Katalog

Aleksandra Zep, 2010-09-02
Płoty

Język polski, Scenariusze

Z wizytą w muzeum - scenariusz lekcji języka polskiego w kl. VI

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

KLASA VI

TEMAT LEKCJI: Z wizytą w muzeum


Zadania szkoły w zakresie nauczania:
- planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie za nią coraz większej odpowiedzialności,
- skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentacja własnego punktu widzenia i uwzględnianie poglądów innych ludzi, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, przygotowanie do wystąpień publicznych,
- efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działanie na gruncie obowiązujących norm.


Treści programowe:
- właściwości prostych form użytkowych,
- związki znaczeniowe między wyrazami,
- pojęcia: podmiot mówiący, przenośnia, epitet, zwrotka, słownictwo związane z muzeum

ŚCIEŻKI EDUKACYJNE:
- czytelnicza i medialna,
- wychowanie patriotyczne i obywatelskie.

STANDARDY EGZAMINACYJNE:

a) CZYTANIE
1.1.b uczeń odczytuje różne teksty kultury – teksty literackie, w tym: utwory poetyckie,
1.2.a uczeń określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu - rozumie pojęcia: podmiot mówiący, przenośnia,
1.2.b uczeń posługuje się czynnie terminami: epitet, zwrotka


b) PISANIE
2.1.d uczeń pisze na temat i zgodnie z celem, posługując się formami wypowiedzi: notatka w formie planu,
2.2.b uczeń formułuje wypowiedzi ze świadomością celu: potwierdza i zaprzecza,
2.3. uczeń buduje tekst poprawnie kompozycyjnie, celowo stosując środki językowe i przestrzegając norm gramatycznych, ortograficznych i interpunkcyjnych,

c) ROZUMOWANIE
3.4 uczeń wyraża własne opinie i próbuje je uzasadnić, wyjaśniając swoje stanowisko, używa odpowiednich argumentów,

d) KORZYSTANIE Z INFORMACJI
4.1 uczeń wskazuje źródła informacji, posługuje się nimi,

e) WYKORZYSTYWANIE WIEDZY W PRAKTYCE
5.1 uczeń posługuje się poznanymi terminami do opisywania zjawisk i sytuacji spotkanych w środowisku.



CELE LEKCJI

a) Wiadomości
Uczeń:
- zna treść wiersza Wisławy Szymborskiej pt. „Muzeum”,
- zna słownictwo związane z muzeami,
- posiada wiedzę o instytucjach muzealnych,


b) Umiejętności
Uczeń:
- prezentuje rodzinną pamiątkę, opisując jej wygląd oraz opowiadając o jej historii i znaczeniu,
- przyporządkowuje ilustracje eksponatów muzealnych odpowiednim rodzajom muzeów,
- porządkuje słownictwo związane z muzeami i zapisuje je w formie mapy mentalnej,
- korzysta ze słownika,
- czyta ze zrozumieniem,
- nazywa użyte w utworze środki stylistyczne,


c) Postawy
Uczeń:
- aktywnie uczestniczy w prezentacji pamiątek rodzinnych oraz w dyskusji,
- chętnie i otwarcie wyraża swoje zdanie,
- wykazuje się zaangażowaniem i kreatywnością podczas pracy zespołowej,
- rozwija zainteresowania historyczne,
- okazuje szacunek dla polskiego dorobku kulturowego,
- dba o kulturę i poprawność języka podczas budowania wypowiedzi ustnej i pisemnej.


METODY PRACY
- prezentacja ustna pamiątek rodzinnych,
- mapa mentalna,
- praca ze słownikiem,
- praca z tekstem,
- ćwiczenia redakcyjne,
- praca grupowa.


FORMY PRACY
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.


ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego „Słowa na start”,
- karta pracy „W muzeum”,
- przedmioty będące rodzinnymi pamiątkami przyniesione przez uczniów,
- słowniki języka polskiego,
- arkusze papieru.

PRZYGOTOWANIE DO LEKCJI
Uczniowie przynoszą na lekcję przedmiot będący rodzinną pamiątką, przygotowują się do zaprezentowania go ( według planu przygotowanego przez nauczyciela – ZAŁĄCZNIK 1 ), zbierając jak najwięcej informacji na jego temat.

PRZEBIEG LEKCJI

FAZA WPROWADZAJĄCA

1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, uświadomienie uczniom celów lekcji, podanie tematu lekcji.

2. Osoby chętne prezentują pamiątki rodzinne przyniesione do szkoły według podanego planu.

3. Po zakończeniu prezentacji nauczyciel inicjuje rozmowę na temat miejsc, w których gromadzone są przedmioty mające wartość historyczną. Uczniowie wyjaśniają, czym zajmują się muzea i jakie przedmioty są w nich prezentowane.

4. Aby poszerzyć słownictwo uczniów związane z muzeami, nauczyciel poleca zapoznanie się z testem z karty pracy ( ZAŁĄCZNIK 2 ) - zadanie 1. Po jego rozwiązaniu i odczytaniu odpowiedzi, uczniowie wykonują zadanie 2 z karty pracy. Łączą rysunki przedstawiające eksponaty muzealne z odpowiednimi rodzajami muzeów. Następnie wymieniają się w parach kartami pracy i sprawdzają sposób wykonania ćwiczenia przez kolegę/ koleżankę z ławki.


FAZA REALIZACYJNA

1. Celem kolejnego zadania jest usystematyzowanie i pogłębienie wiedzy o muzeach. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy. Każdy zespół otrzymuje arkusz papieru, zestaw słownictwa ( ZAŁĄCZNIK 3), słownik języka polskiego.

2. Nauczyciel podaje pojęcie kluczowe – jest nim słowo muzeum oraz trzy wyrazy ( zabytki, typ ekspozycji, rodzaje muzeów ) związane z tym miejscem, które uczniowie zapisują na środku arkusza. Dodatkowo uczniowie otrzymują słownictwo dotyczące muzeum. Niezrozumiałe wyrazy wyjaśniają przy użyciu słownika. Zapisują słownictwo na arkuszach, tak by utworzyło układy wzajemnych powiązań. Przedstawiają podział muzeów ze względu na rodzaj zgromadzonych eksponatów.

3. Po zakończeniu pracy grupy kolejno prezentują mapy mentalne i porównują je ze sobą.

4. Uczniowie czytają utwór Wisławy Szymborskiej „Muzeum”. W celu sprawdzenia zrozumienia jego treści nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące wiesza.

5. Uczniowie wykonują ćwiczenie 1 na str. 100 „Po przeczytaniu…” oraz ćwiczenie 3 na str. 101.

6. Następnie nauczyciel poleca uczniom odnalezienie w wierszu środków stylistycznych, nazwanie ich.

7. Na polecenie nauczyciela uczniowie wykonują ćwiczenie 3 w karcie pracy. Wstawiają odpowiednie wyrazy w wykropkowane miejsca tekstu będącego przesłaniem wiersza.


FAZA PODSUMOWUJĄCA

1. Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie podanej myśli:
Muzea są potrzebne, ponieważ ………

2. Podanie i omówienie pracy domowej:

a) Dla osób, które nie były na szkolnej wycieczce patriotycznej

str. 101 Myślę, że…

Czy rzeczywiście po człowieku zostają tylko przedmioty,
których używał za życia. Odpowiedź uzasadnij w kilku zdaniach.

b) dla osób, które były na szkolnej wycieczce

Wymień przynajmniej trzy nazwy muzeów, w których byłeś podczas ostatniej szkolnej wycieczki, określ ich rodzaj, wypisz eksponaty, jakie widziałeś, krótko je opisz.




ZAŁĄCZNIK 1

Plan prezentacji pamiątki rodzinnej
1. Wygląd pamiątki i jej przeznaczenie.
2. Wiek i wartość przedmiotu.
3. Pochodzenie pamiątki.
4. Znaczenie pamiątki dla rodziny.


ZAŁĄCZNIK 2

W muzeum

1. Rozwiąż test wiedzy o muzeum, zaznaczając odpowiedź przy właściwych dokończeniach zdań.


Kustosz to:
a) wyjątkowo cenny zabytek
b) osoba, która wpuszcza zwiedzających do muzeum
c) pracownik muzeum opiekujący się zbiorami
d) inaczej przewodnik


Eksponatem jest:
a) przedmiot umieszczony w gablocie
b) wyjątkowy okaz roślinny
c) przedmiot wystawiony w muzeum na pokaz
d) przedmiot wystawiony na licytacji


Ekspozycja w muzeum to:
a) inaczej wystawa
b) rodzaj lekcji muzealnej
c) położenie, usytuowanie budynku w terenie
d) zbiór wszystkich zaprezentowanych w nim zabytków


Zbiory muzealne to:
a) zbiórka pieniędzy na rzecz muzeum
b) kolekcja wszystkich przedmiotów o wartości historycznej
c) wyłącznie najcenniejsze dzieła sztuki malarskiej
d) gromadzenie się w muzeum dużej liczby osób



2. Połącz ilustracje przedstawiające rodzaje eksponatów z odpowiednimi nazwami muzeów.

muzeum techniki

muzeum etnograficzne

muzeum przyrodnicze

muzeum sztuki

muzeum archeologiczne



3. Uzupełnij tekst, wpisując podane wyrazy lub wyrażenia w odpowiednie miejsca.


twórca, pamięć, wyścig, czas, martwe, nieśmiertelność, życie ludzkie


…………………………………………………………………… jest nietrwałe i szybko przemija. Po człowieku zostają tylko ……………………………………… przedmioty. W ten sposób zwycięsko wygrywają one ……………………………… z czasem. Człowiek jest ich ……………………………………….. Jednak to nie on, lecz jego wytwory uzyskują na tym świecie ……………………………………………………. Tylko człowiek ma wpływ na to, jak wykorzysta swój ……………………………….. Od tego, co po sobie pozostawi, zależy, jak długo przetrwa ……………………………………………. o nim.


ZAŁĄCZNIK 3

Słownictwo potrzebne do wykonania mapy mentalnej:

etnograficzne, biograficzne, zbiory, stała, czasowa, skansen, historyczne, wystawa, przyrodnicze, izba pamięci, wojskowe, techniki, artystyczne, archeologiczne, eksponaty



ZABYTKI



MUZEUM


TYP EKSPOZYCJI
RODZAJE MUZEÓW

A. Zep

Wyświetleń: 6147


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.