Katalog Teresa Zielonka, 2010-07-03 Rybnik Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Czy woda to tylko ciecz? Scenariusz lekcji przyrody w nauczaniu zintegrowanym.SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY W NAUCZANIU ZINTEGROWANYM Temat: Czy woda to tylko ciecz? Cele główny: poznanie trzech stanów skupienia wody. Cele operacyjne: - uczeń zna terminy trzech stanów skupienia wody (ciekły, stały, gazowy) - rozumie zjawiska parowania wody, skraplania, wrzenia, zamarzania, topnienia lodu - zna właściwości cieczy, gazu, lodu - zna warunki, od których zależy stan skupienia wody - umie obserwować i spostrzegać zjawiska - umiejętnie obserwuje i prawidłowo wykonuje doświadczenia - potrafi zachować dyscyplinę i bezpieczeństwo podczas wykonywania doświadczeń - interesuje się zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie - zachowa zasady bezpieczeństwa zabaw na lodzie i podczas kąpieli. Metody: problemowa, obserwacja, ćwiczenia praktyczne, pogadanka. Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa. Środki dydaktyczne: zestaw do doświadczenia (zlewka, palnik, lusterko, lód, woda, termometr), kartoniki z temperaturą i z iloczynami, plansze z wnioskami. Przebieg lekcji: 1. Pogadanka heurystyczna - Jakie znaczenie ma woda w życiu człowieka? - Dlaczego woda jest ważna dla człowieka? - W jaki sposób człowiek wykorzystuje wodę? - W jaki sposób powinniśmy oszczędzać wodę? 2. Nauczyciel rozdaje dzieciom zestaw kartoników. Należy uporządkować iloczyny od najmniejszego do największego i odczytać temat lekcji. CZY WODA TO TYLKO CIECZ? CIECZ TO JEDEN ZE STANÓW SKUPIENIA WODY. Aby poznać inne, wykonamy doświadczenie. 3. Podział klasy na grupy. Grupa I otrzymuje zlewkę z wodą i określa jej właściwości. Grupa II otrzymuje lód. Każdy z was wiele razy go widział i dotykał. - Z czego powstaje? - Jak powstaje? - Jakie są jego właściwości? Nauczyciel poleca zmierzyć temperaturę wody i lodu. Po odczytaniu przez uczniów wyników, zapisuje na tablicy. - Co stanie się z lodem, gdy go podgrzejemy? Nauczyciel podgrzewa lód, mierząc temperaturę topnienia i wynik zapisuje na tablicy. Podgrzewa wodę tak, aby się zagotowała i mierzy temperaturę, w której woda wrze. - Co dzieje się z wodą? - Co wydobywa się z naczynia? - Co to jest para? - Jakie są jej właściwości? Nauczyciel przykłada do brzegu naczynia lusterko i wyjaśnia, na czym polega skraplanie. Czy woda to tylko ciecz? Jakie są inne stany skupienia wody? WODA MOŻE WYSTĘPOWAĆ JAKO CIECZ, LÓD I PARA WODNA. - Gdzie spotkamy wodę w ciekłym stanie skupienia? - Gdzie spotkamy ją w stałym stanie skupienia? - Czy spotykamy w przyrodzie wodę w stanie gazowym? 4. Nauczyciel wyjaśnia: - Dlaczego i kiedy występuje woda jako lód, ciecz, gaz, - Zależności stanu skupienia wody od warunków: temperatury i ciśnienia, - Jak i kiedy powstaje deszcz i śnieg. STAN SKUPIENIA WODY ZALEŻY OD TEMPERATURY I CIŚNIENIA. 5. Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytania: - Jak każdy z nas korzysta z wody w różnych stanach skupienia? - Czy woda w rzece, jeziorze zawsze nadaje się do kąpieli? - Jaki musi być lód, aby móc się po nim ślizgać? - W jakim stanie skupienia występuje woda w temperaturze: -150C -50C 00C +750C +10C +1000C 6. Zadanie domowe: Nalej tę samą ilość wody na talerz oraz do butelki. Po 3 dniach sprawdź, czy wody w obu naczyniach jest tyle samo. Co zauważyłeś? Zapisz obserwacje. Opracowała: Teresa Zielonka nauczyciel dyplomowany Wyświetleń: 4757
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |