|
|
Katalog Aleksandra Zep, 2010-09-03 Płoty Język polski, Scenariusze Czy słowniki są nam potrzebne? - scenariusz lekcji języka polskiego w kl. IVSCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO KLASA IV TEMAT LEKCJI: Czy słowniki są nam potrzebne? Zadania szkoły w zakresie nauczania: - planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie za nią coraz większej odpowiedzialności, - skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentacja własnego punktu widzenia i uwzględnianie poglądów innych ludzi, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, przygotowanie do wystąpień publicznych, - efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działanie na gruncie obowiązujących norm. - odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy. Treści programowe: - związki znaczeniowe między wyrazami, - różnice między językiem potocznym a językiem literatury CELE LEKCJI Uczeń: - wymienia podstawowe rodzaje słowników języka polskiego, - wskazuje cel korzystania z różnych rodzajów słowników, - określa, jakiego rodzaju informacji należy szukać w danym słowniku, - poszukuje informacji w różnych słownikach w Internecie i wykorzystuje je w praktyce, - umie rozwiązywać trudności językowe przy pomocy odpowiednich słowników, - wzbogaca swoje słownictwo, - potrafi korzystać z komputera i Internetu w poszukiwaniu odpowiednich informacji. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - komputer z dostępem do Internetu, - karta pracy ŚCIEŻKI EDUKACYJNE: - czytelnicza i medialna FORMY PRACY: - indywidualna, - grupowa, - zbiorowa. METODY PRACY: - pogadanka - podająca, - praca z komputerem, - ćwiczenia redakcyjne. PRZEBIEG LEKCJI FAZA WPROWADZAJĄCA 1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, uświadomienie uczniom celów lekcji ( usystematyzowanie i utrwalenie wiedzy o różnego rodzaju słownikach i ich przeznaczeniu ), podanie tematu lekcji. 2. Nauczyciel rozpoczyna lekcję krótką pogadanką na temat rodzajów słowników, jakie znają uczniowie oraz ich przydatności w życiu codziennym – notatka w zeszycie i rozwiązanie zagadek przez uczniów ( KARTA PRACY – zadanie 1 ) ( STANDARD: 2.1. d, 2.2. b ) FAZA REALIZACYJNA 1. Uczniowie zajmują miejsca przy komputerach. Korzystając z internetowych słowników PWN rozwiązują zad. 2, 3,4 na karcie pracy. ( STANDARD 4.1., 2.1.d ) 2. Uczniowie prezentują rozwiązane zadania. ( STANDARD 3.4, 2.2. b ) FAZA PODSUMOWUJĄCA 1. W celu sprawdzenia poprawności użycia niektórych słów nauczyciel prosi uczniów o ułożenie zdań z wyrazami: pomarańcza, kontrola, knieja. ( STANDARD 2.3 ) 2. Uczniowie odczytują zdania. 3. Podanie i omówienie pracy domowej: Wyobraź sobie, że jesteś słownikiem ( wybranym przez siebie ). Napisz list do uczniów zachęcając ich do częstszego korzystania z tego słownika. ( STANDARD 2.1.f, 2.3 ) KARTA PRACY 1. O jakim słowniku mówią zagadki? ………………………………………………………….…. ……………………………………………………………………………………. 2. Odpowiedz na pytania. a) Czym zajmował się PŁATNERZ? …………………………………………………………………………………………………………………………………………….. b) Czy FRAZES służy do jedzenia? …………………………………………………………………………………………………………………………………………… c) Czy OBCESOWY to but z obcasem? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 3. Jakimi innymi wyrazami zastąpisz kolejne wyrazy? las - ………………………………………………………………………………………………………………………………………… fajny - ……………………………………………………………………………………………………………………………………. nagroda - ………………………………………………………………………………………………………………………………. góra - ……………………………………………………………………………………………………………………………………. strach - ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 4. Jak mówimy poprawnie? a) pomarańcza czy pomarańcz? ………………………………………………………………………………… b) kontrol czy kontrola? ……………………………………………………………………………………………… c) materacy czy materaców? …………………………………………………………………………………….. PRACA DOMOWA Wyobraź sobie, że jesteś słownikiem ( wybranym przez siebie ). Napisz list do uczniów zachęcając ich do częstszego korzystania z tego słownika. Wyświetleń: 4517
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |