Katalog Krystyna Wojciechowska, 2010-08-09 Izbica Kujawska Język polski, Ćwiczenia Test językowy: "Części mowy nieodmienne"1. Uzupełnij luki w tekście dotyczącym przyimka: Przyimek jest ……………………… i niesamodzielną częścią mowy. Razem z …………………….. tworzy wyrażenie przyimkowe, np. ………………………… Przyimki dzielimy na dwie grupy: a) przyimki ………………………, np. ……, ………; b) przyimki ………………………, np. ……, ………; 2. Z tekstu wypisz przyimki i łączące się z nimi rzeczowniki: „Tego dnia w Lipcach huczało jak na jarmarku. We wsi rozpoczynała się wielka uroczystość- wesele Boryny i Jagny. Gdy tylko zegar oznajmił trzecią, orkiestra wyruszyła na drogę. Pierwszy kroczył muzyk z wielką, powyginaną trąbą. Panny z zachwytem przyglądały się drużbom, młodym chłopcom o wąskich biodrach, z szerokimi barkami. Goście szli całą drogą, ramię przy ramieniu.” …………………………………………………………………………………… 3. Uzupełnij tekst informacjami o spójniku: Spójniki to nieodmienna i …………………………część mowy, która ……………, czyli łączy wyrazy w obrębie zdania lub ……………… składowe w zdaniu złożonym. Przed niektórymi spójnikami nie stawiamy przecinków, np. ……, ……, a przed niektórymi stawiamy, np. ………, ………. 4. Podany tekst uzupełnij przecinkami: „Grecy oblegali Troję przez dziesięć lat ale zdobyli ją dopiero dzięki podstępowi. Król Itaki Odyseusz wpadł na pomysł żeby wybudować wielkiego konia w którym ukryli się greccy wojownicy. Koń został na brzegu morza i miał być rzekomym darem dla Trojańczyków a pozostała część wojska oddaliła się pozorując odwrót. Szczęśliwi mieszkańcy Troi wprowadzili konia za bramy miasta chociaż kapłan Laokoon ostrzegał ich by tego nie robili. Gdy upojeni zwycięstwem a także długim ucztowaniem posnęli Odyseusz wraz towarzyszami wyszli z wnętrza konia otworzyli bramy miasta i wpuścili doń Greków. W ten sposób Troja została zdobyta a Odys uznany za bohatera.” 5. Uzupełnij tekst wiadomościami o partykule: Partykuły to części mowy, które pełnią w wypowiedzeniach dwie funkcje: ………………… lub …………………… sens zdania, dlatego dzielimy je na: a) partykuły ……………………, np. -że, -ż, -…….; b) partykuły ……………………, które z kolei dzielą się na cztery grupy: - …………………………, np. nie; - rozkazujące, np. ………; - ………………………, np. bym, byś, by, byśmy, byście; - pytające, np. ………… . 6. Partykuły piszemy z różnymi częściami mowy razem lub rozdzielnie, dlatego uzupełnij tekst łączną lub oddzielną pisownią z „nie” oraz „by” , a następnie uzasadnij pisownię według podanego wzoru: „ Inżynier ……. raz brał udział w wyprawach badawczych i zawsze obserwował wszystko z ……… słabnącą uwagą. Dotychczas ……. znalazł nic podejrzanego. Pies go ……. odstępował, a małpa …….zdradzała swoim zachowaniem żadnego ……..pokoju. Gdy…… jednak nastąpił wybuch wulkanu, ………musiała …… ucierpieć cała wyspa. W nadziei, że ……. dojdzie o eksplozji, wykonał …… tylko kilka fotografii, ale także ……..przejmował się ……..zwykłym zachowaniem ptaków oraz tym, że niebo wyglądało ……..najładniej. wzór: niepogoda- nie z rzeczownikami piszemy łącznie - ……………………………………… - ………………………………………… - ……………………………………… - …………………………………………… - ……………………………………… - …………………………………………. - ……………………………………… - …………………………………………. - ……………………………………… - …………………………………………. - ……………………………………… - …………………………………………. 7. Wpisz informacje o wykrzykniku: Wykrzyknik jest częścią mowy ………………………………, która służy do: a) naśladowania …………………………, np. hau, hau, brzdęk; b) wyrażania wezwań poleceń, np. …………, …………………; c) podkreślania ………………………………, np. ach, oj, ech. Po wykrzyknikach stawiamy następujące znaki interpunkcyjne: …………………… lub ………………………………… . 8. Wstaw brakujące wykrzykniki: - ……, zapomniałam pieniędzy. - ……….! Co mówisz? - Już po wszystkim, ………….! 9. Podane wyrazy pogrupuj według wskazanych części mowy: niechaj, przy, puk-puk, no, zza, oraz, nie, pod, obyś, gdy ,-li, ach, dla, ponieważ, ani , trach, bo, -byście, chrrr, we, czy, bez, luli, i. wykrzykniki partykuły spójniki przyimki Wyświetleń: 13426
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |