Katalog

Aleksandra Zep, 2010-09-03
Płoty

Język polski, Scenariusze

Czy słowniki są nam potrzebne? - scenariusz lekcji języka polskiego w kl. IV

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO


KLASA IV


TEMAT LEKCJI: Czy słowniki są nam potrzebne?




Zadania szkoły w zakresie nauczania:
- planowanie, organizowanie i ocenianie własnej nauki, przyjmowanie za nią coraz większej odpowiedzialności,
- skuteczne porozumiewanie się w różnych sytuacjach, prezentacja własnego punktu widzenia i uwzględnianie poglądów innych ludzi, poprawne posługiwanie się językiem ojczystym, przygotowanie do wystąpień publicznych,
- efektywne współdziałanie w zespole i praca w grupie, budowanie więzi międzyludzkich, podejmowanie indywidualnych i grupowych decyzji, skuteczne działanie na gruncie obowiązujących norm.
- odnoszenie do praktyki zdobytej wiedzy.

Treści programowe:
- związki znaczeniowe między wyrazami,
- różnice między językiem potocznym a językiem literatury


CELE LEKCJI
Uczeń:
- wymienia podstawowe rodzaje słowników języka polskiego,
- wskazuje cel korzystania z różnych rodzajów słowników,
- określa, jakiego rodzaju informacji należy szukać w danym słowniku,
- poszukuje informacji w różnych słownikach w Internecie i wykorzystuje je w praktyce,
- umie rozwiązywać trudności językowe przy pomocy odpowiednich słowników,
- wzbogaca swoje słownictwo,
- potrafi korzystać z komputera i Internetu w poszukiwaniu odpowiednich informacji.


ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- komputer z dostępem do Internetu,
- karta pracy


ŚCIEŻKI EDUKACYJNE:
- czytelnicza i medialna


FORMY PRACY:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.


METODY PRACY:
- pogadanka
- podająca,
- praca z komputerem,
- ćwiczenia redakcyjne.



PRZEBIEG LEKCJI

FAZA WPROWADZAJĄCA

1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, uświadomienie uczniom celów lekcji ( usystematyzowanie i utrwalenie wiedzy o różnego rodzaju słownikach i ich przeznaczeniu ), podanie tematu lekcji.
2. Nauczyciel rozpoczyna lekcję krótką pogadanką na temat rodzajów słowników, jakie znają uczniowie oraz ich przydatności w życiu codziennym – notatka w zeszycie i rozwiązanie zagadek przez uczniów ( KARTA PRACY – zadanie 1 ) ( STANDARD: 2.1. d, 2.2. b )


FAZA REALIZACYJNA
1. Uczniowie zajmują miejsca przy komputerach. Korzystając z internetowych słowników PWN rozwiązują zad. 2, 3,4 na karcie pracy.
( STANDARD 4.1., 2.1.d )

2. Uczniowie prezentują rozwiązane zadania. ( STANDARD 3.4, 2.2. b )

FAZA PODSUMOWUJĄCA

1. W celu sprawdzenia poprawności użycia niektórych słów nauczyciel prosi uczniów o ułożenie zdań z wyrazami: pomarańcza, kontrola, knieja.
( STANDARD 2.3 )
2. Uczniowie odczytują zdania.
3. Podanie i omówienie pracy domowej: Wyobraź sobie, że jesteś słownikiem
( wybranym przez siebie ). Napisz list do uczniów zachęcając ich do częstszego korzystania z tego słownika. ( STANDARD 2.1.f, 2.3 )


KARTA PRACY
1. O jakim słowniku mówią zagadki?



………………………………………………………….….



…………………………………………………………………………………….
2. Odpowiedz na pytania.

a) Czym zajmował się PŁATNERZ?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………..
b) Czy FRAZES służy do jedzenia?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………
c) Czy OBCESOWY to but z obcasem?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

3. Jakimi innymi wyrazami zastąpisz kolejne wyrazy?
las - …………………………………………………………………………………………………………………………………………
fajny - …………………………………………………………………………………………………………………………………….
nagroda - ……………………………………………………………………………………………………………………………….
góra - …………………………………………………………………………………………………………………………………….
strach - …………………………………………………………………………………………………………………………………..


4. Jak mówimy poprawnie?
a) pomarańcza czy pomarańcz? …………………………………………………………………………………
b) kontrol czy kontrola? ………………………………………………………………………………………………
c) materacy czy materaców? ……………………………………………………………………………………..



PRACA DOMOWA
Wyobraź sobie, że jesteś słownikiem ( wybranym przez siebie ). Napisz list do uczniów zachęcając ich do częstszego korzystania z tego słownika.



Wyświetleń: 4517


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.