). Czytałam również wiele artykułów zamieszczonych na stronach internetowych przez wybitne osobowości z dziedziny psychologii, pedagogiki i dydaktyki. Efekt działania: Pogłębienie własnej wiedzy wpłynęło na: podniesienie jakości mojej pracy z dziećmi (m.in. wprowadziłam więcej zajęć pobudzających ciekawość oraz aktywność dzieci, pomagam im częściej wykorzystać sytuacje rozwijające zdolność obserwacji i poczucia przestrzeni i estetyki), tworzę ciekawe scenariusze i programy imprez przedszkolnych pracę z dzieckiem oczekującym pomocy, dobrą współpracę z rodzicami 6. Dzielenie się posiadaną wiedzą z innymi nauczycielami Zdaję sobie sprawę, jak ważne jest w prawidłowym funkcjonowaniu przedszkola dzielenie się doświadczeniem i wiedzą. To nie tylko obowiązek i konieczność, to przede wszystkim chęć pomocy i współpracy. Korzyści z tego płynące podnoszą jakość pracy placówki, tworzą miłą, serdeczną atmosferę, uczą tolerancji, wyrozumiałości oraz rozwijają zdolności interpersonalne. Swoją wiedzę i umiejętności dzieliłam z nauczycielkami poprzez: prowadzenie zajęć otwartych dla zainteresowanych koleżanek przygotowywanie i prowadzenie uroczystości przedszkolnych zamieszczanie artykułów w gazetce przedszkolnej „Przedszkole w Rozprzy” pt. „Wyznaczanie granic” przekazałam materiały szkoleniowe z pedagogiki zabawy Klanzy Efekt działania: Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami, nauczycielki zaczęły stosować nowe, ciekawe metody i formy pracy i zabawy koleżanki korzystały z udostępnionych im scenariuszy zajęć i uroczystości, referaty do wykorzystania w pedagogizacji rodziców 7.Aktywny udział w imprezach okolicznościowych i imprezach wewnątrzszkolnych i międzyprzedszkolnych. W ciągu całego roku szkolnego, współpracując z innymi nauczycielami pomagałam w zorganizowaniu uroczystości przedszkolnych tj.: Pasowanie na przedszkolaka, Wieczór Andrzejkowy Uroczyste Otwarcie Przedszkola, Jasełka Betlejemska Dobranocka , Dzień Babci i Dziadka”, Bal Karnawałowy Powitanie Wiosny IX Gminny Turniej Wiersza i Wiedzy Ekologicznej „Moja Ziemia” Piknik Rodzinny z okazji Dnia Mamy, Taty i Dziecka. Brałam udział w spotkaniach edukacyjnych z policjantem, pielęgniarką, strażakiem, autorką książek dla dzieci. Uczestniczyłam w spotkaniach teatralnych organizowanych przez Stowarzyszenie „Busola” z Piotrkowa Tryb., uczestniczyłam w comiesięcznych spotkaniach z muzyką dzięki Łódzkiemu Towarzystwu Muzycznemu. Współpracowałam z Gminną Biblioteką Publiczną w Rozprzy. Przygotowywałam dzieci do konkursów organizowanych przez inne placówki oświatowe, np. Konkurs Recytatorsko – Plastyczny „Czy o wiośnie wystarczy mówić” w Przedszkolu w Niechcicach, czy „Umiemy się dobrze zachowywać” – konkurs wiedzy o dobrym wychowaniu zorganizowany przez Szkołę Podstawową w Rozprzy. Przygotowywałam także nasze dzieci do udziału w turnieju ekologicznym organizowanym przez nasze przedszkole Przy organizacji różnorodnych imprez współpracowałam z placówkami kulturalno – oświatowymi i różnymi instytucjami: Biblioteką Publiczną w Rozprzy Stowarzyszeniem „Busola” w Piotrkowie Tryb. Łódzkim Towarzystwem Muzycznym Urzędem Pocztowym w Rozprzy – udział w wycieczkach i pogadankach nt pracy pocztowca Ochotniczą Strażą Pożarną w Rozprzy –spotkanie ze strażakami i pogadanka na temat bezpieczeństwa przeciwpożarowego Komendą Policji w Piotrkowie Tryb. i w Gorzkowicach – pogadanki na temat pracy policjantów, bezpieczeństwa na drodze i roli psa policyjnego Przychodnią Lekarską w Rozprzy – spotkanie z pielęgniarką w celu pogadanek dotyczących zdrowia i higieny dziecka Domem Kultury w Woli Krzysztoporskiej – uczestnictwo w przedstawieniach teatralnych Efekty działań: Dzieci miały możliwość zaprezentowania własnych zdolności i umiejętności w środowisku przedszkolnym i lokalnym, dzieci poznały inne placówki oświatowe oraz instytucje wspomagające z terenu gminy i powiatu podniósł się poziom sprawności werbalnej dzieci podniósł się poziom wiedzy dzieci o otaczającym je świecie przedszkole został zaprezentowane w szerszym środowisku dzieci nauczyły się koncentrowania na pozytywnych walorach życia stałam się odpowiedzialna za poczucie bezpieczeństwa dzieci i ich przygotowanie 8.Zadania związane z przydziałem zadań dodatkowych Wykonywałam prace związane z moimi zadaniami dodatkowymi: współredagowanie gazetki przedszkolnej, dekorowanie sali, szatni i korytarzy przedszkolnych, wykonywanie gazetki informacyjnej dla rodziców wychodzenie z grupą na wycieczki do miejsc zgodnie z założeniami planów miesięcznych (sklepy, apteki, poczta, biblioteka) Efekty działań: Rodzice chętnie kupują za przysłowiową złotówkę nasze gazetki nasza sala jest kolorowa i estetyczna rodzice czytają informacje zamieszczone na tablicy ogłoszeń dla grupy V dzieci chętnie chodzą na spacery i wycieczki Znajomość środowiska uczniowskiego, ich problemów oraz współpracy ze środowiskiem uczniowskim. §6 ust. 2 pkt 3 1.Zapoznanie się ze sposobami gromadzenia informacji o dziecku Jak poznać dziecko? Pierwszą informację o dziecku uzyskałam z Karty Zgłoszenia Dziecka do przedszkola. Tam zapisane są podstawowe informacje i dane o dziecku i jego rodzinie. Drugim dokumentem, który pozwala poznać rozwój dziecka, jego potrzeby, potencjał rozwojowy i zainteresowania to Arkusz Obserwacji Dziecka w przedszkolu. Tu przez ciągłą bądź wyrywkową obserwację zbierałam i zapisywałam określone zachowania podopiecznych. Jeszcze innym sposobem gromadzenia informacji był Arkusz Badania Gotowości Szkolnej. Dzięki niemu poznałam poziom rozwoju różnych umiejętności i wiedzy po I i II półroczu. Mogłam określić poziom gotowości w poszczególnych sferach rozwojowych. Najlepszym sposobem gromadzenia informacji są wywiady i ankiety skierowane do rodziców oraz indywidualne rozmowy z nimi o wzlotach i upadkach ich pociech. Efekt działania: Prowadzę różnorodną i bogatą dokumentację dotyczącą informacji o dzieciach, informacje o dzieciach ułatwiają mi prace zdobyte od rodziców informacje wykorzystuję efektywnie w codziennej pracy potrafię pomóc dzieciom z problemami prowadzę zajęcia indywidualne dziećmi z defektami edukacyjnymi rozwijam zainteresowania dzieci uzdolnionych pomagam rodzicom dzieci z problemami w uzyskaniu przez nich fachowej pomocy 2. Gromadzenie informacji o środowiskach z którego pochodzą dzieci i ich zainteresowania uwzględniając ustawę o ochronie danych osobowych Informacje dotyczące moich wychowanków zgromadzone przeze mnie z różnych źródeł są omawiane w zespole wychowawczym oraz z dyrektorem przedszkola. Jeżeli sytuacja tego wymaga, szczególne problemy omawiane są na Radzie Pedagogicznej. Żadne informacje nie wydostają się poza krąg osób zainteresowań. Jeśli sytuacja tego wymaga (np. przebadanie dziecka w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej) wówczas prosimy o wyrażenie zgody rodziców lub opiekunów dziecka Efekt działania: Dzięki uzyskanym informacjom potrafię prawidłowo zadziałać w sytuacjach problemowych, 3. Prowadzenie współpracy z rodzicami Pozytywnie układała mi się współpraca z rodzicami moich wychowanków, którzy uczestniczyli we współorganizowaniu uroczystości przedszkolnych ( stroje, ciasta). Chętnie pomagali także na co dzień przynosząc kartki, kartony, itp. Swoją wiedzą i umiejętnościami dzieliłam się z rodzicami podczas różnorodnych spotkań i rozmów indywidualnych. Na pierwszym zebraniu zapoznałam rodziców z nową podstawą programową wychowania przedszkolnego . Na zebraniu po I semestrze przedstawiłam referat dotyczący gotowości szkolnej dzieci pięcioletnich i sześcioletnich. Włączyłam rodziców do współorganizowania imprez okolicznościowych. Rodzice wzięli udział w następujących uroczystościach: Pasowanie na przedszkolaka, Wieczór Andrzejkowy uroczyste otwarcie przedszkola, Jasełka Betlejemska Dobranocka , Dzień Babci i Dzidka, zajęcie otwarte dla rodziców „Zabawy matematyczne na łące”, Piknik Rodzinny. Swoja postawą zawsze starałam się zachęcić rodziców do współpracy, pomóc przełamać lęki przed nowymi wydarzeniami w życiu ich dziecka prowadząc z nimi rozmowy, składając podziękowania za wniesioną pomoc do grupy. Sądzę, że bardzo ważne dla rodziców było poczucie, iż jestem gotowa do współpracy. Dzięki różnym formom współpracy z rodzicami mogłam lepiej poznać potrzeby dzieci, przyczyny różnych zachowań, zainteresowania, czy frustracje i niezadowolenia. Efekty działań: Rodzice poszerzyli swoja wiedzę na temat rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, prezentowane artykuły i referaty zachęciły rodziców do dyskusji, refleksji, zmiany niektórych metod wychowawczych organizowane uroczystości wpłynęły na promocję przedszkola w środowisku 4. Poznanie instytucji, które wspomagają przedszkole w pracy wychowawczo-terapeutycznej Wraz z koleżankami opracowałam spis instytucji wraz z adresami i telefonami, które mogą pomóc rodzicom w problemach wychowawczych oraz nauczycielom w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych Efekty działań: poznałam instytucje wspomagające przedszkole i udostępniłam ich adresy i telefony. współpracuję z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Piotrkowie Tryb. 5. Pogłębienie wiedzy i umiejętności w zakresie potrzeb podopiecznych Poszerzyłam swoją wiedzę poprzez studiowanie czasopism i literatury fachowej oraz penetrowanie stron internetowych. Zapoznałam się z pozycją Sergiusza Jóźwiaka „Dziecko z padaczką w szkole i przedszkolu” - Informacje dla pedagogów i opiekunów wydane przez Centrum Medyczne Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej, Warszawa 2009 oraz Hanny Narutowskiej „ Dzieci nadpobudliwe ruchowe” Pozycje te pozwoliły mi poznać przyczyny i sposoby radzenia sobie z różnymi problemami napotykanymi w pracy z dziećmi Efekty działań: Potrafię zastosować zdobytą wiedzę w praktyce znam potrzeby podopiecznych, przyczyny ich negatywnych zachowań dostrzegam potrzeby i zdolności dzieci pracuję indywidualnie z dziećmi zdolnymi, jak i potrzebującymi specjalnej pomocy, troski i zrozumienia 6. Pozyskiwanie funduszy z Ochrony Środowiska na zagospodarowanie terenów zielonych wokół przedszkola Z powodu braku możliwości i ze względów formalnych działania zostały odłożone na przyszły rok. Efekty działań: brak Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć § 6 ust.2 pkt 4 1. Poznanie zasad omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć Z pomocą opiekuna staż zapoznałam się z zasadami omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć. Arkusz do przeprowadzenia rozmów przed i pohospitacyjnych zawierał m.in.: własne oczekiwania, realizację celów, zachowania dzieci, samopoczucie uwzględnienie tego co się nie udało zrealizować, dokonywanie samooceny Zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu były dokumentowane przez luźne notatki, które zawierały: temat, cele ogólne i operacyjne, metody i formy pracy oraz przebieg zajęcia. Po zakończeniu zajęć opiekun omawiał swoje zajęcie, co udało mu się zrealizować, a czego nie, jakie popełnił błędy i jak je naprawić. Efekty działań: Wiem, w jaki sposób omawiać i oceniać własne zajęcia i zabawy prowadzone z dziećmi 2.Ustalenie z opiekunem stażu terminów i tematyki zajęć na okres stażu z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych Przygotowałam z opiekunem stażu harmonogram dotyczący hospitacji odbywanych przez cały rok szkolny. Efekty działań: harmonogram spotkań pozwolił mi na staranne przygotowanie się do zajęć. 2. Ocena własnych umiejętności. Analiza mocnych i słabych stron własnej działalności. W okresie stażu starałam się, aby moja praca sprostała wymaganiom i potrzebom placówki. W przedszkolu poszerzałam swoje umiejętności i wiedzę w zakresie metodyki i dydaktyki zajęć. Swój warsztat pracy wzbogaciłam o nowe doświadczenia. Bieżący rok był dla mnie sprawdzianem mojej wiedzy i moich umiejętności, wielkim wyzwaniem i okresem wytężonej pracy. Cieszy mnie fakt, iż udało mi się nawiązać kontakt z moimi podopiecznymi, zrozumieć ich świat i pracować z nimi na bazie świata bliskiego dziecku. Myślę, że podejmowałam działania, które pozwoliły mi na wypracowanie pozytywnych opinii rodziców, ufności i uśmiechu moich wychowanków. Moją słaba strona, nad którą będę się starała pracować i poprawić w jej zakresie swoje działania była zbyt mała umiejętność angażowania całej grupy dzieci do skupienia uwagi podczas organizowanych zajęć i zabaw, wdrażanie dzieci do przestrzegania ustalonych zasad i niekonsekwencji w egzekwowaniu kar. Uważam, że znacznie poprawiłam jakość pracy z dziećmi, a także jakość pracy całej placówki. Spotkałam się ze zrozumieniem i wsparciem ze strony grona pedagogicznego. Mam poczucie dobrego wywiązania się obowiązków, choć tak naprawdę to dopiero te doświadczenia, które udało mi się zdobyć w trakcie stażu pozwolą na pełniejszą pracę w latach następnych. Nie udało mi się zrealizować jednego zaplanowanego działania, pozostałe doprowadziłam do końca. Po zakończeniu stażu zamierzam w dalszym ciągu doskonalić warsztat własnej pracy i podnosić kwalifikacje. Chciałabym, aby moje zajęcia i wszelkie działania stawały się z roku na rok coraz bardziej atrakcyjne. Zamierzam nadal gromadzić literaturę przedmiotu, a także samodzielnie przygotowywać środki dydaktyczne. Myślę również o większej aktywności w życiu przedszkola, w którą mogłabym zaangażować siebie, pracowników i chętne do wszystkiego dzieci Efekt działania: Autorefleksja oraz analiza słabych i mocnych stron mojej działalności wpłynęła na poprawę jakości prowadzonych przeze mnie zajęć oraz na rzecz poprawy jakości pracy placówki przedszkolnej Hanna Suwart …………………….. Wyświetleń: 29685
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |