Katalog

Krystyna Wojciechowska, 2010-08-09
Izbica Kujawska

Język polski, Ćwiczenia

Test językowy: "Części mowy nieodmienne"

- n +

1. Uzupełnij luki w tekście dotyczącym przyimka:
Przyimek jest ……………………… i niesamodzielną częścią mowy. Razem
z …………………….. tworzy wyrażenie przyimkowe, np. ………………………… Przyimki dzielimy na dwie grupy:
a) przyimki ………………………, np. ……, ………;
b) przyimki ………………………, np. ……, ………;
2. Z tekstu wypisz przyimki i łączące się z nimi rzeczowniki:
„Tego dnia w Lipcach huczało jak na jarmarku. We wsi rozpoczynała się wielka uroczystość- wesele Boryny i Jagny. Gdy tylko zegar oznajmił trzecią, orkiestra wyruszyła na drogę. Pierwszy kroczył muzyk z wielką, powyginaną trąbą. Panny
z zachwytem przyglądały się drużbom, młodym chłopcom o wąskich biodrach,
z szerokimi barkami. Goście szli całą drogą, ramię przy ramieniu.”
……………………………………………………………………………………
3. Uzupełnij tekst informacjami o spójniku:
Spójniki to nieodmienna i …………………………część mowy, która ……………, czyli łączy wyrazy w obrębie zdania lub ……………… składowe w zdaniu złożonym. Przed niektórymi spójnikami nie stawiamy przecinków, np. ……, ……, a przed niektórymi stawiamy, np. ………, ……….
4. Podany tekst uzupełnij przecinkami:
„Grecy oblegali Troję przez dziesięć lat ale zdobyli ją dopiero dzięki podstępowi. Król Itaki Odyseusz wpadł na pomysł żeby wybudować wielkiego konia w którym ukryli się greccy wojownicy. Koń został na brzegu morza i miał być rzekomym darem dla Trojańczyków a pozostała część wojska oddaliła się pozorując odwrót. Szczęśliwi mieszkańcy Troi wprowadzili konia za bramy miasta chociaż kapłan Laokoon ostrzegał ich by tego nie robili. Gdy upojeni zwycięstwem a także długim ucztowaniem posnęli Odyseusz wraz towarzyszami wyszli z wnętrza konia otworzyli bramy miasta i wpuścili doń Greków. W ten sposób Troja została zdobyta a Odys uznany za bohatera.”
5. Uzupełnij tekst wiadomościami o partykule:
Partykuły to części mowy, które pełnią w wypowiedzeniach dwie funkcje: ………………… lub …………………… sens zdania, dlatego dzielimy je na:
a) partykuły ……………………, np. -że, -ż, -…….;
b) partykuły ……………………, które z kolei dzielą się na cztery grupy:
- …………………………, np. nie;
- rozkazujące, np. ………;
- ………………………, np. bym, byś, by, byśmy, byście;
- pytające, np. ………… .
6. Partykuły piszemy z różnymi częściami mowy razem lub rozdzielnie, dlatego uzupełnij tekst łączną lub oddzielną pisownią z „nie” oraz „by” , a następnie uzasadnij pisownię według podanego wzoru:
„ Inżynier ……. raz brał udział w wyprawach badawczych i zawsze obserwował wszystko z ……… słabnącą uwagą. Dotychczas ……. znalazł nic podejrzanego. Pies go ……. odstępował, a małpa …….zdradzała swoim zachowaniem żadnego ……..pokoju. Gdy…… jednak nastąpił wybuch wulkanu, ………musiała …… ucierpieć cała wyspa. W nadziei, że ……. dojdzie o eksplozji, wykonał …… tylko kilka fotografii, ale także ……..przejmował się ……..zwykłym zachowaniem ptaków oraz tym, że niebo wyglądało ……..najładniej.
wzór: niepogoda- nie z rzeczownikami piszemy łącznie
- ……………………………………… - …………………………………………
- ……………………………………… - ……………………………………………
- ……………………………………… - ………………………………………….
- ……………………………………… - ………………………………………….
- ……………………………………… - ………………………………………….
- ……………………………………… - ………………………………………….
7. Wpisz informacje o wykrzykniku:
Wykrzyknik jest częścią mowy ………………………………, która służy do:
a) naśladowania …………………………, np. hau, hau, brzdęk;
b) wyrażania wezwań poleceń, np. …………, …………………;
c) podkreślania ………………………………, np. ach, oj, ech.
Po wykrzyknikach stawiamy następujące znaki interpunkcyjne: …………………… lub ………………………………… .
8. Wstaw brakujące wykrzykniki:
- ……, zapomniałam pieniędzy.
- ……….! Co mówisz?
- Już po wszystkim, ………….!
9. Podane wyrazy pogrupuj według wskazanych części mowy:
niechaj, przy, puk-puk, no, zza, oraz, nie, pod, obyś, gdy ,-li, ach, dla, ponieważ, ani , trach, bo, -byście, chrrr, we, czy, bez, luli, i.
wykrzykniki partykuły spójniki przyimki


Wyświetleń: 13426


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.