Katalog Aneta Harasim, 2010-08-17 Wyszków Język polski, Sprawdziany i testy Test ze znajomości literatury i kultury barokuTEST – BAROK
imię i nazwisko, klasa ……………………………………… Termin barocco w języku portugalskim oznacza: a) perłę o nieregularnym kształcie, b) nieoszlifowany diament, c) asymetryczną muszlę 1p • Która z podanych cech nie pasuje do epoki baroku? a) niejasność, b) harmonia, c) niepokój 1p • Słynne Pamiętniki są autorstwa: a) Piotra Skargi, b) Jana Chryzostoma Paska, c) Wacława Potockiego 1p • Sarmatyzm to: a) „kwiecisty barok”, konceptyzm, marinizm, b) synonim zacofania, warcholstwa, ksenofobii, c) ideologia i kultura szlachty polskiej XVII – XVIII w. 1p • O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem Pokój szczęśliwość, ale bojowanie Byt nasz podniebny. On srogi ciemności Hetman i świata łakome marności O nasze pilno czynią zepsowanie. Nie dość na tym, o nasz możny Panie! Ten nasz dom – ciało, dla zbiegłych lubości Niebacznie zajźrząc duchowi zwierzchności, Upaść na wieki żądać nigdy nie przestanie. Cóż będę czynił w tak straszliwym boju, Wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie? Królu powszechny, prawdziwy pokoju, Zbawienia mego jest nadzieja w Tobie! Ty mnie przy sobie postaw, a przezpiecznie Będę wojował i wygram statecznie! - określ gatunek i podaj jego cechy …………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………….. 1p - w jednym zdaniu wykaż związek tytułu i tematu utworu ………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………1p - pierwsze zdanie tekstu to sentencja; wytłumacz, jak ją rozumiesz, zwracając szczególną uwagę na rolę, jaką odgrywa słowo „pokój” …………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………1p - jak rozumiesz peryfrazę określającą szatana? ………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………1p - znajdź w tekście oksymoron ……………………………………………………………………………1p - znajdź w tekście przerzutnię ……………………………………………………………………………1p - z jaką księgą biblijną kojarzysz określenie ludzkiego życia jako „marności”? …………………………1p • Podaj autorów podanych utworów. 2p a) Niestatek – ……………………………………………………………….. b) Do trupa – ………………………………………………………………. c) O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem – …………………… d) Wojna chocimska – …………………………………………………………………… e) Na oczy królewny angielskiej – ………………………………………………………. • Kompozycja łańcuchowa to: a) rodzaj puenty polegający na zebraniu najważniejszych w wierszu słów, by przedstawić je w nowy, zaskakujący sposób, b) wiersze ukrywające w pierwszych literach kolejnych wersów jakieś dodatkowe przesłanie utworu, c) inaczej konkatenacja – sposób rozwijania wypowiedzi za pomocą powtórzenia i dopełnienia jakiegoś elementu członu poprzedniego 1p • Poetą barokowym nie był: a) Mikołaj Sęp–Szarzyński, b) Jan Karol Chodkiewicz, c) Daniel Naborowski 1p • Która odpowiedź jest w całości poprawna? Cechy szlachcica Sarmaty to: a) głęboka religijność, wierność tradycji, kult przodków, skromność; b) kult wolności, kult Matki Boskiej, tolerancja dla odmiennych wyznań i poglądów; c) ceremonialna, naskórkowa religijność, megalomania, męstwo, skłonność do wygłaszania oracji; 1p • Wyjaśnij pojęcia: megalomania, ksenofobia, koncept, vanitas, poezja metafizyczna 2p …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… • Opisz zalety Sarmaty odwołując się do Wojny chocimskiej 2p .................................................... • Z jakiego utworu pochodzą następujące fragmenty? Podaj autora, tytuł, a następnie zaklasyfikuj do jednego z nurtów poezji barokowej. 4p a) Leżysz zabity i jam też zabity, ty — strzałą śmierci, ja strzałą miłości, ty krwie, ja w sobie nie mam rumianości, ty jawne świece, ja mam płomień skryty................... ........................................................... b) Wszyscy oczy i serca na jednego zgodnie obrócą Chodkiewicza; tak się zda, że młodnie; że dzieła nieśmiertelne, których mu nie szczędzą późne wieki, siwy włos ze skroni mu pędzą. ……………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………… ● Wskaż we fragmentach wierszy środki stylistyczne typowe dla poezji konceptualnej, a następnie podaj ich krótkie definicje: 4p a) Tyś jak lód, a jam w piekielnej śreżodze, (...)/ Ty nic nie czujesz, ja cierpię ból srodze.............................................................. b) Nie oczy, lecz pochodnie dwie nielitościwe,/ Które palą na popiół serca nieszczęśliwe. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… ● Utwór mówiący, że najmniej prawdopodobną rzeczą na świecie jest wierność kobiety to: a) Do trupa, b) Niestatek, c) Marność 1p 0-10 niedostateczny 11-15 dopuszczający 16-21 dostateczny 22-27 dobry 28-29 bardzo dobry Opracowała mgr Aneta Harasim Wyświetleń: 4763
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |