Katalog Justyna Tarkawian, 2010-09-22 Serokomla Język rosyjski, Plany pracy Program zajęć koła języka rosyjskiego dla klasy IV szkoły podstwowejPROGRAM ZAJĘĆ KOŁA JĘZYKA ROSYJSKIEGO DLA KLASY IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ Opracowała mgr Justyna Tarkawian WSTĘP Niniejszy program zajęć z języka rosyjskiego przeznaczony jest do realizacji w klasie IV szkoły podstawowej. Służy on do wyrównywania braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów oraz do rozwijania zainteresowań kulturą i językiem rosyjskim. W tworzeniu programu korzystałam z podstawy programowej, programu nauczania języka rosyjskiego w szkole podstawowej (DKOS – 5002 – 49/05) oraz dostępnej literatury. Program jest przeznaczony do realizacji w formie zajęć pozalekcyjnych i można go korygować, dopasowując do indywidualnych potrzeb uczniów. CEL GŁÓWNY Wyrównywanie braków w opanowaniu podstawowych wiadomości, motywowanie ucznia do samodzielnej pracy, kształcenie umiejętności niezbędnych do kontynuowania nauki języka rosyjskiego. CELE SZCZEGÓŁOWE - Doskonalenie umiejętności rozumienia mowy ze słuchu, czytania oraz czytania ze zrozumieniem. - Rozwijanie umiejętności pisania krótkich informacji na dany temat, ze zwróceniem uwagi na poprawność pod względem graficznym, gramatycznym, ortograficznym oraz staranność pisania. - Kształcenie umiejętności opanowania poprawnej wymowy w zakresie poznanego materiału językowego. - Wzbogacenie zasobu słownictwa uczniów. - Wdrażanie do uważnego i aktywnego słuchania. - Doskonalenie poprawności językowej. - Rozwijanie kompetencji kulturowych. - Zapoznanie uczniów z ogólnymi wiadomościami o Rosji (kultura, miasta, zabytki, ciekawostki, życie codzienne Rosjan, itp.). PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW 1. Rozumienie mowy Uczeń: - Potrafi wskazać sylabę akcentowaną w wyrazie i akcent logiczny w zdaniu; - Rozumie sens prostych sytuacji komunikacyjnych, w tym intencji rozmówcy; - Rozumie polecenia nauczyciela dotyczące sytuacji szkolnej; - Rozumie i prawidłowo reaguje na pytania zadawane przez nauczyciela i kolegów dotyczące zdarzenia, sytuacji rzeczywistej lub zaaranżowanej; - Rozumie zdania składające się ze znanych wyrazów; - Wyodrębnia potrzebne informacje w prostych tekstach dialogach; - Umie wykonać do tekstu ilustrację. 2. Mówienie Uczeń: - Zadaje pytania odnoszące się do znanej mu sytuacji; - Konstruuje odpowiedzi na pytani nauczyciela i uczniów dotyczące typowych sytuacji dnia codziennego; - Formułuje krótkie wypowiedzi o sobie, rodzinie, najbliższym otoczeniu; - Prowadzi mini dialog na podstawie podanego wzorca; - Układa ogólne pytania do prostego tekstu; - Przekazuje ogólną treść tekstu za pomocą znanych słów; - Posługuje się zwrotami grzecznościowymi zgodnie z określoną sytuacją komunikacyjną; - Wzbogaca i poszerza zasób słownictwa; - Kształtuje prawidłowe nawyki w zakresie artykulacji i intonacji rosyjskiej; - Opowiada o realiach kulturalnych Rosji. 3. Czytanie Uczeń: - Poprawnie czyta (z zachowaniem zasad poprawnej artykulacji i intonacji) krótki tekst drukowany i pisany z oznaczonym akcentem; - Rozpoznaje w tekście wyraz, zdanie lub fragment stanowiący odpowiedź na pytanie pod tekstowe; - Rozpoznaje znane wyrazy w nowym tekście i poprawnie je odczytuje; - Posługuje się słowniczkiem pod tekstowym i słownikiem dwujęzycznym; - Doskonali technikę czytania. 4. Pisanie Uczeń: - Kaligraficznie pisze litery rosyjskiego alfabetu i poprawnie je łączy; - Poprawnie i starannie przepisuje krótkie teksty z tablicy i podręcznika; - Stosuje podstawowe znaki interpunkcyjne; - Poprawnie zapisuje większość słów znanych ze słuchu; - Układa zdania z rozsypanek wyrazowych; - Zapisuje wyrazy w porządku alfabetycznym; - Samodzielnie uzupełnia znane słowa brakującymi literami; - Poprawnie uzupełnia zdania brakującymi wyrazami; - Tworzy krótkie dialogi oparte na wzorcu; - Potrafi dokonać autokorekty; - Systematycznie doskonali technikę i tempo pisania; - Umie korzystać ze słownika. Formy i sposoby realizacji programu 1. Zorganizowanie i prowadzenie zajęć koła języka rosyjskiego. 2. Urozmaicanie zajęć poprzez stosowanie różnych form i metod pracy z dziećmi: indywidualnych, zbiorowych, zabawowych oraz metod: słownych, problemowych, działalności praktycznej. 3. Wykonywanie i wykorzystywanie pomocy dydaktycznych. 4. Tworzenie słowników tematycznych. 5. Wykonywanie plansz tematycznych, makiet. 6. Korzystanie ze słowników. 7. Urozmaicanie zajęć poprzez wykorzystanie różnych środków dydaktycznych (wizualnych i dźwiękowych). 8. Gromadzenie i wykorzystywanie ciekawych propozycji ćwiczeń (zagadki, rebusy, krzyżówki, rymowanki). 9. Częste powtarzanie i utrwalanie zdobytych wiadomości. 10. Wzmacnianie samooceny dziecka poprzez eksponowanie jego mocnych stron. 11. Zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu z języka rosyjskiego. Ewaluacja programu Podczas realizacji programu prowadzona będzie analiza porównawcza, która pozwoli ocenić osiągnięte przez uczniów wyniki w nauce, ich wkład w pracę i motywacje do nauki. Umożliwi to ulepszenie programu poprzez wprowadzenie (w razie potrzeb) ewentualnych zmian. Ewaluacja całościowa zostanie przeprowadzona na podstawie danych zebranych w trakcie realizacji programu (obserwacji, opinii uczniów). Tematyka zajęć koła języka rosyjskiego w roku szkolnym 2010/2011 I semestr 1. Spotkanie organizacyjne - omówienie tematyki zajęć. 2. Rosja – jaki to kraj? 3. Główne rosyjskie święta. 4. Historia alfabetu rosyjskiego (cyrylicy). 5. Moskwa. 6. Sankt – Petersburg. 7. Prawosławie – cóż to za religia? 8. Cerkiew prawosławna. 9. Ikona – co to takiego? 10. Sławni Rosjanie. 11. Rosyjskie symbole narodowe (matrioszka, samowar, szkatułki, itp..). 12. Rosyjskie portale internetowe. 13. Bajki rosyjskie. 14. Główne rosyjskie święta. 15. Konkurs z języka rosyjskiego, pt. „Rosja - jaki to kraj?”. 16. Wigilia i święta Bożego Narodzenia w Polsce i w Rosji. 17. Słuchamy i śpiewamy kolędy w języku rosyjskim. 18. Zabawy z alfabetem – ćwiczenia utrwalające. 19. Podsumowanie pracy w I semestrze roku szkolnego 2010/2011. II semestr 1. Dobre słowa – cóż to takiego? 2. Pytamy o rzeczy i osoby, a także udzielamy odpowiedzi na te pytania. 3. День влюблёных – walentynki. 4. Moja rodzina – ćwiczenia w pisaniu, czytaniu, mówieniu, rozumieniu. 5. Rola akcentu i intonacji w języku rosyjskim. 6. Obchody Dnia Kobiet w Rosji i w Polsce – ćwiczenia w czytaniu, pisaniu, mówieniu, rozumieniu. 7. Ćwiczymy piękne czytanie. 8. Ćwiczenia na rozumienie tekstu słuchanego i czytanego. 9. Ćwiczenia w pięknym pisaniu – zasady rosyjskiej kaligrafii. 10. Ortografia – nasz przyjaciel. 11. Zwieramy znajomości – budowa krótkich dialogów. 12. Wielkanoc w Rosji i w Polsce – ćwiczenia w mówieniu, pisaniu, czytaniu, rozumieniu. 13. Uczymy się liczyć w zakresie 20. 14. Rozwiązujemy rosyjskie krzyżówki i rebusy. 15. Zasady użycia słownika polsko – rosyjskiego i rosyjsko – polskiego. 16. Moja szkoła – tworzymy słownik tematyczny. 17. Obchody Dnia Dziecka w Polsce i w Rosji – ćwiczenia w czytaniu, pisaniu, mówieniu, rozumieniu. 18. Śpiewamy znane piosenki rosyjskie – ćwiczenia fonetyczne. 19. Lato – jaka to pora roku? - ćwiczenia w czytaniu, pisaniu, mówieniu, rozumieniu. 20. Co będziemy robić w czasie wakacji – ćwiczenia w mówieniu, pisaniu, czytaniu, rozumieniu. 21. Podsumowanie pracy koła języka rosyjskiego w roku szkolnym 2010/2011. Wyświetleń: 1944
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |